• Kvinna72

Tips om dhea

Hej alla,
    Det händer ju mycket i denna tråd så jag få läsa på mer en annan dag. Läser i mobilen och lite trött nu.

Vi4: vill bara säga att jag tänker på dig mycket, hållet tummar så hårt för ägget nu. En fråga, har du berättat för kliniken (CVL va?) att du ta dhea? Du kanske ha berättat det innan, jag kanske har missat det bara. Vad jag vet så skriver de inte ut och tycker inte att det finns tillräckligt mycket forskning på det.
    Jag tar dhea på eget bevåg, har gjort det i 3 månader. Tre ivf på CVL, försöker nu på "naturlig" väg och ev. 1 till ivf om inte det går vägen på egen hand.
    Lycka till med allt!

• Kvinna72
    TWH skrev 2012-11-15 21:27:49 följande:
    Hej, jag hoppar in i denna tråd, känner några av er från Atentråden jag har fått ordinerat att jag ska börja med dhea av min grekiska läkare. Hur får jag tag på detta i Sverige? Är det receptbelagt, vad heter det i såna fall?

Hej, jag har köpt dhea på www.dhea.com 
    Jag är inne på min andra burk därifrån. Blir inte förvånad när det dimper ner i brunt kuvert från USA i brevlådan.

Lycka till! : ) 

• Kvinna72

Hej alla,

Följer denna tråd och skiver här lite då och då. Jag har ju tagit dhea i ca. 4,5 månader nu. Vi har gjort ett litet ivf uppehåll (har gjort 3 ivf'er totalt) och hoppas såklart på hemma försök men än så länge har det inte lyckats.
    Jag har hela tiden tagit 25mg x 3/dag i stort sett men just nu har jag trappat ner till 25 mg x 2/dag. 

Just nu så känns allt dock lite jobbigt, vet inte vad som händer med min kropp. Jag har inte fått min mens, jag är typ på cykeldag 37 och jag är INTE gravid. Har tagit ett gravtest för några dagar sedan : (    
    Förra månaden så hade jag igen ägglossning heller vad vi (jag och min akupunktör) kom fram till. Jag 'tempar' varje morgon (tar tempen) och kollar basal temperaturen osv... 
    För ca. 1 vecka sedan så fick jag också så fruktansvärt ont lite längre ner i magen/mot 'kvinno magen' så att säga. Jag hade värk och var såååå öm när jag tog mig på magen. Vet inte om det kan ha varit en cysta eller så. Känner att nu måste jag kanske kolla hur allt stå till. Mycket jobbigt i hela denna process också, man blir så orolig att det är något fel. 

Det är många tankar och funderingar just nu. Jag går hos en akupunktör som jag känner mig nöjd med, det är ört te hit och dit, vitaminer och minarel, dhea m.m....Vart blir nästa steg tänkter jag nu? Det är väl mest jag som grubblar och funderar just nu. Funderar också på att byta klinik. Ja, ja...  kände väl att jag behövde skriva av mig lite. Lycka till alla så hörs vi snart!

TWH: det är rekommenderat att du tar ett dhea-s prov innan. Jag gjorde dock inte det men ska försöka att ta tag i det och göra det nu i stället för att se hur jag ligger till. 

• Kvinna72
    Anemon skrev 2012-11-15 22:19:41 följande:
    TWH, jag har fått DHEA utskrivet av Dr Jullig på rekommendation av Falun så kolla antingen direkt med kliniken eller med Jullig.
    Vi har bytt klinik till Falun just av anledningen att vi ville prova DHEA men vår klinik i Stockholm inte kunde tänka sig det.

Hej,
    Jag funderar också på att byta klinik till Falun. Dock har jag köpt det på egen hand redan.

TWH: Välkommen! : )

• Kvinna72

Hej,
    Jag har ätit dhea i ca. 4 mån. Hmmm, är lite osäker på det där med ökad hårväxt eller jag tycker inte det är någon stor skillnad. Jag har tagit 75mg/dag och just nu precis minskat ner till 50mg/dag. Jag ska försöka att få en remiss att ta mitt dhea-s prov. Jag jobbar på det : )
    Jag tycker dock att jag har mer energi, mer finnar eller sämre hy helt enkelt. Fick fetare hyn efter några veckors intag av dhea men det försvann efter ett tag tycker jag. 
    Vi har inte gett oss in på ngt nytt ivf, vi har tagit en paus ett tag och hade hoppas lite på 'hemmaförsök' och lite tur och lycka med det men men ack nej : ( 

Nu har min mens helt plötsligt blivit senm, den är två veckor försenad och jag är INTE gravid, jag har tagit två gravtester. Min mens brukar aldrig vara sen, är det någon av Er som har varit med om detta? Det är super jobbigt det här, men jag har bokat tid hos min gyn och sedan hade vi väl tänkt att ge oss in på ett nytt ivf försök efter nyår men mensen måste ju komma igång snart Demon

Ja ja, sånt är livet!  

Kram och Lycka till alla! Vi kämpar vidare! 

• Kvinna72
    Hej,

Vill bara tipsa om en tråd här på FL som heter "Jag blev gravid med DHEA (Prasterone)".  

Jag själv har ännu inte fått min mens, jag inväntar den så att jag kan gå och ta alla nya prover tänkte jag. Jag har varit hos en Gyn läkare och hon såg iget konstigt så det är ju bra. Jag fick remisser till en hel del prover så det känns skönt. Självklart börjar man ju funderar på vad som hänt med mensen. Men imorgon ska jag till en till Gyn läkare som är hemortsläkare här i Sthlm för Falun, hade ju tänkt att ev. göra ett IVF i Falun efter Nyår (om mensen kunde sätta igång). 
    Förresten så har jag nu bestämt att jag gör ett uppehåll men DHEA, jag har tagit dem sedan i början av Juli så det är ju fem månader nästan exakt. Jag har i stort sett tagit 75 mg hela tiden förutom de senaste veckorna då jag gick ner till 50mg. 

Må så gott alla i kylan ; )

Kram          
  • Kvinna72

Hej och Ett Stort GRattis Germany!!! Hjärta ÅÅÅÅa vad härligt att läsa detta, finns knappt inte ord att beskriva! Jag har inte varit inne här på  FL på några dagar så jag antar att jag har en hel del att läsa igenom. Det är ju full rulle nu i Jultid.
    Jag själv har inte fått min mens på över två månader. Helt otroligt! Fattar inget. Jag har varit hos gyn och det ska inte vara några konstigheter. Jag har även varit iväg och tagit en hel del nya prover som jag få svar på torsdag då jag ska på återbesök hos min gyn (hemortsläkare för Falun). Alla prover har jag inte kunnat att ta då de ska vara på en speciell cykeldag men hel del blev det ändå. Vi som hade tänkt att sätta igång med ett ivf försök efter nyår men nu står allt stilla då mensen inte vill komma igång : (
    Jag har ätit dhea ca 4 månader (juli-nov.75mg) men beslöt mig för att sluta efter 4 månader. Ingen aning om det är rätt eller fel men vi få väl se vad prover och svar säger på torsdag då jag även få svar på dhea-s provet.

Nehe, lite bråttom här men ville bara kika in och kolla läget. Stort GRattis Germany! Vi hörs snart!
    Kram alla andra också - nu kämpar vi på för fullt!      

• Kvinna72
    germany skrev 2012-12-21 10:02:32 följande:
    Men det var ju inte illa med 8 folliklar och fin slemhinna. Du ska absolut få ut några fina ägg som till slut kommer att bli bebis, det tummar vi på! :)

Jo, jag gjorde först HSG röntgen (den öppnade upp ena äggledaren som det fanns visst motstånd i från början. Den andra äggledaren ansågs vara stängd). Sedan blev det lite senare en HSS för att utesluta myom.....Sedan började jag på eget bevåg med låg dos av kortison cykeln innan IVF. Vid IVF så åt jag kortison från sprutdag 1 och forsatte också i låg dos även efter att jag misslyckats. Ville inte sluta när min egen ÄL kom så jag åt ytterligare och slutade helt några dagar innan jag plussade.

Hade sista tiden också lagt till Omega -3 och ökat D-vitamindosen ytterligare lite samt så åt jag mkt nötter för att naturligt få i mig E-vitamin. Sedan mådde jag allmänt bra! Var pigg & hade energi och kände mig för första gången på länge riktigt GLAD. Så kroppen kanske var i bra balans ändå tack vare både mediniering och att jag vilat mig i form.

Julkram till dig också! Tänk att det faktiskt snart är jul....fattar inte vart tiden tar vägen?!

Germany: nu hittade jag detta inägg då jag precis hade för mig att du tog stödmedicin i början av ivf, vid sprutstart. Jag funderar om jag ska fråga om det är ngt jag kanske borde testa också. Jag ska nog maila min hemortsgyn. 
    Lycka till med allt! Jag förstår att det är jobbigt med att vänta och få det "riktiga" svaret att du är Gravid, alltså ultraljuds undersökningen du väntar på. 
    Kämpa på och håll ut! Kram Hjärta 
  • Kvinna72

Hej alla,
    Ja imorgon är det dags för äggplock i Falun för min del. Jag hade 5 st äggblåsor vid VUL igår och de var ca. 15-22 mm stora. Så imorgon är det redan dags....Blandade känslor är det verkligen. Spännande och nervöst samtidigt. Det är första gången Falun för vår del, vi har ju gjort tre ivf försök på CVL tidigare.

Germany: förstår dig, måte vara jobbigt! Men som du säger: "du reser dig igen"!    

Mba12: jag har själv varit på resande fot nu i jobbet i några dagar och flög då till Florens. Jag blandade färdigt min Menopur (det finns ju en slags reseförpackning man kan ha de blandade Menopuren i). Sedan packade jag Orgalultran, sprutor o.dyl, i en liten påse. Allt detta hade jag som handbagage (inget att checka in, resde lite lättare denna gång). Jag hade inget läkareintyg men det är väl kanske bra att vara på den säkra sidan. 

Kram     

• Kvinna72

Ååååå Germany vad lycklig jag blir att läsa detta. Det vattnas i min ögon här på jobbet!!! Vad fantastiskt, en än så länge 2cm mirakelbebis : )
    GRATTIS kramar från mig! vi hörs snart!

• Kvinna72

Hej alla,

Jag vet inte riktigt när jag skrev sist här. Jag några trådar jag kollar in lite då och då i  : )

Jag gjorde ÄP i fredags som inte gick bra, det var fruktansvärt jobbigt och smärtsamt. Det har aldrig känts så förut så jag vill inte skrämma upp någon. Jag fick endast ut 1 ägg (det var 4 st tomma blåsor) och det var omoget fick vi reda på i lördags förmiddag : ( Sååå ledsamt! Nu har jag haft ett samtal med läkaren och nu ska jag ta progrestron/lutinus i totalt 10 dagar för att återställa slemhinnan. Sedan när min mens kommer igång kör vi ett nytt försök, det blir Menopur plus ett tillägg med Gonal-F efter några dagar fattar jag det som. Är det någon som har testat denna variant. Jag förstår ju att allt är väldigt individuellt men man är ju lite nyfiken om det finns någon här som har någon erfarenhet : )
    Sedan har jag precis återupptagit dhea igen (vilket han rekommenderade mig). Jag åt det tidigare 2 juli -  2 dec. (i 5 månader) gjorde sedan ett uppehåll. Men sen när jag tog mitt dhea-s värde nyligen (dec månså såg jag att det låg på 3,0 och det är ju inte så super högt så då passar det att jag kör på med det igen. Jag började i lördag och tycker direkt att jag blir väldigt energiskt, eller är det inbillning (?) ; ) Känner energiska vibbar på något sätt. Låter det lite konstigt kanske, eller har något kännt ngt liknande?   

Germany: återigen så är det så häftigt och vilken lycka! Nu måste du kunna slappna av lite få jag hoppas, jag vet att det är svårt då det fortfarande är tidigt in din graviditet. Men tänk...nu har du blivit och ÄR gravid! 

Alla ni andra: jag försöker följa Er så gott det går. Hinner inte läsa igenom allt nu men lycka till i vart ni än är. Det finns så många här som ger mig hopp, kunskap och inspiration - utan Er vet jag inte vad jag hade gjort! TACK!
    Kram      

• Kvinna72
    cff skrev 2013-01-14 20:21:12 följande:
    Kvinna72 - vad otroligt trist. Får du köra på direkt i kommande cykel? Toppen i så fall, det fick inte jag när jag hade ett misslyckat (och också mycket traumatist) ÄP. Bra läkare som vill prova något annat. Av någon anledning är det så att våra kroppar svarar olika på olika hormoner och ofta, om det inte går bra med en viss medicin, kan det gå mycket bättre med en annan. Så jag hoppas att nästa omgång går mycket bättre. 
    Bra att du mår så bra av att börja med dhea igen - kanske är det därför man skall ta en paus med det ibland (för att få igen "kicken" när man börjar igen).
    Hur många dagar hade gått från att du slutade med dhea tills du tog blodprovet som visade 3,0? 

Hej, ja det blir i kommande cykel. Jag frågade läkaren om just det, undrade om jag inte skulle göra uppehåll men han tyckte att jag kunde köra på så fort min mens kommer igång igen. Självklart undrar jag om jag gör rätt ibland, personligen är det ok men jag bara undrar om kroppen är det.
    Jag åt 75mg i 4 månader och sedan gick jag ned till 50mg den sista månaden. S-DHEA (eller om det heter DHEA-S) tog jag ca. 7 dagar efter jag slutat helt med dhea.  
  • Kvinna72

Ett stort Grattis Annapannan! Alltid härligt med solskens historier. Hur mycket dhea åt du dagligen?

• Kvinna72

Jessy01: om du inte kan få det utskrivet (i Sverige heter det prasteron) så beställ på www.dhea.com (det gjorde jag innan jag fick det utskrivet)
    Det har många här i tråden gjort. Lycka till!

• Kvinna72

Hej, 
    mba12: Äter du dhea/prasterone? Hur länge har du tagit det i så fall? Denna cykeln när jag sprutade så sattes orgualutran in bara två gånger. Kändes som en konstig månad för min del. Först började jag med Menopur 300 + Gonal F 150 men det hände inte så mycket så då ökades dosen på till Menopur 450. Totalt sprutade jag i 13 dagar och bara Orgalutran två dagar. Det slutade med att det inte blev något äggplock. Det blev bara en blåsa,   
    blåsan som fanns var 22mm och slemhinnan 7mm. Nu tog jag ägglossningssprutan igår kväll och vi kör på ett 'hemmaförsök'. Ska inte slemhinnan var runt 9 mm förresten? Ja, ja 'what ever'... just nu men vi kör på ett försök iallfall här i helgen och hoppas på det bästa. Annars kör vi på i nästa cykel, sen kanske det ska vara nog för oss. Måste gå vidare någon gång, funderar ju lite smått på ägg donation i nästa steg om det i lyckas här med mina ynka egna ägg.  Mitt amh ligger på 0,2. 
    Jag har förresten ätit dhea sen i förra sommaren (Juli '12), gjorde ett litet uppehål vi jul/nyår sedan fick jag prasterone utskrivet och äter väl upp den sista burken nu. Vet heller inte hur länge man ska hålla på.
    Någon här i denna tråd som har testat 'hemmaförsök' med ägglossningssprutan Ovitrelle?

Nehe, nu ska jag jobbar vidare! Hoppet Lever! Hjärta   

• Kvinna72

Mba12: känner så för dig, förstår verkligen din situation. Det låter exakt som om jag kunde skrivit det. Har testat allt precis som du. Annan diet, akupunktur (tre olika), dhea/prasteron, träna mer och träna mindre, ingen alkohol ...listan fortsätter men just idag är jag så ledsen och deppig. Allt känns riktigt jobbigt just nu. Nu dricker jag precis kaffe på maten och igår kväll öl med tjejkompisarna. Orkar inte med allt hust nu. nu har "duktiga jag" lagt ner för ett tag. pust!!! Gråter för allt! Hur ska man gå vidare känner jag just nu. Jag ör även lite trött och besviken på min hemortsgyn. Allt faller idag! : (
    Har precis bokat telefontid med Falun. Vet inte hur jag ska göra med allt. t.ex jag har ätit dhea 4 mån + prasteron 5 mån. Nu har jag slutat. Det var längesedan jag skrev här men jag har följt Er alla lite till och från. Ledsen för detta negativa inlägg.
    Nehe, dags att jobba och rycka upp mig!
    Ha en fin dag! Nu tar vi nya tag ... Snart : )

• Kvinna72

Hej "Germany" och ni andra med tips på vitaminer och diverse att ta. Vart köper ni detta? På nätet? Hälsokosten?
    Tack på förhand!

• Kvinna72

Hej, jag har försökt att beställa dhea genom dhea.com men min kort verkar inte att funka. Jag har testat olika betalkort och det verkar inte att gå igenom. Funkar det för Er?

Svar på tråden Tips om dhea