Tips om dhea
Hej, Tänkte bara 'flika in' lite kort här i kväll.
Jag (vi) har nu tre ivf'er bakom oss. Det senaste var i slutet av maj och misslyckade det också. Jag hann precis med tre landstingsfinanserade försök innan jag fyllde 40 år (i juni). Vi har gjort våra tre försök på CVL i Uppsala och jag har hela tiden känt mig nöjd med dem som klinik men nu när man läser på och är lite 'om sig och kring sig' så känner jag att den Svenska ivf vården har inte kommit så långt. Här läser man om DHEA, alla vitaminer, akupunktur, kost, trombyl, prednisolon och allt vad det är. Inte en enda gång har läkarna nämnt något av detta. Jag själv har såklart hela tiden sedan den dagen då vi satte igång ivf processens sökt och kollat upp mycket info. Jag funkar så som person helt enkelt.
Jag tror det var efter mitt första försök då jag började med kostillskott. Jag äter nu Apiforce, Omega-3, Bio-Selen+Zink och Apotekets Kvinna multivitaminer. Sedan ca. 2 månader tillbaka även Inofolic som jag fått tips genom FL. Nu har jag även läst om DHEA och är mycket intresserad av det (har även fått kontakt med två här på Fl som ev. kan sälja som blivit över). Nu kanske man låter helt destruktiv och tar till allt men vad gör man inte, eller hur? Känner ni inte så också? Jag går även på akupunktur och har hittat en som jag känner mig mycket nöjd med som praktiserar TCM (Traditional Chinese Medicine). Jag (min sambo fick förhinder i jobbet) var på återbesök nu i slutet av juni på CVL för att se hur vi kan gå vidare med allt. De rekommenderar såkart äggdonation och tycker vi ska tänkte igenom hur vi vill gå vidare. Jag frågade om fler ivf försök, han sa inte nej men rekommenderade inte det. Jag tog även upp dhea och då skruvade han bara på sig och mumlade något om att det är inget de använder sig av. Inget bevis på det eller studier har jag för mig han sa. Då svarade jag att det används ju utomlands och även på en klinik här i sverige nu (Falun). Vi gör inte det iallfall var bara hans svar och att det inte finns studier. Jag var så irriterad och jag var nästan tvyngen att bita mig i tungan för att inte 'köra över honom med mitt prat' ; ) Samtalet där kändes helt meningslöst nästan, tur att inte min sambo var med...
Oj, nu blev det långt. Ursäkta ; ) Så blir det ibland när man behöver skriva av sig. En annan fråga: några skriver om Trombyl och predninsolon också. Har ni blivit ordninerad det av era klinker?
Nu är min tankte iallfall att jag ska teste deha och se vad det leder till och kanske man kan få göra ett till ivf försök senare i höst.
Nu läggdags. Kram alla där 'ute' och lycka till med vad ni nu är. Några är ju gravida vad jag har förstått : ) Det är ju alltså inte omöjligt. Jag har förresten ett lågt AMH väde på 0,25 och ett på 0.40 och FSH tror jag är på 8,0. Det kan jag kolla upp en annan gång. Natti natti