• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina
    germany skrev 2012-09-05 09:10:08 följande:
    Såg nu när jag hämtade ut mitt nya recept att det stod dosering 1 tab. x 3, dvs 75 mg / dag.
    Förra receptet var doseringen 50 mg / dag.
    Vet att de flesta har fått på 50 mg, så jag undrar om det är felskrivet denna gång.
    Fler som fått dosering 75 mg på recept (vill bara veta om det står på erat recept, inte om ni ändå tar den doseringen på eget bevåg)
    Intressant Germany. Jag skrev ett mail till Dr Nilsson i Falun och skrev att i de studier som gjorts så äter man Prasterone 75 mg om dagen och nästa gång jag fick ett recept så stod 25 mg x 3!! Det kan väl inte vara så att han kanske läst på lite...
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-09-05 10:05:53 följande:
    Intressant Germany. Jag skrev ett mail till Dr Nilsson i Falun och skrev att i de studier som gjorts så äter man Prasterone 75 mg om dagen och nästa gång jag fick ett recept så stod 25 mg x 3!! Det kan väl inte vara så att han kanske läst på lite...
    Mycket intressant.
    Första gången var det Samir som skrev ut på 50 mg och det senaste receptet så var det just Dr Nillson som var utskrivare. Glad
    Kanske kan det ha ett samband med det du uppger och att det därmed inte alls är felskrivet dosering denna gång utan ett beslut som har fattas genom att de fördjupat sig mera kanske.
    Ska fråga lite när jag blir uppringd senare i dag av kliniken.
  • cff

germany - jag har fått blandade reaktioner från läkarna angående Fostimon. Det förslogs av en "extraläkare" på Vitanova som gjorde (ett katastrofalt) äggplock på mig när min ordinarie läkare var borta. Enligt min ordinarie läkare på Vitanova finns det en del som får jättebra resultat med Fostimon. Min svenske gynekolog är skeptiskt och enligt honom har de bara sett dåliga resultat m Fostimon och det verkar ju inte användas så mycket i Sverige - men är mer populärt i USA. Otroligt meckigt att ta jämfört med Puregon och Menopur (man skall blanda själv, och behöver 3 flaskor med pulver för att få til 450 iu).

• Lillstoran
    Tuvalina skrev 2012-09-05 10:05:53 följande:
    Tuvalina - en sak som är helt irrelevant. Ditt långa blonda hår är väldigt vackert på bilderna. Har alltid tyckt att "äkta" blont hår och vara blåögd och lång, men inte för lång, är väldigt snyggt.

Enligt min frisör så är det ändå väldigt få svenskar som är "äkta" blonda, de flesta "bättrar på" sin hårfärg med slingor. Är det ditt eget hår som är så snyggt? {#emotions_dlg.flower}
  • Tuvalina
    Lillstoran skrev 2012-09-05 13:40:21 följande:
    Tuvalina - en sak som är helt irrelevant. Ditt långa blonda hår är väldigt vackert på bilderna. Har alltid tyckt att "äkta" blont hår och vara blåögd och lång, men inte för lång, är väldigt snyggt.

Enligt min frisör så är det ändå väldigt få svenskar som är "äkta" blonda, de flesta "bättrar på" sin hårfärg med slingor. Är det ditt eget hår som är så snyggt? {#emotions_dlg.flower}
    Haha... nej tyvärr, det är inte helt äkta, däremot har jag en mycket bra frisör. Vi kämpade i två omgångar med slingor att få det så naturligt som möjligt.
  • Lillstoran
    Tuvalina skrev 2012-09-05 14:19:50 följande:
    Haha... nej tyvärr, det är inte helt äkta, däremot har jag en mycket bra frisör. Vi kämpade i två omgångar med slingor att få det så naturligt som möjligt.

Det är vackert i vart fall och ser dessutom väldigt "äkta" ut, därav frågan {#emotions_dlg.flower}.

Svårigheten är vid färgning, slingor etc. att få det att se ut som "äkta". Det ska helst inte synas att det påbättrat utan se "äkta" ut, vilket det gör i ditt fall.   

Brudfrisyrer är fascinerande. En duktig frisör kan skapa vackra kreationer med blommor etc. 
  • Anemon

Intressant att läsa era kommentarer om dosering av Prasterone.
    Själv har jag via samarbetsläkare till Falun fått 3x25 mg utskrivet så det kanske är standard doseringen nu från Falun?
    Men vad har ni andra fått för besked om hur länge ni bör ta det innan ny behandling?
    Jag har föreslagits ta det två cykler och sedan ny behandling och äta fram till ÄP. Tycker dock att det känns lite kort, flera av er verkar ha tagit det längre och jag läste en studie som sa 4 månader för bra effekt. Har också kortare cykel än normalt och då "tappar" man ju tid om man räknar cykler om ni förstår hur jag tänker. Tar det inte ca 3 månader för ägganlagen att utvecklas dessutom eller har jag fattat det fel?
    Inne på dag 3 med Prasterone bara. Ni som ätit det ett tag, om ni haft biverkningar, tog det lång tid innan det visade sig?
    Tacksam för all input

• mba12
    Anemon, skrev Claes 3x25mg Prasteron till dig?
    Isf har de nyligen ändrat doseringen. Måste fråga honom.
  • Tuvalina

Anemon, ja, det tar tre månader för ägganlagen att utvecklas till moget ägg. Så att äta DHEA i minst tre månader är nog det bästa.

Jag förstår inte riktigt vad de håller på med i Falun ärligt talat... ena dagen så och andra dagen si. Som tur är har vi några studier att hålla oss i. Vi går efter dem, tycker jag. Kanske är det så att Falun nu börjat läsa i kapp.

Men vissa läkare där i Falun, säger det ena till mig andra gånger och något helt annat en annan gång, så det är lite förvirrat ibland. När det gäller praterone så är allt så nytt och det är därför jag menar att det enda vi har att hålla oss i är några studier. De håller vi hårt i!

Svar på tråden Tips om dhea