• vitanova

Tips om dhea

Hej!
    Jag har just blivit spontangravid efter över två års barnlöshet, tre IVF:er där endast en ledde till ET (med ett dåligt ägg) och med ett AMH-värde på 0,2. Jag är 33 år gammal.
    Min läkare skrev efter min önskan ut DHEA inför mitt fjärde IVF-försök som skulle bli i september.

Jag hann äta DHEA (Prasteron) i lite drygt en och en halv månad innan jag plussade. Jag är övertygad om att det är DHEA som hjälp mig. Ägglossningen var tydligare än aldrig förr, med mycket flytningar, så har jag aldrig tidigare haft.

Jag vill med detta inlägg skänka hopp och kämparglöd, för oavsett vad som händer nu med min graviditet så har jag verkligen fått hopp om framtiden.
    Och behöver jag göra IVF igen kommer jag definitivt äta Prasteron innan.

Lycka till alla kämpar, jag håller tummarna för oss alla!

• vitanova

Tack Germany! Lycka till själv med dina försök, hoppas du får samma resultat som jag. Håller tummarna för dig. Mina odds var ju verkligen inget vidare, med mycket lågt AMH (0,2) stopp i ena äggledaren, dålig kvalitet på äggen och dessutom manlig faktor också.

Jag åt 50 mg per dag, en 25 mg kapsel på morgonen och en på kvällen.
    Jag hade inga biverkningar, utan mådde tvärtom mycket bra under tiden jag åt DHEA. Fin hy, piggare och gladare och hoppfull!

Jag slutade med kapslarna samma dag som jag plussade, det har jag förstått att man skall göra väl? Min klinik har semesterstängt nu, och eftersom det var första gången min läkare skrev ut DHEA så fick jag inte så mycket information mer än att jag kunde gå ner till 25 mg ifall jag fick biverkningar i form av besvärande acne.

• vitanova

Germany: Jag har resonerat på samma sätt som du. Först IVF tills det känns som att man är "klar" med det. Och det är ju såklart individuellt. Vi gjorde två landstingsförsök och ett privat och fick sen remiss till ÄD. Tänkte stå i kön och fortsätta försöka privat under tiden. Kön till ÄD är upp mot två år här.
    Jag är fortfarande chockad över att vi plussat, jag kan knappt tro att det är sant. Jag är ödmjuk inför det faktum att det inte alltid går hela vägen, men efter att vara nästintill allt för insatt i allt som skall klaffa innan plusset på stickan är där så tillåter jag mig själv att verkligen glädjas med att det lyckats. Vad som än händer nu. Känns som att jag knäppt AMH:t på näsan och det känns som en jäkla seger faktiskt!
    Jag har aldrig varit gravid innan. Har du?

• vitanova

Tack Kattflickan!
    Jag hade aldrig fått nys om DHEA om jag inte sökt information här till exempel. Jag är mycket tacksam för det och vill dela med mig av mina erfarenheter. Min läkare var lite skeptisk först och jag var ganska försiktig. Men efter ett samtal och lite rådgivning från en annan klinik lät han mig prova.
    Jag ser verkligen framåt att få ringa honom när han kommer tillbaka efter semestern och meddela mitt fina resultat! Förhoppningsvis leder det till att han skriver ut det till fler med samma problem!

• vitanova

Jag fick inga direkta biverkningar, i alla fall inga negativa. Fin hy och mer ork.
    Min ägglossning blev dock kanske en vecka senare än normalt, men med mycket kraftigare ÄL-flytningar, mycket tydligare än jag någonsin haft!
    Idag var jag på mitt första UL, men det var för tidigt för att se några hjärtslag. Är i slutet på vecka 5 och skall tillbaka nästa vecka för att se om det utvecklats då.

• vitanova

Jag håller helt med Germany i tankarna kring DHEA och jag tror och hoppas också på att fler kommer att få det utskrivet. När jag googlat frågor kring DHEA har jag hittat svar på bland annat amerikanska fertilitetsforum, och i trådar från 2006 och liknande! Könns verkligen som vi ligger efter här i Sverige!

• vitanova

Jegs: Jag har även läst i andra trådar att burken inte medföljer. Det har nog antagligen med frakten att göra. Tror jag läst det i någon av 40+trådarna.

• vitanova

Oj! Inser att jag har skrivit i din gästbok i stället, sorry! Hittar du det där? Annars får jag skriva igen när jag sitter vid datorn, verkar inte lyckas klura ut hur man inboxar via telefonen.

• vitanova

Tror inte det spelar någon roll när i cykeln man börjar äta. När man gör IVF vill man gärna att man ätit DHEA i minst tre månader innan. Detta för att det skall hinna ge resultat, och det verkar vara så att det tar ett par månader för ett ägg att utvecklas från anlag till moget ägg.
    Jag hann dock få resultat på bara en och en halv månads användning.

• vitanova

Många av IVF-läkarna i Sverige känner till varann eller har varit kollegor tidigare. Dom åker på seminarier och liknande ihop. Vissa kliniker ägs av samma koncern. Jag frågade om min läkare kände dom på kliniken i Falun och bad honom ringa dom och rådfråga. Vilket han gjorde! Väldigt tacksam för att han gick lite utanför boxen, så att säga.
    Kan vara ett tips värt att testa för er andra!

• vitanova

Gaaaa:
    Jag gick också på Carlanderska. Träffade den kvinnliga läkaren där (finns kanske flera) och hon gav mig inte så stora chanser att lyckas heller. Hon pratade om äggdonation ganska snart, och hon ville ta mitt AMH-värde med. Mycket knäckande, vi blev väldigt uppgivna.

Dock var inte hon ansvarig för min behandling (tur det) utan det var en annan, manlig läkare. Han ville dock verkligen inte hänga upp sig på mitt AMH (som visade sig vara 0,2 - mycket lågt) utan sa att vi absolut inte skulle ge upp, utan fortsätta med IVF. Dessutom lät han mig prova DHEA och skrev ut Prasteron åt mig. Jag hann äta Prasteron i knappt två månader, sedan blev jag spontangravid!

Jag har fortfarande två innestående behandlingar på Carlanderska (köpte tre-pack) och hade tänkt ringa och avboka så fort jag kommit förbi vecka tolv (är i vecka 11 nu).
    Men jag tror jag skall ringa dom redan i morgon och berätta att jag blev spontangravid så att dom skriver ut Prasteron åt fler!

Inboxa mig så kan du få namn på min läkare med om du är intresserad av att få prata med honom i stället.

Svar på tråden Tips om dhea