• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • susmar72

Tack för alla värmade ord och kramar. Jag gör en paus från FL en sväng. Men jag har inte gett upp om barn i framtid

• Kattflickan

Å blir så ledsen Susmar! Allt detta slit med IVF och sen inte komma till ET. Hoppas långa metoden funkar bättre.

Kram!

Millan

• Gaaaa
    Har ni fått några biverkningar av tabletten? Jag har fått problem med utslag på ryggen och bröstkorgen, ungefär som acne men mer bara vätskefyllda små blåsor. Någon fler som har det?

Hoppas jag får hoppa in här i tråden med er, vore skönt att få ventilera sina tankar och funderingar med fler som äter Prasteron. 

Jag fick det under brösten tog det som värmeutslag då...
  • Gaaaa
    susmar72 skrev 2012-08-22 14:08:46 följande:
    Hej alla.
    Deppig, inget av ägg blev befruktat. Var omogna/blindgångare. Fick ny plan om IVF, långa protokollet.

Hur många äggblåsor hade du??
  • germany
    mba12 - Jag tror att du innerst inne känner vad som är bra att göra eller ej. Svårt att råda någon annan egentligen....oftast så tror jag man bär svaret inom sig, bara det att man kanske vill ha bekrätelse på att det ens magkänsla säger en verkilgen är  rätt.

Men jag som inte kan känna din magkänsla Glad, får jag ändå måntro säga lite om vad jag skulle ha gjort om jag vore du? Förstår så väl att du tycker det är jobbigt att varken veta ut eller in. Tror vi alla känner så mer eller mindre under denna resans gång där man verkligen pendlar mellan hopp & förtvivlan.

Susmar 72 - Jadå, vi håller kontakten du och jag Hjärta.
    Jag kanske följer ditt beslut framöver, inte just nu men kanske snart. Jag tror det och har själv tänkt på det så länge men inte kommit till skott att bestämma mig.

Hade själv tidigare i sommar ett rejält break från FL och allt som hette dator och surfande och levde istället verkligen livet med all dess härliga innehåll. Det gjorde mig verkligen gott och jag tror att min man skulle bli väldigt glad om jag pausade från detta "liv" ett tag, dvs FL Flört

Men för mig så har FL verkligen varit en räddare i nöden på många sätt & vis och jag tror inte jag kommer att ens vilja lämna trådarna för gott, utan i såfall bara pausa ett tag för att försöka greppa tag i det verkliga livet som pågår runtomkring mig, men som begränsas ganska mycket pga denna IVF värld. Praktiskt taget ALLT kretsar kring denna barnverkstad....även när man inte ens vill tänka på eländet (för inte är det en dans på rosor direkt...) så dyker tankarna upp. Var tex i stan i dag för att hjälpa mannen att inhandla kläder till ett bröllop som vi ska på och vad plågade jag mig med? Jo, gick och kikade på babykläder och drömde mig lååångt bort....

Är glad att jag ändå har mina fritidsintressen som tar ganska stor del av min fritid och som kräver att tankarna trots allt titt som tätt måste motas bort, min räddning vill jag lova!
  • mba12

Kära Germany, mig får du säga och råda vad som helst, blir inte ledsen, men sen det är jag som väljer och bestämmer. Jag känner att du önskar mig väl och tipsar och ger mig goda råd. Det är jag verkligen tacksam för.Hjärta{#emotions_dlg.flower}

• Kvinna72
    cff skrev 2012-08-22 23:00:21 följande:
    Hej Väduren,
    jag äter microniserad DHEA som jag köper från dhea.com. Tror att det är exakt samma sak som Prasteron (även om jag inte kan hitta info någonstans om att DHEAt i Prasteron också är mikroniserat - jag vet inte riktigt vad mikroniserat betyder :). Det känns ju inte helt tryggt att köpa medicin från en okänd hemsida, men uppenbarligen innehåller tabletterna DHEA i alla fall eftersom mitt DHEA-s S går upp när jag äter tabletterna.

Hej, jag äter också microniserad dhea, köpte en halv burk genom en tjej här på FL och hon hade köpt dem genom 'The center for Human Reproduction'  i NYC. Sedan har jag även köpt nya från dhea.com och det är exakt samma som jag köpte genom tjejen här på FL. Hon är gravid och jag har hoppet uppe nu när jag har ätit dem i ca. 7 veckor : )
    Jag har dock inte tagit eller kollat några nya värden. Jag kollade alla för ca. 1 år sedan då vi satte igång IVF processen. Skulle självklart vara intressent att kolla lite värden efter att ha ätit dhea ett tag. 

De biverkningar jag har märkt av är fet hy, finnar och lite andra små utslag. Men men det överlever jag och hoppas på lite tur senare här i höst : ) 

• Gaaaa

Att inte få tillbaka några ägg är min värsta mardröm, men jag fick alltid ett som klarade sig. Sedan klarade de sig ju inte ändå och det är lika illa för mig.

Mina ägg vill inte bli befruktade och de stackare som blir vill inte fortsätta att växa. Så jag antar att det är det som händer i min mage också. Och det är därför jag funderar på äggdonation. Att få ett barn kanske leder till en egen graviditet utan IVF utan denna stress som man lever under.
    Jag kan INTE acceptera att vi inte ska ha barn!!

Så vi ska boka tid hos en homopat/läkare och se om han kan upptäcka några problem som läkare inte bryr sig om. Som vad man äter, gifter, annat helt enkelt.

Någon som redan gjord det??

• MissBoring

Gaaa, det lät spännande med homopat/läkare, uppdatera gärna vad han/hon säger!!
    Jag har inte provat. Men nu har jag bokat tid hos zonterapeft som har gott rykte. Dock sa hon att jag helst skulle kommit till henne innan jag började IVF svängen då det är lättare att behandla en opåverkad kropp (alltså förutom ev egen påverkan) men vi får väl se. Har allid sett allt sånt här som humbung men då jag efter min shiatzu behandling känt att kroppen blivit mycket starkare så vill jag även prova detta. Hade velat gå kvar hos Shiatzun men hon bor 55 mil bort så...

• germany

Gaaa - Jag gick inför vårt senaste försök i Maj på en homeopatisk konsultation där jag också fick med mig homeopatmedicin hem. Gick också på några zonterapi behandlingar. Jag tror verkligen på alterativ medicin.
    Jag kände av min ägglossning på ett starkare sätt efter intag av medicinen.

Tyvärr så  var den menscykeln när jag körde igång med sprutor inte den allra bästa....Hade det på känn, men IVF-läkaren tyckte jag skulle köra på ändå. Så här i efterhand så är jag övertygad att det bästa hade varit att invänta IVF på nästkommande cykel. Men man lär så länge man lever!
    Man ska komma i håg att homeopatmedicin kan behöva tid på sig innan man får full effekt av behandlingen.
    Jag valde dock att sluta med mina piller. Hade jag haft mera tid på mig så skulle jag absolut ha fortsatt att ge medicinen en rejäl chans....men nu försöker jag förlita mig på hormonpreparaten och allmänt en bra kost med tillskott av de viktigste vitaminerna.

Akupunktur gick jag också på och det var verkligen toppen! Tyckte det hände saker åt det positiva hållet ganska omgående och lugn och harmonisk blev jag också på köpet.
    Dock så har vi haft så mycket oförutsedda utgifter i sommar så jag har inte känt att jag har råd att kosta på mig dessa behandlingar nu den sista tiden. Man bör gå ett antal ggr inför IVF och inte bara någon enstaka gång.

Svar på tråden Tips om dhea