• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Välkommen till oss Väduren 83 - Kul att fler hittar hit Solig.

25 mg låter väldigt lite, speciellt då du också har fått tagit prov där brist på DHEA uppdagats. De flesta av oss andra har inte fått tagit något sådant prov och ändå så har läkarna ( imitt fall IVF läkare) skrivit ut dos på 50 mg / dag.

Om chanserna till att bli gravid skulle försämras pga för hög dos så tror jag dom skulle vara mer försiktiga, men 50 mg verkar helt ok enligt min klinik. Själv har jag hållt mig mestadels till den doseringen. Någon enstaka dag har jag tagit 75 mg, men en kvinna här på forumet hade ätit 75 mg och hennes ÄL uteblev av den dosen, medan 50 mg gav henne ÄL och hon mådde också bäst av den dosen. Jag tycker också att jag märkt att jag känner mig bättre i kroppen av 50 mg och det är dessutom vad läkarna vill att jag ska äta.

Jag funderar också om jag ska göra ett försök hos min nya VC att få kolla upp min DHEA nivå i kroppen. Vore jätteintressant att veta vad det ligger på.

Jag har fått så mkt mera energi sedan jag började med Prasteron, allt känns så mkt lättare igen. IVF branschen är tuff och det tär på både kropp & själ, men jag börjar känna igen mitt gamla vanliga glada energiknippe Skrattande. Mina vänner har fått tillbaka en pigg kompis igen och jag hoppas att det håller i sig även när vårt kommande IVF försök drar igång. Då om något behöver jag den där "braiga" energin.

Ang. biverkningar i form av utslag på rygg och bröst så har jag faktiskt också börjat få acneliknande utslag och det på ryggen. Inte mkt men de har tillkommit den sista tiden. Såsom du beskriver dina utslag så ser mina också ut. När jag var yngre och hormonerna flödade i min kropp så hade jag också lite acne på rygg & bröst, men det försvann med tiden. Hm, kanske DHEA hormonet fylls på igen och att vi ska tolka detta som något positivt. Har du frågat din läkare om ev biverkningar?

• Väduren83

Min Dhea-brist upptäcktes tack vare ett blodprov för flera år sedan för första gången, fick då Prasteron utskrivet i syftet att jag skulle bli lite piggare, när det inte hände fick jag sluta med tabletten. 

Nu några år senare då jag och min sambo försöker bli gravid så har jag hittat studier som visar på att dhea-brist kan hänga ihop med att man har svårt att bli gravid samt att det numera används inför/under IVF och därför ville jag då prova tabletten igen, men min läkare ville inte sätta in mig på en högre dos än 25mg då han är en medicindoktor och har ingen erfarenhet av tabletten i ferilitetssyfte. 

Det är ju lite konstigt att de inte kontrollerar värdet innan de sätter in prasteron via Ivf-kliniken, men det behövs antagligen inte enligt dem, för då skulle de ju kontrolleras. Och som du skriver, en dos på 50mg kan inte vara skadligt och hämma chanserna att bli gravid för då skulle ju inte Ivf-kliniken sätta in den dosen utan att kontrollera Testosteronet.

Ja be VC kontrollera värdet, kan ju vara roligt för en själv att få se vad det ligger på, det är därför jag ska kontrollera mitt värde nu, för att se ifall tabletten gjort någon form av verkan :)
    Det låter ju toppen att du fått mer energi av Prasteronet, det var ju det jag hoppades på att få. Jag kanske ska testa självmedicinera mig en månad och öka dosen. Känns som att jag har inget att förlora på det.

Jag hoppas att kommande IVF-försök fungerar nu för er, för det verkar inte alls som någon rolig process att måsta gå igenom.
    Vi får ställa oss i kö till IVF om ett år tidigast, jag hoppas innerligt att vi slipper hamna där, men snart är vi där även vi. 

Angående utslagen, det kanske är så att det är ett tecken på att Dhea-reserven i kroppen börjar fyllas på, man kan ju alltid hoppas! Jag har frågat läkaren och han sa att acne-liknande är ett vanlig symtom eftersom det är manligt könshormon vi stoppar i oss :)
    Men jag kan med glädje ta dessa irriterande prickar om det hjälper mig att bli piggare och framförallt Gravid!

Genomgår ni alla här i forumet IVF förresten eller har någon lyckats bli gravid på naturlig väg tack vare Prasteron? Vore intressant att få veta då vi inte ens är i närheten av att få påbörja IVF i dagsläget.

• cff

Hej Väduren!

mitt DHEA-s var 0.60 (referensintervallet i min åldersgrupp är .16-9.2) innan jag började ta tillskott. Jag äter 75 mg per dag  och mår otroligt mycket bättre. 

Jag var hos en endokrinolog (som dock vägrade skriva ut Prasteron) som tog ett antal prover efter att jag börjat ta mina (egeninförskaffade) tillskott och det är bl.a. Testosteron. Jag har sedan valt att genom min VC fortsätta ta dessa prover och har än så länge (efter 8 månader med 75mg/d av DHEA) är nivån av Testosteron en bra bit under maxgränsen (finns ingen mingräns). Jag vet inte om nivån har ökat sedan innan jag började ta DHEA eftersom jag inte mätte den innan jag började ta tillskotten (men jag gissar att den var ännu lägre då).  Så länge din läkare följer upp utvecklingen av ditt testosteron (och ev även kolesterol och erytrocyter/röda blodkroppar) så borde han inte egentligen ha några problem med att du får testa högre doser. 

I den här länkade artikeln (http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf) kan du på sid 3, under "Androgenbrist hos kvinnor" läsa om rekommendationerna för tillskott med Prasteron (artikeln fick jag från min endokrinolog). Där står det att man med tillskott av Prasteron "bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering". Detta tolkar jag som att det behövs ännu mer DHEA/Prasteron för att nå upp till normalnivåer av testosteron än vad som behövs för att normalisera DHEAt. 

• cff

Väduren - du råkar inte vara från Stockholm? Om det är en Stockholmsk läkare som skrivit ut Prasteron till dig för din DHEA-brist så får du jättegärna inboxa mig hans namn - jag skulle behöva träffa en läkare som tycker att man skall behandla DHEA-brist.

• cff

Korrigen av mitt förra inlägg (referensintervallet):
    mitt DHEA-s var 0.60 (referensintervallet i min åldersgrupp är 1,6-9,2) innan jag började ta tillskott. Jag äter 75 mg per dag  och mår otroligt mycket bättre.

• susmar72

Hej alla.

Deppig, inget av ägg blev befruktat. Var omogna/blindgångare. Fick ny plan om IVF, långa protokollet.

• Väduren83
    Hej Crf!

Mitt Dhea låg på 0,20L  (ref. 4,3-12,2) 11/4-12, det var innan jag startade upp med behandlingen av Prasteron.
    Vad är det för tabletter du tar innehållande Dhea? Prasteron eller något annat?

Testosteronvärdet ska jag få kontrollera nu, på egen begäran. Kanske får be om att få kontrollera även Kolesterol så småningom och ett blodstatus. Blodstatus är visserligen nyligen kontrollerat och såg bara fint ut, lite förhöjda vita men det är fullt normalt för min del. Har en Binjureincufficiens nämligen och äter kortison.

Tack för länken med artikeln, spännande läsning då min läkare har varit med och skrivit den! =)
    Jag bor i Umeå så tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med att få kontakt med någon bra läkare där nere =/

Jag funderar på att testa öka mitt Prasteron iallafall tillfälligt då det låter som att några av er äter iallafall 50mg och mår betydligt mycket bättre på det än vad jag gör på 25. Jag märker ingen skillnad alls på den här dosen.

Susmar72 , beklagar att inget ägg blev befruktat för dig, fy så trist! Får hoppas nu nästa omgång går betydligt bättre!
Svar på tråden Tips om dhea