• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    mba12 skrev 2012-09-26 11:39:42 följande:
    Jag vet inte! Egentligen är jag mycket nyfiken på min AMH. Det är säkert som du säger att den sjunker!!

Har fått tid hos reumatologen imån. Ska lämna nåra tester redan idag.
    Hej! Fast jag har inte sagt att det sjunker. Men OM det nu skulle ha gjort det så känner i allafall jag att jag just nu när jag kämpar som bäst skulle bli väldigt nere om det visar sig att värdet är ännu sämre (om det nu kan bli det....) Sedan är jag rädd för att om mitt AMH värde sjunkit ytterligare så kanske det blir nej för fortsatta IVF behandlingar och den risken vill jag inte ta så länge jag själv räknar med att köra IVF.

Den dagen jag eller rättare sagt vi (jag och min man) går över till ÄD så kommer jag absolut att vilja ta reda på vad mitt värde är innan vi kör igång.

Du blir nog inte klokare av mitt inlägg Drömmer, men jag vill dig bara väl och även om jag tänker på mitt sätt så kanske du inte alls tänker som jag och då kommer ditt beslut som du tar ändå bli rätt Solig.
    Kram på dig!
  • germany
    Tuvalina - Vad skönt att höra att du fokuserar ett tag till med egna ägg. Jag tror det växer fram för oss alla när vi känner att det är kört och där är vi inte fullt ut än, vare sig du eller jag. Heja på nu! Glad.

Jag har även pratat med läkemedlesverket ang. kombinationen DHEA & trombyl och jag tror inte att jag vågar kombinera dessa preparat, även om det kanske är så att risken ändå är liten?
    Ja, det är verkligen mycket som kan sätta "myror i huvudet" på en när man börjar efterforska det ena och det andra. Jag frågade min läkare i går som jag går hos här hemma om jag skulle ha uppehåll med prasteron om vi nu kommer att misslyckas vid kommande IVF, men nej....det tyckte han inte.

Jag blir riktigt brydd i bland när jag frågat såväl läkare, tillverkarna av prasterone, apotek osv om just detta med hur länge man ska äta preparatet och om man ska ha uppehåll för bästa effekt. Ingen vet riktigt.....för preparatet är som jag fattade egentligen inte godkänt på nåt "vänster" och därmed så är det ingen som vet riktigt. Suck! 

Jag tog inget DHEA-S prov idag utan bara TSH, T4 & T3 då jag stoppade i mig en tablett prasteron i morse (vill hellst vara utan i 24 timmar innan jag tar provet).

Jo, jag kollade mina äggledare i går och det såg bra ut. Obehagligt att slänga sig upp i stolen när "tant röd" är med. Men det gick bra och nu ser jag bara framåt.

Förresten så kom jag på mig själv idag med att jag faktiskt hanterar stress mycket bra just nu! Jag har jättemycket att göra och idag börjar jag även att jobba efter 2 veckors semester och när jag kände hur stressen över att hinna med allt som jag måste hinna med framförallt idag, så kom jag på mig själv att stanna upp och andas ut och tänka att inget är överhängande och tänk att wips direkt så försvann stressen och jag ska verkligen försöka tänka till om jag känner mig minsta lilla stressad nu framöver. Stress ÄR verkligen till viss del hanterbar. Det kan vara värt ett försök att vara medveten om att stressen går att mota bort innan den kommit in genom dörren. Solig
  • Tuvalina

Men Germany, VAD anser läkmedelsverket och APL är orsaken till att man inte ska kombinera prasteron och DHEA???

Till mig skrev de att prasteron ökar effekten av Trombyl. DHEA i sig är bra för koagulationsfaktorerna så jag antar bara att det blir ytterligare en fart på det hela. Men som sagt, VAD menar de inte är bra??

• germany
    Tuva - Ha, ha Skrattande, det är detta jag menar att ju mer man börjar nysta i saker desto mer skapar det en massa myror i huvudet på en som man nog inte ska fundera så mkt över för då rasar det väl snart barr ur huvudet på en!

Jag frågade om jag kunde ta DHEA tillsammans med trombyl och det tyckte inte kvinnan jag pratade med att jag då skulle i och med att prasteron förstärker trombylens effekt och då kan det bli en helt annan dosering på blodförtunnande än vad som var tänkt från början.

Så du har fått rätt information om att prasteron ökar effekten av trombyl. Men jag vill då inte riskera att få alltför kraftig effekt när jag kommer att få trombyl vid mitt ev ET, det ska i såfall vara under "övervakning" av läkare och att de är väl medvetna om att effekten ökar och frågan är då om de är insatta i det eller ej? OM kliniken har räknat med denna effekt så är det en sak och något som jag i såfall kan känna mig lugnare med, men om de inte har räknat med det så känns det i allfall för mig inte speciellt tryggt. Nu är ju trombyl inte lika som blodförtunnande Waran, men kan vara värt att ändå ha i åtanke som jag tolkade det hela. Men detta är ju bara att ta upp med sin IVF klinik i god tid innan så behöver man inte fundera och oroa sig. Sedan är det väl som med allt, att alla säger olika och det enda rätta är antingen att lyssna på sin egen läkare och klinik och protestera om man känner sig minsta lilla osäker på om det verkligen är si eller så det ska vara. Vi alla leker ju även lite doktorer själva och det är också upp till var och en vad man vill tro på är bäst för just en själv.

En annan sak som jag funderat på är detta med att avsluta behandling med Prasteron. Är det någon som har fått klart för sig om man bör trappa ner eller om man kan sluta alldeles tvärt utan att kroppen slår bakut? Min IVF klinik vill att jag ska äta det fram till plus och då blir det ju isåfall tvärslut, så enligt dom måste det ju vara ok att bara sluta tvärt. Hm, kanske inte ens värt att fundera så mkt på det Flört 
  • germany

Glömde skriva att även om risken då är liten att kombinera de båda preparaten (Prasteron & Trombyl), så är jag så himla rädd att det ska bli något "vajs" som jag hade kunna undvika innan genom att vara försiktig och verkligen ta det säkra före det osäkra.

Nu planerar jag som om jag kommer att komma till ET....usch, det är så många steg innan jag ens är där så jag vill inte ens tänka på det.

• PimPim1

Oj vad mycket intressant läsning ni kommer med! när man inte lyckas så går ju funderingarna till vad mer man kan göra eller hur?

Jag har själv funderingar på om man skulle våga lägga till något för att öka chansen att ägget fäster/inte stöts bort.

Vi har ju timat ÄL länge nu och cykeln är stabil. Jag har tagit 75 mg dhea i 2 mån och kombinerat med Largiplex för ökad blodcirkulation och D vitamin och omega 3/6 i form av vetegroddsolja (anledningen att jag tar largiplex är att jag tidigare gick på akupunktur och då sa de till mig att jag behövde öka mitt blodcirkulation i livmodern).

Mår finfint men märkte att denna mens är mycket mera mörkrödObestämd vilket jag inte vet vad det kan bero på och om det är bra eller inte.

Nu far mina tankar kring om man skulle våga nåt cortisonpreparat eller Trombyl/Albyl för blodförtunning.

Castor1: Hur mycket cortison tog du via astmamedicinen och kombinerade du det med DHEA? Tog du Cortison, Trombyl och DHAE samtidigt när du lyckades?

Germany: Vad bra att du kollat kombinationen DHEA och Trombyl men nu blev jag osäker..Trombylen verkar ju dessutom kunna skada ägget om man tar den före själva ägglossningen.. hm

Verkligen svårt att veta in eller ut just nu. Har ju ingen aning om hur mitt immunförsvar är heller för den delen. Letar bara nya vägar eftersom allt verkar fint, FSH är superbra, ÄL regelbunden, ledarna och livmoder kollade..

skickar en Nalle till alla som delar med sig av sina tankar och som orkar läsa andras snurriga Skrattande

• stjärnklar

Jag är gravid med dhea hjälp. Först mär jag slutade med klomifen och dhea blev jag gravid. Men jag tog d-vitamin, ingefära, Omega3-6-9 och en multivitamintablett månaden innan jag plussade. Hade ätit dhea 50mg/ dag i ungefär ett halvår när jag slutade med det. Vi hade semester den månaden jag blev gravid så jag orkade inte med alla preparat, tog ingenting då. Dhea'n slutade jag med månaden innan men som ni vet så sitter effekten i länge efterssom det tar 3 månader för folliklarna att utvecklas. Jag hade amh på 0,75 ett år innan pluset så det var ok för min ålder. Fsh 16. Nu har vi fått svar på fvp och vi väntar en frisk pojke! Jag kommer att vara 48 vid förlossningen så ge aldrig upp!

• PimPim1
    stjärnklar skrev 2012-09-26 14:44:43 följande:
    Jag är gravid med dhea hjälp. Först mär jag slutade med klomifen och dhea blev jag gravid. Men jag tog d-vitamin, ingefära, Omega3-6-9 och en multivitamintablett månaden innan jag plussade. Hade ätit dhea 50mg/ dag i ungefär ett halvår när jag slutade med det. Vi hade semester den månaden jag blev gravid så jag orkade inte med alla preparat, tog ingenting då. Dhea'n slutade jag med månaden innan men som ni vet så sitter effekten i länge efterssom det tar 3 månader för folliklarna att utvecklas. Jag hade amh på 0,75 ett år innan pluset så det var ok för min ålder. Fsh 16. Nu har vi fått svar på fvp och vi väntar en frisk pojke! Jag kommer att vara 48 vid förlossningen så ge aldrig upp!
    Åh jag ryser! Gud vad häftigt! GRATTIS!!!!!! och tack för din info.. ger så mycket hopp!
  • Tuvalina
    PimPim1 skrev 2012-09-26 14:25:47 följande:
    Oj vad mycket intressant läsning ni kommer med! när man inte lyckas så går ju funderingarna till vad mer man kan göra eller hur?

Jag har själv funderingar på om man skulle våga lägga till något för att öka chansen att ägget fäster/inte stöts bort.

Vi har ju timat ÄL länge nu och cykeln är stabil. Jag har tagit 75 mg dhea i 2 mån och kombinerat med Largiplex för ökad blodcirkulation och D vitamin och omega 3/6 i form av vetegroddsolja (anledningen att jag tar largiplex är att jag tidigare gick på akupunktur och då sa de till mig att jag behövde öka mitt blodcirkulation i livmodern).

Mår finfint men märkte att denna mens är mycket mera mörkrödObestämd vilket jag inte vet vad det kan bero på och om det är bra eller inte.

Nu far mina tankar kring om man skulle våga nåt cortisonpreparat eller Trombyl/Albyl för blodförtunning.

Castor1: Hur mycket cortison tog du via astmamedicinen och kombinerade du det med DHEA? Tog du Cortison, Trombyl och DHAE samtidigt när du lyckades?

Germany: Vad bra att du kollat kombinationen DHEA och Trombyl men nu blev jag osäker..Trombylen verkar ju dessutom kunna skada ägget om man tar den före själva ägglossningen.. hm

Verkligen svårt att veta in eller ut just nu. Har ju ingen aning om hur mitt immunförsvar är heller för den delen. Letar bara nya vägar eftersom allt verkar fint, FSH är superbra, ÄL regelbunden, ledarna och livmoder kollade..

skickar en Nalle till alla som delar med sig av sina tankar och som orkar läsa andras snurriga Skrattande
    Var har du hört att Trombyl verkar skada ägget innan ägglossning? Vad jag förstår är det helt tvärtom. Detta går att läsa om Trombyls verkan ( jag kan ta reda på källan om du vill)

Trombyl
    . Antifosfolipidantikroppar kan göra så att blodet blir mycket tjockare än vanligt, eftersom blodplättarna klibbar ihop och fostret/embryot får då inte vital syre och näringsämnen. Acetylsalicylsyra gör blodplättarna mindre klibbiga så att blodet kan flyta lätt genom moderkakan till barnet. Aspirin verkar även öka aktiviteten i äggstockarna och gör det faktiskt möjligt att lossa flera ägg vid ägglossningen. Det ökar också blodflödet till livmodern, vilket i sin tur gör en tjockare och friskare slemhinna.
  • Gaaaa
    stjärnklar skrev 2012-09-26 14:44:43 följande:

Grattis!!
Svar på tråden Tips om dhea