• Swagger

Tips om dhea

Imorgon ska jag och min man träffa en läkare för att gå igenom proven från fertilitetsutredningen, dvs. mitt FSH- och TSH-värde samt att jag hade prompt passage i båda äggledarna. Ja och så mannens normala spermaprov.

Jag har god lust att ställa in mötet, men jag är lite för nyfiken.  Flört

Jag vet inte om jag ska inleda mötet med att jag är gravid eller avsluta med det. Jag är så nyfiken på om de hade låtit mig genomgå en IVF (betala själv). Det här landstinget verkar se på IVF lite annorlunda än andra landsting då de anser kvinnan vara för gammal för IVF vid 38.

Jag bor numera i Östergötland. Bodde i Uppland för bara något år sedan.

• Swagger

Den här gången tänker jag också strunta i de oskrivna reglerna att berätta om graviditeten efter vecka 12. Vi gjorde ju så förra gången och höll det hemligt. Sedan var jag så totalt förkrossad efter missfallet i vecka 12 att jag ändå berättade för mamma, svärföräldrarna och min bror. Jag ville att de skulle veta.

Skulle det blir missfall igen, oavsett vecka, kommer troligen återigen bli tröstlös och vill då ändå att mina nära och kära ska veta.

Planen är att ringa mamma och brorsan idag. Solig

Åhhh, en annan sak. Beräknad födsel är 25/12! Förvånad Jag frågade mannen om vi skulle hoppa över att försöka denna månad och han svarade så klokt att den lyxen har vi inte. Bättre med ett barn fött på julaftonen än inget barn alls. Flört Man får väl ändå säga att det är en egoistisk handling att försöka få barn ... Men för barnets skull hoppas jag att jag går över en vecka eller två. Skrattande Tydligen är snittet för förstagångsföderskor BF+8. Så jag har väl ganska goda chanser ändå.

• Swagger
    Hannah8401 skrev 2013-04-21 10:47:06 följande:
    Grattis swagger! Så underbart har du fler barn sen innan? Och du hade haft missfall innan också? Vilken vecka?
    Var läste du den infon om progesteron? Jag tar både crinonegel och kräm. Jag har blivit tillsagd att fortsätta med crinone till vecka 12 om jag kommer dit.
    Så härligt med ett plus till grattis igen!
    Tack! Skrattande Jag är i vecka 5.

Inga barn sedan innan men ett missfall i vecka 12 i bagaget.
    Jag läste om progesterone på Fass (https://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20080410000061&DocTypeID=7&UserTypeID=2) Jag vet inte om det finns olika typer av progesterone, om det kan vara olika i olika tabletter. Men mängden kan ju helt klart vara olika.

Om en läkare har skrivit ut någon form av progesterone till dig så tror jag du kan vara lugn! Då har de ju tagit prover. Jag hade tänkt att självmedicinera med min progesteron-kräm för att bli gravid. (Har provat massor av grejor och för varje månad blivit mer och mer desperat Tungan ute). Jag kommer inte självmedicinera med progesterone nu under graviditeten, men jag vill gärna komma in till barnmorskan före vecka 10 denna gång och få lite prover tagna. Vet inte om det kommer gå dock.

Vilken vecka fick du börja med progesterone och vilka prover hade de tagit då?

• Swagger

Någon mer som sett senaste avsnittet av Vetenskapens värld?

http://www.svtplay.se/video/1161849/del-14

Det handlade om graviditet. Det var intressant men jag tyckte inte det gav mig något nytt.
    Man ska inte svälta eller banta under en graviditet. (Nej, vem hade trott att det skulle vara bra.)
    Man ska få i sig en bra balans av vitaminer och mineraler. (Ja, såklart, men vad tusan är är bra balans då?)

Som sagt, vet inte om det gav så mycket.

Träningen kommer jag fortsätta med i alla fall, men vad jag minns sa det inget om fysisk aktivitet under graviditet i programmet. 

• Swagger

Tack Älva och BambiSolig

Jag ska passa på att fråga om progesterone imorgon. Vi ska ju få träffa en läkare som är expert inom fertilitet så den personen borde ju ha lite koll.

Det skulle kännas lite elakt om barnet föds på julafton, men Älva du verkar ju vara en fin person så det kan ju gå bra även om det blir i närheten av julafton. Min bästa kompis när jag var liten fyllde dagen före nyårsaftonen och henne var det heller inget fel på. Skrattande 

• Swagger
    Hannah8401 skrev 2013-04-21 12:49:27 följande:
    Swagger, jag tog crinone gel från äl och ska ta till vecka tolv. Jag har kort lutealfas och blodprover har visat på lågt progesteron så jag tjata till mig det. Men har inte tagit några andra prov. Läste på någon annan sida att det är gestagener som kanske inte är bra, men det antar jag att det inte finns i krämen eftersom den är naturlig. Jag har svårt att tänka mig att läkarna skriver ut det om det kan vara farligt.
    Vilken fin julklapp ni kommer få! Vet du vad som hände vid ditt missfall? Hade fostret varit dött en tid eller hände det något i vecka tolv?
    Jag har ingen aning om varför vi fick missfall. Vi var inte i Sverige då, så det var lite extra jobbigt. Jag vet ju att jag var i vecka 12+1, men gynekologen sa flera gånger att det inte kunde stämma. Jag var nog i vecka 10 sa hon, för fostret var bara 30 mm. (Så det kan ju ha varit ett MA och fostret kanske dog i vecka 10 för då brukar det ju vara ca 30 mm.) Jag var inte så påläst om missfall och missed abortion då, men jag minns att jag fråga när jag förlorade barnet och hennes svar var NU!. Det hade också gjort sjukt ont i ca 30 min till en timma på vägen in till akuten, så det var inget stillsamt missfall.
  • Swagger

Tack Tuvalina och Vi 4. Jag ska prata med läkaren om min oro imorgon.

Jag får hoppas att jag inte går över tiden då. I mitt landsting sätter det igång om man går över med 2 veckor, men de kanske gör undantag med äldre kvinnor. Jag får prata om det här med barnmorskan.

Förra gången fick jag en känsla av att de på MVC inte ens ville träffa mig före vecka 10, eftersom jag var så gammal och det ofta blir missfall i vår höga ålder. Att de inte ville träffa mig för tidigt i "onödan". Nu tänker jag försöka kräva att få lite prover tagna före vecka 10.

Jag vill fortfarande få bekräftat att jag inte har Bakteriell Vaginos. När jag beställde tid hos gyn för just det så kollade hon aldrig i ett mikroskop, vilket man ju måste göra för att se bakterierna. Jag skulle också vilja ta ett progesteron-prov och se om det är lågt. Men min erfarenhet av sjukvården är att bli bortviftad.

Jag hoppas och tror att man i framtiden kommer kunna gå in på apoteket och köpa sig egna hemmaprov på ett enkelt och smidigt sätt.

• Swagger

Glömde Vi 4, jo jag gjorde en spolning precis i början på mars, så detta var andra försöket efter den spolningen. Förra gången jag fick mens så var jag så otroligt deppig för jag var övertygad om att spolningen skulle hjälpa trots att den hade visat att allt var tiptop.

• Swagger

Tack germany, skönt att höra det där om födelsedagen.

Vi 4: Apropå, vetenskapens värld så tyckte jag också det där med balansen mellan B12 och B9 (folsyra/folat) var mycket intressant. Jag ska nog ta upp det med läkaren imorgon också. I Sverige rekommenderas ju gravida att ta extra folsyra men inte B12. Lågt B12 och högt folsyra var ju det som den indiska forskaren hade sett som gemensam nämnare för de smal-feta indierna. Visst kanske det bara är en forskares fynd, och inte allmängiltigt beroende på hur han gjort sin forskning ...

Jag vet att många får sprutor med B12, men visst kan man köpa det som tablett på apoteket också? B12 är väl också en sån där vitamin som är svår att se brist på bara genom ett enkelt blodprov? Den mat som innehåller riktigt höga halter av B12 avråds ju gravida att äta eftersom det också innehåller så mycket A-vitamin, dvs. lever. Men leverpastej ska ju vara ok och också innehålla bra med B12.

• Swagger

Hmmm, jag kanske ska sluta med min halva 500 mikrogram folsyra. Den svenska rekommendationen är ju 400 mikrogram folsyra om dagen 3 månader före graviditet och fram till vecka 12. Men jag äter rätt så mycket baljväxter så jag får i mig en hel del folat den vägen. Skulle som sagt vara trist att överdosera, därför jag tar en halv.

De 200 mikrogramen i en tablett ACO Kvinna + baljväxterna jag äter kanske räcker(?)

Det är ju så svårt, man vill ju inte göra något fel. Samtidigt ska man inte oroa sig ... Förvånad 

Svar på tråden Tips om dhea