• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-07-26 15:31:52 följande:
    Jegs - Så möts vi igen (redan)  Kul att du hittat hit. DHEA har inte den effekten att ett embryo lättare kan fästa. Men preparatet kan göra att din kropp kickas i gång och att du kan utveckla fler äggblåsor samt att äggkvaliten faktiskt kan förbättras. Så för hemmaförsök och IVF så absolut värt att testa! För ÄD så får man ju donerade ägg där äggen då kommer från någon annan, men tror inte att det gör någon skada att äta preparatet innan en sådan behandling i allafall. DHEA finns i våra kroppar som ett hormon, men sjunker redan runt 25-årsåldern och vi som börjar närma oss 40 årsåldern har nog väldigt lågt DHEA i kroppen. Föryngringspreparat kallar en del DHEA och börjar man läsa så inser man att detta borde man för tusan fortsätta äta oavsett om man blir gravid eller ej då det är bra för mkt. Jag har inte behövt beställa DHEA via nätet. Fick det utskrivet av IVF-läkare där preparatet heter Prasteron. Hör med din läkare om du kan tänkas få detta utskrivet. Känns alltid bäst att få det på recept, men det är så många som har beställt från utlandet och lyckats bli gravida och beställer du från en bra sida så är det nog ingen fara. Att ägg inte fäster kan bero på så mkt. Men be om att få kortison & trombyl i allafall vid ert nästa försök. Men jag trodde faktiskt att alla som genomgick ÄD fick kortison, men kanske har fattat fel där?

Germany - ett inlägg utanför ämnet i tråden. Om jag inte missminner mig så hade vi en diskussion om Levaxin i någon tråd (minns ej vilken). Jag har en oöppnad förpackning om 100 st 125 mg tabletter. Vill du så skickar jag den till dig, behöver den inte då jag gått ned till 100 mg. Jag är även med i en forskningsstudie om IVF och D - vitamin på KS (Huddinge). Studien gick ut på att man under hela behandlingscykeln skulle ta extra intag av D - vitamin varje dag. Kan skicka med en kopia från den information om IVF och D - vitamin som jag fick på KS. Undersökningen går ut på att bevisa om det finns något samband mellan IVF och D - vitamin intag. Jag är tillbaka i Stockholm den 13 augusti. Inboxa om du vill att jag skickar det då. Jag vet inte om dessa två faktorer haft inverkan men gravid är jag ju.
  • Lillstoran
    Kvinna72 skrev 2012-07-22 21:09:34 följande:
    Hej Alla,  Vitanova: Tack för din solskenshistoria, jag blir så glad av att höra dessa : ) Det ger mig hopp! Var går du någonstas? Jag frågade kliniken där vi har gått när jag var på ett samtal i Juni om dhea (prasterone), läkaren bara snurrade på sig och mumlade. Inget de skriver ut osv...Jag har själv sökt info och köpt en burk genom en tjej här på FL och nu är jag snart inne på tredje veckan då jag ätit dem. Jag tar va. 2-3 per dag. Det har varierat lite faktiskt beroende på om jag kommit ihåg eller inte. Jag måste även köpa lite mera. Antingen gör jag det av en annan tjej här i tråden eller så beställer jag på nätet. Sedan har min kompis kollat upp dem i Californien där hon bor. Där finns de att köpa i olika butiker, typ hälsokost affärer. Kattflickan: Jag tror inte det är några problem med att köpa dem på nätet. Jag 'googlade' lite och har även läst om flera här på FL som köpt genom nätet, tror inte det ska vara några problem. Kolla denna sidan t.ex.    www.dhea.com/home.php (Det är den som jag nu tar: Micron 5 DHEA Ultra Micronized). Germany: Då få vi hoppas på att 'hemma försöket' kanske ha lyckats denna gång : ) Själv fick jag min mens idag och det var nu en 30 dagars cykel vilket var lite annourlunda tycker jag. Så jag hoppades här in i det sista men jag trodde inte det kunde ha blivit något. Jag var dessvärre bortrest men tjejkompisar största delen av min senste ägglossningen sen hade vi besök, fullt hus hemma. Ja, du det här med att var efterklok...men ibland blir ju livet inte riktigt som man tänkt sig. Jag träffade min kille senare i livet och vips var jag helt plötsligt närmre 40 år och det går visst inte blir gravid som vi tänkt oss. Men som du också säger, jag kommer absolut 'upplysa' att personer runt om i min omgiving att inte bara vänta om de har möjlighet att skaffa barn. Lillstoran: Grattis till dig också : ) Va häftigt om det är Q10 som har funkat. Det hade jag säkert testat om jag inte nu hade börjat på med dhea. Nehe, dags att sluta här ....Kram alla och ha en forstsatt trevlig sommar!     

Tack och lycka till!
  • Jegs
    Tuvalina skrev 2012-07-27 17:52:58 följande:
    Vad jag förstår då ska tabletterna i burken som är länkad ovan vara mycket god kvalitet!!  
    Tack Tuvalina, jag har beställt... så får jag se om de kommer fram... 
    // Jegs 
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-07-28 16:16:52 följande:
    Germany - ett inlägg utanför ämnet i tråden. Om jag inte missminner mig så hade vi en diskussion om Levaxin i någon tråd (minns ej vilken). Jag har en oöppnad förpackning om 100 st 125 mg tabletter. Vill du så skickar jag den till dig, behöver den inte då jag gått ned till 100 mg. Jag är även med i en forskningsstudie om IVF och D - vitamin på KS (Huddinge). Studien gick ut på att man under hela behandlingscykeln skulle ta extra intag av D - vitamin varje dag. Kan skicka med en kopia från den information om IVF och D - vitamin som jag fick på KS. Undersökningen går ut på att bevisa om det finns något samband mellan IVF och D - vitamin intag. Jag är tillbaka i Stockholm den 13 augusti. Inboxa om du vill att jag skickar det då. Jag vet inte om dessa två faktorer haft inverkan men gravid är jag ju.
    Jag tänker snart be om att få ta om TSH och jag hoppas att jag får det utskrivet av min nya läkare då (har bytt vårdcentral). För jag skulle tro att värdet har höjts ytterligare pga av alla behandlingar....

Men jag har gärna ditt erbjudande innestående och köper gärna din överblivna Levaxinförpackning, i fall det är så att värdet är för högt och JAG tycker att mitt värde ska ner (för det är  ju inte säkert att min nye läkare tycker att ett TSH på tex 2,4 ska behandlas.... 
  • Lillstoran

Germany - du kan få den. Dock notera att 125 mg är en relativ hög dos, 50 mg är mer normalt. Går dock att justera genom att dela tabletten, ta den ena halvan och släng den andra. Någon form av uppföljning bör ske efter 6 v på VC. TSH kommer att sjunka medan T4 kommer att stiga om jag förstått saken rätt. Jag har dock tagit dessa prover på VC ett antal ggr. Kanske inte behöver nämna att det har med fertilitet att göra utan att du känner dig trött, frusen och vill kolla om det beror på underfunktion i sköldkörteln bl.a., bl.a., bl.a. Om du inte får det utskrivet innan 13 augusti så Inboxa mig så skickar jag direkt. Är dock inte i Stockholm förrän 13 augusti. Måste också gå till Apoteket först och hämta ut det åt dig. Har ett antal e-recept liggande. Är på väg till Gotland. Har precis varit i Kroatien, all receptbelagt medicin finns över disk så jag anar att det inte är ovanligt att personer köper med sig ett lager från semestern.

• germany
    Lillstoran - Som sagt, jag vill hellst få Levaxin utskrivet så jag automatiskt får en uppföljning och därmed enkelt kan få TSH uppkollat regelbundet. Men snällt att du kan tänkas skicka till mig om läkarna tjurar på.
    Hoppas din graviditet förlöper på lugnt. Förhoppningsvis är vi snart fler i olika trådar som får ett plus, det är vad jag hoppas för min skull och för alla andras skull....Då tror jag vi alla får frid i våra själar.
  • MissBoring

Någon som äter pasteron/dhea som blivit yr efter en veckas intag?

• germany
    MissBoring skrev 2012-07-31 08:41:11 följande:
    Någon som äter pasteron/dhea som blivit yr efter en veckas intag?
    Hej Miss B! Jag har mått bra hela tiden och har nu ätit Prasteron i snart 2 månader.
    Jag fick alldeles i början (de första veckorna) väldigt fin hy.
    Har däremot märkt att när mensen är på intågande så  får jag lite flera finnar än motför innan intag av DHEA.
    När jag var yngre fick jag alltid några finnar i samband med att mensen var på gång, men sista åren så har min hy ofta varit helt finnfri. Så jag är faktiskt jätteglad att jag nu verkar ha fått tillbaka dom för det är ju ändå ett tecken på att hormonerna "håller i gång" Skrattande 

Känner också av aktivitet i äggstockarna kring och efter ÄL.
    Väntar nu min mens som borde dyka upp i morgon (för jag tror inte det tagit sig den naturliga vägen den här gången heller).

Antar att du tar 50 mg? Jag tror att man reagerar olika på DHEA beroende på hur mkt DHEA man har i kroppen naturligt. Kanske har du fortfarande hyfsat nivå av detta hormon och därför känner du och andra av det i mer obehagliga former motför jag som mest troligt hade väldigt lågt DHEA i kroppen innan start med preparatet.

Om man får obehag så kan man prova med att tillfälligt trappa ner och så öka på igen när man tycker att obehagen försvunnit. Men jag hoppas ändå att du kan klara av att äta 50 mg, för på sikt så är ju 25 mg inte mycket att "hurra" för.
Svar på tråden Tips om dhea