• germany

Tips om dhea

Kvinna72 skrev 2012-06-27 23:45:15 följande:
     Jag (min sambo fick förhinder i jobbet) var på återbesök nu i slutet av juni på CVL för att se hur vi kan gå vidare med allt. De rekommenderar såkart äggdonation och tycker vi ska tänkte igenom hur vi vill gå vidare.

Jag tog även upp dhea och då skruvade han bara på sig och mumlade något om att det är inget de använder sig av. Inget bevis på det eller studier har jag för mig han sa. Då svarade jag att det används ju utomlands och även på en klinik här i sverige nu (Falun). Vi gör inte det iallfall var bara hans svar och att det inte finns studier.

En annan fråga: några skriver om Trombyl och predninsolon också. Har ni blivit ordninerad det av era klinker? 

Nu är min tankte iallfall att jag ska teste deha och se vad det leder till och kanske man kan få göra ett till ivf försök senare i höst. 

Jag har förresten ett lågt AMH väde på 0,25 och ett på 0.40 och FSH tror jag är på 8,0. Det kan jag kolla upp en annan gång. Natti natti 
    Hej Kvinna 72 Solig
    Läkare i Sverige verkar vara snabba att föreslå att framförallt vi med lågt AMH bör satsa på ÄD eller adoption istället.....Har av min utredningsläkare fått det rådet att glömma barn med mina egna ägg. Men tji fick han! Vi har valt att försöka några ggr till och vi får fortfarande ut ägg och även graderade ganska högt på skalan vad det gäller kvalitè.

Känner så väl igen detta med DHEA och svenska läkares reaktion på detta. När jag berättade för min utredningsläkare att jag fått DHEA utskrivet så svarade han inte varken bu eller bä utan mumlade bara nåt ohörbart i skägget {#emotions_dlg.djavulsk}. Det är bara så att i Sverige måste det finnas studier på allt. Akupunktur börjar äntligen många läkare att tro på, halleluja vad bra! Solig

Jag har ätit Prasteron (DHEA) i några veckor. Fick det utskrivet av IVF-klinikeni Falun och det tog inte alls många dagar sedan jag lämnade receptet på apoteket förrän de ringde och sa att medicinen fanns att hämta. Jag har högkostnadskort så det kostade mig ingenting.

Ang. Trombyl och Pred så har jag aldrig fått prova det. Bad om Trombyl sist, men de svarade att jag var så "smal & fin" så jag behövde inte det Förvånad. Jag var för överväldigad över att ha fått tillbaka 2 embryon (trodde det inte skulle bli något ET) så jag kom mig inte för att protestera. Pred har heller aldrig varit på tapeten för mig.
    Dock ska jag inför kommande IVF i höst försöka be om att få testa detta (vårat 4:e IVF). Alternativt så håller jag också på snegla åt en resa till Aten och den där Dr D, får se vad det blir.

Vi har dock en plan B och det är absolut ÄD. Känns inte alls så främmande för den tanken. Men för att få frid i själen och veta att jag i allafall försökt med nånting och gett barn med mina ägg en chans så får det då bli något IVF försök till innan vi varmt välkomnar ÄD.

Lycka till!
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-07-03 10:39:02 följande:
    Germany - lycka till!
    Tack, kan behövas! Och hoppas din graviditet fortlöper fint Solig
  • germany

Ni som också äter Prasteron (DHEA), hur & när intar ni era piller? Tillsammans med mat eller ej, bestämda tider eller ej osv. Vore kul att höra hur ni gör.
    Själv så tar jag alltid mina piller tillsammans med mat och aldrig på fastande mage.
    Egentligen så skulle jag vilja öka dosen till 75 mg / dag, men är rädd att piller tar slut och att jag ej får mera utskrivet. Nån enstaka gång har jag ändå höjt dosen till 75 mg / dag Tungan ute

• germany

Min IVF-klinik vill att jag äter DHEA i minst 2 månader och fram till plus och jag känner ingen oro över att ta dom fram tills dess.

Bidrottninggele har jag provat tidigare, men blir lite osäker på vilka preparat jag törs blanda ihop med mitt utskrivna Prasteron. Hade man all världens tid på sig så skulle man kunna prova ganska många preparat....men det tar ju en tid innan kroppen ställer om sig efter det man stoppar i sig och därför så nöjer jag mig med enbart DHEA samt en del vanliga vitaminer som folsyra, D-vitamin, B12 samt Super C.

• germany

Angla - Jag ska äta DHEA tills jag plussar (recept utskrivet av IVF-klinik i Falun)

• germany

....ska alltså äta DHEA i 2-3 månader och sen köra IVF och ska alltså knapra i mig DHEA under ruvardagarna.
    Är trött i mössan så jag kanske formulerar mig lite halvdant....

• germany
    Tyck om mig & Angla - Jag tar 50 mg Prasteron / dag. 1 kapsel på morgonen & en på kvällen.

Tycker du gör helt rätt Tyck om mig som faktiskt tar 50 mg och inte så lite som 25 mg / dag, det låter som en meningslös dos som din läkare har angett.
  • germany

Hej Tuvalina Solig
    Jag har också tagit 75 mg någon enstaka dag då och då. Men törs inte ta den dosen varje dag då jag är rädd det ska strula med receptet och att de kommer att ifrågasätta om jag vill ha mer utskrivet då det jag fick på receptet ska räcka......Men hellst skulle jag verkligen vilja äta 75 mg hela tiden.
    Men så fort Falun öppnar så ska jag be att dom skriver ut ett nytt recept och får jag det så höjer jag dosen helt till 75 mg / dag istället för 50 mg Tungan ute.

Tyck om mig - Åh, vad jag tycker det är synd att du inte skjuter på ditt IVF i åtminstone en ynka månad.....Jag kan ju inte förespråka eller säga att DHEA hjälper då det är första gången som jag själv äter detta, men jag hoppas & tror det i allafall! Om du ätit i minst 1 månad till så ökar ju förhoppningsvis effekten av intaget och du höjer kanske oddsen för att lyckas. Du har då ätit DHEA i 2 månader i allafall. Och detta preparat ska intas i ca 2-3 månader innan det ger den effekt man vill se.

Om jag fick vrida tillbaka klockan så skulle jag inte ha haft så bråttom med de 3 IVF vi nu genomgått med minus som resultat. Och 1-3 månader att vänta i detta sammanhang är ju egentligen ingenting, framförallt om man maxar sina chanser mot ett bättre resultat.  

Vårat sist IVF så valde vi i sista sekund att hoppa av och vi började istället månaden efter, valet är vårt och så länge man inte påbörjat behandlingen så har man rätt att avstyra den och skjuta på den tills man känner sig redo.

Men jag önskar dig lycka till, för jag tror att du kommer att påbörja behandlingen ändå nästa vecka Drömmer

• germany

nymåne - Om du har något intressant att dela med dig ang DHEA så får du jättegärna skriva här också Skrattande 

• germany

Tyck om mig - Ja, visst vill vi se effekt av intaget av DHEA som resulterar i fina plus också Skrattande

Svar på tråden Tips om dhea