• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Kattflickan

Stort Grattis Vitanova!

Blir så glad när jag läser att dhea verkar funka för oss med lågt AMH!

Germany: Kul att den ägglossning var så tydlig, men jobbigt att du mådde illa dessutom. Jag hoppas ni också blir gravida spontant efter dhea- kuren.

Det är bra att svenska läkare har börjat tänka i andra banor och skriver ut dhea.

• vitanova

Tack Kattflickan!
    Jag hade aldrig fått nys om DHEA om jag inte sökt information här till exempel. Jag är mycket tacksam för det och vill dela med mig av mina erfarenheter. Min läkare var lite skeptisk först och jag var ganska försiktig. Men efter ett samtal och lite rådgivning från en annan klinik lät han mig prova.
    Jag ser verkligen framåt att få ringa honom när han kommer tillbaka efter semestern och meddela mitt fina resultat! Förhoppningsvis leder det till att han skriver ut det till fler med samma problem!

• Kattflickan

Vitanova: Jag har också läst en del här på FL samt några artiklar om dhea. Vid min första Ivf med PGD fick jag bara ut 4 ägg. Men två blev befruktade, var friska och sattes in i mig. Det resulterade tyvärr inte i en graviditet. Inför Ivf 2 så har jag grubblat en massa över dhea, om det skulle kunna hjälpa mig. Men läkaren ville inte skriva ut och jag vågade inte beställa på nätet.

Som tur var så fick jag ut 8 ägg vid min andra Ivf. 1 sattes in och för en vecka sen fick jag plus! Jag hoppas det går vägen nu.

Bara sedan jag började läsa här på FL om dhea i början av året så har jag nu på sistone börjat se en trend av att flera får det utskrivet av läkare nu.

Jag trodde först att det var en dödsdom att ha lågt AMH, men faktum är att många med lågt AMH verkar lyckas till slut.

• germany
    Vitanova - Nej, tyvärr har jag aldrig varit gravid tidigare. Hade kanske varit lättare om vi försökt börja lite tidigare.....Hade jag vetat att det skulle vara så här svårt så hade jag naturligtvis sett till att påbörja barnverkstaden mkt tidigare. Men det är lätt att vara efterklok Gråter.

Men jag kommer att upplysa mina kära syskonbarn om de börjar vänta alltför länge med att skaffa barn.
    Jag önskar att någon hade tagit mig åt sidan och tordats fråga och upplysa om att det kan bli väldigt svårt även om man "bara" var ca 35 år när man påbörjade försöken. 

Jag kommer från fertila föräldrar, har flera syskon, mina syskon har var och en många barn och jag trodde själv att det skulle gå lika lätt för mig själv. Men jag tror att pga att jag var sjuk i så många år, vilket skapade en stor ångest & stress hos mig så har kanske den stressen gjort att min fertilitet hamnat i förklimakterium. 

Men kampen mot ett barn lägger jag inte ned än på ett tag. Men jag kan erkänna att jag stundvis blir livrädd över att tänka tanken att det kanske inte kommer att bli såsom jag önskar av hela mitt hjärta.
  • Kvinna72

Hej Alla, 

Vitanova: Tack för din solskenshistoria, jag blir så glad av att höra dessa : ) Det ger mig hopp! Var går du någonstas? Jag frågade kliniken där vi har gått när jag var på ett samtal i Juni om dhea (prasterone), läkaren bara snurrade på sig och mumlade. Inget de skriver ut osv...Jag har själv sökt info och köpt en burk genom en tjej här på FL och nu är jag snart inne på tredje veckan då jag ätit dem. Jag tar va. 2-3 per dag. Det har varierat lite faktiskt beroende på om jag kommit ihåg eller inte. Jag måste även köpa lite mera. Antingen gör jag det av en annan tjej här i tråden eller så beställer jag på nätet. Sedan har min kompis kollat upp dem i Californien där hon bor. Där finns de att köpa i olika butiker, typ hälsokost affärer.
    Kattflickan: Jag tror inte det är några problem med att köpa dem på nätet. Jag 'googlade' lite och har även läst om flera här på FL som köpt genom nätet, tror inte det ska vara några problem. Kolla denna sidan t.ex.    http://www.dhea.com/home.php?cat=249 (Det är den som jag nu tar: Micron 5 DHEA Ultra Micronized).
    Germany: Då få vi hoppas på att 'hemma försöket' kanske ha lyckats denna gång : ) Själv fick jag min mens idag och det var nu en 30 dagars cykel vilket var lite annourlunda tycker jag. Så jag hoppades här in i det sista men jag trodde inte det kunde ha blivit något. Jag var dessvärre bortrest men tjejkompisar största delen av min senste ägglossningen sen hade vi besök, fullt hus hemma. Ja, du det här med att var efterklok...men ibland blir ju livet inte riktigt som man tänkt sig. Jag träffade min kille senare i livet och vips var jag helt plötsligt närmre 40 år och det går visst inte blir gravid som vi tänkt oss. Men som du också säger, jag kommer absolut 'upplysa' att personer runt om i min omgiving att inte bara vänta om de har möjlighet att skaffa barn.
    Lillstoran: Grattis till dig också : ) Va häftigt om det är Q10 som har funkat. Det hade jag säkert testat om jag inte nu hade börjat på med dhea.
    Nehe, dags att sluta här ....Kram alla och ha en forstsatt trevlig sommar!     

• germany
    mba12 skrev 2012-07-23 00:38:19 följande:
    Hej,
    Ny på denna tråd, vill gärna vara med här oxå.
    Välkommen mba 12 Solig
  • Gaaaa

Nu har jag beställt!!

När jag började med levaxin så ägglossade jag också ordentligt, men det har försvunnit...

Hörde att man inte skulle ta både levaxin och DHEA ..? Så jag kommer att ta en paus med dem. och fungerar inte detta så blir det ÄD.

Att det skulle bli så här efter 6 år slit!!

• Tuvalina

Var har du hört att du inte kan kombinera DHEA och Levaxin? Vad jag vet finns två kontraindikationer enligt prasterones tillverkare och det är antikoagulantia samt ett psykofarmaka. Här är svaret jag fick från tillverkaren: Hej! De läkemedel som kan interagera med prasteron är antikoagulantia och triazolam (Halcion), prasteron kan öka effekten av läkemedlen. Vänlig hälsning Elisabet Emanuelson Leg. receptarie APL Box 5071, 141 05  Kungens kurva

• germany
    Gaaaa skrev 2012-07-23 16:09:01 följande:
    Nu har jag beställt!!

När jag började med levaxin så ägglossade jag också ordentligt, men det har försvunnit...

Hörde att man inte skulle ta både levaxin och DHEA ..? Så jag kommer att ta en paus med dem. och fungerar inte detta så blir det ÄD.

Att det skulle bli så här efter 6 år slit!!
    Menar du att du har beställt DHEA?
    Du kommer alltså att ta en paus från intag av Levaxin?
Svar på tråden Tips om dhea