Kvinna72 skrev 2012-06-27 23:45:15 följande:
Jag (min sambo fick förhinder i jobbet) var på återbesök nu i slutet av juni på CVL för att se hur vi kan gå vidare med allt. De rekommenderar såkart äggdonation och tycker vi ska tänkte igenom hur vi vill gå vidare.
Jag tog även upp dhea och då skruvade han bara på sig och mumlade något om att det är inget de använder sig av. Inget bevis på det eller studier har jag för mig han sa. Då svarade jag att det används ju utomlands och även på en klinik här i sverige nu (Falun). Vi gör inte det iallfall var bara hans svar och att det inte finns studier.
En annan fråga: några skriver om Trombyl och predninsolon också. Har ni blivit ordninerad det av era klinker?
Nu är min tankte iallfall att jag ska teste deha och se vad det leder till och kanske man kan få göra ett till ivf försök senare i höst.
Jag har förresten ett lågt AMH väde på 0,25 och ett på 0.40 och FSH tror jag är på 8,0. Det kan jag kolla upp en annan gång. Natti natti
Hej Kvinna 72
Läkare i Sverige verkar vara snabba att föreslå att framförallt vi med lågt AMH bör satsa på ÄD eller adoption istället.....Har av min utredningsläkare fått det rådet att glömma barn med mina egna ägg. Men tji fick han! Vi har valt att försöka några ggr till och vi får fortfarande ut ägg och även graderade ganska högt på skalan vad det gäller kvalitè.
Känner så väl igen detta med DHEA och svenska läkares reaktion på detta. När jag berättade för min utredningsläkare att jag fått DHEA utskrivet så svarade han inte varken bu eller bä utan mumlade bara nåt ohörbart i skägget
. Det är bara så att i Sverige måste det finnas studier på allt. Akupunktur börjar äntligen många läkare att tro på, halleluja vad bra!
Jag har ätit Prasteron (DHEA) i några veckor. Fick det utskrivet av IVF-klinikeni Falun och det tog inte alls många dagar sedan jag lämnade receptet på apoteket förrän de ringde och sa att medicinen fanns att hämta. Jag har högkostnadskort så det kostade mig ingenting.
Ang. Trombyl och Pred så har jag aldrig fått prova det. Bad om Trombyl sist, men de svarade att jag var så "smal & fin" så jag behövde inte det
. Jag var för överväldigad över att ha fått tillbaka 2 embryon (trodde det inte skulle bli något ET) så jag kom mig inte för att protestera. Pred har heller aldrig varit på tapeten för mig.
Dock ska jag inför kommande IVF i höst försöka be om att få testa detta (vårat 4:e IVF). Alternativt så håller jag också på snegla åt en resa till Aten och den där Dr D, får se vad det blir.
Vi har dock en plan B och det är absolut ÄD. Känns inte alls så främmande för den tanken. Men för att få frid i själen och veta att jag i allafall försökt med nånting och gett barn med mina ägg en chans så får det då bli något IVF försök till innan vi varmt välkomnar ÄD.
Lycka till!