• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Väduren83
    Hannah8401 skrev 2012-10-04 20:37:36 följande:
    Missne, det där är jag oxå lite rädd för att man blir lite manlig. Jag styrketränar med så då kanske det blir ändå mer?? Jag har iofs ingen äl ändå men regelbunden mens. Hm, hade vart intressant att läsa någon fakta eller info om hur det kan påverka i det hållet oxå.
    Susmar, en stor varm kram till dig <3
    Lillstoran skrev 2012-10-04 21:06:41 följande:
    Verkar som en del fått utebliven ägglossning efter Dhea. Är detta preparatet verkligen bra? Då kan man ju inte ens bli gravid. Skumt.
    DHEA omvandlas i kroppen till manligt könshormon, men i små mängder påverkar det inte testosteronet alls.
    Jag äter 25mg Prasteron dagligen pga en sjukdom där jag fått lågt Dhea-värde samt för att försöka bli gravid och vid den dosen säger min läkare (överläkare inom medicin) att tesosteronet inte påverkas, det har vi även tagit prov på, dubblar man dosen, dvs äter 50 mg och uppåt så KAN testosteronhalten öka och då rubbas menscykeln och även ägglossning.
    Men detta beror ju helt på vad du har för utgångsvärde på S-Dhea, har du ett väldigt lågt värde så kan du bara må bra av att äta tex 50 eller 75 mg, sedan så inom Ivf värden har jag förstått att det är i regel de doserna de kör. 

Men att man ska bli mer manlig eller så av att äta Prasteron /dhea är nog ingenting ni behöver vara orolig för! Dhea finns naturligt i kroppen liksom testosteron.
    En biverkan på Prasteron är acne och i höga doser KAN man få ökad kroppsbehåring, möjligtvis det som ska vara mer åt det manliga hållet!

Sedan vid styrketräning så finns det väl inga direkta studier på att testosteronet ökar markant på vanliga "motionärer" möjligtvis att bodybuilders etc kan ha en liten ökan, men det handlar då om så små procent. Även dem kan ju bli gravida och inte ser de manliga ut! =)

• Väduren83
    tjej25 skrev 2012-10-04 23:17:40 följande:
    Hej jag hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden! Jag kommer göra PGD behandling nästa år då min fästman har en genetisk sjukdom. Jag vill ju såklart maxa mina ägg och chansen att bli gravid. Kan jag äta dhea även fast det är så lång tid kvar? Och gör det nått om jag äter ppiller under tiden?? Eller kan nån rekommendera något annat för att vi ska kunna öka våra chanser? Jag är 27 år och min fästman 38 år om det har betydelse.
    Jag skulle nog inte rekommendera dig att stoppa i dig Dhea som är ett könshormon ifall du inte vet att du har brist på det. För vid 27-års ålder har man i regel inte brist på Dhea om man inte har fått det av någon sjukdom, då är det bättre du får ta prover på dina äggreserver etc.

För att stoppa i sig hormoner när man inte har en brist på det kan göra mer skada än nytta! Sedan är Dhea vi kvinnors motsvarighet till männens Testosteron, även om vi också har just testosteron. För har du inte brist på Dhea och tar substansen via tablettform kan de öka dina testosteronhalter och göra extremt mer skada än nytta!

Lycka till sedan nästa år med eran PGD! :) 
  • germany

Skulle skriva nästan exakt som Väduren redan lagt fram, dvs att DHEA börjar i regel att sjunka i 25 årsåldern och eftersom du tjej 25 bara är 27 år så torde din nivå gällande DHEA inte vara så extremt låg som för oss som närmar oss 40.

Om jag vore du så skulle jag först i såfall verkligen kolla upp DHEA-S värdet så får du svart på vitt om du kan tänkas vara i behov av detta.

Gällande att ÄL kan utebli så kan det hänga ihop med att det för dessa personer inte har behövt så stor dos som tex 75 mg utan det hade kanske räckt med mindre mängd.

Det är likadant med alla vitaminer vi stoppar i oss, om vi tar allt möjligt till höger & vänster och det i kanske för stor dos så kan det göra mer skada än verkan. Så måtta med allt! Dock så tycker jag inte att man ska känna sig skräckslagen att testa DHEA. IVF kliniken i Falun skulle nog inte skriva ut detta utan att ta prov om det vore så riskabelt (fast väldigt dumt att de inte för sitt intresse tog reda på sina patienters värden innan de gav oss detta...).

Shit, jag skulle ju ta DHEA-S värdet idag när jag ska in till stan....Men jag stoppade i mig piller både i går kväll och så nu till frukost...Ska ju hellst ha uppehåll med preparatet i 24 timmar innan man kollar. Nåväl, får väl bli nästa vecka då istället.

• germany
    Pippi - Vi kanske ses i någon ÄD tråd framöver också . Det du först och främst ska tänka på är om du vill ha en öppen donator eller ej. Du har bara Finland och Island att välja på i såfall, förutom Sverige då. Det är nog också bara dessa länder som du kan söka ersättning från försäkringskassan för vård utomlands.
    Som sagt, vi kanske ses och pratas vid om ÄD i dessa trådar förr eller senare. Glad

cff- Jag kan mkt väl tänka mig att långa protokollet "skadar" kroppen mer motför korta behandlingen.
    Har hört fler som kört långa som säger att det tar längre tid för kroppen att få egen ÄL tex efter att de kört långa.
    Det säger sig självt kanske då långa förstätter kroppen i klimakteriet.
    Tråkigt med ditt AMH värde, det låg ju så himla bra för ett tag sen....Förstår faktiskt att du vill ta ett nytt värde snart....även om jag själv är livrädd för att ta om detta prov, kanske mest för att till slut få nej hos IVF kliniker.

Min remiss som ligger i en låda här hemma ska jag använda den dagen jag ger upp med egna ägg. Då vill jag verkligen ha svart på vitt hur mitt AMH värde ser ut. Men så länge jag får ut ägg så känns det inte som om det spelar någon roll hur lågt värde jag än har, chans finns alltid så länge äggen vill produceras.
  • alynda

Blir lite orolig över vad ni skriver här om de problem som kan uppstå om man får i sig högre dos än man behöver...

Jag har ätit DHEA i en dryg vecka nu, började m 50mg o har nu gått upp till 75mg. Har genom VC försökt få redan på var jag kan testa DHEA-s men de kan inte svara. Är det nån som vet var man kan vända sig i Stockholmsområdet? Känner nu en viss oro över att inte veta om jag gör nytta eller skada m preparatet. Alla andra värden är genomsnittliga för min ålder (40), så antagligen är DHEA det också, men jag har fortfarande acne (haft  sedan jag var 11) o knappt en rynka, så vem vet?
    Går nog ner i dos nu, men har inte bestämt mig för 25 el 50...

• Lillstoran
    tjej25 skrev 2012-10-04 23:17:40 följande:
    Hej jag hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden! Jag kommer göra PGD behandling nästa år då min fästman har en genetisk sjukdom. Jag vill ju såklart maxa mina ägg och chansen att bli gravid. Kan jag äta dhea även fast det är så lång tid kvar? Och gör det nått om jag äter ppiller under tiden?? Eller kan nån rekommendera något annat för att vi ska kunna öka våra chanser? Jag är 27 år och min fästman 38 år om det har betydelse.

Jag delar det som de andra har. Innan du börjar med detta så kolla upp att det verkligen behövs!Vilken klinik går du på?  Lycka till!
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-10-05 07:34:35 följande:
    Pippi - Vi kanske ses i någon ÄD tråd framöver också . Det du först och främst ska tänka på är om du vill ha en öppen donator eller ej. Du har bara Finland och Island att välja på i såfall, förutom Sverige då. Det är nog också bara dessa länder som du kan söka ersättning från försäkringskassan för vård utomlands.
    Som sagt, vi kanske ses och pratas vid om ÄD i dessa trådar förr eller senare. Glad

cff- Jag kan mkt väl tänka mig att långa protokollet "skadar" kroppen mer motför korta behandlingen.
    Har hört fler som kört långa som säger att det tar längre tid för kroppen att få egen ÄL tex efter att de kört långa.
    Det säger sig självt kanske då långa förstätter kroppen i klimakteriet.
    Tråkigt med ditt AMH värde, det låg ju så himla bra för ett tag sen....Förstår faktiskt att du vill ta ett nytt värde snart....även om jag själv är livrädd för att ta om detta prov, kanske mest för att till slut få nej hos IVF kliniker.

Min remiss som ligger i en låda här hemma ska jag använda den dagen jag ger upp med egna ägg. Då vill jag verkligen ha svart på vitt hur mitt AMH värde ser ut. Men så länge jag får ut ägg så känns det inte som om det spelar någon roll hur lågt värde jag än har, chans finns alltid så länge äggen vill produceras.
    Gemany - det kan nog vara bra att ställa sig i kön för ÄD även om det inte är aktuellt nu.

Tänk på att kötiden är flera år inom landstinget.

• tjej25

Tack tjejer för eran input!! Då avvaktar jag med det.. Men vet ni nått annat man kan göra för att öka alla chanser?? Jag är redan orolig att inga av de tre försöken kommer lyckas... Jag bor i Sthlm så det blir Huddinge för mig.

• Lillstoran
    tjej25 skrev 2012-10-05 11:27:12 följande:
    Tack tjejer för eran input!! Då avvaktar jag med det.. Men vet ni nått annat man kan göra för att öka alla chanser?? Jag är redan orolig att inga av de tre försöken kommer lyckas... Jag bor i Sthlm så det blir Huddinge för mig.

Jag gick också på Karolinska eller Huddinge. Det var nämligen någon som påpekade i en annan tråd att jag initialt hade skrivit Huddinge men sedan hade ändrat mig och gått över till Karolinska. Det tillhör allmänbildningen att veta att Karolinska och Huddinge är samma sak.

Fråga gärna om det är något, har nyligen gått på Huddinge eller Karolinska.  
  • Kattflickan

Dra ner, sluta med koffein, drick inga stora mängder alkohol, försök var i hyfsad form, vissa tror akupunktur kan hjälpa. D och E- vitamintillskott.

Annars så är du ju ung! Du borde ha bra förutsättningar vid PGD, betydligt bättre än en gammal hagga som jag och det gick ju ändå bra för mig.

I oktober, för ett år sen så var jag och mannen nervösa inför vårt möte på Reproduktionscentrum på Ackis. Kommer de att ge oss en remiss till PGD? Efter det har jag oroat mig för allt. Ska vi få ut några ägg, är de friska, blir det ET, blir det plus? Om jag då vetat att jag skulle vara gravid i vecka 17 ett år senare så hade nog det senaste året varit mindre ångestfyllt.

Svar på tråden Tips om dhea