• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12
    Susmar, NEJJJJJ, beklagar att gick som det gick :(
    Visst hade du käkat Prasterone? Vad hade du sist på AMH? Körde du korta metoden med Gonal?
    Du är inte ensam, så fort vi planerad IVF:en nu krånglade min mens!!

Kram
  • susmar72

Myran6801- klinken sa att jag hade svarat bra på medicin, blodprovet sa att kropp var i full gång. Även var det så de andra gånger. Dom hade ingen riktigt orsak varför kroppen min reagera på detta sätt nu.

• susmar72

Tack mba12, jag har käkat prasterone. Hade korta metoden med menopur. Jag har inget minne av AMH prov. Ska fråga min läkare.

• germany
    susmar72 skrev 2012-08-22 14:13:38 följande:
    Välkomnen Väduren83

Germany-har inboxat dej

Har kollat inboxen nu, skriver mera via inbox senare ikväll då jag är på väg bort strax.
    Styrkekram så länge till både dig och maken Hjärta
  • cff

Hej Väduren,
    jag äter microniserad DHEA som jag köper från dhea.com. Tror att det är exakt samma sak som Prasteron (även om jag inte kan hitta info någonstans om att DHEAt i Prasteron också är mikroniserat - jag vet inte riktigt vad mikroniserat betyder :). Det känns ju inte helt tryggt att köpa medicin från en okänd hemsida, men uppenbarligen innehåller tabletterna DHEA i alla fall eftersom mitt DHEA-s S går upp när jag äter tabletterna.

• Väduren83
    cff skrev 2012-08-22 23:00:21 följande:
    Hej Väduren,
    jag äter microniserad DHEA som jag köper från dhea.com. Tror att det är exakt samma sak som Prasteron (även om jag inte kan hitta info någonstans om att DHEAt i Prasteron också är mikroniserat - jag vet inte riktigt vad mikroniserat betyder :). Det känns ju inte helt tryggt att köpa medicin från en okänd hemsida, men uppenbarligen innehåller tabletterna DHEA i alla fall eftersom mitt DHEA-s S går upp när jag äter tabletterna.
    Nej det kan jag förstå att det inte kan kännas helt tryggt att köpa från en utländsk sida. Man vill ju gärna ha ett läkemedel som en doktor förskrivit åt en! :) Men går ditt värde upp av tabletterna så verkar det ju onekligen fungera så då borde det ju bara vara att köra på!

Jag vet faktiskt riktigt vad Prasteron innehåller, DHEA iallafall, men om det är i "koncentrerad" form eller inte vet jag inte, det finns ingen bipacksedel till läkemedlet nämligen.
    Har ätit Prasteron i ungefär 4 månader nu tror jag så ska testa att öka dosen efter att jag tagit blodprovet för att se ifall jag blir piggare och kanske även gravid :) 
  • germany

Tyvärr så finns det ingen bipacksedel tillsammans med Prasteron.
    Men har ni frågor så gör som jag, gå in till apoteket och be dom ringa tillverkarna och fråga det ni vill veta om Prasteron.
    Annars så kan ni skriva också:

Elisabet Emanuelson
    Leg. receptarie APL
    Box 5071
    141 05 Kungens Kurva

Väduren  - Glömde att skriva tidigare att jag har börjat med Omega-3 och tycker att de där utslagen som kommit har minskat sedan jag började med fiskolja. Om du inte äter Omega-3 så kanske du kan prova och se om det blir bättre för dig också och det ganska snart?

Hur går det med din mens mba12? Verkligen typiskt att det måste krångla med både det ena och det andra för dig. Men i barnbranschen så verkar det ju inte finnas någon rättvisa direkt. Jag skulle bli väldigt glad över att så småningom få läsa här att du tagit dig förbi alla hinder och får komma till ET.

Men någon gång så ska väl din behandling få fortlöpa precis som den ska. Ha ingen brådska, kör inte bara på utan vänta tills du får en normal cykel och att allt känns bra för dig. Vad är 1 månad hit och dit i dessa sammanhang?

Jag är glad att jag inte körde i gång med någon IVF förra månaden, ty min mens var mkt liten i blodmängd samt kortvarig, precis som den var när vi körde vårt IVF i våras och då fick sämsta resultatet av våra IVF behandlingar. Jag var såå tveksam till att påbörja med sprutor pga att jag inte alls kände igen min menscykel....men min läkare tyckte att det inte var någon fara och jag valde att ändå lita på honom. Men nu har jag bestämt mig att lyssna helt och hållet på min egen magkänsla. Känns det inte i maggropen bra och att jag tvekar för något så kommer vi att välja att hoppa av, även om det är i sista minuten. Vi betalar dessutom för våra behandlingar och varför kasta pengar i sjön när man inte känner sig redo. För i allafall jag känner min egen kropp ganska väl och får en stark känsla när något inte stämmer och jag tror man i bland måste lyssna på vad magkänslan säger en. Inte alla gånger sagt att den stämmer, men tror att man får ro i själen framförallt när man vågar följa sin magkänsla.

Oj, vad långt det blev! Hoppas ni orkar läsa Drömmer.

Här där jag bor skiner solen och det ser ut att bli en fin dag! Jag ska snart ut och lapa en massa nyttiga D-vitamin, och det alldeles gratis! Solig

• mba12
    Germany, jag håller med dig, varenda ord, Obestämd vet inte vad jag ska göra nu!!??!!
    Jag har haft 5 dagar blödning, lika mycket varje dag, små klumpar.

Min vanliga mens är; 1:a dagen mycket lite, 2:a dagen jätte mycket, stora klumpar, 3:e dagen lite blödning, 4:e och 5:e nästan ingenting! Jag vet inte om jag har bra mens, jag skulle inte tro det.

Med tanke på att jag har dåliga mens överhuvudtaget och den här gången verkar vara lite mer "normal mens" MEN det kom inte i tid! Egentligen skulle jag ha haft ÄL! Jag vet inte vad jag ska lyssna på och vad jag ska ha för magkänsla!!??!!Obestämd Förvirrad!

Det kan hända att jag får mens igen om 11-16 dagar! Då jag skulle egentligen ha haft!
Svar på tråden Tips om dhea