• germany

Tips om dhea

Ang. soya / soyabönor & fertiliet så bara googla så hittar ni säkert något läsbart. Finns så mkt att läsa att det är enklare att ni själva går in och läser det ni tycker verkar intressant.

Man ska komma ihåg att soyabönor tex kan vara bra för andra, tex för de som är i klimakteriet, men ej för oss kvinnor som vill vara fertila! 

Jag vågar inte chansa och får lite ångest att jag åt så kopiöst mkt soyabönor när vi var på middag hos min syster två dagar i rad....Ungefär som att jag ätit p-piller + flera unde denna helg :( och snart är då ÄL här (om jag nu får något utslag denna månad vill säga. Förra månaden fick jag aldrig ÄL) 

• germany
    mian04 skrev 2014-08-11 22:15:43 följande:
    Jag gjorde IVF med ett amh på under 0,2. Lyckades på första försöket, trots att jag bara fick två tillräckligt stora ägg. Båda äggen befruktades och sattes in. Det blev en bebis av dem. En liten tjej som fyller åtta månader i morgon. Jag var nästan 36 år när jag blev gravid.
    Hur lågt amh har du?
    Det är så himla bra att vi påminner varandra om att det faktiskt går att lyckas trots i stort sett obefintligt AMH värde. Givetvis får vi kämpa lite mera än andra, men kämpar man länge i motgång så kan det då löna sig och för dig gick det verkligen snabbt att lyckas.

Hoppas flera läser ditt inlägg och får lite hopp! Solig

Jag hade 0,29 i AMH värde och höga FSH värden och blev utdömd av läkare men kämpade emot honom och valde att inte lyssna på honom och vad jag är glad över det i dag för det gav mig min största kärlek här i livet, mitt lilla mirakel Hjärta
  • germany

Vi 5 - Men likaväl som din bekant är forskare och som gått igenom många artiklar / studier kring detta med soya så verkar andra forskare ha gjort många försök där de kommit fram till att soya uppenbarligen verkar kunna påverka fertiliteten. Så frågan är vilken ben man ska stå på där vad det gäller att tro på det man läser, eller inte Glad.

Var och en blir salig på sin tro och jag vågar inte lämna mycket åt slumpen och väljer därför enkelt bort soya (det är inte alls svårt). Hade nog inte känt samma om jag varit lite yngre och förhoppningsvis haft något bonusår kvar för att kunna bli gravid. Då hade jag säkert strunta lite mera i vad jag stoppar i mig osv.

Vore jätteintressant att få ta del av vad din bekant kom fram till när han själv gick igenom artiklarna kring soya.

Det är jobbigt när den biologiska klockan tickar på och som hela tiden gör sig påmind. Tid i våra sammanhang finns helt enkelt inte...Det gäller att köra på som ett ångvält och inte låta åldern hinna ikapp en.

Du har inte ändrat dig kring att ge dina barn ett småsyskon? Flört

• germany

LinneaSvea - Usch, vill ju inte ge dig ångest...Jag är nog lite yngre än dig, fyller 41.
    Men jag var i förklimakteriet enligt min utredningsläkare. Så även om du är äldre så har du säkert fler ägg kvar än mig, åtmnistone inte mindre.

Det där guldägget finns nog trots högre ålder, men det gäller att det ska komma fram under tiden man försöker samt en massa saker som ska stämma och som inte ens fertilitetsexperter kan ge svar på.

Kämpa på och ge dig inte förrän du känner att du gett allt + lite till. Även om det säkert är svårt så tror jag det är lättare att gå vidare om man vet att man gjort allt man själv kunnat. Sedan finns det då andra fina alternativ om man inte lyckas med sina egna ägg.

• germany

LinneaSvea - Vad bra att du fick proverna i siffror. Ja, du låg verkligen högt i S-DHEA! Du behöver nog inte alls tänka på att äta tillskottet DHEA.

Jag undrar också hur du hade tänkt använda hormonpreparaten gonal-f eller menopur själv? Har du haft möjlighet i såfall att få göra flertalet vul under tiden?
    Det är svårt med självbehandling med dessa preparat och kanske inget som man laborerar med på egen hand egentligen. Men ÄL spruta var ju toppen att du fick utskrivet ändå, samt de övriga medicinerna. Vilket upplägg har du på dom preparaten?

Ego - Har nu börjat med Prasteron, så nu är vi igång igen och konstigt nog så går tänket kring kost och leverne bättre nu när jag står vid vägens början igen och äntligen kan få kämpa mig uppåt. I och med att första tabletten togs så kände jag kämparlusten komma smygandes Glad

• germany

"LS" - Proverna vid utredning visade högt FSH och lågt AMH, dvs ingen superfertil kvinna här inte Flört.

Vore jag du så skulle jag absolut testa att ta kortisonet i låg dos från cykeldag 1 och sedan öka på omkring ÄL till runt 20 mg och fortsätta med den styrkan till några dagar efter och sedan hålla dig i en dos som du känner passar dig ända fram till ett plus (först och främst). 

Dosering ser så olika ut beroende på varför man äter det. Har du konstaterat immunproblem eller misstänker du det själv? Att testa kortison är iallafall en jättebra ide! Men kanske du inte behöver köra fullt lika höga doser som de med konstaterat problem med immunförsvaret.

Får du bara kolla med vul så kan förstås en självbehandling kanske fungera, men du vet inte hur du kan tänkas svara på låg dos stimulering? Vet också de som gjort "självstimulering", men då har de haft lågt AMH och risken att få många äggblåsor är ganska små. Vilket AMH värde har du?

• germany

LS - Kikar in en sväng men hinner inte skriva så mkt, men lite hinner jag med :)

10 mg Prednisolon cykeldag 1. Kör så fram till ÄL dag då du bör höja till 20 mg och håll den dosen åtminstone några dagar (ca 5-6) efter ÄL .

Om du inte med säkerhet vet att du har immunproblematik så sänk sedan dosen till 10 mg och fortsätt så tills du vet om du plussat eller ej. Skulle du plussa så är det en god ide att fortsätta inta kortison några veckor till.

Kortison kan förhindra att immunförsvaret stöter bort ett ägg som fäst och att börja för sent med kortisonet kan därmed innebära att kortisonet ej hinner lugna immunförsvaret och ett bortstötande av embryot är ett faktum.

Med självstimulering så tänkte jag på det du skrev om  att du ville ha gonal- f utskrivet. Inget jag har provat så har inte något råd att ge där.
    Likaså pergo så har jag aldrig provat det heller så de andra tjejerna kan nog svara bättre på den frågan.

Trombyl skulle jag börja med vid ÄL.

Ang. kortison och trombyl så kan du väl ta det vid fler tillfällen om det inte skulle lyckas vid kommande ÄL.

Våga tro på det du gör och blanda inte alltför mycket preparat  på en och samma gång, det kan få kroppen ur balans om det blir ett enda virrvarr av det hela. Men kortison och trombyl räknar jag då inte med utan det är något du alla gånger ska testa.

Ang. ditt DHEA-S värde så ligger du en bra bit över ref.värde, men det lär säkert gå ner nu när du slutat äta DHEA till ett värde som ligger alldeles perfekt Solig

• germany

Nog för att jag minns att jag blev pigg som en mört med massa av energi av Prasterone, men att vara pigg som en mört nattetid också är inte så kul Drömmer.

Men det kanske ger med sig snart, annars får jag be läkare att skriva ut Melatonin till mig.

Svar på tråden Tips om dhea