• Kvinna72

Tips om dhea

Hej, Tänkte bara 'flika in' lite kort här i kväll.
    Jag (vi) har nu tre ivf'er bakom oss. Det senaste var i slutet av maj och misslyckade det också. Jag hann precis med tre landstingsfinanserade försök innan jag fyllde 40 år (i juni). Vi har gjort våra tre försök på CVL i Uppsala och jag har hela tiden känt mig nöjd med dem som klinik men nu när man läser på och är lite 'om sig och kring sig' så känner jag att den Svenska ivf vården har inte kommit så långt. Här läser man om DHEA, alla vitaminer, akupunktur, kost, trombyl, prednisolon och allt vad det är. Inte en enda gång har läkarna nämnt något av detta. Jag själv har såklart hela tiden sedan den dagen då vi satte igång ivf processens sökt och kollat upp mycket info. Jag funkar så som person helt enkelt.

Jag tror det var efter mitt första försök då jag började med kostillskott. Jag äter nu Apiforce, Omega-3, Bio-Selen+Zink och Apotekets Kvinna multivitaminer. Sedan ca. 2 månader tillbaka även Inofolic som jag fått tips genom FL.  Nu har jag även läst om DHEA och är mycket intresserad av det (har även fått kontakt med två här på Fl som ev. kan sälja som blivit över). Nu kanske man låter helt destruktiv och tar till allt men vad gör man inte, eller hur? Känner ni inte så också? Jag går även på akupunktur och har hittat en som jag känner mig mycket nöjd med som praktiserar TCM (Traditional Chinese Medicine). Jag (min sambo fick förhinder i jobbet) var på återbesök nu i slutet av juni på CVL för att se hur vi kan gå vidare med allt. De rekommenderar såkart äggdonation och tycker vi ska tänkte igenom hur vi vill gå vidare. Jag frågade om fler ivf försök, han sa inte nej men rekommenderade inte det. Jag tog även upp dhea och då skruvade han bara på sig och mumlade något om att det är inget de använder sig av. Inget bevis på det eller studier har jag för mig han sa. Då svarade jag att det används ju utomlands och även på en klinik här i sverige nu (Falun). Vi gör inte det iallfall var bara hans svar och att det inte finns studier. Jag var så irriterad och jag var nästan tvyngen att bita mig i tungan för att inte 'köra över honom med mitt prat' ; ) Samtalet där kändes helt meningslöst nästan, tur att inte min sambo var med...
    Oj, nu blev det långt. Ursäkta ; ) Så blir det ibland när man behöver skriva av sig. En annan fråga: några skriver om Trombyl och predninsolon också. Har ni blivit ordninerad det av era klinker? 
    Nu är min tankte iallfall att jag ska teste deha och se vad det leder till och kanske man kan få göra ett till ivf försök senare i höst. 
    Nu läggdags. Kram alla där 'ute' och lycka till med vad ni nu är. Några är ju gravida vad jag har förstått : ) Det är ju alltså inte omöjligt. Jag har förresten ett lågt AMH väde på 0,25 och ett på 0.40 och FSH tror jag är på 8,0. Det kan jag kolla upp en annan gång. Natti natti 

• Kvinna72

Cice: Hej och tack för tips. Jag har hört talas om Dr. D. Det kanske är ngt att fundera på för min del också. Jag har även varit i kontakt med Poussin.
    Vi hörs snart!
    Kram

• Kvinna72

Hej Alla, 

Vitanova: Tack för din solskenshistoria, jag blir så glad av att höra dessa : ) Det ger mig hopp! Var går du någonstas? Jag frågade kliniken där vi har gått när jag var på ett samtal i Juni om dhea (prasterone), läkaren bara snurrade på sig och mumlade. Inget de skriver ut osv...Jag har själv sökt info och köpt en burk genom en tjej här på FL och nu är jag snart inne på tredje veckan då jag ätit dem. Jag tar va. 2-3 per dag. Det har varierat lite faktiskt beroende på om jag kommit ihåg eller inte. Jag måste även köpa lite mera. Antingen gör jag det av en annan tjej här i tråden eller så beställer jag på nätet. Sedan har min kompis kollat upp dem i Californien där hon bor. Där finns de att köpa i olika butiker, typ hälsokost affärer.
    Kattflickan: Jag tror inte det är några problem med att köpa dem på nätet. Jag 'googlade' lite och har även läst om flera här på FL som köpt genom nätet, tror inte det ska vara några problem. Kolla denna sidan t.ex.    http://www.dhea.com/home.php?cat=249 (Det är den som jag nu tar: Micron 5 DHEA Ultra Micronized).
    Germany: Då få vi hoppas på att 'hemma försöket' kanske ha lyckats denna gång : ) Själv fick jag min mens idag och det var nu en 30 dagars cykel vilket var lite annourlunda tycker jag. Så jag hoppades här in i det sista men jag trodde inte det kunde ha blivit något. Jag var dessvärre bortrest men tjejkompisar största delen av min senste ägglossningen sen hade vi besök, fullt hus hemma. Ja, du det här med att var efterklok...men ibland blir ju livet inte riktigt som man tänkt sig. Jag träffade min kille senare i livet och vips var jag helt plötsligt närmre 40 år och det går visst inte blir gravid som vi tänkt oss. Men som du också säger, jag kommer absolut 'upplysa' att personer runt om i min omgiving att inte bara vänta om de har möjlighet att skaffa barn.
    Lillstoran: Grattis till dig också : ) Va häftigt om det är Q10 som har funkat. Det hade jag säkert testat om jag inte nu hade börjat på med dhea.
    Nehe, dags att sluta här ....Kram alla och ha en forstsatt trevlig sommar!     

• Kvinna72
    Jegs skrev 2012-07-26 11:10:54 följande:
    Hejsan,

Fick tips från germany om denna sida, vilket jag tackar för!

Min man och jag genomför nu Äggdonationsförsök, har haft två misslyckade (de ville inte fastna) och har kvar 4 i frysen som vi planerar beta av allt efter...

Jag börjer bli väldigt nyfiken på detta DHEA preparat och undrar vad ni experter säger.
    Har det någon påverkan på om ett embryo via om så IVF eller Äggdonation fastnar lättare, eller gör preparatet mer att ens egna ägglossning kommer igång..?

Och är det denna burk som ni som beställd köpt?
    Micron5 DHEA® 25 mg 180 sr tabletswww.dhea.com/product.php?productid=17557&cat=... 

// Jegs           
    Hej, detta är samma som jag tar och de har jag nu tagit i ca. 4 veckor. Jag tar ca. 3 om dagen som jag har blivit rekommenderad här på i denna tråd. Dock måste jag köpa en ny burk inom kort. Har det gått bra att beställa dem osv?
  • Kvinna72

Hej igen,

Jegs: jag har hört att man kan ta tre om dagen (morgon, lunch och kväll) genom Castor här i tråden. Dock har jag inte hört något speciellt om när i cykeln osv. Lite info från FL "en tjej på FL som skrev att det tar ca 3 månader för DHEA att fungera optimalt efter genomförd behandling på 3-4 månader".

Min läkare på CVL sa inte så mycket då jag nämnde om Prasterone/DHEA, han bara mumlade något om att de inte använder sig av det m.m. Så nu kör jag på eget bevåg. Vet inte om din läkare säger något annati Huddinge. Det återstå att se men annars tycker jag att du ska testa minst två om dagen enligt det jag läst. Jag kör på tre vilka en del också rekommenderar.
    Nu håller vi tummarna för att det någon gång ska bli något på ett eller annat sätt : )

Kram     

• Kvinna72
    vitanova skrev 2012-07-28 20:11:38 följande:
    Kvinna72: Jag har inboxat dig!

Hmmm, det var mäkligt. Jag hittar inget i inboxen. Det kanske har blivit något fel. Vill du testa igen.
  • Kvinna72

Hej, nu är jag inne på min 6:e vecka som jag har ätit dhea (25mg x 3/dag). Efter ca. 4 veckor fick jag mycket fet hy, det är väl ungefär det jag har märkt. Kanske mer engeri, eller är det vara för att jag har haft lite semester : ) svårt att säga.

Jag hoppas också på hemmaförsök nu, men tänkte se om sådär ca. 2-3 månadar om man ska köra på ett nytt ivf. På måndag har vi ett återbesök på kliniken där vi gjort tre tidigare ivf försök, tror dock inte de kommer vara så positiva med att vi gör ett nytt försök. Men jag hoppas att de låter oss med ett försök till. Ska man be att de ta mina värden igen? Är det ngt annat man skulle kunna göra? Spola äggledarna? Man funderar och funderar på om de/vi har gjort allt så klart. Jag känner inte för att berätta för dem att jag ta dhea (jag har skaffat dem på egen hand). Eller tycker ni att jag ska göra det? Jag ska ta upp om dhea återigen, men förra gången var det bara ett nej, de skriver inte ut det osv...Jag vill höra denna läkarens åsikt, har en ny nu detta besök.  
    Germany: vad är HSG röntgen?

Förresten är det någon som vet ngt om Bidrottninggelé? Jag har tagit det ett tag nu. När jag köpte dem på hälsokosten så har jag för mig att de sa att man ska ta en om dagen och det har jag gjort nu ett tag. Men så läser jag här på FL helt plötsligt att man ska ta dem mensens första dag fram till ägglossning. Någon som har hört något annat?  Ja, ja...jag slutade iallfall att ta dem och tar väl dem igen då mensen kommer, om den kommer ; )

Må så gott alla kämpare därute!     

• Kvinna72
    cff skrev 2012-08-22 23:00:21 följande:
    Hej Väduren,
    jag äter microniserad DHEA som jag köper från dhea.com. Tror att det är exakt samma sak som Prasteron (även om jag inte kan hitta info någonstans om att DHEAt i Prasteron också är mikroniserat - jag vet inte riktigt vad mikroniserat betyder :). Det känns ju inte helt tryggt att köpa medicin från en okänd hemsida, men uppenbarligen innehåller tabletterna DHEA i alla fall eftersom mitt DHEA-s S går upp när jag äter tabletterna.

Hej, jag äter också microniserad dhea, köpte en halv burk genom en tjej här på FL och hon hade köpt dem genom 'The center for Human Reproduction'  i NYC. Sedan har jag även köpt nya från dhea.com och det är exakt samma som jag köpte genom tjejen här på FL. Hon är gravid och jag har hoppet uppe nu när jag har ätit dem i ca. 7 veckor : )
    Jag har dock inte tagit eller kollat några nya värden. Jag kollade alla för ca. 1 år sedan då vi satte igång IVF processen. Skulle självklart vara intressent att kolla lite värden efter att ha ätit dhea ett tag. 

De biverkningar jag har märkt av är fet hy, finnar och lite andra små utslag. Men men det överlever jag och hoppas på lite tur senare här i höst : ) 

• Kvinna72
    alynda skrev 2012-09-24 20:25:10 följande:

Alltså, jag förväntade mig två burkar - har era beställningar sett ut så här?? Beställt fr dhea.com
    Hej, det var längesedan jag skrev ngt här på familjeliv men jag hänger kvar och kämpar på : )  
    Alynda: det är så beställningen ser ut från dhea.com,  jag har också beställt hem och de såg också ut som opå bilden. Först köpte jag en halv burk från en tjej är i på FL (som köpt i NY, varit på en NY klinik och fått dhea därifrån) sedan har jag även beställt mer och då kom de precis så här, det är för 'säkerheten' i tullen antar jag. Jag har inte hunnit äta dem så länge (ca. 2 månader), vi kör lite på 'hemmaförsök' och om inte det lyckas så blir det nog ett till IVF (har gjort tre stycken).
    Efter att ha ätit dhea i några veckor fick jag fet hy och sämre hy men jag tycker att det har börjat att  avtar lite.
    Lycka till med allt!

• Kvinna72

Hej igen,

Det är såååå många här inne på FL som ger mig inspiration och pepp då allt känns tungt. Tack för att ni finns! Hjärta

När jag fick min förra mens kände jag mig väldig nere och tyckte allt kändes jobbit, jag hoppades och hoppades på att det hade gått vägen. Det kändes så otroligt mycket som om det var något som hade hänt - men återigen var man väl 'skengravid' : ( argghh! Demon
    Räknade även ut att jag inte skulle bli mamma innan jag blir 41 år och allt kändes sååå jävla tugnt och ledsamt rent ut sagt! Ursäkta men det har varit jobbigt ett tag. Sen räknade jag lite på igen då jag började ta dhea och det var faktiskt inte så längesen, så jag måste nog ge det minst 1-2 månader till antar jag. Jag började i Juli, då jag köpte min första burk. Jag få väl äta 3-4 månader som Castor säger och sedan kanske göra uppehåll. Om vi inte har lyckats då funderar jag på om man ska ge sig på ett till IVF kanske (?). Det är svårt allt det här! Pust....
    Castor: Tack för allt så här långt, dhea info, och min första burk som jag kunde köpa av dig : )
    Germany: vet inte om jag har sagt det förut men även till dig - TACK för allt du delar med dig!
    Ja, det finns många att tack för alla tips, info, inspiration och allt annat som ni har delat med Er. Kan inte nämna Er alla ; )
    Må så gott så hoppas vi på lite Plus framöver. 

KRAM och all  Hjärta         

Svar på tråden Tips om dhea