• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Alynda - Varmt välkommen till tråden Glad.
    Om inte din klinik vill skriva ut Prasteron (som DHEA preparatet heter som vi får på recept) så köp via nätet.
    Varför ens tala om för din klinik att du äter detta preparat? Alla tar ju till olika sorters vitaminer och preparat så vore jag du skulle jag inte säga någonting alls (kanske om en graviditet uppstår så de får veta att DHEA kanske hade ett finger med i spelet).

Detta med att äggen är av dålig kvaliten är oftast en enkel förklaring som de flesta får höra....I bland stämmer det nog, men många ggr inte utan av helt andra orsaker. Absolut att du ska testa DHEA. Ett tips, be din läkare på din VC om att få ta ett DHEA-S prov innan du börjar med preparatet så du vet vilket värde du verkligen ligger på. Kanske ligger du så bra till att du inte ens behöver det (knappast troligt) och om inte så är det intressant att veta om du kan få upp värdet efter en tids användning av preparatet.
    Du kan börjar när som hellst i cykeln, men blir du gravid så ska du sluta använda DHEA.

Har du kollat upp om du får göra PGD då du blivit tvingad att avbryta en graviditet så sent pga svår genetisk defekt? (Beklagar att det slutade så.....jobbigt att ha gått så pass länge och så tvingas avbryta det hela....)
    Tycker du ska "prata" med Kattflickan = Katt här i tråden (du hittar henne i inlägget här ovan). Hon har värdefull erfarenhet av detta då hon själv fått avbryta 2 av sina graviditeter pga genetiskt fel på barnen. Tror du kan ha nytta av att ventilera lite kring detta med henne. 

• MissBoring

Jag måste bara få sticka in med min syn på det hela..
    Jag tänker tala om för min klinik att jag tagit DHEA på eget bevåg. Om de inte vet nått om DHEA så må det ju vara men om de vet nått om hur det ev skulle påverka en IVF så vill jag att de ska ha den informationen att ha med i beräkningarna. Så tänker jag Glad

• alynda

Tack Germany! Ja, jag såg att Kattflickan hade liknande erfarenheter. När det gäller den defekt mitt foster hade, trisomi 18 (Downs är trisomi 21), så är det enligt läkaren väl belagt att det handlar om gamla ägg. När det gäller Downs så finns ju också en ärftlig variant, men så verkar det inte vara här och kliniken har sagt att de inte kan erbjuda PGD (fast jag visste inte vad det hette då).

Vet nån ngn privat klinik som gör PGD så är jag tacksam för tips.

Ska genast beställa DHEA . Det tar visst tre månader innan ev förbättrad kvalitet syns på äggen, ska man skjuta på sina IVF försök då kanske? Vill inte förlora en dag till, men om det ger så mkt bättre chanser... 37 000kr/försök är mkt pengar jag eg inte har + den påfrestande hormonbehandlingen när man arbetar heltid och har ett litet barn att tänka på...

• alynda
    Kattflickan skrev 2012-09-16 17:37:16 följande:
    Nej, jag tror inte att jag får göra PGD privat på Karolinska. Någon från Norrland som blivit nekad PGD av sitt landsting försökte och fick nej. Olika landsting resonerar olika. En tjej som hade fått ett friskt barn av sig själv och sen gjorde PGD fick bara två försök av sitt landsting istället för tre. Så man får nog ansöka hos sitt landsting och se om de beviljar nån fler PGD för syskon.

Annars så har vi sparade pengar och skulle kunna åka utomlands för en PGD. Fast då lägger jag hellre pengarna på ÄD som ger mig bättre chanser.

Men, nu hoppas jag det går bra med det här barnet så får vi se om vi vill ha fler. Det skulle vara så skönt att få komma ur den här barnlöshetskarusellen nån gång och få glömma all ångest den inneburit. Jag har ändrat personlighet de senaste åren, är inte lika social längre, även om det börjat ändras på sistone, och det vet jag har att göra med barnlösheten.

Man kan alltså göra PGD utomlands? Vet du var?
  • alynda
    germany skrev 2012-09-17 13:51:59 följande:
    Alynda - Glömde skriva att många av de som handlar DHEA via nätet köper det från www.DHEA.com

Förlåt, nu känner jag mig tjatig, men är det Micron 5 DHEA 25 mg + Micron 5 DHEA 50 mg man beställer o tar en tablett av var per dag?
  • germany
    Alynda - Jag tror desvärre att PGD inte kan göras privat i Sverige, men utomlands så går det nog få göra det privat. Som sagt, Kattflickan är jätteduktig på detta och kan säkert ge dig många goda råd Hjärta.
    Usch, jobbigt att ni tvingats avbryta era graviditeter och det efter att ha kommti en bra bit in i den. Hoppas det vänder nu och att din 4-åring får ett småsyskon snart.

Visst är det bättre om du ger DHEA några månader innan du ger dig in på ditt IVF försök.
    Min IVF klinik ville att jag skulle äta preparatet ca 2 månader (men jag kommer att hinna äta 4 månader).
    Bättre att ge allt en chans och inte stressa fram ett försök. Kanske får du lite ro i själen också och kan försöka leva allmänt gott och försöka att inte ens tänka på IVF eller barn under den tid du äter DHEA. Men förkasta inte hemmaförsöken under tiden Flört.

Miss B - Bra att du går på din alldeles egna magkänsla, den vinner i längden (och även ärlighet) {#emotions_dlg.flower} 
  • Kattflickan

Alynda: beklagar det som hänt dig!!

Har mycket på jobbet nu men vill skriva lite kort att mitt genetiska fel, gonadal mosaik kan man ha med avseende på nästan vilket kromosomfel som helst. Det innebär lite enkelt förklarat att delar av ens kropp har kromosomfelet, åtminstone äggstockarna.

Men, du har bara haft ett foster med kromosomfelet och mitt fel är ovanligt, så du har det sannolikt inte. Hoppas det går bra nästa gång. Funderar du på dhea?

Det går inte att göraPGD privat i Sverige, men i många andra länder

• germany
    Katt - Åh, vad bra! Där är du ju Solig Nu får du ta över som kan det där med PGD. Kram!
  • Kattflickan

Man kan göra PGD i bl a Tjeckien, Cypern, Belgien, kanske Finland och USA. Det finns säkert många fler.

Svar på tråden Tips om dhea