• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Hej Germany,

Jag har ju svårt att få behandling i Sverige eftersom jag är singel så jag blev av min danske läkare rekommenderad en dansk klinik. Det innebar att jag blev tvungen att betala operationen själv (drygt 30.0000 kr, så det är mycket pengar). Jag vet inte hur det fungerar i Sverige, men tycker ju att man borde få välja var man vill bli opererad.
    Jag har dock nu i efterhand förstått att jag hade väldig "tur" eftersom jag i Danmark fått hjälp av läkare som är otroligt duktiga på lapraskopier och ligger längre fram rent tekniskt än många svenska (och kanske andra danska) kliniker.

Jag har inte märkt några problem av myomen (och alla speciliaster i Sverige har sagt att de inte minskade mina chanser att bli gravid), men har både haft svårt att bli gravid och haft en missed abortion. Jag rekommenderades lapraskopin för att man inte kom åt min ena äggstock (den som det växte ägg på) och man därmed misstänkte sammanväxningar.

Läkaren som opererade mig fastslog redan vid VUL (han hade en mycket bättre UL-maskin än någon annan jag sett, och då har jag säkert gjort över 50 VUL vid det här laget) att han trodde att det var myomen som gjorde att min äggstock fastnat ovanpå livmodern. Efter operationen var han helt övertygad om att myomen, förutom att de var orsaken till att äggstocken var oåtkomlig vid äggplock (jag hade inga som helst sammanväxningar visade det sig) också var orsaken till att jag haft svårt att bli gravid, mina missfall (eftersom myomen gjorde att livmodern inte fick tillräcklig blodförsörjning) och att äggen på min högra äggstock inte växer vid IVF-behandlingar (trots att jag har antrala folliklar) - också detta pga att blodförsörjningen stördes.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-09-29 13:41:22 följande:
    Cff - Intressant! Kan man alltså när remiss ska skrivas från det sjukhus som upptäckt att man har myom be om att få remissen skickad till vilket sjukhus i landet som hellst? Har du haft myom? i såfall hade du några känningar / symptom av detta? Likaså du Lillstoran? Hur snabbt kan dessa egentligen uppkomma och kan dessa missas genom vanligt VUL?

Jag har inte haft några besvär alls. Min vanliga gyn i Stockholm liksom IVF på Karolinska påpekade myomen vid VUL. Sedan har ytterligare ett myom upptäckts av en annan gynekolog vid ett VUL. Om de två första läkarna missade det vet jag inte, eller om det nya myomet dykt upp senare vet jag inte. Mot bakgrund av de första kontrollerna som skedde februari - mars 2011 är det inte osannolikt. Det nya myomet upptäcktes vid VUL efter IVF då jag sökte läkare för att jag blödde kraftigt tidigt i graviditeten. Sköldkörtelföreningens uppgifter om kopplingen till underfunktion vet jag ej om de är medicinskt granskade. Vid laparoskopin i februari 2012 skickades remissen både till Danderyd och SÖS för att påskynda handläggningen. Då jag 1 månad senare var gravid spontantställdes laparoskopin in. Hysteroskopin i december 2011, gick remissen till Sabbatsberg då jag fått nyss om dem. Det var på min inrådan. Man kan alltså i viss mån påverka om det finns många sjukhus att välja på. Dock måste det ligga inom det Landsting där man är folkbokförd, annars krävs att hemma-landstinget tar på sig kostnaden. Det är nog osannolikt att få igenom, i vart fall om man bor i Stockholm och väljer Umeå eller Malmö.
  • cff

Germany - jag vet inte om man kan missa myom vid VUL (men tror det), men vet iaf säkert att läkarna inte alltid kommenterar/berättar att man har myom eftersom jag har haft dessa i minst 4 år och det väldigt ofta inte tagits upp i samband med VUL, även när jag varit hos en ny läkare och inte själv berättat att jag har myom (och de inte heller sett det i ngn journal).

• Lillstoran
    Lillstoran skrev 2012-09-29 14:08:02 följande:
    Jag har inte haft några besvär alls. Min vanliga gyn i Stockholm liksom IVF på Karolinska påpekade myomen vid VUL. Sedan har ytterligare ett myom upptäckts av en annan gynekolog vid ett VUL. Om de två första läkarna missade det vet jag inte, eller om det nya myomet dykt upp senare vet jag inte. Mot bakgrund av de första kontrollerna som skedde februari - mars 2011 är det inte osannolikt. Det nya myomet upptäcktes vid VUL efter IVF då jag sökte läkare för att jag blödde kraftigt tidigt i graviditeten. Sköldkörtelföreningens uppgifter om kopplingen till underfunktion vet jag ej om de är medicinskt granskade. Vid laparoskopin i februari 2012 skickades remissen både till Danderyd och SÖS för att påskynda handläggningen. Då jag 1 månad senare var gravid spontantställdes laparoskopin in. Hysteroskopin i december 2011, gick remissen till Sabbatsberg då jag fått nyss om dem. Det var på min inrådan. Man kan alltså i viss mån påverka om det finns många sjukhus att välja på. Dock måste det ligga inom det Landsting där man är folkbokförd, annars krävs att hemma-landstinget tar på sig kostnaden. Det är nog osannolikt att få igenom, i vart fall om man bor i Stockholm och väljer Umeå eller Malmö.

Laparoskopin 2011 skulle det vara.
  • germany
    cff & Lillstoran - Tack för era inlägg av era erfarenheter av myom. Jag är inte alls speciellt insatt i detta då det inte funnits i min tanke att jag själv skulle ha myom. Tycker det känns så konstigt att jag helt plötsligt ska ha myom?! När jag gjorde min HSG-röntgen så skrev den läkare som utförde undersökningen ett papper på vad hon funnit och där står det att min livmoder ser normal ut. Men nu när jag pratade med lasarettet så har gynläkaren tittat på röntgenplåtarna och det är tydligen han som säger att jag har myom.....Han ska kontakta mig så snart han får tid över (de har mkt akutpatienter nu på kvinnoklinken som ska opereras för cancer och de tvingas ge återbud till många inbokade patienter och jag antar att mitt ärende heller inte är prio nr 1...)

Jag var även på vul hos en annan läkare förra veckan inför planerna för kommande IVF och han sa ingenting om att han såg något myom. Tyvärr så hade jag då inte fått besked från lasarettet så jag kunde inte fråga honom extra...vilket var synd när jag hade chansen.

Tycker ni inte att det  är märkligt att inte läkaren som utförde min undersökning skrev att det var nåt avvikande (hon tyckte ju att livmodern såg fin ut)? Och så undrar jag om man då kan missa myom på VUL? Vet inte vad jag ska tro och nu får jag gå i ovisshet om det blir IVF kommande cykel eller ej.....Jag behöver få känna ro och ha en plan att följa och nu vet jag ju absolut ingenting om nåt! Frustrerande vill jag lova.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-09-29 14:37:27 följande:
    cff & Lillstoran - Tack för era inlägg av era erfarenheter av myom. Jag är inte alls speciellt insatt i detta då det inte funnits i min tanke att jag själv skulle ha myom. Tycker det känns så konstigt att jag helt plötsligt ska ha myom?! När jag gjorde min HSG-röntgen så skrev den läkare som utförde undersökningen ett papper på vad hon funnit och där står det att min livmoder ser normal ut. Men nu när jag pratade med lasarettet så har gynläkaren tittat på röntgenplåtarna och det är tydligen han som säger att jag har myom.....Han ska kontakta mig så snart han får tid över (de har mkt akutpatienter nu på kvinnoklinken som ska opereras för cancer och de tvingas ge återbud till många inbokade patienter och jag antar att mitt ärende heller inte är prio nr 1...)

Jag var även på vul hos en annan läkare förra veckan inför planerna för kommande IVF och han sa ingenting om att han såg något myom. Tyvärr så hade jag då inte fått besked från lasarettet så jag kunde inte fråga honom extra...vilket var synd när jag hade chansen.

Tycker ni inte att det  är märkligt att inte läkaren som utförde min undersökning skrev att det var nåt avvikande (hon tyckte ju att livmodern såg fin ut)? Och så undrar jag om man då kan missa myom på VUL? Vet inte vad jag ska tro och nu får jag gå i ovisshet om det blir IVF kommande cykel eller ej.....Jag behöver få känna ro och ha en plan att följa och nu vet jag ju absolut ingenting om nåt! Frustrerande vill jag lova.
    Som jag förstått saken beror det på VAR myomen sitter. Är de inne i livmodern bör de väl absolut avlägsnas, på samma sätt som polyper eller sammanväxningar. Är de utanpå livmodern saknar det enligt min läkare betydelse. Sedan beror det säkerligen på hur stora, hur omfattande och hur många de är.

Om röntgenläkaren skrev att han såg myom efter att ha granskat röntgenplåtarna noggrannare i efterhand så är det säkerligen så. Vissa myom är säkerligen svåra att upptäcka och ja man kan missa dem på VUL.

Även jag har haft missed abortion. I samband med ett VUL vid Pergotime på Ultra Gyn på Odenplan så fick jag en väldigt bra läkare som var ytterst noggrann. Hon tittade jättelänge, blev misstänksam och ringde på sjuksköterskan för att hon ville ha kontrast. De kom med slangar och hela biten och sprutade upp detta i livmodern. Sedan tittade hon länge och noggrant. Då upptäcktes sammanväxningar efter missfallet.

Hon sa rakt ut att utan kontrasten så hade de aldrig upptäckt dem, då de är svåra att upptäcka. Det ska också noteras att Ultra Gyn vid Odenplan är remissinstans från andra gynekolgoer, samt att de har väldigt dyra apparater. Typ som en 32 tums TV apparat. Men enligt min sambo så är det - bildupplösningen - som avgör, inte storleken på skärmen. 

Så det var säkerligen både läkarens noggrannhet och bildupplösningen, samt kontrasten som gjorde att de upptäckte detta. Därefter fick jag remiss till hysteroskopi på Sabbastbergs sjukhus.

Vid äggledarspolningen var det ingen passage alls, totalstopp i båda äggledarna. För att få denna diagnosen bekräftad skrev remisserna för laparoskopi till två sjukhus för att snabba på handläggningen.          
  • cff

Ledsen, det var inte meningen att kidnappa denna tråd till en myom-diskussion (Lillstoran och Germany, säg till om ni vill så kan vi starta en separat tråd för att "landa" frågan).

Jag ville bara göra er uppmärksamma på att läkare kan ha olika inställning till myom. För tre år sedan var jag på Ultragyn på Odenplan för en undersökning av mina myom. Dessa var inte särskilt stora (3-4 cm) satt utanför livmodern (ett på en stjälk och ett på livmodern, men på utsidan). Allt detta hade man sett på en klinik i Finland och där sa de att dessa myom måste tas bort för att jag inte skulle ha mycket svårt att blir gravid/få barn. Odenplan-läkaren höll absolut inte med, sa att mina myom absolut inte skulle innebära några problem med en graviditet och jag valde att tro på honom.

Nu, när jag har hunnit skapa en historia av "svårt att bli med barn", har jag blivit undersökt, både med VUL och laparaskopi av en dansk läkare som, precis som den finske, var helt övertygad om att myomen innebar problem. (Myomen hade inte vuxit sedan tidigare gånger utan var fortfarande relativt små - men påverkade ändå både min livmoder och äggstock mycket negativt). Den danske läkaren opererade bort myomen med laparaskopi - mindre invasivt än den metod man iaf använder på ett av de stora stockholmssjukhusen (och att det är en såpass stor operation är ju en av parametrarna som läkarna tar hänsyn till när de beslutar om de skall rekommendera att man tar bort myomen - så kanske sitter det längre in hos svenska läkare att rekommendera detta??).

Tiden får utvisa om den danske läkaren hade rätt - jag fortsätter försöka med mina IVF. 

• germany
    cff - Jag kan mkt väl tänka mig att det är som du skriver, att läkare har olika uppfattningar även kring detta....hm, som med mycket annat Obestämd
    Jag ska se efter om det finns någon myom tråd, annars så går det ju alltid att skapa en sådan.
    Ingen fara, det var  inte du som "kidnappade" tråden, utan helt och hållet jag som är "kidnapparen" då jag ställde frågor och ni bara var snälla att svara Glad 
  • Lillstoran

Måste bara säga en sak innan vi lämnar myomen. Första gynekologen jag besökte var i februari 2011. Det var alltså då utredningen startade. Myomen "dök" först upp i februari på KS inför IVF 2012 och hos ny gynekolog mars 2012. Antingen har den tidigare gynekologen helt missat dem. Det beror på var eller efter vad man tittar. Eller oxå har de dykt upp först 2012.

• cff

Nu har jag gått tillbaka och räknat på mina cykler och de har i genomsnitt blivit drygt en dag längre (från knappt 25 till drygt 26 i genomsnitt) sedan jag började äta DHEA. Lutealfasen är oförändrad så det är follikelfasen som blivit längre. Ingen jätteskillnad kanske, men tydlig.
    Hur är det, blir cyklerna nomalt kortare när man blir äldre (jag är 39)? Är det i så fall i första hand luteal- eller follikelfasen som kortas?

Längden på IVF-stimuleringen verkar inte heller ha påverkats (var visserligen två dagar längre senast, men jag tror det var för att jag då körde det långa protokollet för första gången och med det långa protokollet "skadar det inte" att stimulera någon dag extra). Min slemhinna hade gärna fått vara något tjockare och den har inte förbättrats med DHEAt - har ni något tips om vad man kan göra för att förbättra denna?

Svar på tråden Tips om dhea