• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Gaaaa

Akupunktur har jag också provat fast bara en ggn. Betalade 500kr det funkar ju inte med alla andra utgifter..

• cff

Gaaa - håller med, det blir mycket pengar. För att inte tala om att det tar tid, och jag redan borta så mycket från jobbet för alla läkarbesök så det känns svårt att smita iväg för akupunktur också. 

Jag tycker det är svårt  att välja bland alla råden man får om vad som man bör göra, äta, inte äta... Från min akupunktör köpte jag, i en tidigare IVF, några tabletter som skulle drickas i hett vatten under stimuleringen. De smakade pest, och när jag googlade på de olika örterna som ingick så var det flera som var kontraindicierade för gravida... Till slut bestämde jag mig för att inte våga fortsätta med tabletterna och har inte hakat på någon annan kinesisk kur. Vetegräs försöker jag dock dricka så ofta jag kommer ihåg.

Är det någon som vet vilket dos av Q10 som rekommenderas oss som är "poor responders"? 

• Lillstoran
    cff skrev 2012-08-27 19:26:10 följande:

Gaaa - håller med, det blir mycket pengar. För att inte tala om att det tar tid, och jag redan borta så mycket från jobbet för alla läkarbesök så det känns svårt att smita iväg för akupunktur också. 

Jag tycker det är svårt  att välja bland alla råden man får om vad som man bör göra, äta, inte äta... Från min akupunktör köpte jag, i en tidigare IVF, några tabletter som skulle drickas i hett vatten under stimuleringen. De smakade pest, och när jag googlade på de olika örterna som ingick så var det flera som var kontraindicierade för gravida... Till slut bestämde jag mig för att inte våga fortsätta med tabletterna och har inte hakat på någon annan kinesisk kur. Vetegräs försöker jag dock dricka så ofta jag kommer ihåg.

Är det någon som vet vilket dos av Q10 som rekommenderas oss som är "poor responders"? 

Försäljaren i häslokostaffären lyckades sälja på mig Q10. Med motiveringen att äggen hos råttor varit som hos 20 åringar! Det är något som avtar efter 20 års åldern. Man ska dock inte ta dem när man är gravid. Nu vet jag inte om det var därför jag lyckades, men körde även akupunktur hos Marietta samt 100 mg Levaxin p g a sködkörtelproblem.
  • germany

Det finns ofantligt många tips och terorier kring det här med vad som kan vara bra för oss kvinnor som vill bli gravida. Var och en är också salig på sin tro och det en tycker är bra tycker någon annan är dåligt.
    Följ bara vad ni själv tror kan vara bra för er.

Allmänt en bra kosthållning utan överdrivelse åt något håll. Men några vanliga och enkla tips som inte alls är svåra att leva efter och följa är tex att  transfetter bör helt tas bort (chips, strips osv), kaffe i stora mängder är heller inte alls bra vår fertilitet (max 3 koppar / dag), motion är bra förstås, mkt frukt och grönsaker, gärna tillskott av extra D-vitamin, gärna äta fisk för att få i sig Omega-3.

Om man har dålig cirkulation i livmodern tex så är akupunktur bra på att sätta i gång kroppen cirkulation. Men det finns andra saker man kan göra själv och som är helt gratis. Det finns qigong-övningar just för att öka blodcirkulationen i livmodern och som är upplagda just för oss som vill bli gravid. Dessa övningar ska göras varje dag i ca 30 min.

Att frysa om fötterna är inte bra för oss som vill bli gravida. Så fram med tjocksockar och lägg gärna en vetekudde på fötterna om ni är lite svala. Det är dessutom himla skönt när man tex tittar på tv och samtidigt värmer sina fossingar Skrattande.

Ska man gå på akupunktur tex så ska man noga kolla upp så att det är en som är duktig och som vet hur man nålar oss som vill förbättra chanserna att bli gravid. Det finns som med allt annat bättre och sämre ställen att gå till. Men akupunktur är aldrig fel, även vissa IVF kliniker erbjuder detta i samband med ET, just för att öka cirukationen i livmodern och därmed förbättra oddsen.

Men precis som dig cff så har jag nästan helt slutat med naturtillskott då jag inte törs laborera alltför mkt med sådant just i samband med IVF. Har varit helt annat om jag verkligen har haft tid på mig och helt kört den naturliga vägen. Men jag närmar mig 40 och försöker leva ett allmänt hyfsat sunt liv med nästan inget alkohol, ingen superfet mat, inget kaffe nästan men unnar mig ändå sådant som jag tycker om ibland. Är en godisråtta som är väldigt svag för framförallt choklad Drömmer, men har minskat mitt godisintag rejält så det jag nu äter gör nog varken till eller från.

• germany

Jo, glömde ju att skriva att andra saker att hålla koll på är just att hela tiden hålla koll på sitt TSH värde tex.
    Är detta för högt så är det svårare att bli gravid och vi som håller på med IVF får garanterat höjt värde automatiskt. Så kolla erat värde då och då är mitt råd också.

• myran6801

Jag slutade med dhea och då försvann problemen med hyn. Talgproduktionen ökade när jag tog tabletterna vilket medförde finnig hy. Men som sagt, det gick över när jag slutade.

• MissBoring
    myran6801 skrev 2012-08-28 15:19:47 följande:
    Jag slutade med dhea och då försvann problemen med hyn. Talgproduktionen ökade när jag tog tabletterna vilket medförde finnig hy. Men som sagt, det gick över när jag slutade.
    Hej myran, hur länge åt du? å märkte du någon skilland på Ivf:en/erna efter du ätit det?
  • myran6801

Jag åt i ca 2 månader men har inte gjort ngn ivf. Vi går över till ÄD nu för jag orkar inte hålla på när det är så låga odds. Tyckte dock att jag fick mindre spottings och längre lutefas när jag åt dhea. Mina menscykler har blivit kortare de senaste åren.

• MissBoring
    myran6801 skrev 2012-08-28 19:27:22 följande:
    Jag åt i ca 2 månader men har inte gjort ngn ivf. Vi går över till ÄD nu för jag orkar inte hålla på när det är så låga odds. Tyckte dock att jag fick mindre spottings och längre lutefas när jag åt dhea. Mina menscykler har blivit kortare de senaste åren.
    Okej, tack.
    Har ni dragit igång processen med ÄD? stort lycka till :)
Svar på tråden Tips om dhea