• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-09-16 10:28:55 följande:
    Germany, om du ser det inlägget jag gjort innan så förstår du att prasteron ges enligt läkare i Falun med väldigt stor tanke att det kan ha en slags "placebo" effekt också. Jag förstår det som att enligt de så spelar det ingen roll när man tar tabletterna...
    Fast jag väljer att tro på att  Prasteron inte ges i "placebo" syfte av Falun. Men om det skulle vara så....snacka om att de i såfall kan ligga risigt till om de dessutom går ut med sådan information.  
  • Tuvalina

Läkaren i Falun som pratade med min vän häromdagen uttryckte det som att det gavs i syftet att det är positivt för oss kvinnor med liten äggreserv att vi har någon att fokusera på. Så uttryckte han det, men vi håller ju på att ta fram studier här en efter en som visar på DHEA:s positiva effekt så det vore konstigt om det bara är ett placebo.

Vi släpper den tanken tycker jag Hjärta

Jag är nu väldigt  nyfiken på just dosen, sitter och läser studier här nu, som en tok :-P

Glicher som arbetar på human center for reproduction ger 25 mg per dag...

• Lillstoran
    cff skrev 2012-09-16 10:05:08 följande:
    Lillstoran - vad gör att du är skeptisk mot de danska klinkerna (jag har ju inte jämfört med svenska när jag gjort mitt val eftersom jag av olika skäl inte hade något val över huvud taget - det var Vitanova  som gällde om jag ville göra det i Norden)?   Från olika svenska läkare (och forskare) har jag förstått att Falun ligger i framkant på många sätt - de vill verkligen att deras patienter skall lyckas (vill ju såklart alla kliniker, men man är nog beredd att göra olika mycket för att lyckas). Jag hörde dock också att de fått backning på att de gör för många långtidsodlingar...(?) - tydligen är det ett område där man kan ha väldigt olika uppfattning om vad som är bäst. Men just den stora andelen långtidsodlingar är en av anledningarna till att de har så hög "success rate".

Falun verkar vara den mest "innovativa" och "nytänkande" kliniken i Sverige. Som Tuvalina skriver så använder de Prastero och är såvitt jag vet den enda klinik som skriver ur Predisnolon. Trombyl har jag dock läst att någonannan klinik också använder. Sedan tror jag på långtidsodling för precis som du själv skriver, så har det påfallande hög success - rate. Enligt vad Falun själv uppger på hemsidan så har vissa år 50 procent fått barn. Angående danska kliniker har jag aldrig förstått vad de gör som är så speciellt som klinikerna inte kan göra i Stockholm. Hemortsdoktorn kan jag köpa för så gör Falun också. Men i övrigt även om kliniken är billigare, semester minst 3 arbetsdagar för 2 personer, flygbiljetter som är ombokningsbara med kortvarsel för 2 personer (full-flex som används av affärsresenärer och är svindyra), hotell 3 nätter. Plus att jag läst att det är trixigt att få recepten på högkostnadsskyddet i Sverige. Om man räknar undrar jag om allt detta verkligen blir billigare och inte dyrare i slutändan. Falun kan man ju köra bil till fram och tillbaka. Men, framförallt kan jag inte förstå varför Danmark skulle vara så mycket bättre än Stockholm.
  • Kattflickan

Jag tror ju också på blastocystodling. Jag har gjort det indirekt då jag gjort PGD. Om inga ägg överlever till blastocyststadie hade de antagligen inte överlevt om de satts in innan heller. Jag har bara gått på Karolinska, vilka jag tyckt varit bra. Däremot vet jag att Falun är bättre än andra på nedfrysning och upptining av blastocyster. Hoppas att Karolinska också är bra på det eller har lärt sig om jag kommer behöva mitt frysta embryo.

• Tuvalina

Någon som förvirrat följt med i mina förvirrade inlägg angående dosen på DHEA är att det stått 25 mg TID i studierna som läses på engelska. Jag har nu förstått att TID betyder tre gånger per dag!!

Puh... jag kan andas ut.

• Tuvalina
    OBSERVERA:
    I alla studier jag läst nu står det 25 mg TID alltså 25 mg three times a dag. Det innebär alltså att man tar sin DHEA tre gånger dagligen. Det ska jag nu börja göra!!
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-09-16 14:10:23 följande:
    Jag tror ju också på blastocystodling. Jag har gjort det indirekt då jag gjort PGD. Om inga ägg överlever till blastocyststadie hade de antagligen inte överlevt om de satts in innan heller. Jag har bara gått på Karolinska, vilka jag tyckt varit bra. Däremot vet jag att Falun är bättre än andra på nedfrysning och upptining av blastocyster. Hoppas att Karolinska också är bra på det eller har lärt sig om jag kommer behöva mitt frysta embryo.

Karolinska blastocystodlar också liksom Falun. Har däremot ingen uppfattning om vem som är bäst på att tina upp. Jag tyckte att det var bra på Karlinska liksom många tycker Falun är bra. Angående Dhea så har jag aldrig hört att Karolinska går med på att skriva ut detta.
  • cff

Angående danska kliniker:
    För mig har den stora fördelen med danska kliniker varit att de tar emot singlar vilket ju inga svenska kliniker gör. Priset för 3 behandlingar på Vitanova är samma som i Falun så det är absolut inte billigare (+ såklart resor och hotell) men för mig enda alternativet. Vad gäller mediciner så blir det trixigt, det gäller att hitta en svensk läkare som kan tänka sig att skriva ut recept, annars blir det ju extremt dyrt, ffa för oss som behöver höga doser och längre stimuleringar (jag har betalat för medicinen för några av mina behandlingsomgångar - precis i början då jag fick mycket lägre doser än idag och då kostade det ändå över 10.000 kr/gång).
    Sen är det ju ingen väntetid överhuvud taget på de danska klinikerna jag har varit i kontakt med vilket det låter som att det är på svenska kliniker (fast det kanske bara är fallet för landstingsfinansierade försök?).  

Jag önskar dock verkligen att en svensk klinik skulle kunna tänka sig att ta emot mig och göra en ordentlig utredning och ta lite helhetsansvar - men så länge kristdemokraterna och sverigedemokraterna får sin vilja igenom (dvs att singlar inte skall få hjälp att skaffa barn) så är det tyvärr ingen möjlighet för mig.

• Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-09-16 14:10:23 följande:

Angående upptining så snackade jag med en tjej som går på Linné. Hon hade 4 ägg, inget av 3 klarade upptiningen medan det 4 hade tappat celler så nu fanns det bara 3. Så sammantaget trots så många till frysen blir det troligen att börja om från början. Det kan dock vara en slump, är inte säkert att Falun lyckats tina upp bättre.
  • Lillstoran
    cff skrev 2012-09-16 14:58:14 följande:
    Angående danska kliniker: För mig har den stora fördelen med danska kliniker varit att de tar emot singlar vilket ju inga svenska kliniker gör. Priset för 3 behandlingar på Vitanova är samma som i Falun så det är absolut inte billigare (+ såklart resor och hotell) men för mig enda alternativet. Vad gäller mediciner så blir det trixigt, det gäller att hitta en svensk läkare som kan tänka sig att skriva ut recept, annars blir det ju extremt dyrt, ffa för oss som behöver höga doser och längre stimuleringar (jag har betalat för medicinen för några av mina behandlingsomgångar - precis i början då jag fick mycket lägre doser än idag och då kostade det ändå över 10.000 kr/gång). Sen är det ju ingen väntetid överhuvud taget på de danska klinikerna jag har varit i kontakt med vilket det låter som att det är på svenska kliniker (fast det kanske bara är fallet för landstingsfinansierade försök?).   Jag önskar dock verkligen att en svensk klinik skulle kunna tänka sig att ta emot mig och göra en ordentlig utredning och ta lite helhetsansvar - men så länge kristdemokraterna och sverigedemokraterna får sin vilja igenom (dvs att singlar inte skall få hjälp att skaffa barn) så är det tyvärr ingen möjlighet för mig.

Då förstår jag! Är en helt annan sak. Läste i DN att assisterad befruktning ev. skulle bli tillåtet för en person som är singel. Trodde du valde Danmark för att de var mycket bättre och billigare, men nu förstår jag till fullo. Lycka till.
Svar på tråden Tips om dhea