• Missne

Tips om dhea

Hej, Jag har i dag tagit min första tablett Prasteron (DHEA) som jag fått utskrivet av min hemortsläkare som samarbetar med Falun där jag tänker göra ytterligare ett IVF-försök i höst. Har gått trögt de sista försöken med för få ägg för att komma till ÄP. Hoppas nu att detta ska hjälpa till med både kvalitet och antal. Tanken är att jag skulle göra IVF-försök redan om två månader, men frågan är om man kanske ska skjuta det en månad så att jag får äta DHEA i tre månader innan IVF  eftersom det tar tre månader för äggen att utvecklas. Spännande att ni är några som lyckats, det inger ju hopp iallafall.

• Missne

Hej
    Har inte skrivit på ett tag, men har läst tillbaka lite i tråden iallfall.
    Jag har nu ätit DHEA i drygt två månader, men jag är lite skeptisk då mina ägglossningar och mensen verkar utebli efter att jag börjat med DHEA. Det gör ju att man blir rädd att detta inte passar mig. Första månaden fick jag ÄL på dag 21 och mycket sparsam mens dag 28. Nu senast så fick jag utslag på ÄL test först på dag 14 men det blev ingen ÄL (tempade och konstaterade att tempen inte ökade) fortsatte ta ÄL-tester och efter ytterligare en vecka (typ dag 21) fick jag nytt ÄL-utslag men ingen tempökning/ÄL. Verkade som att kroppen försökte igen när det inte blev nåt första gången.... Efter ytterligare en vecka fick jag nu mörkbruna flytningar i tre dagar på dag 28. Brukar ha sparsam mens, men iallafall rött blod i två dagar. Så här har jag aldrig haft förut. Är det nån annan som fått mindre mens och utebliven ägglossning som äter DHEA? Känns inte alls kul, men kan det stabilisera sig eller ska man lägga av? Har fått en del Känner mig helt Uppgiven, hade ju hoppats så på detta som ett sista halmstrå....

• Missne
    germany skrev 2012-09-11 08:22:29 följande:
    Missne - Hur stor dos tar du? Jag minns en kvinna i denna tråd som tog 75 mg och då uteblev hennes ÄL, när hon minskade till 50 mg så blev det bättre. Kanske dosering borde se olika ut för oss alla.....om vi nu hade fått tagit ett DHEA prov innan vi började med preparatet. Nu kanske du har köpt det via nätet och inte fått det på recept?

Själv så har jag normalt ÄL dag 14, men efter Prasteronintag så har jag numera mellan dag 15-17. Menscykeln är på mellan 28-30 dagar. Jag ar däremot fått utslag på ÄL test (Clear Blue) varje månad.
    Mensen har för det mesta varit normal, men kanske ändå lite mindre (kan bero på akupunktur också som jag tidigare gått på).

Jag tycker inte du ska sluta ta preparatet nu när du hunnit äta i 2 månader. Fortsätt ett tag till.
    Ett tips är att du försöker få ta DHEA provet för att se vad ditt värde ligger på. Kanske behöver du inte alls tillsätta detta hormon då du ev redan har normal nivå på värdet. Jag tror att jag har haft väldigt lågt, för jag mår toppenbra sedan jag började äta DHEA. Piggare, i bland lite mera ÄL sekret, glad gubbe på ÄL-test och allmänt på bättre humör. Så i mitt fall så hoppas jag att det händer något i min kropp och framförallt med mina ägg.....Men det återstår att se. När jag testat IVF en eller 2 ggr till så kommer jag att ha veta om det funkade för mig eller ej. Värre än så är det egentligen inte och jag tror heller inte att vi ska jämföra oss med varandra för mycket, vare sig med dom som lyckats eller ej.

Halmstrån griper jag också efter, känns i allafall bra att försöka med nånting istället för att bara vänta och vänta. Det är ju inte dirket så att någon serverar en information om allt som kan hjälpa oss en bit längs vägen mot ett barn. Mkt får vi ta reda på själva, håll med om att vi alla ändå är tappra och väldigt starka!
    Inget ont som det inte kommer nåt gott ifrån till slut Solig
    Nu har jag ätit DHEA i tre månader och det verkar som både äl och mens uteblir . Jag har fått DHEA på recept från min distansläkare men genom Falun och har ätit 50 mg/dag. Måste ta kontakt med min läkare om detta men han verkar inte så påläst så det känns inte som han kanske kommer att ta rätt beslut. JAg har inte tagit några som helst prover inför denna medicinering så det kan mycket väl vara så att jag har för höga halter. Har läst nånstans att DHEA kan göra så att man får för höga manliga hormonnivåer, testosteron. Misstänker att det kan vara nåt sånt som gör att ägglossningen uteblir. förut har jag nämligen alltid haft tydliga ägglossningar med mycket äl-sekret. Nu har jag inget äl-sekret alls. Acne har jag också fått i ansiktet vilket jag annars aldrig brukar ha. Känner ingen skillnad i pigghet/trötthet heller så tyvärr verkar det inte vara några fördelar för mig. Jag hade ju planerat att göra ett IVF på mensen som borde komma nu nån dag (om det nu kommer någon), men det känns ju inte så bra om hela systemet är nedstängt. Måste nog be om både VUL för att kolla äggstockarna och provtagning av hormonnivåer. Är sååå frustrerad nu.
  • Missne

Hej!
    Som jag skrivit förut så försvann ju mina ägglossningar och mens succesivt när jag ätit DHEA. Har nu ätit 50 mg/dag i dryga 3 månader. Första månaden märkte jag att ÄL blev lite senare än normalt och mensen blev sparsammare, andra månaden var ÄL väldigt otydlig och inget ÄL-sekret vilket jag brukar ha och nästan helt utebliven mens. Tredje månaden så hade jag ingen äl och ingen mens. Kroppen känns helt avstängd. Har även fått mer acne i ansiktet/hårfästet, gått upp 3-4 kg trots att jag tränar lika mycket eller mer än förut. Håller med om att jag blivit hungrigare än förut och troligen äter mer....Blivit tröttare, men vaknar ofta vi 5 på morgonen och är klarvaken (kanske beror på att jag tar tablett på kvällen), Tycker även att jag fått lite grövre hår på överläppen (mustasch på G?). Ringde min läkare för att ta upp detta och fick komma dit förra veckan. Jag framförde min oro att kanske har jag fått för höga testosteronhalter av DHEA. Han trodde ju absolut inte att det kunde vara så då dosen var så låg, men jag fick i alla fall ta prover för att se vilken testosteronhalt jag har nu. Han tyckte att jag skulle fortsätta med samma dos tills vi fick resultaten av proverna. Jag glömde dock ta upp att jag behövde nytt recept eftersom de höll på att ta slut och när jag sen ringde dagen efter om det så hade han åkt på semester. JAg lyckades övertala sköterskan att kontakta läkare i Falun som kunde skriva ut medicinen men innan jag fick medicinen (4 dagars beställningstid på apoteket och väntetid på receptet) var jag tvungen att halvera min dos så att jag åt bara 25 mg/dag för att tabletterna skulle räcka tills jag fick ny burk. Efter fem dagar på halv dos fick jag härom dagen massor med äl-sekret och tydliga äl-känningar, vilket jag inte haft sen innan jag började med DHEA. Så nu vågar jag inte gå upp till 50 mg/dag utan fortsätter på 25 mg/dag tills min läkare är tillbaka från semestern och jag får testresultaten. På mig verkar det alltså som att kroppen vaknade till igen när jag minskade på DHEA-tillförseln. Nån annan som varit med om det??

• Missne

PimPim: Jag har inte tagit något annat som kan påverka äl och jag har alltid haft väldigt regelbunden äl och mens i hela mitt liv och tydlig äl med mycket äl-sekret. Brukar altid ha äl på dag 14. Tredje månaden med DHEA fick jag ju ingen äl eller mens och inte förrän fem dagar efter att jag halverade dosen fick jag Äl. Då var jag på dag 43. Så jag är helt övertygad om att det beror på DHEA i mitt fall att jag blev av med både äl och mens.

• Missne
    callimero skrev 2012-12-06 17:33:12 följande:
    Den här läkaren anser tvärtemot många studier att dhea kan vara skadligt i ivf-sammanhang:
    haveababy.com/fertility-information/ivf-autho.../

Det skulle kännas bra om man på något sätt kunde ta det under mer kontrollerade former. Men i min ålder är det ivarjefall inget att vänta på. Men det känns jobbigt att laborera med dyrbar tid.
    Mycket intressant. Jag blev ju av med ägglossningen och mensen efter jag ätit DHEA 50 mg i två månader. När jag drog ner till 25 mg så tog det bara ca 5 dagar innan jag fick äl. När jag blev av med äl så krävde jag att få göra undersökning  och ta prover på bl a testosteron eftersom jag misstänkte att mina testeronhalter ökat och var orsak till utebliven äl. Mycket riktigt fick jag några veckor senare svar på proverna att mitt testosteron låg på 2,7 när man som kvinna inte ska ha högre än 1,8! Ganska mycket för högt alltså!!! Även mitt TSH hade blivit högt (2,7) och mitt AMH hade minskat drastiskt på de 4 månader som jag ätit DHEA (från 0,7 till 0,2 på 4 månader). Sen dess har jag fortsatt med 25 mg i 1,5 månad och idag har jag varit och tagit nya prover för att se om testosteronet har sjunkit när jag sänkt dosen. Jag är mycket skeptisk till att fortsätta men vi bestämde att jag skulle avvakta med beslutet tills vi fått alla provsvar.
  • Missne

Callimero: Hej JAg har fått Prasteron av min lokala läkare som samarbetar med Falun. Förslaget var läkarens och jag gick med på att testa eftersom man hört att det kan hjälpa. Läser man artikeln ovan så är det inte något som jag bör äta utan att det till och med kan vara skadligt. Känns nog inte som jag vill fortsätta inför ett ev IVF...

• Missne
    cff skrev 2012-12-07 11:00:55 följande:
    Missne - Vilket lab gjorde analysen? På Karolinska lab är referensvärdet för S-Testosteron för kvinnor att det skall vara nder 2,7... www.karolinska.se/karolinska-universitetslabo...
    Jag har som högst haft 2,6 (mätt 12 timmar efter senaste DHEA-tabletten), men det har inte ökat sedan dess. Det verkar korrelerat med hur många timmar sedan jag ätit senast DHEA, så visst kan det finnas en risk att det ligger över 2,7 precis efter DHEA-intaget.
    Jag vet inte var det analyserades, men i stockholm var det iallafall. -Men jag frågade läkaren vilka värden som man ska jämföra med och det var han som sade att värdet för kvinnor bör vara under 1,8 och jag hade 2,7 vilket var högt i jämförelse. Ska bli intressant att se vad resultat blir när jag halverat dosen..
  • Missne
    Vi 4 skrev 2012-12-07 17:24:25 följande:
    Det som jag retar mig mest på är att han uttrycker sig starkt och säger att det mest troligt är skadligt för de med DOR men han har inga belägg för det alls.! Nu är inte jag värsta experten heller förstås men vad jag kan bedöma så för han bara ett teoretiskt resonemang som dock inte ens stämmer med det man visat i nyare studier. En fördom jag har är att en del läkare tycker att de är experter på allt utan att eg veta så mycket om det, denna verkar falla inom denna kategori.

Hinner inte svara mer nu, men ser fram emot att höra era åsikter!
    Det är möjligt att han inte har belägg för allt han skriver, men för mig personligen så verkar hans teori stämma. Jag har låg äggreserv och den blev  mycket lägre när jag började med DHEA och jag blev av med äl och mens vid ätande 50 mg och testosteronhalten blev för hög. Jag har troligen en hög testosteronhalt naturligt (aldrig testat vad jag har naturligt men jag tror jag har det då jag är väldigt muskulös och har lätt att bygga muskler etc), så att helt mena att det han säger är fel tror jag inte heller på. För mig var det ingen som tog prover på DHEA och testosteron innan jag började med DHEA vilket man borde ha gjort. Har man ingen brist kanske det inte är rätt väg. Det kan ju vara något annat som är problemet. Överlag verkar läkarna inte vara så kunniga utan bara testar utan att först kolla hur utgångspunkten är..
  • Missne

Germany: Stort grattis till plusset . Det är ju fanstastiskt. Blir så glad för din skull, samtidigt som det inger hopp för oss andra att vi kan lyckas på egen hand. Kram

Vi4: Jag tycker inte heller att du uttryck dig klumpigt eller trampat någon på tårna. Det här är ju ett forum där man ska kunna lyfta sina tankar och teorier.

Apropå det så drog jag ju ner från 50 till 25 mg DHEA efter att testosteronet var för högt. Senaste provet visade också att testosteronet nu sjunkit från 2,7 till 1,5 och är alltså nu under 1,8 som var gränsvärdet enligt läkaren för kvinnor. Det känns skönt. När jag var där på provtagning visade det sig också vid VUL att jag hade två stora äggblåsor (en i varje äggstock) som kunde släppa när som helst:, vilket var ovanligt enligt läkaren. Tvillingchans alltså i naturlig cykel. Kanske det också beror på DHEA? Så nu går jag och hoppas.... Han tog även TSH-prov och det visade sig ha stigit rejält sen sist till 3,7 vilket är ganska högt. Har legat runt 2 förut, max 2,4. För att bli gravid brukar man ju säga att man ska ligga under två, men min läkare menar att det tvistar man om och att vissa hävdar att så länge det är under 4 så är det ok . JA ja, vet inte om jag vill äta Levaxin ändå, men tråkigt om det ska strula till det istället....

Svar på tråden Tips om dhea