germany skrev 2013-05-11 08:47:16 följande:
Missne - Härligt med ett nytt försök nu innan sommaren. Vul på måndag då? Hoppas på några (gärna många) fina folliklar som utvecklar sig som de ska.
Vore jag du så skulle jag höja till 20 mg på ÄP dagen och sedan ta den förhöjda dosen tills 3 dagar efter ET då jag sedan skulle ha sänkt till10 mg igen. Skulle också ha fortsatt med kortison först och främst fram till TD.
Själv så slutade jag inte helt med kortison förrän jag kommit en bit över v. 12 i min graviditet och jag trappade ner väldigt långsamt. Allt beror ju också på om du vet med dig ha automimmuna sjukdomar osv. En del behöver högre dos kortison och andra kanske inte ens är i behov av preparatet, det kanske inte ens gör någon skillnad om kroppen inte har några problem i vanliga fall.
Jag började förresten med kortison vid sprutdag 1 vid mitt senaste IVF och fortsatte med låg dos (5 mg) även efter att jag testat minus. Ville inte sluta helt när vårt hemmaförsök stod inför dörren. Så när jag överaskande plussade vid vårt hemmaförsök hade jag bara för ca 3 dagar sedan tagit sista tabletten, trodde ju att det var kört med ett plus då jag testade minus bara någon dag innan BIM. Men jag började direkt om igen (tog då först 10 mg men minskade efter ett tag till 7,5) och hade bara ett glapp / uppehåll på dessa 3 dagar och fortsatte som sagt äta kortison till över v. 12.
Trombyl (i ditt fall barnalbyl) så skulle jag nog inte ta det när det närmar sig ÄP.
Själv fick jag Trombyl utskrivet av läkare och började med dessa vid ET-dagen och äter fortfarande (i vecka 26 och kommer så att göra ända fram tills några veckor innan BF). Fragmin tar jag också hela vägen fram till BF.
Visst går du i Falun? Kan du inte få vanlig trombyl utskrivet där hos dom?
Har du bett om Fragmin? Dessa 2 preparat jobbar på olika sätt. Löser upp samt förhindrar blodproppar.
Lycka till nu med kommande vul, först och främst.
Ja, VUL idag. Hade redan efter 5 sprutdagar en blåsa på 19 mm! och fem ytterligare på mellan 8 och 14. Som vanligt olikstora men den största får vi väl skippa och satsa på de andra. Ska dit på nytt VUL på onsdag igen. Ska på tjänsteresa torsdag och fredag så då kan jag inte göra VUL
vilket vore det mest optimala. Frågan är om det på onsdag går att bestämma ÄP-dag? Lutar väl åt att det blir på måndag och Äl-sprutan på lördag, men känns ju så där att bestämma redan på onsdag morgon.
Tack Germany för ditt råd om prednisolondos. Höjer till 20 vid ÄP, men ska jag bara ta den dosen i tre dagar? Borde man inte ta det i minst 7 dagar så att man tar högre dos när ägget ska fästa? Faluns ordination vid förra försöket var 7 dagar från ET (fast då bara 10 mg och sen sluta helt).
Angående trombyl så fick jag bara det för 10 dagar från ET av Falun förra gå
ngen.De skrev alltså inte ut det utan jag fick 10 tabletter i min hand när jag gick därifrån. Har andra av er som gått där fått det utskrivet på recept? och under längre tid? När det gäller Fragmin så har jag inte frågat om det. Brukar Falun skriva ut det? När bör man börja med det isåfall? JAg tog fragmin när jag gjorde försök för fyra år sedan men då hade jag övertalat min dåvarande hemmaläkare och jag har för mig att jag började med det redan när jag sprutade. JAg har inga konstaeradeimmunologiskaproblem men jag har heller inte utrett det och jag misstänker att det kan vara ett problem för embryona att fästa, att det blir bortstötta på grund av NK-celleri livmodern eller liknande,men har inga belägg för det.
Är det förresten någon som fått hcg-sköljning av livmodern i Falun? Kan ju vara bra att veta om jag skulle fråga om det? Vad mer kan man få i Falun? Mottager tacksamt alla tips...