LinneaSvea skrev 2014-11-10 10:25:56 följande:
God morgon alla!!
Jag funderar på det här med kortison, jag har ju aldrig behövt det förut så frågan är kan man behöva det när man blir äldre tror ni?? Jag fasar ju ut lite snabbare än dig Germany, nu äter jag det inte alls, tycker ni jag ska börja med en väldigt låg dos för att vara på den säkra sidan, det kan väl inte störa i alla fall.
Jag skulle väldigt gärna vilja börja äta DHEA igen, har man som hade ett AMH på 0,2 så är chanserna inte så stora sen har det gått upp till 0,4 och 0,7 men alla andra värden var ju för höga, vad tror ni här inne?!
Jag vill gärna ta om mina prover också, ska se vad gyn säger när jag ska dit nästa måndag, har brukar vara lite svår med de proverna. Är det någon som vet hur man fixar prover via werlabs i Göteborg, vem tar dem??
Usch, jag är jättenervös för denna omgången, fast varför ska jag vara det egentligen, det tar ju sig aldrig ändå. Denna gången gör jag som du sa Germany, jag skiter i Pergo och kör 75 IE menopur och lite munkpeppar bara så får vi se om det blir någon äggblåsa över huvudtaget. Tycker inte jag gör allt men vad mer kan man göra?? Tog inte vare sig rosenrot eller apiforce denna gången och vips får jag dåligt samvete över att jag inte gör tillräckligt... Knäppt va!
Kortison används för att lugna ens immunförsvar så att det inte attackerar embryot.
Har du inga kända immunologiska sjukdomar så är det inte säkert att kortisonet gör så stor nytta för dig, men att prova under den väsentliga tiden när ett embryo ev ska till att fästa så skadar det absolut inte att testa (vilket du ju gjort redan så flitigt). Att det inte blir plus på stickan kan allmänt bero på så många fler saker än att ens immunförsvar lever rövare, allt behöver heller inte skyllas på oss kvinnor! Även männens simmare kanske inte alltid alla är perfekta även om spemieprov allmänt ser bra ut.
Du bör nog inte äta DHEA då du mätt dina värden och både DHEA-S och testosteron var rejält höga när du åt DHEA. Dina sådana hormonvärden är nog helt i sin ordning av sig självt och att då börja tillsätta extra kan få din kropp att slå bakut på andra sätt som inte främjar en möjlighet till graviditet. Så glöm dina tankar på DHEA.
Jag tycker du ska försöka få till att ta lite diverse prover så du får ett hum om var din kropp står hormonellt. Ett så enkelt prov som TSH kan säga mycket, likaså FSH, Prolaktin, LH m.fl. Kroppen bör vara i så bra balans som möjligt och att bara tillsätta något bara för att är inte alla gånger så bra.....Red ut vad din kropp kan behöva istället och sen tillsätt därefter.
Tar du ÄL spruta när du tar pergo?
Du gör jättemycket LinneaSVea! Så känn inget dåligt samvete för du kämpar så himla mycket!
Liksom Katt12 så förstår jag också så väl din längtan, trots att jag har ett mirakel redan. Barn är verkligen livet och det finns ju så mkt kärlek att ge och det vore det största som någonsin går att få om man lyckas en gång till
.
Peppkram till dig och kom ihåg att du inte är ensam i båten, kan kännas lite lättare ändå att tänka på det. Tillsammans blir vi faktiskt lite starkare i detta "jobb".