• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Kvinna72

Hej, Tänkte bara 'flika in' lite kort här i kväll.
    Jag (vi) har nu tre ivf'er bakom oss. Det senaste var i slutet av maj och misslyckade det också. Jag hann precis med tre landstingsfinanserade försök innan jag fyllde 40 år (i juni). Vi har gjort våra tre försök på CVL i Uppsala och jag har hela tiden känt mig nöjd med dem som klinik men nu när man läser på och är lite 'om sig och kring sig' så känner jag att den Svenska ivf vården har inte kommit så långt. Här läser man om DHEA, alla vitaminer, akupunktur, kost, trombyl, prednisolon och allt vad det är. Inte en enda gång har läkarna nämnt något av detta. Jag själv har såklart hela tiden sedan den dagen då vi satte igång ivf processens sökt och kollat upp mycket info. Jag funkar så som person helt enkelt.

Jag tror det var efter mitt första försök då jag började med kostillskott. Jag äter nu Apiforce, Omega-3, Bio-Selen+Zink och Apotekets Kvinna multivitaminer. Sedan ca. 2 månader tillbaka även Inofolic som jag fått tips genom FL.  Nu har jag även läst om DHEA och är mycket intresserad av det (har även fått kontakt med två här på Fl som ev. kan sälja som blivit över). Nu kanske man låter helt destruktiv och tar till allt men vad gör man inte, eller hur? Känner ni inte så också? Jag går även på akupunktur och har hittat en som jag känner mig mycket nöjd med som praktiserar TCM (Traditional Chinese Medicine). Jag (min sambo fick förhinder i jobbet) var på återbesök nu i slutet av juni på CVL för att se hur vi kan gå vidare med allt. De rekommenderar såkart äggdonation och tycker vi ska tänkte igenom hur vi vill gå vidare. Jag frågade om fler ivf försök, han sa inte nej men rekommenderade inte det. Jag tog även upp dhea och då skruvade han bara på sig och mumlade något om att det är inget de använder sig av. Inget bevis på det eller studier har jag för mig han sa. Då svarade jag att det används ju utomlands och även på en klinik här i sverige nu (Falun). Vi gör inte det iallfall var bara hans svar och att det inte finns studier. Jag var så irriterad och jag var nästan tvyngen att bita mig i tungan för att inte 'köra över honom med mitt prat' ; ) Samtalet där kändes helt meningslöst nästan, tur att inte min sambo var med...
    Oj, nu blev det långt. Ursäkta ; ) Så blir det ibland när man behöver skriva av sig. En annan fråga: några skriver om Trombyl och predninsolon också. Har ni blivit ordninerad det av era klinker? 
    Nu är min tankte iallfall att jag ska teste deha och se vad det leder till och kanske man kan få göra ett till ivf försök senare i höst. 
    Nu läggdags. Kram alla där 'ute' och lycka till med vad ni nu är. Några är ju gravida vad jag har förstått : ) Det är ju alltså inte omöjligt. Jag har förresten ett lågt AMH väde på 0,25 och ett på 0.40 och FSH tror jag är på 8,0. Det kan jag kolla upp en annan gång. Natti natti 

• Cice

Hej Kvinna72   välkomna{#emotions_dlg.flower}

Jag gör  en imunologisk  behandling i Athem med Dr.d och han  rekommenderade mig  båda  Trombyl  & Pred.

Här kan du köpa de två receptfria . Jag är här till fredag ​​om du behöver något.

Det  finns en tråd som heter ; Vi som snart är gravida efter utredning i Aten

. Där kan du hitta många bra tips

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html  

lycka till

• Kvinna72

Cice: Hej och tack för tips. Jag har hört talas om Dr. D. Det kanske är ngt att fundera på för min del också. Jag har även varit i kontakt med Poussin.
    Vi hörs snart!
    Kram

• Lillstoran

Kvinna72 - intressant läsning! Klinikerna i Sverige är olika och har lite olika syn och inriktning. Falun är väl de som har kommit längst och vågar gå utanför det som är vetenskapligt bevisat. Det kan säkerligen stämma att det finns kliniker utomlands som kommit längre än vad vi i Sverige gjort.

Jag har läst en del i trådarna här också. Själv blir jag lite skeptisk när jag läser om dyra undersökningar och behandlingar utomlands som rekommenderas. Det finns de som har immunologiska problem, men långt ifrån alla.

Klart de är villiga att undersöka när de kan ta betalt.

Finns det någon som har varit i Aten som INTE har haft immunologiska problem eller dold klamydia hos Penny?

Hade läkarna varit så villiga att utreda och rekommendera hystroskopi om det hade gått på landstingets bekostnad? Hade samma behandlingar rekommenderats då? 

Hysteroskopi är ett operativt ingrepp vilket man ska ha i baktanke. Det finns alltid en infektionsrisk med operationer och det ska man inte göra i onödan. Naturligtvis gör de hysteroskopi i Sverige också. De gjorde det på mig men då var det för att skära bort en sammanväxning efter ett missfall de sett på ultraljud. Men inte utan vidare eller utan indikation.

På Huddinge där jag gått så föddes 432 barn efter 1 200 behandlingar. Det ger ett snitt om 36 procent födda barn, INTE antalet uppnådda graviditeter då det som är relevant är hur många barn som föds.

Jag tror till syvene och sist att det är individens förutsättningar som styr och inte kliniken man väljer. Jag är själv 40 år och är nu gravid efter mitt 1 IVF försök. Dock var mina blodprovsvärden väldigt bra om det nu har påverkat.

Nu menar jag inte att ifrågasätta någon eller skriva någon på näsan, men det kan vara bra att ha detta i åtanke. Hade sjukvården rekommenderat alla dessa behandlingar om skattebetalarna hade fått stå för notan?        

• germany
    Kvinna72 skrev 2012-06-27 23:45:15 följande:
     Jag (min sambo fick förhinder i jobbet) var på återbesök nu i slutet av juni på CVL för att se hur vi kan gå vidare med allt. De rekommenderar såkart äggdonation och tycker vi ska tänkte igenom hur vi vill gå vidare.

Jag tog även upp dhea och då skruvade han bara på sig och mumlade något om att det är inget de använder sig av. Inget bevis på det eller studier har jag för mig han sa. Då svarade jag att det används ju utomlands och även på en klinik här i sverige nu (Falun). Vi gör inte det iallfall var bara hans svar och att det inte finns studier.

En annan fråga: några skriver om Trombyl och predninsolon också. Har ni blivit ordninerad det av era klinker? 

Nu är min tankte iallfall att jag ska teste deha och se vad det leder till och kanske man kan få göra ett till ivf försök senare i höst. 

Jag har förresten ett lågt AMH väde på 0,25 och ett på 0.40 och FSH tror jag är på 8,0. Det kan jag kolla upp en annan gång. Natti natti 
    Hej Kvinna 72 Solig
    Läkare i Sverige verkar vara snabba att föreslå att framförallt vi med lågt AMH bör satsa på ÄD eller adoption istället.....Har av min utredningsläkare fått det rådet att glömma barn med mina egna ägg. Men tji fick han! Vi har valt att försöka några ggr till och vi får fortfarande ut ägg och även graderade ganska högt på skalan vad det gäller kvalitè.

Känner så väl igen detta med DHEA och svenska läkares reaktion på detta. När jag berättade för min utredningsläkare att jag fått DHEA utskrivet så svarade han inte varken bu eller bä utan mumlade bara nåt ohörbart i skägget {#emotions_dlg.djavulsk}. Det är bara så att i Sverige måste det finnas studier på allt. Akupunktur börjar äntligen många läkare att tro på, halleluja vad bra! Solig

Jag har ätit Prasteron (DHEA) i några veckor. Fick det utskrivet av IVF-klinikeni Falun och det tog inte alls många dagar sedan jag lämnade receptet på apoteket förrän de ringde och sa att medicinen fanns att hämta. Jag har högkostnadskort så det kostade mig ingenting.

Ang. Trombyl och Pred så har jag aldrig fått prova det. Bad om Trombyl sist, men de svarade att jag var så "smal & fin" så jag behövde inte det Förvånad. Jag var för överväldigad över att ha fått tillbaka 2 embryon (trodde det inte skulle bli något ET) så jag kom mig inte för att protestera. Pred har heller aldrig varit på tapeten för mig.
    Dock ska jag inför kommande IVF i höst försöka be om att få testa detta (vårat 4:e IVF). Alternativt så håller jag också på snegla åt en resa till Aten och den där Dr D, får se vad det blir.

Vi har dock en plan B och det är absolut ÄD. Känns inte alls så främmande för den tanken. Men för att få frid i själen och veta att jag i allafall försökt med nånting och gett barn med mina ägg en chans så får det då bli något IVF försök till innan vi varmt välkomnar ÄD.

Lycka till!
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-07-03 10:39:02 följande:
    Germany - lycka till!
    Tack, kan behövas! Och hoppas din graviditet fortlöper fint Solig
  • Missne

Hej, Jag har i dag tagit min första tablett Prasteron (DHEA) som jag fått utskrivet av min hemortsläkare som samarbetar med Falun där jag tänker göra ytterligare ett IVF-försök i höst. Har gått trögt de sista försöken med för få ägg för att komma till ÄP. Hoppas nu att detta ska hjälpa till med både kvalitet och antal. Tanken är att jag skulle göra IVF-försök redan om två månader, men frågan är om man kanske ska skjuta det en månad så att jag får äta DHEA i tre månader innan IVF  eftersom det tar tre månader för äggen att utvecklas. Spännande att ni är några som lyckats, det inger ju hopp iallafall.

• Lillstoran
    Missne skrev 2012-07-04 23:11:21 följande:
    Hej, Jag har i dag tagit min första tablett Prasteron (DHEA) som jag fått utskrivet av min hemortsläkare som samarbetar med Falun där jag tänker göra ytterligare ett IVF-försök i höst. Har gått trögt de sista försöken med för få ägg för att komma till ÄP. Hoppas nu att detta ska hjälpa till med både kvalitet och antal. Tanken är att jag skulle göra IVF-försök redan om två månader, men frågan är om man kanske ska skjuta det en månad så att jag får äta DHEA i tre månader innan IVF  eftersom det tar tre månader för äggen att utvecklas. Spännande att ni är några som lyckats, det inger ju hopp iallafall.

Fast jag har inte ätit DHEA. Intressant ämne dock. Lycka till!
  • germany

Ni som också äter Prasteron (DHEA), hur & när intar ni era piller? Tillsammans med mat eller ej, bestämda tider eller ej osv. Vore kul att höra hur ni gör.
    Själv så tar jag alltid mina piller tillsammans med mat och aldrig på fastande mage.
    Egentligen så skulle jag vilja öka dosen till 75 mg / dag, men är rädd att piller tar slut och att jag ej får mera utskrivet. Nån enstaka gång har jag ändå höjt dosen till 75 mg / dag Tungan ute

Svar på tråden Tips om dhea