• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina
    mba12 skrev 2012-09-17 22:38:17 följande:
    Tuva, i tidigare inlägg nämnde du att du läste i alla artiklar 25 mg, 3 gånger dagligen, rätt?
    Så det räcker inte bara total dosen per dag? För jag kan inte sova om jag tar det efter 16.00 tiden!
    Då tror jag det blir jättebra att du tar 50 mg på morgonen och 25 runt kl 16!
  • cff

När jag var gravid valde jag att göra moderkaksprov direkt och inte vänta på KUB. Eftersom jag har flera nära släktingar som drabbats av (icke-ärftliga) utvecklingsstörningar (bl.a. Downs och mikrocefali) så var detta ett väl avvägt beslut - jag var beredd att ta den risken för missfall som ett moderkaksprov innebär (ca 1%, samma som för fostervattensprov) och hade beslutat mig för vad jag skulle göra om det skulle visa sig vara fel.
    Fördelen med att direkt göra moderkaksprov är att detta kan man göra vid 12 fulla veckor (tror att några gör det även efter 11 fulla veckor) och då om man blir tvungen att avbryta fortfarande har möjlighet att göra detta kirurgiskt (dock har man inte många dagars marginal efter 12 veckor så man måste göra moderkaksprovet prick 12+0). 

• Kattflickan

Vid min PGD kollades trisomi 13, 18, 21 och könskromosomerna(turners syndrom). Vilket jag tyckte var jätteskönt att de kollade även de andra trisomierna.

• cff

Kattflickan - intressant! Får man göra PGD pga ålder eller enbart av andra skäl? Behöver de ha många ägg för att göra PGD (dvs finns det en risk att ett embryo förstörs - jag brukar inte producera så många)?

• Kattflickan

Man måste ha ett genetiskt fel för att få göra PGD i Sverige. För mig gick inte mitt genetiska fel att bevisa men eftersom jag haft två foster med Downs så sa genetikern att det mest sannolika var att jag hade gonadal mosaik. De hade uteslutit translokation med blodprov.

Jag har lågt AMH och får inte heller ut så många ägg. Första gången fick jag 4 ägg. Två befruktade och bägge var friska, blev dock tidigt missfall, svagt pluss bara .

Andra gången fick jag ut 8 ägg. 6 befruktade, 2 hade DS, ett försvann pga tekniska problem i provtagningen, ett kunde inte helt frikännas, trots att det nog var friskt och två var friska. Ett finns i frysen och ett bär jag på, är i vecka 15 nu. Så, visst kan det gå bort embryon på vägen. De befruktade embryona hinner bli blastocyster innan man sätter tillbaka dem pga av att analysen tar tid. Jag hade ET på dag 6 efter ÄP.

• alynda
    Lillstoran skrev 2012-09-17 20:37:05 följande:

Fast 25 procent per försök och vara 40 år fyllda är enligt min bedömning bra chanser, även om jag är medveten att snittet är 30 - 35 procent per försök. 40 år fyllda fick jag 20 - 25 procent både av Karolinska och tidigare Sofiahemmet. Det var jag nöjd med.
    Jag har fått uppgiften att det är 25% chans på 3 försök, inte 1 försök. Åh vad förvirrad jag bli! :S
  • alynda
    hemulen skrev 2012-09-17 21:55:04 följande:
    Alynda, välkommen hit. Jag beklagar det sena missfallet. Vad jag har förstått så inkluderas alla trisomier i KUB-testet, som i många landsting erbjuds till de som fyllt 35. Yngre får bekosta det själva. Så jag tänker att istället för att göra PDG så kanske du kan göra ett KUB?! Det ger förvisso inte 100% vetskap, men om det vid KUB finns misstanke så kan man ju göra ett moderkaksprov. 

Apropå DHEA så är det precis de tabletterna jag beställt.  

Tack :)

Kub är tyvärr meningslöst för mig eftersom det ger ett statistiskt resultat och jag som haft en trisomi 18 och 40 år fyllda redan har 1:149 risk på trisomi 18, oavsett övriga värden. Därtill kommer risken för de andra trisomierna, så jag hamnar troligen på en risk kring 1:50. Om jag blir gravid igen kommer jag alltså inte att erbjudas KUB utan MKP eller FVP i första hand. Ligger moderkakan rätt kan man oftast gör MKP i v 11, så enligt läkaren bokar man tid för det redan vid inskrivning hos BM.

Jag blev lite för ivrig med DHEA så jag rusade iväg och beställde 2 burkar á 180 tabletter 25mg. Får ta fler av dem helt enkelt :) Fast jag har beställt tid hos VC för testning på torsdag, sköterskan hade dock aldrig hört talas om testet, så vi får väl se vad läkaren säger.
  • alynda
    cff skrev 2012-09-17 22:42:34 följande:
    Alynda  - jag har också varit tvungen att göra ett avbrytande pga Trisomi 18. Min läkare sa då att det förmodligen inte hade att göra med min ålder och att trisomi 18 är mycket mindre korrelerat med kvinnans ålder än t.ex. Downs Syndrom. Enligt Socialstyrelsen är risken att samma avvikelse skall visa sig vid en kommande graviditet endast någon procent högre än för kvinnor som inte tidigare haft en graviditet med Trisomi 18. Därför övervägen jag inte att göra PGD - jag tror att man vid PGD väljer att testa för specifika avvikelser och då vore det t.ex. kanske större idé att testa för t.ex. Downs som ju är mycket mer vanligt förekommande.

Då jag var tvungen att göra avbrytandet av min graviditet var jag 37 år och hade blivit gravid på andra inseminationsförsöket så alla utgick ifrån att jag hade bra fertilitet - även om det i efterhand visat sig att mitt AMH vid tidpunkten då jag blev gravid var 0,67 (läkarna hade slarvat bort provresultatet så jag hade aldrig fått det) - samtidigt som mitt DHEA-S-värde var 0,98 (referensvärde 1,6-9,2). Nu i efterhand är jag övertygad om att mitt låga DHEA med stor sannolikhet var orsaken till att det gick snett (och till att jag hade så lågt AMH).

Året som följde fortsatte mitt DHEA och AMH utför för att bottna på 0,60 (DHEA-S) och 0,38 (AMH) för att sedan öka med stöd av DHEA-tillskott.    

Oj, så olika bud! När jag var på efterkontroll efter aborten frågade jag om detta och läkaren läste då innantill ur en bok om ökad risk med ålder och även den specifika risken för kvinnor vid en viss ålder som haft en trisomi 18. Jag ska kolla upp vad socialstyrelsen säger, tack för tipset.

Uppskattar också att du delar med dig av dina siffror, då får jag ngt att gå på. Skänker visst hopp också att du kunnat bli gravid ändå med så lågt AMH.

Till mig sa man också att jag inte behövde oroa mig för min fertilitet eftersom jag blivit gravid naturligt två gånger inom loppet av 9 månader (2011), men jag känner min kropp ganska bra och är i efterhand säker på att jag hade rätt när jag misstänkte att ÄL uteblev vissa månader även den perioden. Och efter aborten kom den inte tillbaka alls. Då är DHEA extra intressant när jag läser om korrelationen kortisol (stersshormon) och DHEA, för det var som ni som haft liknande erfarenheter vet, en helt överjävlig tid.
  • Lillstoran
    alynda skrev 2012-09-18 09:32:45 följande:
    Jag har fått uppgiften att det är 25% chans på 3 försök, inte 1 försök. Åh vad förvirrad jag bli! :S

Förutsättningarna är olika goda för olika individer. Mellan 38 - 42 år varierar det sa min läkare. Samt att det finns en och annan yngre person som inte har åldern emot sig och ändå dåliga förutsättningar. Finns en och annan 42 åring som säkerligen har goda chanser medan efter 42 år ska det vara max 3 procents chans. Vilket förmodligen är orsaken att svenska IVF kliniker inte gör behandlingar på personer över 42 år. Dvs. de har en åldersgräns.

Över 42 år har jag dock bara läst om 2 personer här på FL som fött levande barn (uppnådd graviditet är inte samma sak) dvs. fött barn genom IVF vid 43 års ålder eller äldre. Men även utan IVF så vet jag ett fåtal som fött levande barn efter 43 år.

Cherie Blair fick ju visserligen barn vid 45 år (oplanerat) och blev gravid vid 47 år, men det är exceptionellt. 

Amanda Ooms var ju förstföderska och fick tvillingar genom IVF vid 43 år. Men över 43 år vet jag bara 1 enda person här på FL som har lyckats av alla jag läst om.    

• cff

Alynda - se till att du tar provet DHEA-S (och inte DHEA) hos VC. Om du har varit stressad är det bra att be dem kolla S-Kortisol också. DHEA och Kortisol produceras av binjurarna och det är dessa som kan bli uttröttade vid långvarig, extrem, stress. Om du skulle visa dig ha för lågt på något av dessa värden skall du be dem remittera dig till en endokrinolog som kan kolla upp mer i detalj.

Svar på tråden Tips om dhea