• Kakan1976

Tips om dhea

Hej!

Har just börjat ta DHEA, både jag och min man. Jag har inget lågt AMH, utan ligger på 1,5. Min man däremot har långsamma och få spermier. Vi har 5 IVF-försök (ICSI) bakom oss, blev gravida på försök 4 men fick missfall i vecka 6. Jag är strax 38 och min man 43.

Min man kör på 75 mg, jag vågar bara testa 50 mg.

Nu känner jag mig desperat och vill testa det här, jag tänker att det inte kan skada.

Några tips till oss?

• Kakan1976
    Katt12 skrev 2014-12-17 12:37:25 följande:

Hej kakan, Visste inte att även män kan ta DHEA? Har ni prasteron el beställt? Har du kollat ditt DHEA innan du började? Om ni inte har läkarkontakt kan man beställa prov via werlabs om ni bor i närheten av ngn klinik de jobbar m. Kan vara bra att se före/efter värden för rätt dos.

Vi har inte heller läst mycket om män och DHEA men tänkte chansa med tanke på att det är spermierna som det är fel på från början.

Jag har inte kollat mitt DHEA men har beställt via nätet från en sida som en väninnan till mig använt tidigare. Kan man kontakta det här Werlabs för att de ska ta tester?

• Kakan1976

Har ni fått biverkningar av DHEA? Jag har sömnsvårigheter och har fått fetare hy. Hyn pallar jag men behöver sömn! Ska jag sänka dosen? Går det över? Någon som vet?

• Kakan1976
    Katt12 skrev 2014-12-27 11:18:13 följande:

För test kan du gå in på werlabs.se o se om de har samarbetsavtal m ngt lab där du bor. Sen beställer du själv testet och går bara dit m ditt leg.

Fet hy är en vanlig biverkan, så kolla din nivå o justera ner dosen vid behov. Lycka till.

Jag har inte lågt AMH och antagligen inga problem med andra värden heller. Att ta DHEA är en drastisk åtgärd som vi tagit till för att chansen finns att det kan öka våra chanser. Vill ta det även om mina nivåer skulle vara bra. Menar att man inte borde få bieffekter om man har rätt nivå?
  • Kakan1976
    Vi 5 skrev 2014-12-27 15:01:23 följande:

Kakan, hur tar du dosen? Ta allt eller det mesta på morgonen för att kunna sova bättre. Hur länge har du ätit det? Om du börjat tvärt med hög dos kanske du får minska lite tills kroppen vant sig. Så behövde jag göra för jag fick sjukt ont i huvudet. Och när det gäller män finns studier på att q10 hjälper. Det var efter att vi börjat med det som vi lyckades. Och min man fick även äta selen, zink och omega-3.

Jag tar 50 mg, 25 på morgonen och 25 på kvällen. Testar att ta morgon och lunch istället så får vi se! Kanske kör 75 så småningom men har bara tagit DHEA i två veckor så tar det lite lugnt nu i början.

Försvann huvudvärken/bieffekterna efter ett tag, när kroppen vant sig?

Lyckades ni med bara DHEA mm? Hur lång tid tog det? Vi gör IVF-försök också. 5 misslyckade (ett missfall) hittills. Min sambo har dålig spermakvalitet.
  • Kakan1976

Tack!

Jag tycker att det är obehagligt att man får sådana biverkningar. Det känns som att kroppen säger ifrån och att man inte borde ta tabletterna. Jag har fått blåsor i munnen, andra nu på två veckor. Skitjobbigt. Jag får se om jag orkar fortsätta...

• Kakan1976

Vi har beslutat oss för att sluta med DHEA. Jag mår för dåligt av det och en vän som är läkare avrådde också från att ta det.

Vi får hoppas att det går vägen ändå. Vi har betalt för två till försök. Besök med läkare den 15/1. Ska bli intressant att se om de har någon ny plan eller om de vill fortsätta likadant som vid alla tidigare försök.

Lycka till ni andra!

• Kakan1976
    Katt12 skrev 2014-12-30 00:12:49 följande:

Kakan, vad var skälet till att läkaren avrådde fr DHEA? Lycka till framöver.

Hon sa att eftersom jag inte har dåliga ägg/ lågt AMH och inte tar DHEA i samråd med fertilitetsläkare och dessutom mår dåligt så borde jag sluta.
  • Kakan1976

Hej!

Vi var på kliniken idag för att diskutera vårt nästa IVF-försök och jag nämnde då DHEA för läkaren och frågade vad hon trodde om att min man skulle testa det (vilket han ju redan gjort men slutade inom två veckor) eftersom han har dåligt spermakvalitet. Det rekommenderade hon verkligen inte utan sa att det kan snarare stoppa spermieproduktionen helt och hållet. Så ge det inte till era män! Och nu är jag ju lite rädd att detta ska ha påverkat redan men hoppas sannerligen inte det.

• Kakan1976

Vi5: Vi ska köra igång nästa vecka antagligen så jag hoppa på att de spermier som används är från innan DHEA eller att de inte blivit påverkade. Nervöst!

• Kakan1976

Astmatiker: Han tar allt det och vi har märkt väldigt små förbättringar. Inga som innebär att vi skulle klara oss utan IVF-behandlingar dessvärre.

Jag fick också hemska biverkningar av DHEA. Urk.

Hur ligger ni till nu?

• Kakan1976
    Stockholmsmilen skrev 2015-01-19 22:45:02 följande:

3 syskonförsöket på SH, 11 ägg blev det så jag är väldigt glad. Att jag fortfarande producerar så bra. Fyller ju 43 år i april. Så nu hoppas jag. Blev ett superstat plus sist som försvann. Jag hoppas få uppleva en graviditet oh ett spädbarn till även om det kanske inte blir så. ET onsdag.

Stort lycka till!
  • Kakan1976

Solmåne: Jag har flera burkar över om du vill köpa?

Vi körde bara på måfå och bara i ett par veckor...

• Kakan1976
    mom2012 skrev 2015-02-22 17:06:38 följande:

Kakan vilka biverkningar fick du av DHEA? Du åt detnoch blev gravid nästa IVF...tror du det hann påverka lite ändå? :)

Nej jag tror inte det. Det sägs ta minst 3 månader. Jag tror på Elonvan och att jag var mer avslappnad den här gången. Tog det väldigt lugnt, drack inte kaffe och åt inte socker samt gick på akupunktur. Och hade tur!

Jag hade skum huvudvärk, mådde illa och kände mig allmänt konstig.

Hoppas det går vägen den här gången!
  • Kakan1976
    Vi 5 skrev 2015-02-23 08:42:20 följande:

Teoretiskt skulle DHEA teoretiskt möjligtvis kunna påverka redan efter 60 dagar, men det brukar vara tidigast 3 månader och i studier syns mest resultat från 5 månader och uppåt. Ialla fall var det så när jag läste på mycket om det, men det är nu drygt två år sedan, så det kan ju ha hänt lite nytt i forskningen.

Kakan, grattis! Så roligt att höra! Hur långt har du kommit?

Tack! 4+6 idag. Första ultraljudet nästa vecka. Måtte jag kunna slappna av lite då, är löjligt orolig för missfall eftersom förra graviditeten slutade i ett sådant.
  • Kakan1976
    Vi 5 skrev 2015-02-23 12:22:56 följande:

Kakan, bra med ul! Och usch för oron! Jag har haft flera MA (v15, v9 och v6) och vet hur det är att oroa sig smile4.gif Det vanligaste är ju ändå att det går bra! Jag håller tummarna hårt!

Fy fasen. Hoppas jag slipper fler än ett. Tack för tummarna!
  • Kakan1976
    babytigger skrev 2015-05-07 21:46:17 följande:

Hej, sitter på surfplatta o kan inte riktigt söka i tråden.

Jag har ätit Dhea i två månader snart, o funderat lite..

Om jag skulle bli gravid, när slutar man äta tabletterna?

Eller fortsätter man?

Varför jag undrar är pga att jag fick värsta ägglossningen denna månaden, inte känner av nån på länge, och om jag skulle få ett pluss så vill ja inte göra fel :)

Jag har för mig att man ska sluta så fort man vet att man är gravid.

Hoppas att den starka ägglossningen är ett bra tecken! Lycka till!
Svar på tråden Tips om dhea