• Väduren83

Tips om dhea

Hej alla! 

Hittade denna tråd av en slump och har nu försökt läst igenom det mesta. Det är såhär att jag har brist på Dhea och har av min läkare fått Prasteron utskrivet i två syften, först och främst för min sjukdom att jag ska bli piggare men även att jag förhoppningsvis ska lyckas bli gravid.
    Vi har försökt i över 1½ år utan ett positivt resultat.

Min undran till er, de flesta av er som äter prasteron verkar äta 50mg eller 75mg / dag? Jag har fått dosen 25mg som tabletten är på, min läkare vill heller inte öka dosen då det i sin tur kan öka testosteronet, som då kan hämma chanserna att bli gravid. Är detta något ni hört talas om?

Jag ska här i dagarna nu kontrollera både S-dhea och ett Testosteron värde för att se hur de ligger efter 3 månaders behandling med Prasteron 25mg, sedan funderar jag på att självmedicinera mig lite, öka dosen varannan dag eller sådär för att se ifall det hjälper. 

Har ni fått några biverkningar av tabletten? Jag har fått problem med utslag på ryggen och bröstkorgen, ungefär som acne men mer bara vätskefyllda små blåsor. Någon fler som har det?

Hoppas jag får hoppa in här i tråden med er, vore skönt att få ventilera sina tankar och funderingar med fler som äter Prasteron. 

• Väduren83

Min Dhea-brist upptäcktes tack vare ett blodprov för flera år sedan för första gången, fick då Prasteron utskrivet i syftet att jag skulle bli lite piggare, när det inte hände fick jag sluta med tabletten. 

Nu några år senare då jag och min sambo försöker bli gravid så har jag hittat studier som visar på att dhea-brist kan hänga ihop med att man har svårt att bli gravid samt att det numera används inför/under IVF och därför ville jag då prova tabletten igen, men min läkare ville inte sätta in mig på en högre dos än 25mg då han är en medicindoktor och har ingen erfarenhet av tabletten i ferilitetssyfte. 

Det är ju lite konstigt att de inte kontrollerar värdet innan de sätter in prasteron via Ivf-kliniken, men det behövs antagligen inte enligt dem, för då skulle de ju kontrolleras. Och som du skriver, en dos på 50mg kan inte vara skadligt och hämma chanserna att bli gravid för då skulle ju inte Ivf-kliniken sätta in den dosen utan att kontrollera Testosteronet.

Ja be VC kontrollera värdet, kan ju vara roligt för en själv att få se vad det ligger på, det är därför jag ska kontrollera mitt värde nu, för att se ifall tabletten gjort någon form av verkan :)
    Det låter ju toppen att du fått mer energi av Prasteronet, det var ju det jag hoppades på att få. Jag kanske ska testa självmedicinera mig en månad och öka dosen. Känns som att jag har inget att förlora på det.

Jag hoppas att kommande IVF-försök fungerar nu för er, för det verkar inte alls som någon rolig process att måsta gå igenom.
    Vi får ställa oss i kö till IVF om ett år tidigast, jag hoppas innerligt att vi slipper hamna där, men snart är vi där även vi. 

Angående utslagen, det kanske är så att det är ett tecken på att Dhea-reserven i kroppen börjar fyllas på, man kan ju alltid hoppas! Jag har frågat läkaren och han sa att acne-liknande är ett vanlig symtom eftersom det är manligt könshormon vi stoppar i oss :)
    Men jag kan med glädje ta dessa irriterande prickar om det hjälper mig att bli piggare och framförallt Gravid!

Genomgår ni alla här i forumet IVF förresten eller har någon lyckats bli gravid på naturlig väg tack vare Prasteron? Vore intressant att få veta då vi inte ens är i närheten av att få påbörja IVF i dagsläget.

• Väduren83
    Hej Crf!

Mitt Dhea låg på 0,20L  (ref. 4,3-12,2) 11/4-12, det var innan jag startade upp med behandlingen av Prasteron.
    Vad är det för tabletter du tar innehållande Dhea? Prasteron eller något annat?

Testosteronvärdet ska jag få kontrollera nu, på egen begäran. Kanske får be om att få kontrollera även Kolesterol så småningom och ett blodstatus. Blodstatus är visserligen nyligen kontrollerat och såg bara fint ut, lite förhöjda vita men det är fullt normalt för min del. Har en Binjureincufficiens nämligen och äter kortison.

Tack för länken med artikeln, spännande läsning då min läkare har varit med och skrivit den! =)
    Jag bor i Umeå så tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med att få kontakt med någon bra läkare där nere =/

Jag funderar på att testa öka mitt Prasteron iallafall tillfälligt då det låter som att några av er äter iallafall 50mg och mår betydligt mycket bättre på det än vad jag gör på 25. Jag märker ingen skillnad alls på den här dosen.

Susmar72 , beklagar att inget ägg blev befruktat för dig, fy så trist! Får hoppas nu nästa omgång går betydligt bättre!
  • Väduren83
    cff skrev 2012-08-22 23:00:21 följande:
    Hej Väduren,
    jag äter microniserad DHEA som jag köper från dhea.com. Tror att det är exakt samma sak som Prasteron (även om jag inte kan hitta info någonstans om att DHEAt i Prasteron också är mikroniserat - jag vet inte riktigt vad mikroniserat betyder :). Det känns ju inte helt tryggt att köpa medicin från en okänd hemsida, men uppenbarligen innehåller tabletterna DHEA i alla fall eftersom mitt DHEA-s S går upp när jag äter tabletterna.
    Nej det kan jag förstå att det inte kan kännas helt tryggt att köpa från en utländsk sida. Man vill ju gärna ha ett läkemedel som en doktor förskrivit åt en! :) Men går ditt värde upp av tabletterna så verkar det ju onekligen fungera så då borde det ju bara vara att köra på!

Jag vet faktiskt riktigt vad Prasteron innehåller, DHEA iallafall, men om det är i "koncentrerad" form eller inte vet jag inte, det finns ingen bipacksedel till läkemedlet nämligen.
    Har ätit Prasteron i ungefär 4 månader nu tror jag så ska testa att öka dosen efter att jag tagit blodprovet för att se ifall jag blir piggare och kanske även gravid :) 
  • Väduren83

Hej alla!

Måste bara få dela med mig av ett litet framsteg!
    Jag började i april med ett DHEA-värde på 0,20L  (ref. 4,3-12,2), det var innan jag blev insatt på Prasteron 25mg x 1. 
    Tog ett nytt blodprov för 1½ vecka sedan och fick svaret idag, överraskande så hade mitt värde stigit, det ligger numera på 5,5 !! Så med andra ord inom referensvärdena!

Dock så verkar ju inte prasteronet göra så jag blir gravid än iallafall, eller tar det kanske några månader att få bättre kvalité på äggen som Prasteron ska hjälpa till med, någon som vet? 
    Tilläggas bör ju göra att jag vet inte ifall jag har dålig kvalité på mina ägg eller inte, har bara fått kontrollera FSH och Progesteron värde för några månader sedan vilka var helt normala. 

Nu håller jag bara tummarna för att min kropp ska förstå tillslut att den ska befrukta ett ägg också! För det börjar bli väldigt jobbigt att månaderna bara går och ingenting händer. 

• Väduren83

Tuvalina - jag började äta Prasteton i slutet av april, början på maj. Får hoppas det händer något positivt här i höst med andra ord :)

• Väduren83

Germany - vad är det för kortison du tänker på i ferilitetssyfte? Och vad är det kortison ska hjälpa till med? Har aldrig hört talas om att man ska/kan äta kortison i syftet att bli gravid eller i samband med ivf.

Jag äter kortison, hydrokortison, två gånger dagligen för min sjukdom - binjureincufficiens. Åt tidigare prednisolon men fick så lågt blodtryck av den tyvärr. Men i ferilitetssyfte verkar inte kortison hjälpt mig iallafall.
    Nu håller jag mina tummar på Prasteton. Värdet har ju blivit bra så snart kanske det händer något positivt!

• Väduren83

TyckOmMig - stort grattis till det efterlängtade plusset! Vilken dos Prasteton har du ätit?
    Är själv inne på 5:e månaden på 25mg och vet att jag numera ligger inom normalvärdet iallafall, så jag fortsätter hoppas att vi lyckas snart.

• Väduren83
    Hannah8401 skrev 2012-10-04 20:37:36 följande:
    Missne, det där är jag oxå lite rädd för att man blir lite manlig. Jag styrketränar med så då kanske det blir ändå mer?? Jag har iofs ingen äl ändå men regelbunden mens. Hm, hade vart intressant att läsa någon fakta eller info om hur det kan påverka i det hållet oxå.
    Susmar, en stor varm kram till dig <3
    Lillstoran skrev 2012-10-04 21:06:41 följande:
    Verkar som en del fått utebliven ägglossning efter Dhea. Är detta preparatet verkligen bra? Då kan man ju inte ens bli gravid. Skumt.
    DHEA omvandlas i kroppen till manligt könshormon, men i små mängder påverkar det inte testosteronet alls.
    Jag äter 25mg Prasteron dagligen pga en sjukdom där jag fått lågt Dhea-värde samt för att försöka bli gravid och vid den dosen säger min läkare (överläkare inom medicin) att tesosteronet inte påverkas, det har vi även tagit prov på, dubblar man dosen, dvs äter 50 mg och uppåt så KAN testosteronhalten öka och då rubbas menscykeln och även ägglossning.
    Men detta beror ju helt på vad du har för utgångsvärde på S-Dhea, har du ett väldigt lågt värde så kan du bara må bra av att äta tex 50 eller 75 mg, sedan så inom Ivf värden har jag förstått att det är i regel de doserna de kör. 

Men att man ska bli mer manlig eller så av att äta Prasteron /dhea är nog ingenting ni behöver vara orolig för! Dhea finns naturligt i kroppen liksom testosteron.
    En biverkan på Prasteron är acne och i höga doser KAN man få ökad kroppsbehåring, möjligtvis det som ska vara mer åt det manliga hållet!

Sedan vid styrketräning så finns det väl inga direkta studier på att testosteronet ökar markant på vanliga "motionärer" möjligtvis att bodybuilders etc kan ha en liten ökan, men det handlar då om så små procent. Även dem kan ju bli gravida och inte ser de manliga ut! =)

• Väduren83
    tjej25 skrev 2012-10-04 23:17:40 följande:
    Hej jag hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden! Jag kommer göra PGD behandling nästa år då min fästman har en genetisk sjukdom. Jag vill ju såklart maxa mina ägg och chansen att bli gravid. Kan jag äta dhea även fast det är så lång tid kvar? Och gör det nått om jag äter ppiller under tiden?? Eller kan nån rekommendera något annat för att vi ska kunna öka våra chanser? Jag är 27 år och min fästman 38 år om det har betydelse.
    Jag skulle nog inte rekommendera dig att stoppa i dig Dhea som är ett könshormon ifall du inte vet att du har brist på det. För vid 27-års ålder har man i regel inte brist på Dhea om man inte har fått det av någon sjukdom, då är det bättre du får ta prover på dina äggreserver etc.

För att stoppa i sig hormoner när man inte har en brist på det kan göra mer skada än nytta! Sedan är Dhea vi kvinnors motsvarighet till männens Testosteron, även om vi också har just testosteron. För har du inte brist på Dhea och tar substansen via tablettform kan de öka dina testosteronhalter och göra extremt mer skada än nytta!

Lycka till sedan nästa år med eran PGD! :) 
Svar på tråden Tips om dhea