• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ikarozzz

PimPim1: Jag har "ren" dhea.. det köper man på vitamin-avdelningen på ett vanligt apotek i USA. Utan recept... Hade det i bagaget på hemresan... ingra probs... Tror det räknas till vitaminer! :) Jag tar 75 mg en gång per dag.. då är det väl inte för mycket iaf... Hoppas det hjälper.. för de är ju inte jätte billiga! :)

Kram & tack för svar!! Lycka till nu!!! Kraaam Hjärta 

• PimPim1

Hej igen Ikarozzz Vitaminer jo jag tackarSkrattande Hur som helst är det bara att pröva och hoppas det hjälper. 75 mg kan ju inte vara för mycket och det gör säkert stor skillnad om man har brist på det.

Jag håller tummarna för dig! Skriv och berätta hur det går!

Själv går jag omkring och hoppas (är mellan ÄL och BIM), men för att inte bli besviken försöker jag intala mig att eventuella känningar är att jag är skengravid haha.. Tror tyvärr inte att dhea kan ha gjort nytta på mina ägg på så kort tid som ett par veckor.. Ha det fiiint!

• Mamma gås
    PimPim - Man kan aldrig veta Flört Håller tummarna!!

Jag tar oxå 75mg/dag men jag tar 50 på morgonen och 25 på kvällen. Vet inte vad som är bäst eller hur det ska vara... Ett lotterispel som sagt Tungan ute  
  • PimPim1

Tack så hemskt mycket för uppmuntran:) Idag känns dock livet totalt svart, har en hemsk PMS, är sur och otrevlig och gråter för minsta sak.. kollade kalendern och är på dag 26 i cykeln. Hade defenitivt ÄL runt dag 17 vilket skulle göra att bim blir på dag 30-31. Att jag mår som jag gör nu kan vara att progesteronet sjunker i kroppen när ägget inte är befruktat dvs signalerar att stöta ut slemhinnorna = mens om några dagar. Japp så måste det varaRynkar på näsan

Ps nästa inlägg lovar jag att vara glad igen Skrattande 

• PimPim1

Hej igen

Har i alla fall fått koll på kroppen med allt tempande och testande. Cykeln var på 31 dagar, ÄL dag 17-18, temphöjning dag 19, tempsänkning dag 30 och mens dag 32 (1). 

Hoppades in i det sista att det skulle vara något på gång, testade neg på BIM (naturligtvis) men testade starkt positivt på ÄL stickan, vet dock att det inte är att lita på men ni vet hur det är när man letar efter hopp..

Bara att börja om igen... kommer fortsätta med 7 keto dhea och mina supervitaminer. Tempa varje morgon för det är underbart att i allafall veta att man ägglossar:)

Undrar dock om jag borde byta till ren dhea som ni andra. Är också nyfiken på Mamma Gås tillskott Inofolic och melatonin, kan du eller någon annan berätta mer om hur det kan förbättra äggkvaliteten?

Hur går det för er andra?

• Mamma gås
    http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01290432

Detailed Description:

Inofolic Plus® contains several nutritional elements including myo-inositol, melatonin, and folic acid. Myo-inositol was found to be helpful in improving egg quality and/or quantity in women with an ovarian abnormality called polycystic ovarian syndrome as well as in women without the disorder undergoing assisted reproduction.

Myo-inositol and folic acid are compounds that belong to the family of B-vitamins. Inositol is normally found in several types of foods. Folic acid has been found to significantly decrease the incidence of certain types of birth defects in women taking sufficient amounts prior to and during pregnancy. Preliminary studies using myo-inositol and folic acid demonstrated improvement in egg quality in-vitro and in-vivo as well as multiple metabolic parameters in women with irregular menstrual cycles and certain types of hormone imbalances.

Melatonin is a potent antioxidant. Folic acid is not classified as an antioxidant but has been reported to have antioxidant-like activity. Antioxidants have been given to infertile men for years to improve egg parameters. Most recently, studies have documented the efficacy of antioxidant treatment on human egg parameters and fertilization rates, especially in the setting of in-vitro fertilization (IVF). Inofolic Plus® contains melatonin and folic acid. Dr. Roseff hypothesizes that Inofolic Plus® may be effective in correcting abnormal egg parameters in women. A woman may have abnormal eggs from being exposed to environmental and workplace toxins that generate oxygen free radicals in her body (known as reactive oxygen species, or ROS). These ROS circulate through the blood stream and can enter the ovaries where eggs are stored. Eggs may be sensitive to ROS, and damage from the ROS may result in poor egg quality or quantity or both. The combination of nutrients and antioxidants in Inofolic Plus® may help to correct these abnormalities. Melatonin is a natural hormone normally found in the brain. This hormone helps regulate sleep/wake cycles. Melatonin levels increase during the evening and remain high during the night. This elevated level of melatonin is thought to induce drowsiness. It is because of this effect that we recommend taking Inofolic Plus® in the late evening near bedtime.

Man kan alltså äta antingen Inofolic Plus eller vanlig Inofolic med tillägg av melatonin, det blir samma sak men det senare alternativet är billigare vid inköp :)  
  • nymåne

Jag har tagit DHEA och blivit gravid tre gånger efter 40+. Inboxa mig för info om forskning etc.

• PimPim1

Tack för info Mamma gåsGlad.
    Jätte-intressant att du lyckats med dhea nymåne Glad, jag har inboxat dig..

• Happies

Hej

Jag gjorde 4 misslyckade IVF där jag kom till ET endast en gång och då med ett embryo av sämsta kvalitet. Mitt problem är för få ägg med för dålig kvalitet. Därtill en riktigt tunn och dålig slemhinna. Vi prövade också ÄD men då var slemhinnan så dålig att varje FET (8 st.) misslyckades. 

IVF nummer 5 gjorde vi med egna ägg men även det misslyckades. När vi skulle göra vårt 6:e ivf  så åt jag DHEA i 5 månader. Eftersom jag bor utomlands så skrev läkaren ut det, en dos på 3 tabletter per dag = 75 mg. Jag började också med E-vitaminen Equiday som skulle göra livmoderslemhinnan tjockare, sen väntade jag på att mensen skulle börja så jag skulle få starta med sprutorna.  Ingen mens kom, och så visade det sig att jag blivit gravid på naturlig väg! Troligtvis tack vare DHEA och Equiday. Tyvärr fick jag missfall.

Vi tog en paus, och bestämde oss för att göra vårt 6:e IVF nu i maj. Jag åt DHEA och Equiday 4 månader före, och nu har jag testat positivt. Hoppas att det inte blir missfall den här gången!  Nu tog jag bara 2 tabletter = 50 mg DHEA per dag, och jag fortsatte med det ända fram till graviditetstestet. 

Har flera oöppnade burkar DHEA kvar som läkaren skrivit ut åt mig, men jag kommer ju troligtvis inte att behöva dem mer bara graviditeten lyckas. Men jag tror på medicinen, den funkar inte för alla men den hjälpte mig.  Hoppas att den kan hjälpa dig! Lycka till alla :) 

Svar på tråden Tips om dhea