• Liv2014

Tips om dhea

Hej, hoppar in i tråden också! Fick för en månad sedan reda på att jag har ett amh på 0,2 (är 33 år). Gjorde direkt en ivf men den fick avbrytas pga endast ett ägg. Jag har läst mycket om dhea och tror verkligen på detta preparat! Har beställt så det är på väg hem från USA. I Sverige skrivs ju inte detta preparat ut så är lite nojig över eventuella risker. Hade känts skönt att få en läkares godkännande innan. Ni som ätit har ni bara gjort detta på egen hand utan att en doktor godkänt det? Har ni tagit blodprov innan för att se hur ert dhea värde ser ut, i så fall vart har ni vänt er? Har läst om ökade risker avseende cancer vid långsiktigt användande som bröstcancer, äggstockscancer och prostatacancer. Och att man inte bör äta dhea om detta finns i släkten. Har cancer i familjen dock ej bröst och äggstockscancer, men prostatacancer och tjocktarmscancer. Hur har ni tänkt här (känns som många på ett eller annat sätt i dagens läge haft cancer i familjen/släkten). Kanske är inte 3-4 månader långsiktig användning så det inte spelar någon roll... Hur har ni tänkt gällande sådana risker innan ni ätit? Har ni fått godkännande av någon läkare? Och har ni testat ert värde innan ni börjat? Stort tack på förhand för bra svar!

• Liv2014

Tack för tipsen cff! Känns dock som en smärre omöjlighet attvfå någon att göra alla dessa tester... Men kanske värt ett försök.

• Liv2014
    cff skrev 2013-06-05 19:39:59 följande:
    Idag hade jag världens flyt :)

Jag skulle hämta ut medicin inför kommande IVF (jag håller redan på och nedreglerar, börjar stimuleringen på fredag). Listan inkluderade mediciner relaterade till immunologi som hade skrivits ut av min engelske läkare - väldigt dyra sådana som man ju tyvärr måste betala för själv eftersom utländska recept inte faller under högkostnadsskyddet. Jag brukar köpa mina mediciner på mitt fantastiska lokala apotek och hade mailat dem listan i förväg - då är allt redan ihopplockat när jag kommer och det brukar fungera mycket smidigt. Denna gång var jag lite osäker på en av medicinerna och det slutade med att vi knackade på hos läkaren som sitter vägg i vägg med apoteket. Det hela slutade med att han skrev ut ett svenskt recept på mina engelska mediciner... Så idag sparade jag (om man nu kan kalla något i den här karusellen för att spara) 10.000 kronor. Skrattande 

Som apotekaren anmärkte så får jag ta det som ett gott tecken för att denna cykel skall bli framgångsrik... 
    Ibland finns det vänliga själar : ) Har du möjligtvis en "lista" på prover man bör ta relaterade till immunologi också. Har fattat nu när jag börjat läsa på att jag har flera tecken på detta: superbra imunförsvar blir nästan aldrig sjuk när andra är sjuka, allergier, glutenintoleras och eventuellt endometrios (aldrig någon läkare som trott på detta dock så inte utrett/bekräftat), svårt att bli gravid och fått missfall.
  • Liv2014

Ni som tar dhea tar ni 75 eller 50. Är det någon som vet vilken dos Falun brukar skriva ut? Kan också tipsa om att man kan köpa dhea på makemefertile.com dyrt men är noga testat tillsammans med CHR-kliniken i new york.

• Liv2014

Lizastar makemefertile.com är microniserat dhea som är framstestat med den ledande kliniken gällande detta i USA. Har beställt från dem. Har tiDigare beställt från dhea.com som jag börjat äta, men de skall tydligen sluta skicka till Sverige snart. De första är dyrare men noggrant testade så själv lägger jag mitt kort på dem. Om de kommer fram vill säga och inte fastnar i tullen. Melatonin är jag nyfiken på också! Dock känns det inte som jag vågar ta dem då jag misstänker att jag kan ha immunologiskan problem, och då skall man tydligen undvika dem står det. Någon som har någon erfarenhet här?

• Liv2014

Cff tack för svar! Hur tar du ditt? Står övervägande delen på morgonen men samtidigt 3 ggr om dan i samband med måltid... Peka efter fyra månader, hört tre innan och tror att Falun har typ två och lite till under ivf:n. Hade tänkt satsa på tre månader, orkar inte vänta ytterligare en månad extra :( Har du märkt någon skillnad ifall du gjort flera ivf:er och ätit olika lång tid innan?

• Liv2014

Har beställt 3 pack i veckan men inte kommit ännu tror det stod 5-7 dagar. Så säkert i nästa vecka, vill du vänta kan jag höra av mig och berätta att mina kommit fram (förhoppningsvis).

• Liv2014

har kört coktail en vecka nu med Dhea 75 mg, q10 500 mg, omega 3 2520 mg, D 50 mg (2000 IE), bidrottning gelé och lite multivitamin med folsyra, c, e, järn, zink m.m. Har känt mig lite tung i huvet tidigare i veckan och törstig. Men nu dessutom trött, matt och lite yr. Tips på om det kan vara någon av dessa vitaminer, som jag i så fall kanske ska ta lite mindre av?

• Liv2014

Tack ng73 åttonde dagen jag äter dhea nu, tog 50 första dan men gick sedan direkt upp till 75. Får väl se om det inte blir bättre på några dagar får jag kanske tesa att minska dosen, vill dock helst ta full dos... Är säkert dhean då låte ju lite samma. Trodde annars på q10 då jag någonstans läst att den kan sänka blodtrycket ochbjag tror jag har lågt från början...

• Liv2014

Gjort en nyss som avbröts dock ej blev ägguttag på för det var för få ägg. Det var första. Så ja kan ju vara det med... Vilken dos q10 tar du?

Svar på tråden Tips om dhea