germany skrev 2012-09-29 14:37:27 följande:
cff & Lillstoran - Tack för era inlägg av era erfarenheter av myom. Jag är inte alls speciellt insatt i detta då det inte funnits i min tanke att jag själv skulle ha myom. Tycker det känns så konstigt att jag helt plötsligt ska ha myom?! När jag gjorde min HSG-röntgen så skrev den läkare som utförde undersökningen ett papper på vad hon funnit och där står det att min livmoder ser normal ut. Men nu när jag pratade med lasarettet så har gynläkaren tittat på röntgenplåtarna och det är tydligen han som säger att jag har myom.....Han ska kontakta mig så snart han får tid över (de har mkt akutpatienter nu på kvinnoklinken som ska opereras för cancer och de tvingas ge återbud till många inbokade patienter och jag antar att mitt ärende heller inte är prio nr 1...)
Jag var även på vul hos en annan läkare förra veckan inför planerna för kommande IVF och han sa ingenting om att han såg något myom. Tyvärr så hade jag då inte fått besked från lasarettet så jag kunde inte fråga honom extra...vilket var synd när jag hade chansen.
Tycker ni inte att det är märkligt att inte läkaren som utförde min undersökning skrev att det var nåt avvikande (hon tyckte ju att livmodern såg fin ut)? Och så undrar jag om man då kan missa myom på VUL? Vet inte vad jag ska tro och nu får jag gå i ovisshet om det blir IVF kommande cykel eller ej.....Jag behöver få känna ro och ha en plan att följa och nu vet jag ju absolut ingenting om nåt! Frustrerande vill jag lova.
Som jag förstått saken beror det på VAR myomen sitter. Är de inne i livmodern bör de väl absolut avlägsnas, på samma sätt som polyper eller sammanväxningar. Är de utanpå livmodern saknar det enligt min läkare betydelse. Sedan beror det säkerligen på hur stora, hur omfattande och hur många de är.
Om röntgenläkaren skrev att han såg myom efter att ha granskat röntgenplåtarna noggrannare i efterhand så är det säkerligen så. Vissa myom är säkerligen svåra att upptäcka och ja man kan missa dem på VUL.
Även jag har haft missed abortion. I samband med ett VUL vid Pergotime på Ultra Gyn på Odenplan så fick jag en väldigt bra läkare som var ytterst noggrann. Hon tittade jättelänge, blev misstänksam och ringde på sjuksköterskan för att hon ville ha kontrast. De kom med slangar och hela biten och sprutade upp detta i livmodern. Sedan tittade hon länge och noggrant. Då upptäcktes sammanväxningar efter missfallet.
Hon sa rakt ut att utan kontrasten så hade de aldrig upptäckt dem, då de är svåra att upptäcka. Det ska också noteras att Ultra Gyn vid Odenplan är remissinstans från andra gynekolgoer, samt att de har väldigt dyra apparater. Typ som en 32 tums TV apparat. Men enligt min sambo så är det - bildupplösningen - som avgör, inte storleken på skärmen.
Så det var säkerligen både läkarens noggrannhet och bildupplösningen, samt kontrasten som gjorde att de upptäckte detta. Därefter fick jag remiss till hysteroskopi på Sabbastbergs sjukhus.
Vid äggledarspolningen var det ingen passage alls, totalstopp i båda äggledarna. För att få denna diagnosen bekräftad skrev remisserna för laparoskopi till två sjukhus för att snabba på handläggningen.