• lill111

Tips om dhea

Hej alla!!

Har nu bestämt erfter första IVFEN att testa DHEA.

Äter nu också q 10 samt melatonin - första ivefen gav 5 ägg 3 befruktade och ett i toppkvalitet. Blev minus.

Har 6 mf/ma bakom mig och en son som kom 2010. Blev gravid direkt med honom.

Sedan 2011 har jag lätt blivit gravid, men dock mf/ma, därav jag misstänker dåliga ägg samt att jag är utredd i aten där mitt immunsystem är galet.

Så nu är planen fullt immunstöd samt testa DHEA, q 10 och melatonin.

Kommer köra detta nu och IVF nr två sker i juni.

Vart har ni betällt DHEA.

Jag går på Calanderska i gbg och de vägrade skriva ut Prastoran....

Kan man vända sig till Falun för att få recept trots man inte är deras patient?

Jag är med nyfiken på Germanys graviditet?? Naturligt eller IVF och din ålder...

Blev lite orolig då jag läste att DHEA svarar bäst på de mellan 35-38, jag fyllde 39 i december - har AMH på 0.9...

Kram från mig!!

• lill111
    Katt12 skrev 2014-04-17 08:58:50 följande:
    Hej Lill, det är inte helt enkelt att få Prasteron utskrivet. Ett tips kan vara att kolla Faluns samarbetsgyn i närheten av där du bor och beställa tid - dessa är ju införstådda med Prasteronbehandling, de flesta andra verkar inte hört talas om det över huvud taget...

Ska man beställa verkar det som att dhea.com nu börjat skicka till Sverige igen, jag beställde där häromdagen.

Germany kanske inte tittar in så ofta,  men jag minns att hon blev naturligt gravid efter att ha tagit dhea under ganska lång tid, jag tror drygt ett halvår (rätt mig om jag har fel, Germany )

Tack snälla Katt!!

Är det det bästa DEHA?

Är det dyrt??

Kraam!
  • lill111
    Katt12 skrev 2014-05-05 08:52:47 följande:
    Har nu kört 7 Keto några dagar och peppar peppar inga utslag hittills som av prasteron. Kör 25 mg kapslar men vet inte vilken dagsdos som rekommenderas..? Är det ngn som vet hur mkt man brukar ta för att stärka äggkvaliteten är jag jättetacksam.

Lill, du frågade tidigare om DHEA.com är bästa sajten och jag tror att det är i alla fall en av de största. Svårt att tro att det skulle vara ngt dåligt när de levererar till så många länder. Annars har jag uppfattat att man kan köpa fr makemefertile och biovea oxå.

Vi är ju i samma sits på så vis att vi har ok AMH och barn sedan tidigare så jag tänker som du att det är väl bra att testa DHEA/7 keto o melatonin innan beslut om ÄD.

Köpte 3 mg burk m melatonin i Aten i höstas men har inte börjat ännu. Tar pergo denna mån så jag vet inte hur mkt man kan blanda heller (kör munkpeppar oxå..) får se om jag ev väntar t mens eller hur jag gör.
    Hej Katt - intressant och tack för svar!! Jag har fått Prastoran på recept och ska hämta ut det idag:)

Kör Melatonin 3 mg sedan en vecka tillbaka - vessvärre har jag den sämsta cykeln någon sin. Gjorde ju första IVFEN  nu i april, misslyckat resultat 5 ägg 3 blev befruktade och ett toppägg till mig, men minus -därav beslut om DHEA och Melatonin.

NU denna cyjel efter IVF har jag blött sedan ÄL och har jätteont kontaktade kliniken idag och fått en akuttid - blir sååå trött - när ska detta elände sluta??

MIn kropp gillade uppenbarligen inte IVFEN, ska bara vila upp  mig nu över sommaren och knapra Prastoran och Melatonin samt Q10 och allt annat - immunmedicinerna med såklart----pust denna djungel, när ska man sätta stopp - och gå över till ÄD??

Hoppas att du finner rätt och att ni lyckas fram över - vi får följas åt...

Det jag tänker är vaäl att det inte kan vara bra att göra IVF när kroppen är i obalans med spottings och mellanblödnignar är väl som att be om ett misslyckande - vill få ordning på mina hormoner först,  en det kanske inte går??

Enligt alla Gynekologer så är bara att acceptera - men köper inte riktigt det.../

KRAM, KRAM
  • lill111
    Katt12 skrev 2014-11-11 13:31:56 följande:

LS, usch, vi är verkligen i samma sits på många sätt, jag förstår dig så väl. 2 barn men vill inget hellre än att få en liten till och testar desperat allt som går. Jag är ju dessutom äldre än du, 69a, men har haft skapliga värden länge. Jag sätter allt mitt hopp till DHEA, är mitt enda halmstrå som jag har kvar. Hoppas hoppas att vi får lyckas någon gång!!! Werlabs i Gbg kan inte vara några problem, kolla deras hemsida för samarbetspartners, provet bokar du sen direkt på nätet, jätteenkelt. Vore intressant att höra hur dina värden utvecklats efter att du slutat m DHEA.

Hej LS....beklagar verkligen, jag är i samma båt...40 år och ett amh på 1,0...men är suuuperstressad...jag vill med få lågdos menopur.,,hur fick du tag på det? Har ätit dhea nu 25 mg i fyra mån och har mer antrala folliklar än tidigare, vilket bådar gott...hoppas jag....nu vill SU dock göra en Laparskopi och Hysto...me ntveksam till Laparskopi, vågar jag det...? Åldern stressar mig enormt...är kul att vara lite aktiv här inne igen, vi kämpar på och germany du har inspirerat mig mkt...vi håller modet uppe....kram
  • lill111
    germany skrev 2014-11-14 09:55:12 följande:

lill 111 - Fint att höra att du kämpar på och försöker hålla modet uppe Glad, det är ju så viktigt för att orka med denna inte så roliga resa, men inte alltid så lätt alla gånger...

Glädjande att du fått fler antrala folliklar, får jag fråga hur många de sett?
    Jag undrar också varför du bara äter 25 mg DHEA? Har du legat högt när du testat kanske?

Åh, tacka och ta emot att läkarna vill göra lite större undersökningar, då kan du beta av några ev hinder så du slipper undra och oroa dig över att det är något "därinne" som förstör chansen att bli gravid.

Ditt AMH är ju helt ok, så det finns goda chanser att lyckas än :)
    Men kan ockås förstå att du känne dig som att du slösar bort tid när du ev ska göra dessa undersökningar. Misstänker läkarna att det är något vajs eller är det något som du önskat göra tidigare?

Har du barn också sedan tidigare?

Hej Germany!! Nu velar jag så om jag vågar göra en Lap på SU, men det lutar åt det - måste veta om det är endo som spökar pga mina spottings/mellanblödningar....

Jag har inte testat mitt DHEA;s därav jag bara körde 25 mg och fick stora biverkningar tappade mkt hår och kraftig behåring på benen samt finnig och fet hy på bara 25 mg så jag nöjde mig med det- nu köra jag sporadiskt är väldigt velig i hur jag ska göra nu - köra ett IVF försök till eller vänta efter LAP??
    Har ju äl varje månad - så vet inte hur jag ska göra...usch för denna värld...
    ska försöka få till ett prov på Werlabs i gbg iaf, testa både DHEA;s och ta ett FBC eftersom jag även har immunproblem, hoppas verkligen allt flyter på för dig;)

Kraaam!
  • lill111

[quote=74395740][quote-nick]Katt12 skrev 2014-11-25 08:50:28 följande:[/quote-nick]

Lill om det inte är lång väntetid skulle jag göra lap innan IVF. Visserligen tycker jag inte du verkar ha symptom på Endo men OM du skulle ha det är graviditetschanserna mkt bättre som nyopererad. Båda mina barn (kämpar ju för en trea) har kommit t kort e lap där min Endo rensats upp vilket minskar den inflammatoriska miljön.

[/

Hej katt och tack för bra svar! Ja, nu är jag säker på att jag villmgöa lap, det går ju bara in o tittar först. Jag blöder ju pyttelite vid samlag det som skrämmer mig nu...och efter

Vart gjorde du din op, min ska göras på SU...hoppas på bra kirurg så de inte förstör ngt...

De gyn tror är eftersom jag har spottings mellanblödningar och lätt blod vid samlag så misstänker de endo....eftersom hormonproverna är normala....hoppas ni snart får till er trea...vi har nu kämpat för en tvåa i 3,5 år....såå jobbigt....

Kram

• lill111
    germany skrev 2014-11-27 10:24:38 följande:

lill 111 - Jag tycker du ska våga köra "lap".

Lita på det katt12 skriver.

Jag vet inte varför du känner att du inte skulle våga göra undersökningen?

Men lita på att läkarna inte kommer att förstöra dig, tvärtom!

Och om du talar om hur du känner dig så tror jag de kommer att vara extra varsam och nog att inte göra något galet. Dessutom så vet de väl att det är i fertilitetssyfte som undersökningen ska göras och de kan alla gånger sin sak.

Som jag skrivit så har du ett fint bevis i det katt skriver om hennes två graviditeter efteråt .

Så kör säger jag, det skulle jag ha gjort om jag vore du. Förutsatt att du hinner köra IVF försök (om du har något sådant försök kvar gratis tänker jag på?)

• lill111

Hej! Min i-pad är knepig nu....skulle citera dig germany men gick inte....

Tack snälla du för svar och kloka tankar ja, jag hoppas att resultatet blir som katt säger....

Jag kör på lap innan nästa ivf.....

Måste få till ett prov på dhea med men får ju ingen läkare här att ta det måste bege mig till Gbg för prov werlabs....får ni andra ta på er cv el gyn?

Är så orolig bara att min äggreserv ska påverkas av löparskoin, men nu går de ju bara in och tittar....hoppas verkligen inte det är endo....men undrar ju så varför jag blöder titt som tätt...

Aldrig gjort innan....usch inte kul.....

Håller tummarna för er nu....jag vill med testa menopour och gonal-f nästa gång....

Vart är ni nu i processen? Kraaaam

• lill111
    germany skrev 2014-12-04 10:41:10 följande:

lill - Viket datum har du fått för att göra lap? Det kommer att gå bra ska du se. :)

Jag har tur som har en bra VC där jag fått ta bla DHEA-S utan problem, förutsatt att jag själv kan läsa av svaret då läkaren där ej vill uttala sig om provsvaren då det är prov som han inte känner till (han vet att jag är påläst inom fertiliteten och att det för hans del är ok att låta mig ta prover som jag själv då får "ta hand" om för att avgöra om de är bra eller dåliga :))

Sedan har jag min distansgynläkare som jag också får ta DHEA-S prov hos, så jag försöker variera. Men försöker också att inte be om att få ta prover för tätt, för då är jag rädd att de till slut ska säga nej....

Ja, var ligger vi i processen om syskonförsök...Testar hemma nu först och så blir det ett IVF nästa år som vi inte riktigt har bestämt oss när det blir.

Har börjat äta Q10 nu den rena formen (borde ha börjat för länge sen...men bättre sent än aldrig). Vill helst ta dom i 3 månader innan vi gör IVF, får väl se hur vi tänker och gör. Blir ju inte yngre heller, så borde väl inte vänta men vill samtidigt att de preparat jag stoppar i mig hinner få effekt. DHEA har jag ätit nu i 3 månader så där börjar det säkert hända saker.

Hej germany och alla kämpande kvinnor!

Jag har fått tid 23 februari ska ut på resa nu framöver så därav februari....

Men jag är så ledsen o trött....ni kanske kan hjälpa mig....

Varje månad de senaste två åren har jag ca 3-4 dagar efter positivt test på äl-Stickan fått mensvärk och sedan har brunblandade flytningar med lite blod i börjat....ända fram till mens....samt att jag blir väldigt irriterad....

Fattar ju vem som helst att inget embryo vill fästa där...även ivf trots progesteronstöd kom dessa flytningar och blod redan på ruvdag 4-5...är detta tecken på endomitrios tro....ja, ja lär väl op visa om inte annat, de två senaste cyklarna har jag varit noga med progesteron som stöd och då har de hållit sig borta....

Frågan är om jag ska besöka ngn hormonexpert, visst finns det ngn i Sthlm??

Tacksam för in-put.... Har även jätteont i brösten med fr äl och fram till mens....

Min fråga är ju om det hormonellt eller endo som spökar....

Kram alla fina tjejer!!
  • lill111

[quote=74451604][quote-nick]mian04 skrev 2014-12-06 14:17:21 följande:[/quote-nick]

Sorry, trodde det var tråden för lågamhare : -))

[/

Tack rara du! Ja, det borde bero på det, men vet inte....

Får ju som mensvärk och spottar nu....

Undrar just vad denne läkare heter?

Tack för kommentar

• lill111
    mian04 skrev 2014-12-06 16:21:10 följande:

Verkar förresten vara en kvinnlig läkare ser jag när jag läser på hemsidan!

Tack snälla mian!!
  • lill111

Hej!! Nu har jag fått mitt provsvar gällande dheas och det var 3,9 tycker ni jag bör ära prasteron? Tacksam för svar!!

• lill111

Vilka värden har ni haft på dhea?

Tycker ni jag bör äta prasteron?

Tacksam förval hjälp börjar verkligen ge upp 4 års kämpande nu och ingen bebis:((

• lill111

Vilka värden har ni haft på dhea?

Tycker ni jag bör äta prasteron?

Tacksam förval hjälp börjar verkligen ge upp 4 års kämpande nu och ingen bebis:((

• lill111
    germany skrev 2015-06-17 20:27:26 följande:

Åh, ge inte upp förrän du helt i ditt inre verkligen inte orkar kämpa mera. Jag tror det finns lite kämparglöd kvar att ta fram i dig då du ber om hjälp och råd.

Nu minns jag inte exakt vilka värden jag har haft (du kan alltid klicka på mitt nick här i tråden så kan du läsa en hel del om min vandring längs den här barnlöshetskampen och om vilka värden jag haft).

Hade nog ungefär likvärdigt dhea värde som dig och första gången jag blev gravid hade jag intagit prasteron i ca 7 månader. Nu med bebisen som liggeri magen hann jag äta prasteron i ca 4 månader. Jag tror att det för mig var av stor betydelse att jag intog preparatet de 2 ggr som jag någonsin har plussat (med en hel del andra vitaminer och sunt leverne i övrigt).

Om det är möjligt för dig så testa gärna också testosteron (det bör inte vara för högt om du ska inta DHEA.).

Vet inte hur gammal du är? Men DHEA är ett hormon som börjat sjunka i rätt så tidig ålder och är man runt 40 så har nog de flesta / många rätt så lågt DHEA värde.

Tycker absolut du ska ge prasteron en chans och gärna i kombination med den rena formen av Q10.

Hoppas du orkar fortsätta kämpa ett tag till .

Hej rara du!! Tack för allt pepp!!

Jättegrattis till er inger stort hopp:)! Vi har en fin son som kom till 2010 utan bekymmer. Blev gravid efter ett par månader, sedan alla missfall... Utredning i Aten visar att jag har immunbekymmer så ska inta en rad mediciner när jag väl lyckas bli gravid igen!

Gjort en ivf fick 5 ägg 3 befruktade och ett till mig resten dog... Ingen graviditet... Amh på 1,0 därav min undran om jag ska ta prasteron har fyllt 40 precis, så visst har dhea sjunkt:( hade ju ett värde på 3,9 så jag kör på 50 mg prasteron nu, tror ni det är bra? Nästa ivf i slutet av augusti. Ska ta testosteron via Werlabs så snart jag kan!

Tack för allt stöd.... Tar gärna emot fler råd!
  • lill111
    germany skrev 2015-06-18 08:13:11 följande:

lill 11 - Skönt att ni har ett barn redan. Men längtan efter fler finns ju lika starkt där ändå, så är det ju bara.

När du tagit testosteron och vet vad det ligger på och om det ej är för högt så testa att höja dosen till 75 mg och se vad som händer. Ta gärna fler DHEA-S prov när det gått ett par månader för att se om det höjts.

Med immunbehandling dessutom borde du ha goda chanser :)

Antar att du kommer att ta bla IL m,m?

Ditt AMH är mkt bättre än vad jag haft (0,29).

Jag körde också lite immunbehandling i form av kortison. Tog också fragmin & trombyl. Kändes värt att testa och fick utskrivet av fertilitetsläkare.

Gällande kvalite på mina ägg så förbättrades dom till riktigt fina ägg enligt Falun IVF klinik sedan jag började med Prasteron. Plussen blev dock ej till på IVF försöken utan tillverkade strax efter på egen hand :).

Tack gulliga du för svar!! Ja, sk a ta IL och övriga mediciner du intagit, när jag väl blir gravid...

Skönt att höra om att kvalitén på äggen för dig blivit bättre, det är ju min förhoppning med!

Hur många ivfer har du gjort, antal ägg?

Hur stor dos kortison tog du nu?

Ja, nu kör jag på med prasteron kanske vågar höja till 75?

Hoppas ni får en fin midsommar stor kram och tack för all input!!
  • lill111

Behöver hjälp, testat testosteronet idag 1,2 inom ref, men övre gränsen, vågar jag fortsätta med dhea?? Vad har ni legat på när ni testat?

• lill111

[quote=75783637][quote-nick]LinneaSvea skrev 2015-09-21 16:40:24 följande:[/quote-nick]

Jag har gått ner från 75 till 50 och nu 25, det beror främst på att mina tabl börjar ta slut men jag har också haft högt testosteron, typ 3 tror jag så jag slutade ett tag och när jag tog testosteron igen så var det jättelågt så nu äter jag som sagt igen, tog nya tester förra veckan som jag förhoppningsvis får svar på snart, då återkommer jag. Vad hade du för DHEA värde då?

Hej! Dhea 3,9 hade jag innan jag startade med dhea...vad låg du på för värden både testosteron och dhea??

Svar på tråden Tips om dhea