• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    susmar72 skrev 2012-08-20 19:09:39 följande:
    Germany: vi var framme när du skrev inlägg. Tack för dom fina orden
    Du vet att jag tänker på er sååå mycket i dag och att det riktigt knakar i mina tummar med stort & varmt hopp om att det ska bli ett lyckat  & glatt ÄP idag!!!!
    Tänk Susmar att det är dags nu!! Efter en ganska lååång väntan. Gissa om jag också börjar längta till att sätta igång och få bli en värphöna igen (förhoppningsvis en bättre sådan då än sist...) Skrattande.

Njut av lite fina dagar i Falun, hoppas att ni inte har regn....Men ni får mysa på nåt cafe och bara ta hand om varandra och tänka positiva tankar om det lilla livet embryo ni minsann ska få tillbaka snart. Hjärta

• Kattflickan

Å tack Germany! Jag hoppas också verkligen att det går vägen den här gången. På måndag är det dags för KUB- ultraljud. Är så nervös inför det att jag får ont i magen om jag tänker på det så jag försöker att inte tänka på kub så mycket.

Ska bli så spännande när du gör nästa Ivf och se vilken effekt dhea haft på dig.

Susmar: Jag håller tummarna för ett bra äggplock! Låter ju lovande att ni fick sänka dosen.

• Gaaaa
    PimPim1 skrev 2012-08-16 15:55:01 följande:

Japp, det är bara ägg hit och sekret dit hehe... uppslukad av ämnet minst sagt:)

Gaaa: skönt att höra att bidrottninggele rekommenderas med IVF, då kan det inte ha för stor påverkan på kroppens egna hormoner att det stör.. Tar du något annat i kombination med dhea?

Jag tog B vitamin, Gravid från apoteket. har också tagit E vitamin i omgångar och folcyra

I höstas började jag med levaxin..

Vad har varit alla er andras problem, varför sattsar ni på DHEA nu??

Jag har ju inte haft några ägg i mina äggblåsor...
  • germany
    Katt - Redan dags för KUB! Jag förstår du är orolig tills den undersökningen är gjord. Men jag får en skön känsla av att det inte är något att oroa sig för. Fråga mig inte varför, får bara en bra känsla när jag tänker på att det står för dörren härnest. Drömmer

Ja, jag ser verkligen fram emot att få sätta i gång med vårt 4:e IVF. Har inte så där jättehöga förhoppningar om att DHEA ska ha gjort totalt underverk med min kropp, men om det är små förbättringar så är jag mer än nöjd. Får jag bara ut fler ägg än sist så är jag nöjd och skulle bli överlycklig om jag förutom de jag förhoppningsvis får tillbaka även får ett litet fint ägg till frysen, DET skulle vara en dröm ju!!!

Gaaa - Det var min IVF läkare som snabbt skrev ut ett recept på Prasterone till mig efter att vi fick tillbaka våra 2 små embryon sist. Det var semester sen så hon ville jag snabbt skulle komma i gång och äta DHEA utifall jag inte fick plus och att det var synd att slösa bort sommaren när kliniken har semester utan bättre att komma i gång med knaprandet så fort som möjligt isåfall för att vara redo för IVF när kliniken öppnade.

Jag har lågt AMH och tanken är först och främst för att förbättra äggkvaliten men även att få ut fler ägg också.
    Om det förstnämnda ger förbättring så är jag mer än nöjd och det behövs ju bara ett endaste litet fint ägg för att kunna bli gravid.

• Gaaaa

3 September ska vi på samtal. Då ska jag ta upp allt som AMH värdet inte tagits att de bara körde på som vanligt efter att jag hade så många tomma äggblåsor. Jag vet ju att de kommer att säga att jag fått ut andra gångerna, men då borde de ju reagerat på den gången jag fick avbryta för att jag inte fick mer än 4 äggblåsor eller om det nu var cystor.. Sedan höjdes ju bara gonal F dosen och samma visa igen...

• cff

Jag tar DHEA för att jag har lågt AMH (sen visade det sig att jag hade en extremlåg nivå av DHEA i kroppen innan jag började ta tillskott - och hade massa tråkiga biverkningar av det - extrem trötthet, ont i kroppen, koncentrations- och minnessvårigheter - allt detta blev omgående bra när jag började med tillskotten).

Jag tror att det kan ta lång tid innan äggen påverkas av DHEAt så man kan fortsätta att hoppas på förbättringar även om de dröjer. Visserligen föreskriver amerikanska kliniker DHEAt i tre månader före IVFt, men i mitt fall så fortsatte AMHt att sjunka och var ännu lägre efter DHEA-tillskott (75 mg/d) i tre månader. Efter fem månader började det sakta stiga och efter sju månader hade det gått upp till 1.2 (från 0.37 som lägst). AMH utsöndras av primordiala folliklar, dvs de som skall ägglossas typ två månader senare, så det dröjer ytterligare någon ägglossning innan ett högre AMH borde kunna resultera i fler plockade ägg.

Med andra ord - man kan hoppas att DHEA ger positiv effekt från allra första början, men om det inte märks så kan man fortsätta hoppas ett bra tag. Mitt nästa äggplock kommer att vara 9 månader efter att jag började ta DHEA och jag håller hoppet uppe (den 8e september kommer jag förhoppningsvis kunna rapportera goda nyheter :). 

• susmar72

Var på ÄP, 2 ägg. Äggplockning gick smärtfritt och snabbt tyckte jag. Känner magen nu lite.

• germany

Hej Susmar! Du fick visserligen ut färre ägg denna gång, men 2 ägg är bättre än inget. Nu hoppas jag att det blir fin befruktning och att de utvecklas fint. Förstår att väntan för er är olidlig....men för en som står på "andra sidan" behandlingen så ser man rätt så enkelt ljust på att det faktiskt bara behövs ett enda ägg för att få bli ruvare. Men vet ju att när man väl står där själv så är det inte lika enkelt att slappna av och våga tro på att det goda alltid segrar här i livet. Men jag hoppas och tror åt er Tungan ute.

Kommer du ihåg så fråga ang. den sena sprutstarten (det kanske du redan har gjort?)
    Kram!

• Väduren83

Hej alla! 

Hittade denna tråd av en slump och har nu försökt läst igenom det mesta. Det är såhär att jag har brist på Dhea och har av min läkare fått Prasteron utskrivet i två syften, först och främst för min sjukdom att jag ska bli piggare men även att jag förhoppningsvis ska lyckas bli gravid.
    Vi har försökt i över 1½ år utan ett positivt resultat.

Min undran till er, de flesta av er som äter prasteron verkar äta 50mg eller 75mg / dag? Jag har fått dosen 25mg som tabletten är på, min läkare vill heller inte öka dosen då det i sin tur kan öka testosteronet, som då kan hämma chanserna att bli gravid. Är detta något ni hört talas om?

Jag ska här i dagarna nu kontrollera både S-dhea och ett Testosteron värde för att se hur de ligger efter 3 månaders behandling med Prasteron 25mg, sedan funderar jag på att självmedicinera mig lite, öka dosen varannan dag eller sådär för att se ifall det hjälper. 

Har ni fått några biverkningar av tabletten? Jag har fått problem med utslag på ryggen och bröstkorgen, ungefär som acne men mer bara vätskefyllda små blåsor. Någon fler som har det?

Hoppas jag får hoppa in här i tråden med er, vore skönt att få ventilera sina tankar och funderingar med fler som äter Prasteron. 

Svar på tråden Tips om dhea