• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Vi4 - jag skulle också fortsatt om jag var du. För några år sedan när jag stimulerade avbröts det när jag "endast" hade 5 folliklar, gången efter hade jag bara 3, men då fick jag rådet att fullfölja iaf (då plockades det 2 mogna och ett omoget ägg"). Jag är så lycklig för varje ägg de lyckas plocka, det innebär ju ytterligare en chans.

• Tuvalina

Min situation är väl lite speciell men jag har vid våra tre IVF försök endast haft tre- fyra äggblåsor. Jag har ju bara en äggstock med. Det har inte hindrat dem från att fortsätta.

• Lillstoran
    mba12 skrev 2012-09-27 20:32:50 följande:
    Hej tjejer, mycket intressanta inlägg på senaste dagarna förutom några få som var inte alls inressant. Hur som helst, jag lämnade blodprover på 10 rör igår. En del var klara och fick svaret genom min läkare och en hel del blir klara senare. utav dem som är lite på gränsen är tex Analys Resultat Referens P-Albumin 35 36-45 B-SR 20

Vad är det för prover de tar är det är 10 hela rör? Misstänker att det inte bara är DHEA.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-09-27 21:37:01 följande:
    Kattflickan, tack för din input :) Det är så härligt att du fick sådan utdelning då Även jag är lite fundersam över hur bra de där vulen innan är, förra gången sa hon att det var 5st som var tillräckligt stora och 5 st som definitivt var för små för att komma i kapp, men då fick jag ju ändå 10 st (även om bara 8 var mogna). Men då såg jag de andra själv, denna gång såg det verkligen "tomt" ut förutom de 4a. Men som sagt man vet inget om kvaliteten ändå. Gaaa, så himla jobbigt för dig att behöva avbryta flera gånger och att sedan bli "lurad" av cystorna. Förstår att du bara grät då. Min läkare verkade iaf tro hårt på de som fanns och trodde att de hade ägg i sig pga hur de hade växt och ur de såg ut, så jag avbryter inte, även om tanken slagit mig. Jag tror också som Kattflickan att vul inte alltid speglar slutresultatet sedan. Lillstoran, man kan ju utifrån den hitoria du berättar och det som både jag och Kattflickan upplevt inte låta bli att fundera på om det kanske var synd att de avbröt sina första förösk, de hade kanske fått ut ett par bra ägg redan då. Fint att hon blev gravid därefter! När det gäller trådar äller det ju att hitta en med ett klimat där man trivs. Jag har varit i samma tråd sedan 2005 och fått vänner för livet. Den är numer sluten och jag har träffat flera av dem irl, det hade jag aldrig trott. Det är som en bonus i livet att ha sådana vänner vid sidan av sina vanliga vänner och kollegor.Hoppas du hittar någon du får utbyte av.

Ja, visst är det otroligt att bli gravid på första försöket, efter två avbrutna som inte ens lett till ÄP och efter att läkaren börjat tala om ÄD. Visst är det kul att lära känna vänner för livet. Dock så förstår jag dem till fullo som vill träffas IRL och ha ett ansikte. Veta vem man snackar med. På det sättet är Face Book, Twitter etc. ju bättre. Sedan är det inte alla som umgås privat och ringer varandra flera gånger i veckan bara för att man setts här. För det första bygger det på att man bor i samma stad. För det andra tror jag det är personkemin. Det är annorlunda att ses IRL även vid en date. Fanns de som var hur trevliga som helst per e-mail, men sedan stämde det inte när man sågs. Har faktiskt funderat på det du just skrev - ni som följts åt under många år här. Umgås ni regelbundet privat, ringer varandra flera gånger varje vecka, reser ihop, semestrar ihop, fikar etc.?
  • germany
    Vi 4 - Önskar dig lycka till på ÄP. Så roligt om det får vara ägg i alla dina blåsor.
    Jag hoppas på 4 ägg och minst 3 befruktade. Fast det behövs ju bara ett för att få ruva och det kan räcka långt.
    Skönt för dig när ÄP är gjort och du klarat av ytterligare ett jobbigt hinder. Hoppas på det bästa för er Hjärta.

mba 12 - Tog du AMH provet?
  • mba12
    germany skrev 2012-09-28 08:42:03 följande:
    Vi 4 - Önskar dig lycka till på ÄP. Så roligt om det får vara ägg i alla dina blåsor.
    Jag hoppas på 4 ägg och minst 3 befruktade. Fast det behövs ju bara ett för att få ruva och det kan räcka långt.
    Skönt för dig när ÄP är gjort och du klarat av ytterligare ett jobbigt hinder. Hoppas på det bästa för er Hjärta.

mba 12 - Tog du AMH provet?
    Kära Germany, jag lämnade alla prover och det blev 10 hela rör. Bla AMH, Autoimmun faktor, TSH, T4, T3 mm.
    Det som jag försökte skriva här på tråden igår som misslyckades kommer nu.

Här är bara listan på dem tester som värdena är på gränsen och jag vet inte vad det är för tester,
    Inga avancerade tester, bara rutin tester misstänker jag.
    Ska googla och kolla, hoppas jag hittar nåt men om det är nån som vet vill jag gärna ha er input.

Analys                      Resultat    Referens
    P-Kalium                  3,5            3,5-4,6
    P-Albumin                35            36-45
    B-SR                          20           <20
    P-CK(Kreatinkinas) 0,8          0,6-3,5
    B-Erytrocyter             4             3,9-5,2
    B-Hemogolobin    117            117-153
    B-EVF                      0,36         0,35-0,46
    Erc(B)-MCV             89           82-98
    B-Trombocyter      186           165-387
  • Lillstoran
    mba12 skrev 2012-09-28 10:30:47 följande:
    Kära Germany, jag lämnade alla prover och det blev 10 hela rör. Bla AMH, Autoimmun faktor, TSH, T4, T3 mm.
    Det som jag försökte skriva här på tråden igår som misslyckades kommer nu.

Här är bara listan på dem tester som värdena är på gränsen och jag vet inte vad det är för tester,
    Inga avancerade tester, bara rutin tester misstänker jag.
    Ska googla och kolla, hoppas jag hittar nåt men om det är nån som vet vill jag gärna ha er input.

Analys                      Resultat    Referens
    P-Kalium                  3,5            3,5-4,6
    P-Albumin                35            36-45
    B-SR                          20           <20
    P-CK(Kreatinkinas) 0,8          0,6-3,5
    B-Erytrocyter             4             3,9-5,2
    B-Hemogolobin    117            117-153
    B-EVF                      0,36         0,35-0,46
    Erc(B)-MCV             89           82-98
    B-Trombocyter      186           165-387
    Delar av dessa prover har endokrinologen tagit på mig också samt vårdcentralen. Vet dock inte vad de innebär.
Svar på tråden Tips om dhea