• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Efter katastrofresultatet där mitt AMH på två månader sjunkit från 1,20 till <0,20 har jag blivit ganska panikslagen. Har just börjat nedregleringen i mitt 6 IVF (inte räknat några stimuleringar för några år sedan) och vet inte vad jag skall göra. Har börjag äta D3 och E-vitamin utöver allt annat samt testar nu i någon vecka att äta 100 mg DHEA per dag. Jag är helt klart piggare sedan jag började med det för några dagar sedan, men kan ju inte säkert veta att det hör ihop. Tror att mitt DHEA i kroppen påverkas negativt vid akut stress och kanske det också påverkar AMH (när jag testade <0,2 så hade jag tillbringat veckan på olika akutavdelningar på sjukhuset tillsammans med min svårt skadade pappa - vilket förmodligen gav ett ytterligare stresspåslag på en redan ohållbar vardag). 

Jag skulle vilja hitta någon forskning där de testat AMH dagligen under en längre tid (gärna med DHEA eller placebo insatt så att man kan se om det har någon effekt och då hur snabbt) - men har inte lyckats hitta något sådant. Jag har förstått att AMH är dyrt att testa, men varför är ingen forskare nyfiken???  

• cff

PS - anledningen till att jag tror att DHEA kan spela in är att både min DHEA-nivå och androstenedion och testosteron (som båda bildas direkt eller indirekt) av DHEA var lägre än de har varit tidigare när mitt AMH har varit högre. Eftersom dessa båda bildar Östrogen så känns det inte orimligt att högre värden av dessa ger högre Östrogen och kanske detta är bra för vårt AMH? Därför tänkte jag att om jag tillför lite mer DHEA så kanske det åter ökar androstenedion och testosteronet och då även Östrogenet och kanske det är bra för mina antrala folliklar. Såklart vet jag att jag mycket väl kan vara ute och cykla nu, men känner att jag inte har så mycket att förlora.

Fin bild på wikipedia över stereogenesisen: http://en.wikipedia.org/w/index.php?
    title=File:Steroidogenesis.svg&page=1

• germany
    cff - Så himla jobbigt med din pappa. Kommer han att bli återställd? Varför ska det dyka upp andra jobbiga saker när det redan är nog så jobbigt att dra barnkarusellen runt?! Rynkar på näsan

Jag är övertygad om att i allafalllångvarig stress sänker AMH värdet och helt enkelt försätter kroppen i för tidigt klimakterium. Jag har också haft mkt sjukdom runtomkring mig i många år och jag var ständigt orolig och rädd för hur allt skulle sluta och kroppen gick därför konstant på högvarv vad det gäller stresspåslag.....där har nog jag min tråkiga & enkla förklaring till varför jag fått diagnosen tidigt klimakterium.

Jag kommer från superfertila föräldrar och har flera lika superfertila syskon där alla har fler barn än 3, en syster har dessutom fått 2 av sina barn vid 40 års åldern.

Jag tror inte du är ute och cyklar som nu höjt dosen DHEA till 100 mg. Studier visar att man kan ta ända upp till 100 mg. Precis som du så har jag också höjt fast från 50 mg till 75 mg och jag har nu fått lite utslag igen och det på ryggen och lite plitor på hakan. Jag håller fortfarande ett fast tag om DHEA och tror att preparatet funkar för en del men inte för andra.

Mycket kan nog också hänga ihop med vilka värden man har på andra hormoner i kroppen också, precis som du skriver att när du haft bättre AMH så har även ditt testosteron värde tex varit högre än vad det var nu sist.
    Precis som med våra hormonbehandlingar med alla dess olika preparat så svarar vi där ocks helt olika, vilket inte är så konstigt då vi inte kan jämföra varandra till punkt och pricka då vi alla är totalt olika gällande värden och det finns ju många sådana att ta hänsyn till.

Jag vet att du vet Hjärta, men försök att inte stressa upp dig mera nu när din behandling dragit i gång. Din käre pappa kan du ju inte släppa stressen om....det förstår jag är jättesvårt. Men vad det gäller dig själv så behöver du nog finna lugn gällande vad som nu är på gång för din del. Jag är övertygad om att du gjort allt och mer än många andra för att försöka hjälpa kroppen på traven. Så luta dig tillbaka och först när du vet resultatet av din behandling kan du återigen agera igen eller så får vi hoppas att du kan skratta och vara lycklig över ett jättefint resultat. Visualisera och försök hålla modet uppe (lättare sagt än gjort....men det går mota bort de negativa tankarna redan vid dörren, det är inte bra att släppa in dom just nu i allafall).

Ta hand om dig och hoppas du inte behöver oroa dig över din pappa så länge utan att han snart är bättre.
    Massor av styrkekramar till dig.
  • cff
    Germany tack för dina varma ord Hjärta.
    Pappa var döende i en fruktansvärd sjukdom redan innan den skallskada han nu fick. Men, mot alla odds överlevde han skallskadan och har fått komma hem och är faktiskt förmodligen ganska återhämtad från den (men svårt att veta eftersom han är så sjuk redan i grunden). Väldigt krävande för hela familjen eftersom han behöver hjälp och vård (ofta av flera personer samtidigt) 24h om dygnet. Och såklart är vi alla väldigt ledsna och tycker så fruktansvärt synd om honom.

Jag hittade massa forskning som visat en mycket hög korrelation mellan just Testosteron och Androstendion och AMH... Så även om dessa värden inte var under referensintervallet, så vore det logiskt om jag kan höja amh genom att höja testosteron och androstendion-halten (såklart utan att de blir för höga, för det kan nog få motsatt effekt, men jag ligger fn ganska lågt på dessa).

Det skulle kunna vara ett tips till er alla som testa S-DHEA - testa även S-Androstendion (mitt värde låg runt 3 när jag testade "högt" på AMH och bara 1.5 nu) och S-Testosteron (nu låg jag på 1,1 men låg på 2,0-2,6 när AMH var bra).

En annan tanke jag nu har är att jag nu senast testade 24h efter senaste DHEAt, medan jag tidigare gånger haft lite kortare uppehålle 12-18 timmar. Alla dessa ämnen har ju kort halveringstid - tänk om det kan vara så att variationerna under dygnet är så stora och att AMH kan gå ned så snabbt om vi gör uppehålle med DHEA??? Det skulle i så fall tala för att man skall dela upp DHEAt 3 gånger över dagen och inte bara ta på förmiddagen så att nivån hålls uppe i kroppen. Tål att funderas på .)
  • mba12

TSH=1,1 T3=4,2 och T4=9, läkaren sa att det är normalt men AMH ligger fortfarande <0,2, Ingen förändring på min AMH sen Mars!
    Började med Menopur 450 iu igår!

• PimPim1

Jag är inte så kunnig om tester och nivåer men var och fick ut min journal från första besöket hos gyn. Jag har inte tänkt så mycket på det men började fundera på mina värden nu sist när doktorn sa att mitt FSH var riktigt bra (6,7).  Mitt AMH var superlågt i den gamla journalen. Det var för över 1 år sedan och värdet låg på 0,2 Rynkar på näsan. Denna gång tykte inte doktorn att jag skulle ta AMH, hon verkade tycka att FSH har större betydelse och om FSH var ok så behövde man inte oroa sig så mycket för AMH... Vad tror ni, hur mycket betydelse har AMH? Kan man påverka värdet på något sätt? Kan DHEA påverka AMH eller är det bara FSH som kan påverkas av DHEA, livsstil eller finns det något annat som visat sig kunna öka AMH? Är det så att AMH varierar eller är det kört när det väl är lågt? Berätta gärna vad ni tror.

• germany
    cff - Vilket tråkigt öde för din pappa och för hela er familj. Att se en kär familjemedlem och det på ett sätt som inte är han längre är fruktansvärt och så för honom själv.....Usch, i bland undrar man vart allt det onda ska leda, varför en del måste drabbas så fruktansvärt hårt och vad det kan komma ut för gott av det Rynkar på näsan.
    Hoppas som sagt att ni orkar hantera det hela och det tillsammans. Hjärta

Jag ska ta mitt DHEA-S värde i morgon och har tänkt ha 24 timmars uppehåll med DHEA tills provet är taget.
    Synd att jag inte nu har remiss för de andra två som du föreslagit att testa. Men läkaren som skrev provremissen är ledig.

mba12 - Dina provsvar såg ju bra ut! Grattis till dom i allafall. Och så får du helt enkelt blunda för resultatet av AMH och så nu köra på med in pågående behandling och försöka fokusera på att det ska gå bra. Så länge du inte vet hur det kommer att gå så ska du inte tänka på att det inte ska gå utan tvärtom, försök må bra och sänk inte kroppen med en massa "må dåligt känslor", det är det sista du behöver just nu.

Håller tummar för dig nu!!!! Solig

Pim pim - AMH ensamt säger egentligen ingenting om dina chanser. Att ditt FSH var bra är ju verkligen toppen! Det är nog lite "värre" om man både har högt FSH och lågt AMH. Så jag tycker din läkare var ritkigt vettig som inte brydde sig om AMH denna gång i och med att ditt FSH låg så pass bra till.
    AMH säger bara kvantitet på ägg, du har säkerligen ägg kvar för att kunna lyckas och även om de är färre motför några år sedan så kan du dessutom ha fina ägg kvar. Det kan vara svårare att vaska fram guldäggen om man som jag har både högt FSH och lågt AMH.

AMH kan alla gånger variera, vad det beror på vet jag inte. Jag tog AMH prov med 10 dagars mellanrum och ett visade på 0,67 och det andra på 0,29.....Med andra ord så vet jag inte vilket värde jag ska tro att jag ligger på. Har inte vågat ta ett tredje prov för jag orkar inte få svart på vitt vad det är.....Jag bryr mig mer om hur många ägg vi får ut och hur kvaliten på dessa ser ut. Än tänker jag kämpa på litegranna till innan vi går över till ÄD.
  • Lillstoran

AMH kan väl variera, det vet alla nu.

AMH mäter den kvarvarande äggreserven dvs. antalet ägg men inte kvaliteten. Så har jag tolket det.

MBA - lycka till! Berätta gärna hur det går.    

Svar på tråden Tips om dhea