• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • TyckOmMig

Får skriva och tala om att jag ätit DHEA Prasteron i 3 månader nu och lyckades plussa i onsdags-hoppas att det blir en verklig bebis till våren och att det kanske är just DHEA Prasteronets förtjänst att vi lyckades till slut!

• Snart lycklig

Grattis TyckOmMig!!! Underbart! Var det på naturlig väg eller IVF? Hur gammal är du? Förlåt att jag frågar, men hur ser din historia ut?

• mba12
    Anemon skrev 2012-09-14 15:47:11 följande:
    Så, jag skulle ju ta AMH prov när jag började med Prasterone. Nu har jag svaret vad jag ligger på! Jag har exakt samma värde som maj 2010?!?! Jag finner det oerhört märkligt att det inte förändrats under nästan 2,5 år och jag har värdet 0,47. Ska bli mycket intressant att se vad det visar om någon månad eller två när det ska följas upp. Måste säga att AMH värdet känns mer och mer suspekt och att det ibland används som en parameter för att inte göra IVF ännu konstigare. Jag trodde verkligen att om det redan låg så lågt när jag var 37 år så fortsätter "förfallet" oundvikligen.
    Snart knaprat två veckor nu. Lite fetare hud märks av, men inte allt för farligt. I övrigt mår jag som vanligt tycker jag.
    Ska också se till att få ta ett DHEA-S prov vid uppföljning! Mba12, var det vår gemensamma läkare som sa att det inte behövdes följas upp om man mådde bra?
    Ja Anemon det var honom jag vände mig till.

Germany hur ska jag kräva mer?!
  • Väduren83

TyckOmMig - stort grattis till det efterlängtade plusset! Vilken dos Prasteton har du ätit?
    Är själv inne på 5:e månaden på 25mg och vet att jag numera ligger inom normalvärdet iallafall, så jag fortsätter hoppas att vi lyckas snart.

• Lillstoran

4,5 då referensvärdet var 1,5 till 10,6 år 2011. S-DHEAS så dt verkar inte stämma med de värden som anges här.

• Vi 5

germany, tack snälla du för dina fina ord om mina inlägg, jag skulle väldigt gärna vilja säga detsamma, jag uppskattar alltid dina kloka inlägg och fina kommentarer till andra Hjärta Jag kommer nog inte att vara jätteaktiv i tråden då jag arbetar med att använda min nyvunna energi på att ta tag i sådant som jag länge velat men inte orkat tidigare (som att göra fotoalbum, annat pyssel och läsa in mig på olika områden) dessutom är det snart dags för nästa IVF och jag har tänkt försöka att inte "gå rakt in det med hull och hår" denna gång utan försöka ha lite lite distans till det hela. En annan sak jag ville kommentera var att även jag önskar att jag hade mätt mitt DHEA-S innan jag började med det. Så måste jag också fråga dig om du också märker att den nya energin även visar sig som så att du har lättare att ta tag i saker och få saker gjorda, alltså inte bara att man blir piggare? Någon annan som känner igen det?

Gaa, intressant att även du hade hjärtklappning, jag har frågat runt massor och det verkar inte vara många smo känner igen det. Jag mejlade tom till Human Reproduction Center, till de som gjort studierna och han som svarade sa att de aldrig på 100-tals patienter hade fått rapport om hjärtklappning som biverkning. Lite skönt att höra att du haft det med på något sätt. Ang din stimulering borde du verkligen få prova något annat än Gonal tycker jag. Du borde ju absolut kunna svara på hormonbehandlingen på annat (bättre) sätt med annat preparat! Jag undrar som Hemulen hur dina upplägg sett ut tidigare?

Linköping, tycker absolut att du kan prova DHEA du med, jag änker att i de studier som gjort har det ju inte spelat någon roll hur man ligger till på DHEA innan, utan man har ju kört på med behandlingen ändå. Sedan kan man ju iofs tycka att de i studierna borde ha kontrollerat om de som får bra resultat på äggkvalitet osv är de som hade lågt DHEA innan de fick tillskott, men som fått DHEA-värdet förhöjt just av att de ätit det.

• Vi 5

Anemon, håller med dig om att det var skumt att få exakt samma värde, nästan så man undrar om de läst av på rätt årtal eller råkat skriva ditt gamla värde  Jag tänker att man inte ska haka upp sig på dessa värdn, har dyckt mig se att även läkarna nu börjar se lite mer nyanserat på AMH på senare tid. 

Tyckom mig, grattis även här! Toppen!  

• Vi 5

Och nu bombarderar jag er idag Jo, jag har funderat på detta med effekten av DHEA. Det står ju i flera artiklar att det tar 65 dagar från pre-antrala fasen, via "early-antral" till antral follikel och det är ju därför många säger att man ska äta det 2-3 månader före nästa IVF (el äl). Men de diskuterar också att en ännu tidigare fas "premordial fasen" börjar 290 dagar före den pre-antrala fasen och de menar att det är därför det verkar ge bättre och bättre resultat ju längre man äter DHEA. 290 dagar före innebär ju att man i så fall skulle behöva  äta DHEA i ca 9,5 månader innan man kan tänka sig få "full" effekt.

Om man sedan tittar på denna bild nedan, så har ju de 40-åringar i Barads studie som ätit DHEA i 3 månader ca 6-7% chans att lyckas mot de som inte ätit det (de har ca 3% chans) men de som ätit det i 10 månader har 35% chans. Fast här är det ju alltså kvinnor i 40-års åldern som har POA, de som har DOR har istället ca 30% chans. Men det är ju fantastiska skillnader. Sedan är det ju en studie som är liten och det finns ingen kontrollgrupp osv, så man får verkligen ta det med en nypa salt. Men ihop med vetskapen om att det ändå kan ta 290 dagar innan vi har påverkat våra cykler "hela vägen" för follikelns utveckling med DHEA borde kunna ge oss mer ork och tålamod,  eftersom vi behöver äta det en längre tid för att verkligen kunna utvärdera om det fungerat eller inte.  

• cff

Lillstoran - du har förmodligen varit på en annan lab-kedja. T.ex. Aleris Medilab har referensintervallet 1,5-10,6 för åldersgruppen 30-39 år (jag har själv ibland tagit mitt DHEA-s på ett Medilab och ibland på Karolinska).
    se: www.aleris.se/Sjukvard/Aleris-vardenheter/Aleris-Medilab/Sok-analyser-/Dehydroepiandrosteronsulfat/&text=DHEAS&letter=
    Skillnaderna mellan referensintervallen är dock inte så stora att det borde vara ett problem. 

• Tuvalina

Med mig är det ju så här att jag inte känner någon effekt alls av Prasteron. Det enda som gör mig pigg är kortison. Så jag har blivit kortisonberoende... Skämt åsido. Vilket bra inlägg vi4. När jag sitter vid en dator ska jag bifoga en artikel!! Staffan på Kliniken i Falun rek den men av en helt annan orsak ...

Svar på tråden Tips om dhea