• germany

Tips om dhea

Hannah8401 skrev 2012-10-03 13:24:12 följande:
    Hej! Hur mycket dhea äter ni om dagen? Är lite osäker på vilken dos jag ska börja på. Har lågt amh värde.
    På nya receptet från läkare ska jag äta 75 mg fördelat på 3 ggr varje dag.
    När jag började med DHEA i juni så var receptet på 50 mg fördelat på 2 ggr / dag.
    Du kan väl börja med 50 mg och känna efter om det känns ok och sedan ganska snabbt försöka komma upp i 75 mg intag / dag.

Vi4 - Vilken glädje att du nu ändå ruvar!! Glad för din skull och jag hoppas verkligen att du får lyckas och att allt får gå vägen som det ska denna gång. Hoppas också att du kan försöka ta det lite lugnt, tänk på dig själv i första hand....du och liten i magen är viktigare än allt annat! Hjärta

Susmar - Mina tankar är hos dig nu. Må ditt lilla ägg vara en riktigt liten kämpe som snart får boa in sig hos sin mamma. Kram!
  • germany
    Susmar - MItt hjärta blöder.....det var ju inte så här det skulle bli Gråter. Så ledsen för din / er skull. Fy, jag blir både så himla ledsen och samtidigt såååå himla frustrerad när jag tänke på er och oss allas vägnar....Varför, varför och åter varför ska det vara så himla svårt, egentligen?!
    Massor av varma styrkekramar till dig & maken HjärtaHjärta
  • germany

Skulle skriva nästan exakt som Väduren redan lagt fram, dvs att DHEA börjar i regel att sjunka i 25 årsåldern och eftersom du tjej 25 bara är 27 år så torde din nivå gällande DHEA inte vara så extremt låg som för oss som närmar oss 40.

Om jag vore du så skulle jag först i såfall verkligen kolla upp DHEA-S värdet så får du svart på vitt om du kan tänkas vara i behov av detta.

Gällande att ÄL kan utebli så kan det hänga ihop med att det för dessa personer inte har behövt så stor dos som tex 75 mg utan det hade kanske räckt med mindre mängd.

Det är likadant med alla vitaminer vi stoppar i oss, om vi tar allt möjligt till höger & vänster och det i kanske för stor dos så kan det göra mer skada än verkan. Så måtta med allt! Dock så tycker jag inte att man ska känna sig skräckslagen att testa DHEA. IVF kliniken i Falun skulle nog inte skriva ut detta utan att ta prov om det vore så riskabelt (fast väldigt dumt att de inte för sitt intresse tog reda på sina patienters värden innan de gav oss detta...).

Shit, jag skulle ju ta DHEA-S värdet idag när jag ska in till stan....Men jag stoppade i mig piller både i går kväll och så nu till frukost...Ska ju hellst ha uppehåll med preparatet i 24 timmar innan man kollar. Nåväl, får väl bli nästa vecka då istället.

• germany
    Pippi - Vi kanske ses i någon ÄD tråd framöver också . Det du först och främst ska tänka på är om du vill ha en öppen donator eller ej. Du har bara Finland och Island att välja på i såfall, förutom Sverige då. Det är nog också bara dessa länder som du kan söka ersättning från försäkringskassan för vård utomlands.
    Som sagt, vi kanske ses och pratas vid om ÄD i dessa trådar förr eller senare. Glad

cff- Jag kan mkt väl tänka mig att långa protokollet "skadar" kroppen mer motför korta behandlingen.
    Har hört fler som kört långa som säger att det tar längre tid för kroppen att få egen ÄL tex efter att de kört långa.
    Det säger sig självt kanske då långa förstätter kroppen i klimakteriet.
    Tråkigt med ditt AMH värde, det låg ju så himla bra för ett tag sen....Förstår faktiskt att du vill ta ett nytt värde snart....även om jag själv är livrädd för att ta om detta prov, kanske mest för att till slut få nej hos IVF kliniker.

Min remiss som ligger i en låda här hemma ska jag använda den dagen jag ger upp med egna ägg. Då vill jag verkligen ha svart på vitt hur mitt AMH värde ser ut. Men så länge jag får ut ägg så känns det inte som om det spelar någon roll hur lågt värde jag än har, chans finns alltid så länge äggen vill produceras.
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-05 10:36:29 följande:
    Gemany - det kan nog vara bra att ställa sig i kön för ÄD även om det inte är aktuellt nu.

Tänk på att kötiden är flera år inom landstinget.

Vi har turen att ha en vän som ställer upp som korsdonator och då kommer vi snabbare fram i kön (ca 6 månaders väntetid har vi fått till svar om vi har med oss egen korsdonator. Men först försök med egna ägg Flört
  • germany
    alynda skrev 2012-10-05 15:53:23 följande:
    Härligt med så bra vänner! Vad betyder korsdonator, undrar jag dock?
    Jaaa, visst finns det riktiga änglar mitt i bland oss och det både här & där Hjärta

Vår vän kommer inte att ge oss äggen utan hennes ägg blir donerade till någon annan behövande kvinna.
    Själva så får vi då ägg från en annan vänlig kvinna som också donerat ägg. Tanken är väl att man kommer snabbare fram i kön om man även bidrar med ägg och inte bara tar emot.

Jag skulle inte vilja ha min väns ägg....skulle kännas lite konstigt tror jag för både henne och mig att sedan se barnet växa upp. Kan nog skapa känslor som man inte kanske förutsåg från början.

• germany
    Alynda - Mest troligt så har du inte jättehög nivå av DHEA då det minskas redan från 25-årsåldern.
    Men jag tycker det är en bra ide för er som känner er lite orolig att verkligen försöka få ta ett DHEA-S värde.
    Det kan ju inte ska vara så himla svårt att få ta, det finns ju färdigtryckta där det bara är för läkaren att kryssa i jsut DHEA-S......Tjata på lite om läkarna säger sig inte veta vad det är....då får de väl ta reda på det då....kan man ju tycka?! Säg också att du kan betala för provet om det är där skon klämmer att de håller hårt i remissen för provtagning.

Hoppas annars att någon kan tipsa dig om var du kan gå i S-holm.
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-05 16:52:59 följande:

När och var blir nästa försök egentligen?
    När vet jag inte i dagsläget, men det blir Falun med all säkerhet.

• germany
    cff skrev 2012-10-05 16:01:38 följande:

Vilken fantastisk vän!
    Jag har också en vän som gärna ställer upp och donerar (till mig, inte som korsdonator). Hon är dock tyvärr för gammal för att donera ägg i något av våra näraliggande länder (inkl Ryssland)  - gränsen är 35 år - men vi kan göra det hos Centre for Human Reproduction i NY om vi vill. Jag är dock inte redo ännu, vill fortsätta försöka med mina ägg, men tyvärr blir ju min kompis samtidigt också äldre.
    Fin vän du har också! Och precis som du så vill jag försöka lite till med mina egna ägg....men har ÄD som plan B. Känns lite lättare att tänka framåt och ligga steget före lite, utifall det visar sig inte lyckas inom snar framtid med mina egna små ägg.
  • germany

Ang. ÄD så har vi också tankar på att åka till Island och där är väntetiden heller inte så lång oavsett medhavd donator eller ej. Så vi får se hur det blir med allt, allt är ännu bar lösa planer och mycket kan förändras och ändras hit och dit. Men detta med att åka till Finland eller Island, det kan göra att vi kan söka ersättning från försäkringskassan. Finns mkt att kolla upp! Tur det finns bra ÄD trådar också Glad

Svar på tråden Tips om dhea