• germany

Tips om dhea

Katt 12 - Förstår att du känner dig skeptisk till om tabletterna nu har rätt effekt då de utsatts för både värme och kyla. Men har du mailat och frågat tillverkarna så kan du nog lita på att det är helt ok. Men varje litet  hinder som skapar oro är tufft för oss som kämpar som vi gör.

Tror säkert att du kommer att få upp ditt värde ytterligare. Och du har dessutom tagit testosteron prov som visade lågt, så säkert kommer det värde också att hålla sig inom ramarna ska du se.

Tar du tabletterna tillsammans med antioxidanter och till måltid?
    Det gör jag då jag läste att det var att föredra.

Kom på att jag ju tar B-12 också och ibland lite kalktablettter då jag äter kortison en lite längre tid (är nu nere på endast 5 mg och ska trappa ner och inte köra kortison alls nästa cykel.) Fast man vet ju aldrig, kanske lyckas vi denna gång på denna kommande ÄL Drömmer

• germany

Linnea Svea - Du ska aldrig trappa ner kortison fort utan fasa försiktigt ut det genom att sänka dosen allt eftersom (sänk och håll alltså den nedsänkta dosen så några dagar innan du sänker ytterligare.)

Varför jag kommer att trappa ned nu helt om inget plus visar sig är för att jag inte vill äta kortison hela tiden utan tar nu en eller 2 helt "rena" månader utan kortison för att sen prova på nytt igen.

Jag kör dock inte så hög dos som du gör ända fram till mens utan brukar trappa ner från 20 mg så att jag är nere på 10 mg när mensen då tyvärr kommer. Sedan fasar jag då ut om jag inte har tänkt att köra med kortison ytterligare en cykel (tar dock ett tag för mig att fasa ut helt då jag skyndar långsamt :).

Det enda man kan göra är att prova sig fram och se till att man mår bra av det man gör.

Kom ihåg att kortison kan sänka DHEA och att kroppen också kan behöva tillskott av kalcium om man äter hög dos kortison länge!

Har du tagit något nytt DHEA-S prov? Vore jätteintressant att veta vad du ligger på nu när du inte äter DHEA (för visst åt du det ett litet tag?)

• germany
    LinneaSvea skrev 2014-11-10 10:25:56 följande:

God morgon alla!!

Jag funderar på det här med kortison, jag har ju aldrig behövt det förut så frågan är kan man behöva det när man blir äldre tror ni?? Jag fasar ju ut lite snabbare än dig Germany, nu äter jag det inte alls, tycker ni jag ska börja med en väldigt låg dos för att vara på den säkra sidan, det kan väl inte störa i alla fall.

Jag skulle väldigt gärna vilja börja äta DHEA igen, har man som hade ett AMH på 0,2 så är chanserna inte så stora sen har det gått upp till 0,4 och 0,7 men alla andra värden var ju för höga, vad tror ni här inne?!

Jag vill gärna ta om mina prover också, ska se vad gyn säger när jag ska dit nästa måndag, har brukar vara lite svår med de proverna. Är det någon som vet hur man fixar prover via werlabs i Göteborg, vem tar dem??

Usch, jag är jättenervös för denna omgången, fast varför ska jag vara det egentligen, det tar ju sig aldrig ändå. Denna gången gör jag som du sa Germany, jag skiter i Pergo och kör 75 IE menopur och lite munkpeppar bara så får vi se om det blir någon äggblåsa över huvudtaget. Tycker inte jag gör allt men vad mer kan man göra?? Tog inte vare sig rosenrot eller apiforce denna gången och vips får jag dåligt samvete över att jag inte gör tillräckligt... Knäppt va!

Kortison används för att lugna ens immunförsvar så att det inte attackerar embryot.
    Har du inga kända immunologiska sjukdomar så är det inte säkert att kortisonet gör så stor nytta för dig, men att prova under den väsentliga tiden när ett embryo ev ska till att fästa så skadar det absolut inte att testa (vilket du ju gjort redan så flitigt). Att det inte blir plus på stickan kan allmänt bero på så många fler saker än att ens immunförsvar lever rövare, allt behöver heller inte skyllas på oss kvinnor! Även männens simmare kanske inte alltid alla är perfekta även om spemieprov allmänt ser bra ut.

Du bör nog inte äta DHEA då du mätt dina värden och både DHEA-S och testosteron var rejält höga när du åt DHEA. Dina sådana hormonvärden är nog helt i sin ordning av sig självt och att då börja tillsätta extra kan få din kropp att slå bakut på andra sätt som inte främjar en möjlighet till graviditet. Så glöm dina tankar på DHEA.

Jag tycker du ska försöka få till att ta lite diverse prover så du får ett hum om var din kropp står hormonellt. Ett så enkelt prov som TSH kan säga mycket, likaså FSH, Prolaktin, LH m.fl. Kroppen bör vara i så bra balans som möjligt och att bara tillsätta något bara för att är inte alla gånger så bra.....Red ut vad din kropp kan behöva istället och sen tillsätt därefter.

Tar du ÄL spruta när du tar pergo?

Du gör jättemycket LinneaSVea! Så känn inget dåligt samvete för du kämpar så himla mycket!

Liksom Katt12 så förstår jag också så väl din längtan, trots att jag har ett mirakel redan. Barn är verkligen livet och det finns ju så mkt kärlek att ge och det vore det största som någonsin går att få om man lyckas en gång till Drömmer.

Peppkram till dig och kom ihåg att du inte är ensam i båten, kan kännas lite lättare ändå att tänka på det. Tillsammans blir vi faktiskt lite starkare i detta "jobb". Glad
  • germany

lill 111 - Fint att höra att du kämpar på och försöker hålla modet uppe Glad, det är ju så viktigt för att orka med denna inte så roliga resa, men inte alltid så lätt alla gånger...

Glädjande att du fått fler antrala folliklar, får jag fråga hur många de sett?
    Jag undrar också varför du bara äter 25 mg DHEA? Har du legat högt när du testat kanske?

Åh, tacka och ta emot att läkarna vill göra lite större undersökningar, då kan du beta av några ev hinder så du slipper undra och oroa dig över att det är något "därinne" som förstör chansen att bli gravid.

Ditt AMH är ju helt ok, så det finns goda chanser att lyckas än :)
    Men kan ockås förstå att du känne dig som att du slösar bort tid när du ev ska göra dessa undersökningar. Misstänker läkarna att det är något vajs eller är det något som du önskat göra tidigare?

Har du barn också sedan tidigare?

• germany

Nästa vecka planerar jag att kolla DHEA-S, har tyvärr ingen remiss på testosteron, men tror inte att jag ligger för högt där ändå. Ev så kollar jag FSH också...men är rädd att bli besviken över att det höjts ytterligare sedan sist.....Rädd jag tappar gnistan, men samtidigt vill jag veta Drömmer.

Jag har inte börjat med Q10 än, hade tänkt enbart ta DHEA nu fram till IVF. Men fnular på om jag ändå ska köpa och testa eller om jag ska vänta tills vi gjort IVF och se vad det resultatet ger och om det inte lyckas börja med Q10 då i såfall.

Input på det tar jag tacksamt emot samt om det är någon här som har fått en kombo av gonal-f och menopur och hur resultaet har slagit där. Jag vill ha menopur även denna gång för kvalitens skull, men har också tidigare fått förslag från kliniken att testa gonal-f + menopur. Men jag velar fram och tillbaka vad jag ska välja.

• germany

Nu har jag fått svar på mitt senaste tagna DHEA-S prov.
    Har ätit prasteron i 3 månader och värdet visade på 4.7.
    Tog prov innan jag startade med preparatet och då hade jag 3.2.
    Så det har i allafall höjts, även om jag gärna sett att det kommit en bit över 5.0 i allafall. Dock ligger jag i mitten av ref.värdet, det känns bra!
    Och värdet kan fortfarande höjas, det är i allafall vad jag hoppas på :).

Tog prolaktin också och det låg på 193 vilket också känns bra då jag låg runt 256 innan dottern blev till. Var lite orolig att det skulle ha ökat nu då det är ett tag sedan jag kollade.

Resten av proverna ska jag väl beta av vid nästa menscykel och så tar jag om DHEA-S om ett par månader och checkar av läget.

• germany

lill 111 - Jag tycker du ska våga köra "lap".
    Lita på det katt12 skriver.
    Jag vet inte varför du känner att du inte skulle våga göra undersökningen?
    Men lita på att läkarna inte kommer att förstöra dig, tvärtom!
    Och om du talar om hur du känner dig så tror jag de kommer att vara extra varsam och nog att inte göra något galet. Dessutom så vet de väl att det är i fertilitetssyfte som undersökningen ska göras och de kan alla gånger sin sak.

Som jag skrivit så har du ett fint bevis i det katt skriver om hennes två graviditeter efteråt Solig.

Så kör säger jag, det skulle jag ha gjort om jag vore du. Förutsatt att du hinner köra IVF försök (om du har något sådant försök kvar gratis tänker jag på?)

• germany

lill - Viket datum har du fått för att göra lap? Det kommer att gå bra ska du se. :)

Jag har tur som har en bra VC där jag fått ta bla DHEA-S utan problem, förutsatt att jag själv kan läsa av svaret då läkaren där ej vill uttala sig om provsvaren då det är prov som han inte känner till (han vet att jag är påläst inom fertiliteten och att det för hans del är ok att låta mig ta prover som jag själv då får "ta hand" om för att avgöra om de är bra eller dåliga :))

Sedan har jag min distansgynläkare som jag också får ta DHEA-S prov hos, så jag försöker variera. Men försöker också att inte be om att få ta prover för tätt, för då är jag rädd att de till slut ska säga nej....

Ja, var ligger vi i processen om syskonförsök...Testar hemma nu först och så blir det ett IVF nästa år som vi inte riktigt har bestämt oss när det blir.

Har börjat äta Q10 nu den rena formen (borde ha börjat för länge sen...men bättre sent än aldrig). Vill helst ta dom i 3 månader innan vi gör IVF, får väl se hur vi tänker och gör. Blir ju inte yngre heller, så borde väl inte vänta men vill samtidigt att de preparat jag stoppar i mig hinner få effekt. DHEA har jag ätit nu i 3 månader så där börjar det säkert hända saker.

• germany

Ni som ätit Q10 och främst då den rena formen, vilken dosering har ni kört och har ni delat upp på 2 ggr / dag?

Jag skulle vilja ta runt 400-500 mg men det blir ju så dyrt då det är så många andra preparat man stoppari sig också,  så tänkte kanske försöka ta runt 200 i allafall (är ju ändå den rena formen så någon nytta lär det säkert ge).

Selen bör ska tas tillsammans med Q10.

Hinner inte skriva mera nu...dottern har vaknat ute i vagn.

• germany

Jag har gjort "en Germany" igen Solig Är återigen gravid (nu som 41 åring) och även denna gång spontant! :)

Är i vecka 16 och hann denna gång äta DHEA i lite mer än 4 månader då plusset dök upp. Med dottern åt jag i nästan 7 månader.

Har inte haft några komplikationer alls, men har mått fruktansvärt dåligt och varit förlamande trött....Börjar bli lite bättre nu så jag hoppas på en bättre 2:a trimester.

Hoppas alla ni andra också lyckas. Håll koll på erat DHEA-S värde och inta inte preparatet om ni har normala värden. Jag har haft lågt värde inför varje start med preparatet och har även tagit prov efter en tids ätande.

Om denna graviditet får fortlöpa bra så känner jag / vi oss mer än nöjda över att ha fått 2 små fina mirakel och kan äntligen enbart få blicka framåt i livet och inte kämpa mera med just gåtan att lyckas bli gravid.

Jag är oerhört tacksam över att jag haft några få trådar här på FL som gett mig väldigt mkt stöd och just känslan över att inte vara ensam om sin stora längtan.
    Hoppas fler efterkommande som hela tiden strömmar till som kämpar får ett fint slut på sin kamp och att stöttning här på FL med andra likasinnade kan ge styrka att orka fortsätta armbåga sig fram.

Efter sol kommer alltid regn. :)

• germany

Men, jag måste ha varit trött i mössan när jag skrev mitt senaste inlägg....Flört
    Jag skulle ju skriva att "Efter regn kommer alltid sol", inte tvärtom som jag skrev :)

Mom2012 - Ref.värde på DHEA-S ligger på 1,7 - 9.2.
    Du kan be din gyn ta ett prov eller vanlig vårdcentral.
    Jag har fått tagit provet hos båda.

På din fråga om fjun så fick jag små mjuka ljusa fjun, men de har försvunnit.

På tal om andras plus, så försök se det som så att andras graviditeter (som ni vet med er har kämpat) kan ge er en strimma av hopp att själv en vacker dag lyckas. Glad  

• germany
    Liv2014 skrev 2015-06-14 22:12:02 följande:

Jag fick också utebliven ÄL an dhea

Men du blev väl gravid efter att ha intagit DHEA?
  • germany
    lill111 skrev 2015-06-16 10:03:35 följande:

Vilka värden har ni haft på dhea?

Tycker ni jag bör äta prasteron?

Tacksam förval hjälp börjar verkligen ge upp 4 års kämpande nu och ingen bebis:((

Åh, ge inte upp förrän du helt i ditt inre verkligen inte orkar kämpa mera. Jag tror det finns lite kämparglöd kvar att ta fram i dig då du ber om hjälp och råd.

Nu minns jag inte exakt vilka värden jag har haft (du kan alltid klicka på mitt nick här i tråden så kan du läsa en hel del om min vandring längs den här barnlöshetskampen och om vilka värden jag haft).

Hade nog ungefär likvärdigt dhea värde som dig och första gången jag blev gravid hade jag intagit prasteron i ca 7 månader. Nu med bebisen som liggeri magen hann jag äta prasteron i ca 4 månader. Jag tror att det för mig var av stor betydelse att jag intog preparatet de 2 ggr som jag någonsin har plussat (med en hel del andra vitaminer och sunt leverne i övrigt).

Om det är möjligt för dig så testa gärna också testosteron (det bör inte vara för högt om du ska inta DHEA.).

Vet inte hur gammal du är? Men DHEA är ett hormon som börjat sjunka i rätt så tidig ålder och är man runt 40 så har nog de flesta / många rätt så lågt DHEA värde.

Tycker absolut du ska ge prasteron en chans och gärna i kombination med den rena formen av Q10.

Hoppas du orkar fortsätta kämpa ett tag till Hjärta.
  • germany

lill 11 - Skönt att ni har ett barn redan. Men längtan efter fler finns ju lika starkt där ändå, så är det ju bara.

När du tagit testosteron och vet vad det ligger på och om det ej är för högt så testa att höja dosen till 75 mg och se vad som händer. Ta gärna fler DHEA-S prov när det gått ett par månader för att se om det höjts.

Med immunbehandling dessutom borde du ha goda chanser :)
    Antar att du kommer att ta bla IL m,m?

Ditt AMH är mkt bättre än vad jag haft (0,29).
    Jag körde också lite immunbehandling i form av kortison. Tog också fragmin & trombyl. Kändes värt att testa och fick utskrivet av fertilitetsläkare.

Gällande kvalite på mina ägg så förbättrades dom till riktigt fina ägg enligt Falun IVF klinik sedan jag började med Prasteron. Plussen blev dock ej till på IVF försöken utan tillverkade strax efter på egen hand :).

• germany

Vi5 - Underbart att du fick gå från nicket Vi4 till Vi5 Solig.

Tack fina du för dina lyckoönskningar, jag blir väldigt glad över din hälsning och att du tittade in i vår gamla fina tråd och att jag fått höra att livet är lyckligt för dig.
    Jag har också tänkt på dig och minns och kommer nog aldrig riktigt att glömma kämpartiden här tillsammans med dig och alla andra, vi var så sant ett bra gäng som hjälpte varandra framåt i med och motgång. Så TACK själv för att du fanns och att vi gav varandra stöd tips och råd när vi behövde det, oerhört värdefullt och så generöst att vi hjälpte och fanns till för varandra. Att vi flesta är anonyma för varandra spealr inge roll i dessa sammanhang, vi hade alla samma mål.

Jag tyckte alltid att du var så väl värd att få ett barn till så att dina barn fick ett syskon. Storebror i himlen måste vara mäkta stolt över både dig och resten av familjen att ni orkade kämpa vidare och söka fortstt lycka i erat liv Hjärta.

Jag antar att tiden här på FL blir mindre och mindre för oss alla, men jag tittar in då och då i mina gamla favorittrådar och någon gång kanske våra vägar korsas igen om än bara för att tala om hur livet ter sig med våra mirakelbarn.

Jag skickar dig tusen varma kramar och tack än en gång själv för din fina stöttning genom den jobbiga resan fram till att få bli mamma.

PS: Jag är också övertygad om att DHEA bidrog till att jag lyckades, mina ägg gick verkligen från kassa till topägg efter några månaders användande av detta preparat.
    Jag har bara drygt 2 månader kvar till BF och jag mår bra, bortsett från att jag inte sover så bra om nätetrna, men det är små bekymmer i sammanhanget :)

Svar på tråden Tips om dhea