• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Tack Tuvalina! Kan ju vara en förklaring till att jag har haft svårt att bli gravid vid inseminationerna... Nästa gång (jag gör inseminationer under "vilomånaderna" från Ivf:en, kan ju som singel inte göra hemförsök :) skall jag pusha för att få testa att göra inseminationen tidigare, inte vänta tills nära 36 timmar.

• mba12
    Cff och Tuva och alla andra tjejer tack för era tips. Vi var i verkstad på morgonen iaf får se hur det går till.
    Tuva spännande länk!
    Trevlig helg tjejer
  • germany

Jag är just nu ett riktigt "kortison-freak" Tungan ute. Läser, tar in tips, blir ivrig, läser, besämmer mig.....ångrar mig....läser, tar in ännu mera tips..... osv osv :)

Det jag just nu funderar över är att när vi tar DHEA så förväntas ju i allafall äggkvaliten bli bättre.
    Bör man tänka sig för innan man påbörjar med kortison tidigt eller tror ni att kombinationen kortison  & tillsatt  DHEA och användning av dessa preparat samtidigt  påverkar slutresultatet av äggen?

Jag förstår ju att kortison i sig har hjälpt många, men kombinationen kortison & detta tillsatta hormon, det kan väl ändå inte påverka äggen i negativ riktning....hm, jag funderar kanske alldeles för mycket.....och säkert på saker som inte har någon betydelse. Men jag gillar inte att inte veta! Jag tycker egentligen inte om att bara tro....jag tycker om sanningen. Puh, Kanske lika bra att "släppa taget" och lyda Farbror Doktor till punkt & pricka Flört

mba 12 - Vad bra att ni "fick till det". Jag inväntar också ägglossning snart. Jag ber till gudarna att det ska lossa ett fint & friskt ägg från min fungerande äggledare.

• Väduren83

Germany - vad är det för kortison du tänker på i ferilitetssyfte? Och vad är det kortison ska hjälpa till med? Har aldrig hört talas om att man ska/kan äta kortison i syftet att bli gravid eller i samband med ivf.

Jag äter kortison, hydrokortison, två gånger dagligen för min sjukdom - binjureincufficiens. Åt tidigare prednisolon men fick så lågt blodtryck av den tyvärr. Men i ferilitetssyfte verkar inte kortison hjälpt mig iallafall.
    Nu håller jag mina tummar på Prasteton. Värdet har ju blivit bra så snart kanske det händer något positivt!

• germany

Väduren - I Sverige så används kortison ofta i samband med IVF, däremot inte i samma utsträckning och upplägg som i andra länder, tex Grekland & USA.

Framförallt om man har immunologiska sjukdomar så kan kroppens eget immunförsvar se ett insatt embryo som en inkräktare och jobbar därmed på högvarv för att få bort embryot, därför lyckas oftast embryot inte fästa innan det attackeras av immunförsvaret.

Genom att äta kortison så dämpas immunförsvaret och hindrar därmed inte embryot att i lugn och ro finna sin plats att fästa. Kortison är också inflammationshämmande.
    Att kortison inte alltid hjälper kan man nog inte skylla på att det är kortisonet i sig som ej hjälpt. Det kan vara så många andra orsaker som tex att ägget från början inte var av bra kvalite och då spelar det ingen roll vilka insatser man än sätter in.

Häng gärna med i en Prednisolon-tråd som jag och andra skriver i. Jättebra att byta erfarenheter med andra, ge & få tips, bolla ideer & tankar med varandra. Super helt enkelt Solig  http://www.familjeliv.se/Forum-7-134/m54933814

Den här länken har du kanske heller inte? www.prednisolon.se/anvandning/prednisolon-ivg.html

• germany
    Mamma gås skrev 2012-09-09 10:20:18 följande:
    Ptsss.. germany - Jag åt både DHEA och Medrol/Prednisolon samtidigt Tungan ute
    SoligJaaaa, det gjorde du Skrattande, och jag har fortfarande dig som en sorts ledstjärna :)
    Och du blev ju gravid! Det är bara jag som har inbilningar om att om jag testar med dtit & datt så är det inget som kommer att fungera för mig.....du vet, det där med att det är så svårt att våga tro och hålla tummar åt sig själv.

Här blandas det annars om i min lilla "kokhjärna"  titt som tätt och jag har både dig och andra i åtanke i mitt lilla spel. Flört Dock så kryper det tyvärr ändå in en massa funderingar  mellan varven som gör att jag i bland känner att det vore mindre stressande om jag säger ja f& amen till doktorerna, just för att få slut på alla mina funderingar, som därmed skapar lite onödig oro och energi.

Förresten, har saknat dig! Hoppas du och den lilla / lille mår fint?
    Kram!

Svar på tråden Tips om dhea