• Swagger

Tips om dhea

Happies skrev 2012-05-30 08:07:32 följande:
    Hej

Jag gjorde 4 misslyckade IVF där jag kom till ET endast en gång och då med ett embryo av sämsta kvalitet. Mitt problem är för få ägg med för dålig kvalitet. Därtill en riktigt tunn och dålig slemhinna. Vi prövade också ÄD men då var slemhinnan så dålig att varje FET (8 st.) misslyckades. 

IVF nummer 5 gjorde vi med egna ägg men även det misslyckades. När vi skulle göra vårt 6:e ivf  så åt jag DHEA i 5 månader. Eftersom jag bor utomlands så skrev läkaren ut det, en dos på 3 tabletter per dag = 75 mg. Jag började också med E-vitaminen Equiday som skulle göra livmoderslemhinnan tjockare, sen väntade jag på att mensen skulle börja så jag skulle få starta med sprutorna.  Ingen mens kom, och så visade det sig att jag blivit gravid på naturlig väg! Troligtvis tack vare DHEA och Equiday. Tyvärr fick jag missfall.

Vi tog en paus, och bestämde oss för att göra vårt 6:e IVF nu i maj. Jag åt DHEA och Equiday 4 månader före, och nu har jag testat positivt. Hoppas att det inte blir missfall den här gången!  Nu tog jag bara 2 tabletter = 50 mg DHEA per dag, och jag fortsatte med det ända fram till graviditetstestet. 

Har flera oöppnade burkar DHEA kvar som läkaren skrivit ut åt mig, men jag kommer ju troligtvis inte att behöva dem mer bara graviditeten lyckas. Men jag tror på medicinen, den funkar inte för alla men den hjälpte mig.  Hoppas att den kan hjälpa dig! Lycka till alla :) 
    Är det något speciellt med Equiday E eller kan man köpa vanlig E-vitamin på svenska apotek och förbättra slemhinnan?

Jag riktar detta till alla trots att jag kommenterat Happies första inlägg i tråden.

Jag är grymt sugen på att beställa hem DHEA nu. Vi ska snart på vårt sista besök i vår utredning och ska då få träffa en läkare och gå igenom alla provresultaten. Om jag har lågt AMH så ska jag be om att få DHEA utskrivet. Får se vad läkaren säger.
  • Swagger
    germany skrev 2012-09-03 21:20:20 följande:
    Katt - Vet du vad? Jag är i vanliga fall ganska tålig och trodde att jag skulle kunna andas ut det onda. Men efter att gång på gång få vätskan upptryckt så klarade jag inte av mera försök. Så efteråt så kändes det som om jag inte höll ut nog.....Men får hoppas att läkaren talade sanning när hon tyckte jag uthärdade undersökningen mkt bra.....Eller sa hon bara så för att visa empati med mig. Fick för mig på väg hem att om jag bara hade stått ut nån gång till så kanske hon hade kunnat öppna äggledaren. Men samtidigt så sa hon att hon hade tryckt in rejält och att den nog var helt "igenlödd" Rynkar på näsan.

Jag har pratat med min man och vi kommer nog att begära att få prata tillsammans med utredningsläkaren för det är inte bara detta med mina äggledare som har blivit konstigt utan även ett blodprov i vår utredning som slarvades bort, ett prov på AMH som jag inte fick veta förrän efter att vi misslyckats med 2 IVF:er och får slängt i telefonluren att det rekomenderas ÄD eller adoption. INgen hade talat om detta låga värde för oss tidigare.
    Jag vill efter detta inte ha med denne läkare att göra mera. 

Men visst är det så, det har man lärt sig vid det här laget, dvs att man måste verkligen hålla både ögon & öron öppna och vare en liten "mini-läkare" för att ta sig framåt i den här "branschen". Inte som det borde vara, men tyvärr så ser verkligheten ut så. Kanske fler som känner igen sig? Skulle tro det i allafall. 

Nu skriver jag på igen......Jo, livmodern såg bra ut och det är jag glad för. Och att det gjorde så vansinnigt ont beror nog på att det var stopp, men samitidgt så vet jag inte om hon gjorde rätt då hon fick göra om hela 3 ggr. Undersökningen ska vara klar med förberedelser och allt på ca 1 timme. Min undersökning tog nästan 2½ timme! Usch, det var verkligen hemskt! Fick med mig extra antibiotika hem då dom grejat alltför mkt där nere. Känns ju bra för även om jag tagit antibotika sedan i går så känns det tryggare att få ta ytterligare för att häva en ev infektion. Kanske är bra med en liten kur inför kommande försök.

Även om jag längtar efter ett barn så jag håller på att förgås så är jag verkligen så himla glad för dig och för alla andra som lyckats. Ni har ju också kämpat lika mkt som vi andra gör och det gör att ni är extra värd att få uppleva lyckan motför "normala" och helt "vanliga" par som skaffar barn. Hoppas att ni inte tyngs ner av våra inlägg här som ibland kanske inte alltid är så där jättepositiva......men livet är väl som det ska, kan jämföra det med en sol som går upp och ned och så är ju livet också. Men behöver lite sol nu ett tag så känns det nog lite bättre.
    Jag vet att det är ett gammalt inlägg, men jag kunde inte låta bli. Skrattande (Jag håller på att ta mig igenom denna långa tråd och hoppas få läsa om många fler solskenshistorier, en del har ju redan förekommit i tråden.)

Men fy. Jag läste även ditt första inlägg om din HSG röntgen.

Jag fick göra en vanlig HSS (äggledarspolning som sista steg i min utredning). Det tog 30 min och jag kände ingenting, men jag hade ju heller inget stopp. Jag rekommenderades också 2 x 500 mg Alvedon + 400 mg Ipren 30 min före behandlingen. Kanske var därför jag inte kände något.
  • Swagger
    cff skrev 2013-03-24 21:37:16 följande:

Enligt denna bipacksedel så består Equiday E av Alfa-tokoferol vilket enligt Wikipedia = E-vitamin. De tre sorterna av e-vitamin som jag har i min låda innehåller DL-alfa-tokoferylacetat eller D-alfa-tokoferylvätesuccinat. På multivitaminburkarna står det bara E-vitamin, inte i vilken form den är. 

Jag har aldrig hört att det skulle spela roll vilken form av E-vitamin man äter, men det är en spännande fråga, hoppas någon annan vet mer.
    Tack för svar! Solig
  • Swagger
    Vi 4 skrev 2013-03-25 18:26:50 följande:
    Skönt Älva! Grattis! Nu har jag börjat blöda, inatt, färskt rött blod, och har också oroväckande molvärk Är sjukt orolig och har suttit på toa hela dagen, magen helt upp och ner av oron. Blödningen har avtagit och nu är det mest rosa o blodblandade flytningar. Fick inte tid för koll förrän i morgon och orkar inte åka till akuten. Mår fortfarande lika illa, men det lär väl ta ett tag innan hormonerna går ur vid mf i v11
    Beklagar, men hoppas ändå att det går bra.

Jag fick missfall i vecka 12 och en dryg vecka efter det hade jag negativt på gravtest. 
  • Swagger
    germany skrev 2012-12-05 08:08:19 följande:
    Vi4 - www.drdebe.com/dhea-the-real-story.html
    Du skrev tidigare i tråden att det nu finns "Wild Jam" att köpa i Sverige. Det verkar ju inte vara så bra att äta det enligt artikeln du länkar till.

Despite popular propaganda, wild yam is not a source of "natural" DHEA. Proponents of wild yam claim that the body makes DHEA from it as needed. Diosgenin is the compound in wild yam that the body supposedly converts to DHEA. Diosgenin can be converted to DHEA, but only in a laboratory! It does not get converted to DHEA in the human body. In addition, some wild yam products are laced with DHEA or other hormones in unknown quantities. Taking wild yam supplements is dangerous business - you don't know what you are getting. 

Jag  kommer nog inte våga att detta DHEA när det dyker upp i brevlådan.
    Jag ska på läkarbesök om tre veckor och ska då få alla resultat från vår fertilitetsutredning, men oavsett vilket AMH-värde jag har kommer jag nog inte äta det här. 
  • Swagger
    germany skrev 2013-04-01 09:14:27 följande:
    Swagger - Jag har inte ätit detta Wild Yam och ska jag fortsätta med DHEA i framtiden så kommer jag som tidigare försöka få mitt preparat utskrivet av läkare. Annars så finns DHEA att beställa från www.dhea.com också (tror att hemsideadressen är rätt).

Vore jag du så skulle jag inte börja äta DHEA utan att först försöka få DHEA-S värdet uppkollat. Det är inte ens säkert du är i behov av detta hormon och därmed dumt att börja äta något som kroppen redan själv har gott om.
    Lagom är bäst i det mesta och gäller även mediciner och tillskott av alla dess slag.

Hoppas din utredning inte visar på några större avvikelser och gör den det så tappa inte hoppet! Det går att bli gravid ändå med lite hjälp här & där.
    Lycka till!
    Tack Germany! Solig

Tro det eller ej, men jag har snart läst hela tråden från sida 1. Skrattande Nu är jag på sidan 231. Känns som att jag känner er allihop. Flört

Jag beställde DHEA, från dhea.com ganska fort efter att jag började läsa tråden, men jag vet inte om jag kommer våga äta det.

Om tre veckor ska jag få alla resultaten av utredningen som vi avslutade för nästan en månad sedan. Utredningen påbörjades i september, men avbröts för att vi hade blivit gravida(!) Lyckan var gjord. Tyvärr blev det missfall i vecka 12 och jag började grubbla en hel del.

Till slut beställde jag en tid hos en gynekolog och hon var väldigt söt och såg min sorg. Det har ingen inom sjukvården gjort tidigare. Hon sa till mig att ringa och be om att få återuppta utredningen (jag hade bara blodprov på dag 3 och äggledaspolningen kvar).

När jag var 37 flyttade jag från ett landsting som har 40 år dom gräns för hjälp till ett landsting som har 38 som gräns. Innan flytten hade vi ju egentligen tänkt att påbörja utredningen, men vi tänkte sedan om och sa att vi tar det i det nya landstinget. Det var mycket med flytten och när jag väl kom i kontakt med en gynekolog här så skulle jag fylla 38 om någon vecka. Ingen idé sa hon.

Jag blev så ledsen över att det ska vara så olika i olika landsting. Sedan fick jag reda på att en utredning kan de faktiskt inte neka en. Efter mycket om och men fick vi tillslut till en utredning som startade i september (sommarstängt och allt vad det var).

Nu har jag ganska nyligen fyllt 39 och känner att tiden rinner iväg. Jag börjar bli desperat känner jag. Tungan ute Mannen är lite tveksam till IVF, men jag känner att jag nog kan få med honom. Flört

Jag hoppades så på det folk säger om att det är lättare att bli gravid efter missfall och sedan hoppades jag på det folk säger om äggledarspolning ... Att det ska vara så svårt.

Jag vill i alla fall säga att jag har uppskattat tråden (förutom tjafset från en person i mellandagarna och första veckan i januari). Jag har blivit så glad när jag läst om dig Germany men även om Vi 4, cff, Cece och Älva (även om Älva inte ätit DHEA med sitt höga AMH).

Ett extra tack till cff för alla länkar till alla rapporter. {#emotions_dlg.flower} Det har varit mycket intressant läsning. 
  • Swagger
    Vi 4 skrev 2013-03-26 12:19:28 följande:
    Allt är bra med lilla pyret!!! Ofarlig blödning, troligtvis från slemhinnan.
    Är så lättad och glad!!! Tack för peppning!
    Gud så skönt!
    Jag blev lite orolig för dig.

När jag fick mitt missfall i vecka 12 så fick jag förs lite spottings på söndagen. Jag hade inte blött en droppe under hela graviditeten så jag blev genast jätte-orolig. Men googlade runt och hoppades ändå att det skulle gå bra när jag läst att många blöder lite.

På måndagen fortsatte det sedan och blev bara mer och mer. Sen eftermiddag på måndagen hade jag så ont att vi tog en taxi in till akuten. Jag kunde inte ens sitta upp i taxin. Det gjorde vansinnigt ont. Väl på sjukhuset hade de svårt att få något blodprov av mig. Jag var likblek och det kändes som allt blod fanns i magen. Hade jag haft lätt för att svimma är jag övertygad om att jag hade gjort det. (Jag har aldrig svimmat i hela mitt liv).

Jag vet inte hur individuellt missfall upplevs, säkert väldigt. Men så länge det inte är smärtor som inte är helt outhärdliga så skulle i alla fall jag ha kvar hoppet. Glad Jag hade trots mina smärtor kvar hoppet när jag var på akuten, ville inte att de gav mig smärtstillande t.ex men de tvingade mig tillslut, vilket nog var bra.

Jag skriver av mig lite märke jag, ledsen för det. Mitt missfall var i början av november och jag har nog inte helt kommit över det ännu märker jag.

Jag hoppas du tänker positiva tankar. Molvärk är väl bara bra(?). Moderkakan ska ju växa och det kan väl kännas lite! Solig 
  • Swagger
    Bambi, jag hoppas det går bra nu. Trist att de klantade sig, men tänk om det tar sig ordentligt nu. Hoppas det!  Skrattande

Missne, grattis! Ett Plus! Tjoho så härligt! {#emotions_dlg.flower}
  • Swagger
    Vi 4 skrev 2013-04-01 21:18:58 följande:
    Swagger, välkommen till tråden och tack för att du delar med dig av din historia. Även om det sorgliga och hemska missfallet! Jag är ledsen för din skull! Och jag tror inte att man helt kommer över dem, jag minns inte om jag skrivit det här (men jag tror det) att jag förutom de två mf jag haft nu, v9 och v6, även hade ett för många år sedan i v14, jag fick bruna flytningar då i v12, och kände på mig att något var fel men de bara lugnade mig o sa att det var så vanligt och bara färskt blod eller stark smärta var anledning till oro. Två veckor senare stod jag inte ut med oron så jag åkte till akuten och mycket riktigt hade graviditeten förmodligen avstannat i v12. Alla mina mf har varit olika, så jag oroar mig för alla symptom jag har.

Jag tycker att du gjort rätt som köpt DHEA, själv funderade jag väldigt länge innan jag vågade beställa det och det är en sak jag ångrar i denna resa, att jag inte vågade prova tidigare. Jag önskar samtidigt att jag hade tagit prover innan för att kolla DHEA nivå och testosteron, nu kollade jag bara i efterhand. imponerande också att du tagit dig igenom hela vår tråd Jag önskar dig all lycka till! Och jag skulle också vilja tipsa om q10, vi åt 100mg om dagen båda två, det ska ju särskilt vara bra för mannen, men jag tyckte jag mådde väldigt bra på den så jag tror den var bra för mig. Jag kan kolla sorten om du vill.
    Tack! Glad

Beklagar alla dina missfall!
    Mannen har jag bara fått att ta en multivitamin för män. Han vill inte ta mer och tycker jag tar för mycket. Hehe.
    Just nu äter jag Vitamin E och Borago för att gynekologen i början på februari sa att hon tyckte min slemhinna såg lite tunn ut. Jag äter även en Apotekts mutivitamin för när man planerar barn (men bara en per dag och inte två som man kan), folsyra så risken för ryggmärgsbråck minskar om jag skulle bli gravid, vitamin D, omega 3, Q10 samt rosenrot mellan mens och ÄL.

Jag som egentligen inte brukar stoppa i mig piller har nu en handfull piller att svälja varje morgon. Förvånad

Igår fick jag följande brev hem i brevlådan. (25 mg:are)

Men jag vet inte om jag ska börja äta än. Jag ska ju få lite resultat från prover snart, eller om tre veckor. Jag misstänker att DHEA-S inte finns med där dock. Kanske ska jag våga att börja med en om dagen ...

Jag ringde till dem igår och sa att jag ville gärna få hem en kopia på fertilitets-resultaten. Sekreteraren var inte alls hjälpsam. Hon frågade "Vad vill du ha för resultat HIV?" Jag blev lite paff men svarade lugnt att alla värden som är relaterade till fertiliteten såsom AMH, FSH, TSH, LH skulle jag vilja ha. Jag la också till att jag ju inte vet vilka prover de tagit. Hon sa att jag måste komma in med en skriftlig ansökan om att få ut resultaten och att jag då skulle skriva vilka resultat jag ville ha ut. Jag frågade om det fanns någon e-post-adress jag kunde skriva till och hon svarade att jag får leta på deras webb-sida. Service! Förvånad Jag påpekade igen att jag ju inte vet vilka prover de tagit, men hon sa att jag ändå skulle göra så. Så nu ska jag be om att få resultaten på mängder med prover, t.ex. DHEA-S som jag inte tror de tagit. Flört Ni får gärna ge mig tips på relevanta resultat jag kan fråga efter. Skulle inte förvåna mig om allt de tagit är FS och TSH, men nu sa hon ju som hon sa.

Får se hur de reagerar.

• Swagger
    Bambi2 skrev 2013-04-01 22:53:25 följande:
    Swagger - Jag känner igen mig i att vilja läsa igenom alla sidor, nästan alla inlägg från början till slut! Det var som att följa en spännande följetong; "skulle X eller Y äntligen få bli gravid nu?". Och jag såg riktigt fram emot att få läsa "slutet på historien". Lyckligtvis har vi inte kommit till slutet ännu (lyckligtvis för jag vill gärna bli gravid innan min berättelse här slutar . Men jag tror vi alla är närmdre vårt mål att bli föräldrar på ett eller annat sätt. Men jag fattar nu att det kan ta tid. Och en del försök, hemma eller via klinik. Det hjälper så oerhört mycket att läsa om andras berättelser. Och att inte behöva känna sig ensam i denna resa. Dessutom tror jag att det är viktigt att vara så påläst som möjligt för att inte förlora dyrbar tid på ineffektiva behandlingar, eller sommarstängda kliniker eller så kan det bara hjälpa att ha fokus på rätt saker. Det låter tungt med missfallet och jag förstår att du behöver bearbeta det. Hoppas din utredning tar fart nu och att ni får hjälp av landstinget med IVF om det skulle behövas. (Jag antar att du har tagit AMH-värdet och räknat dina antralfolliklar?)
    Ja, precis så var det. "Hur ska det gå? Hoppas det går vägen." För vissa orkade jag inte vänta utan tog "Visa endast"

Jag vet inte riktigt vad antral follicle count (AFC) är för något. Är det äggblåsrona man får i varje cykel. Jag gjorde ju en äggledarspolning på CD 11 och då såg de en äggblåsa på vänster sida, ingen på höger.

Jag läste lite på Wiki nu och ska lägga med  antral follicle count (AFC) som ett av provresultaten jag gärna vill ha. Tack. Glad Vet du något om vad som är bra referensvärden där.

Jag vet inte om de tagit AMH, men jag hoppas det. 
Svar på tråden Tips om dhea