germany skrev 2012-09-11 08:22:29 följande:
Missne - Hur stor dos tar du? Jag minns en kvinna i denna tråd som tog 75 mg och då uteblev hennes ÄL, när hon minskade till 50 mg så blev det bättre. Kanske dosering borde se olika ut för oss alla.....om vi nu hade fått tagit ett DHEA prov innan vi började med preparatet. Nu kanske du har köpt det via nätet och inte fått det på recept?
Själv så har jag normalt ÄL dag 14, men efter Prasteronintag så har jag numera mellan dag 15-17. Menscykeln är på mellan 28-30 dagar. Jag ar däremot fått utslag på ÄL test (Clear Blue) varje månad.
Mensen har för det mesta varit normal, men kanske ändå lite mindre (kan bero på akupunktur också som jag tidigare gått på).
Jag tycker inte du ska sluta ta preparatet nu när du hunnit äta i 2 månader. Fortsätt ett tag till.
Ett tips är att du försöker få ta DHEA provet för att se vad ditt värde ligger på. Kanske behöver du inte alls tillsätta detta hormon då du ev redan har normal nivå på värdet. Jag tror att jag har haft väldigt lågt, för jag mår toppenbra sedan jag började äta DHEA. Piggare, i bland lite mera ÄL sekret, glad gubbe på ÄL-test och allmänt på bättre humör. Så i mitt fall så hoppas jag att det händer något i min kropp och framförallt med mina ägg.....Men det återstår att se. När jag testat IVF en eller 2 ggr till så kommer jag att ha veta om det funkade för mig eller ej. Värre än så är det egentligen inte och jag tror heller inte att vi ska jämföra oss med varandra för mycket, vare sig med dom som lyckats eller ej.
Halmstrån griper jag också efter, känns i allafall bra att försöka med nånting istället för att bara vänta och vänta. Det är ju inte dirket så att någon serverar en information om allt som kan hjälpa oss en bit längs vägen mot ett barn. Mkt får vi ta reda på själva, håll med om att vi alla ändå är tappra och väldigt starka!
Inget ont som det inte kommer nåt gott ifrån till slut
Nu har jag ätit DHEA i tre månader och det verkar som både äl och mens uteblir
. Jag har fått DHEA på recept från min distansläkare men genom Falun och har ätit 50 mg/dag. Måste ta kontakt med min läkare om detta men han verkar inte så påläst så det känns inte som han kanske kommer att ta rätt beslut. JAg har inte tagit några som helst prover inför denna medicinering så det kan mycket väl vara så att jag har för höga halter. Har läst nånstans att DHEA kan göra så att man får för höga manliga hormonnivåer, testosteron. Misstänker att det kan vara nåt sånt som gör att ägglossningen uteblir. förut har jag nämligen alltid haft tydliga ägglossningar med mycket äl-sekret. Nu har jag inget äl-sekret alls. Acne har jag också fått i ansiktet vilket jag annars aldrig brukar ha. Känner ingen skillnad i pigghet/trötthet heller så tyvärr verkar det inte vara några fördelar för mig. Jag hade ju planerat att göra ett IVF på mensen som borde komma nu nån dag (om det nu kommer någon), men det känns ju inte så bra om hela systemet är nedstängt. Måste nog be om både VUL för att kolla äggstockarna och provtagning av hormonnivåer. Är sååå frustrerad nu.