• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • PimPim1

Tack för omtanken GermanyGlad Ska faktiskt inte gnälla, har bara varit hemma en vecka sedan en veckas resa till Egypten så vitaminförådet är nog fyllt ett tag i alla fall!

Njut av ledigheten!

• alynda

Alltså, jag förväntade mig två burkar - har era beställningar sett ut så här?? Beställt fr dhea.com
  • cff

Japp, när man beställer från dhea.com. Helt enkelt för att det skall vara så diskret som möjigt :)
    Jämfört med andra vitaminer som man köper från USA har ju denna typ av förpackning som bonus fördelen att man inte behöver betala tull :) 

• cff

alynda - jag äter tabletter från dhea.com och mitt dhea-s värde har gått upp sedan jag började med det så jag är helt säker på att tabletterna innehåller dhea.

• alynda

Tack cff! Blev lite nojjig nä rjag läste på wiki att dhea är dopingklassat o så ser det ut så här.Tungan ute Ska se om jag vågar börja imorgon.

• Vi 5

Alynda, jag blev också helt chockad när jag fick det paketet, men lugnade mig när jag förstod att flera fått samma paket och dessutom visste att en hade precis som cff kollat DHEA värden både före och efter.

Castor, även jag är tacksam att du delar med dig! Det låter ju helt underbart att du blev spontant gravid! Intressant att du varit där och besökt Gleicher. Även jag blev nyfiken på det med "karensperiod" mellan IVFen. Menar de alltså att man äter 3-4 månader och sedan gör uppehåll 3 månader och så fortsätter igen?

Pimpim, trist med mens, men fina nyheter om FSH. Jag är också lite nyfiken på mina, men de slarvade bort mina värdn och jag är samtidigt orolig att jag skulle få höga sådana, så jag har nite propsat på att ta om dem

Gaa, hoppas det går bra med födelsemärket, förstår att du blir orolig.

Germany, stackare med mensvärk låter inget vidare. Hoppas att det går fint på kollen i morgon! Låter skönt med semester och putsade fönster. Jag har allt annat än semester just nu. Det är verkligen massor på en gång, så jag sitter och jobbar nu även på kvällen och jobbade i söndags. Känns inte helt optimalt med tanke på att blåsorna verkade lite få och dessutom små på mitt vul idag, hade känts bättre om jag kunde legat och tagit det lugnt och låtit blåsorna växa på i lugn och ro, men jag försöker ta det lugnt mellan varven och tycker eg att det jag gör på jobbet är rätt kul, så det är ju ändå bra. Fast i dag har jag en extra tung dag, det är precis 5 år sedan vår son omkom. Eftersom denna dag var så hektisk har vi tänkt på honom och varit på graven i helgen istället, men det går inte att komma ifrån att just denna dag är särskilt svår.    

• Kvinna72
    alynda skrev 2012-09-24 20:25:10 följande:

Alltså, jag förväntade mig två burkar - har era beställningar sett ut så här?? Beställt fr dhea.com
    Hej, det var längesedan jag skrev ngt här på familjeliv men jag hänger kvar och kämpar på : )  
    Alynda: det är så beställningen ser ut från dhea.com,  jag har också beställt hem och de såg också ut som opå bilden. Först köpte jag en halv burk från en tjej är i på FL (som köpt i NY, varit på en NY klinik och fått dhea därifrån) sedan har jag även beställt mer och då kom de precis så här, det är för 'säkerheten' i tullen antar jag. Jag har inte hunnit äta dem så länge (ca. 2 månader), vi kör lite på 'hemmaförsök' och om inte det lyckas så blir det nog ett till IVF (har gjort tre stycken).
    Efter att ha ätit dhea i några veckor fick jag fet hy och sämre hy men jag tycker att det har börjat att  avtar lite.
    Lycka till med allt!

• Kvinna72

Hej igen,

Det är såååå många här inne på FL som ger mig inspiration och pepp då allt känns tungt. Tack för att ni finns! Hjärta

När jag fick min förra mens kände jag mig väldig nere och tyckte allt kändes jobbit, jag hoppades och hoppades på att det hade gått vägen. Det kändes så otroligt mycket som om det var något som hade hänt - men återigen var man väl 'skengravid' : ( argghh! Demon
    Räknade även ut att jag inte skulle bli mamma innan jag blir 41 år och allt kändes sååå jävla tugnt och ledsamt rent ut sagt! Ursäkta men det har varit jobbigt ett tag. Sen räknade jag lite på igen då jag började ta dhea och det var faktiskt inte så längesen, så jag måste nog ge det minst 1-2 månader till antar jag. Jag började i Juli, då jag köpte min första burk. Jag få väl äta 3-4 månader som Castor säger och sedan kanske göra uppehåll. Om vi inte har lyckats då funderar jag på om man ska ge sig på ett till IVF kanske (?). Det är svårt allt det här! Pust....
    Castor: Tack för allt så här långt, dhea info, och min första burk som jag kunde köpa av dig : )
    Germany: vet inte om jag har sagt det förut men även till dig - TACK för allt du delar med dig!
    Ja, det finns många att tack för alla tips, info, inspiration och allt annat som ni har delat med Er. Kan inte nämna Er alla ; )
    Må så gott så hoppas vi på lite Plus framöver. 

KRAM och all  Hjärta         

• Castor1

Ja, ni har förstått rätt. Direktivet var ät 3-4 månader före ett IVF försök. Håll sedan upp i ca 3 månader och börja sedan om igen ifall att man inte plussat. 

Jag blev själv förvånad när en skrev till mig och sa att jag stämde in på vad de också hört och erfart, - att DHEA fortsätter att ha en bra, om inte bättre effekt under de månader när man har uppehåll.
    Jag har tyvärr inte fått någon info om varför, skulle själv gärna veta och förstå vad som hände med mig och min kropp. Jag var ju verkligen ett hopplöst fall, en läkare på Huddinge visade till och med tummen ner åt mig efter vårt första avbrutna försök då jag endast bildat två några äggblåsor på långa protokollet med högsta dosen menopur. Dessa visade sig dessutom vara cystor... Fick tjata mig till ett försök till som jag gjorde medan jag ätit/åt  DHEA. Fick då Fostimon istället och bildade 5 äggblåsor men fick bara ut ett ägg på äggplock. Det blev dock en 10-poängare men jag testade minus. Detta var 2 januari 2012 och efter det fick jag inte fler försök utan sattes i ÄD-kö. Blev sedan gravid i mars, testade positivt 5 april.  
    Tilläggas att när jag blev gravid hade jag "blödit" ut en efterhängsen godartad cysta på vänster äggledare. Den har suttit där till och från 8 år och gjort att jag har haft lite ont. Ingen har velat ta bort den för den varit liten och godartad och dessutom försvinner emellanåt. Men jag kollade den och den producerade östrogen, vilket inte kan vara bra. Men den försvann i februari. 

Gällande DHEA och avbrott så verkar det som att det handlar om att hitta en balans mellan kroppens egen produktion och sedan ett kraftigt tillskott av DHEA. Vad jag förstod var det viktigt att ha uppehåll. De skriver endast ut medicin till högst 4 månader sedan tar de nya prover.

Man kan även komplettera med andra mediciner osv men det gjorde inte jag. Men däremot så ska man äta multivitamin samtidigt för levern och njurarnas skull. Fick recept på några supervitaminer.

Gleicher sa till mig att alla under 45 år med ett FSH-värde under 20 har bra chanser att bli gravida efter intag av DHEA vid IVF. Speciellt om man även utreder och behandlar autoimmunitet. De går inte så mycket efter amh-värdet utan ser det som en indikation på att man kommer att behöva fler försök att bli gravid och att man har större svårigheter att stimuleras alltså kan de sätta in högre doser utan att man blir överstimulerad.  
    Han frågade mycket om kvinnorna i mitt släktledet, både på mamma och pappas sida. Om de hade haft könsspecifik cancer, typ bröstcancer, livmoderscancer etc, om det fanns allergier, astma, reumatism, sköldkörtelstörningar och eksem som barn. Jag kunde svara ja på allt och han var inte ett dugg förvånad. 
    Ska tillbaka dit i maj och erbjuda dem att ta prover på mig om de vill kolla ngt. Kommer erbjuda Huddinge detsamma. Jag berättar om vår resa för alla läkare, barnmorskor osv, osv, i hopp om att de kan hjälpa till och påskynda en attitydsförändring. 

Jag tror även att akupunktur är bra, allt för att öka blodcirkulationen. Jag fick ju små elchockar i svanken och i nacken hos min naprapat i 2 månader för att öka blodflödet efter en skada och för att jag var allmänt stel. 

Jag tror verkligen DHEA'n hjälpte och att det samtidigt var en del andra faktorer som hjälpte till. Vi kollade inte med ägglossningsstickor, dessa stressar mig så himla mycket och jag blir bara sur på alla gånger de inte gav utslag...  Utan istället såg vi till att få till det 4 dagar/vecka och ibland ett par gånger/dag...
    Föredrog den metoden

Håller mina tummar och hoppas på en massa DHEA-bebisar!

Kram, kram

• MissBoring

Castor1, tack!! stort tack för all din info och för det hopp du ger Hjärta

Svar på tråden Tips om dhea