• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Mamma gås

Grattis till plusset!! Håller tummarna att det lilla livet är kvar hela vägen Solig 

Jag har nu varit på äggplock (månd) och ska på återinföring på lörd. Gjorde förra IVF:en i jan förra året å det var då vårt tredje färskförsök. Har nu käkat 7-Keto (med DHEA i) sedan förra sommaren och startade med "rent" DHEA ca 60 dgr innan detta försök. Hör å häpna.. Fick ut 19 ägg och 16 befruktade - detta jmf med de andra försöken där jag fått ut 10-11 ägg och som mest har 4 ägg blivit befruktade. Jag tillhör ju dessutom den äldre kategorin kvinnor och blir 40 år i sep så rent fysiskt borde jag fått sämre resultat denna gången eftersom det gått ännu ett år sedan sista behandlingen. Om detta förbättrade resultat beror på DHEA kan jag ju inte säga men det är klart att tankarna går dit. Detta försök gör jag i Falun, där jag på omvägar fått höra att de börjat ge Prasteron (DHEA) så när jag berättade om den oerhörda förbättringen för min del och att jag på eget initiativ tagit DHEA blev hon mkt intresserad. Vem vet det kanske blir fler studier om detta även i Sverige Flört  

• Happies

Grattis Mamma gås! Helt otroligt vilket resultat Jag tror absolut att DHEA har hjälpt dig att få så himla många och fina ägg!
    Jag är 33 år men hade fsh 11 redan som 29-åring. Så mina chanser var nog små och därför tror jag att DHEA hjälpte mig. Jag sprutade med Pergoveris de två senaste fösöken och det har också gett bättre resultat än Menopur och Puregon. 
    Håller tummarna att du plussar nu, hoppas hoppas    

• PimPim1

Hoppas det gick vägen efter äggplock Mamma Gås och hoppas du får nya chanser snart Happies. Här har det ännu inte hänt någonting men jag ger inte upp i första taget:)

• Lillstoran

Intressant om dhea. Kan man äta dhea även när man är gravid? Äter ni dhea hela cykeln månad efter månad eller bara från CD 1 fram till ÄL. Är dhea till hjälp för att undvika missfall? Q10 avråder Livsmedelsverket från rent av när man är gravid.

• Happies
    Lillstoran skrev 2012-06-06 19:45:06 följande:
    Intressant om dhea. Kan man äta dhea även när man är gravid? Äter ni dhea hela cykeln månad efter månad eller bara från CD 1 fram till ÄL. Är dhea till hjälp för att undvika missfall? Q10 avråder Livsmedelsverket från rent av när man är gravid.
    Jag åt DHEA utan uppehåll, alltså hela menscykeln. Läkaren sa att man inte ska ha paus med medicinen. Men man ska sluta då man är gravid. Eftersom jag var gravid utan att ha vetat om det så hade jag ätit DHEA i början av graviditeten. Jag mailade till http://CenterforHumanReprod.com och de svarade såhär:
    Nothing to worry about taking DHEA in early pregnancy. The placenta is a DHEA factory, and DHEA is naturally high in pregnancy.
    Jag fick DHEA pga min dåliga äggkvalitet och tunna slemhinna. Jag tog Prednisolon och en spruta som jag inte minns vad den hette för att motverka mf. Men det står faktiskt såhär på deras hemsida som jag länkade till här ovan:
    DHEA increases IVF pregnancy rates DHEA increases the number of eggs and embryos DHEA improves the quality of eggs DHEA improves the quality of embryos DHEA reduces aneuploidy (chromosomal abnormalities) in embryos DHEA reduces the risk of miscarriages DHEA shortens the time to pregnancy DHEA increases spontaneous conceptions DHEA improves cumulative pregnancy rates in patients under fertility treatment

Jag har haft 2 olika läkare som behandlat mig med DHEA. Den ena sa att jag skulle sluta med DHEA då jag började på med ivf behandlingen medan den andra sa att jag skulle ta det fram till graviditetstest. Ännu är jag gravid så vi får se om det hjälpt mig :)

• Lillstoran

Spännande - jag är gravid nu i v. 8. Tredje gången. Har dock fått missfall och läst om dhea i tråden här och därför undrade jag. Men svaret är alltså nej. Köper ni preparaten utomlands eller får dem utskrivna på recept i Sverige? Hjälper det även yngre? Finns ju de under 30 med många misslyckade försök.

• PimPim1

Aha, hade missat en del av ditt inlägg Happies! Stort grattis till plusset!!

Hoppas det håller och försök att inte oroa dig för mycket.. Jag tycker det låter som en solskenshistoria och att DHEA och E vitaminen faktiskt hjälpt dig. 

Hur mycket E vitamin åt du varje dag? Hur många månader innan plusset hade du tagit dhea?  

• Happies

Hej

Lillstoran: Håller tummarna o hoppas att det lyckas för er den här gången :) Jag bor i Finland och min doktor skriver ut recept åt mig och så köper jag dem på apoteket. Det hjälper även yngre beroende på vilka fertilitetsproblem man har. Eftersom kroppens eget DHEA börjar sjunka efter 20 års ålder så kan man ha brist. Jag var 27 då mina problem uppdagades men prövade alla möjliga sorter (ivf, ÄD, naturläkemedel, akupunktur osv.) först innan jag till slut fick DHEA, som ju tycks hjälpa.  Lycka till :) 

PimPim1: Tack :) Jag önskar och hoppas att du också lyckas snart! Under kan ske, och jag kommer aldrig att sluta hoppas varken för min egen skull eller för er andra. Hoppet ska vi alltid ha kvar!

Jag tog 800 mg E-vitamin per dag (4*200 mg.) Om man får biverkningar kan man sänka dosen till 600 mg. per dag. Det sägs att E-vitamin motverkar missfall men man ska absolut inte överdosera om man är gravid. Normal dagsdos är det som gäller som gravid, och jag slutade faktiskt med E-vitamin då jag plussade.   

Ifjol då jag blev gravid på naturlig väg hade jag ätit DHEA i 4 månader (läkaren sa att det ska räcka med 3 månader eftersom det är den tid som det tar för ett ägg att utvecklas). E-vitamin hade jag bara ätit i 1 månad. I år före vi gjorde ivf hade jag ätit DHEA + E-vitamin i ca 5-6 månader. Jag kunde inte bli gravid på naturlig väg, för tyvärr hade vårt sexliv ebbat ut och blivit mer som ett tvång efter 6 års försök :/ Sedan kom nog lusten tillbaka men vi låg tyvärr inte med varandra så ofta och regelbundet under den här tiden så att jag skulle ha kunnat bli naturligt gravid. Dessutom har jag en kronisk tarminflammation (ulcerös colit) så vi sköt upp vårt ivf 2 månader så att jag skulle vara fri från mitt skov. Därför åt jag medicinerna lite längre tid. 
    Har du annars kollat sköldkörteln? TSH ska vara max 2 (enl. finska mått mätt) för att lättare bli gravid. Mitt var 2.8 så jag tar Thyroxin för att sänka värdet.  Kan vara värt att kolla.   

• PimPim1

Tack för att du delar med dig Happies. Ja det är verkligen mycket som ska klaffa för att det ska bli ett litet mirakel:) Jag vet inte själv om min slemhinna kan vara för tunn eller så och har inte tagit någon extra E vitamin. Går däremot på akupunktur och hoppas det kan hjälpa livmodern till att vara i "bra skick" genom ökad blodgenomströmning. Kan dock tänka mig att pröva ihop med dhea nästa cykel. Sköldkörteln är kollad ok värdena var ok.

• Mamma gås

Va bra svar du gett Happies! Har inget att tillägga ;) Jag har däremot självmedicinerat efter ett tips från min alternativmedicinare som både jobbat å pluggat i USA. Å grattis Happies till graviditeten :))
    Av mina 16 befruktade ägg levde fortfarande 15 st på dag 5 när vi var i Falun på transfer. Jag fick tillbaka det bästa embryot och 6 st visade så bra kvalitet att de kunde frysas. Var alltså på transfer förra lördagen å idag kunde jag inte hålla mig längre.., utan tjuvtestade i morse. Jag har TD på fre å BIM på ons så det är mkt tidigt tjuvtest, men det visade ett plus. Men jag ropar absolut inte hej för det, har haft biokemiska graviditeter förut så jag vet alltför väl att det kan hända denna gången oxå. Men samtidigt känns det skönt att veta att det har fastnat å börjat dra igång hormonerna även om det eventuellt inte skulle visa plus på TD. På nåt underligt sätt känner jag mig lugn i kroppen, får väl ta det som positivt :)

Kram på er alla!!   

Svar på tråden Tips om dhea