• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

pim pim - förlåt mig om jag är glömsk...men har du kollat ditt DHEA värde?
    Om inte, försök ta ett prov och det så snart som möjligt.

Jag börjar med korta protokollet i morgon, känns inget vidare att ge sig in i denna karusell igen.....Dagarna, månaderna, åren går så fort så fort.....och jag får nästan ångest över var denna karusell väljer att stanna till slut. Men en dag i taget är väl det enda rätta och så vet jag ju att jag inte är ensam om att livet just nu inte är riktigt normalt eller så soligt som det skulle kunna vara om man bara sluppit allt som denna karusell "tar". För det suger rejält i bland och inte är det en dans på rosor direkt...

• Lillstoran
    germany skrev 2012-10-22 09:22:53 följande:
    pim pim - förlåt mig om jag är glömsk...men har du kollat ditt DHEA värde?
    Om inte, försök ta ett prov och det så snart som möjligt.

Jag börjar med korta protokollet i morgon, känns inget vidare att ge sig in i denna karusell igen.....Dagarna, månaderna, åren går så fort så fort.....och jag får nästan ångest över var denna karusell väljer att stanna till slut. Men en dag i taget är väl det enda rätta och så vet jag ju att jag inte är ensam om att livet just nu inte är riktigt normalt eller så soligt som det skulle kunna vara om man bara sluppit allt som denna karusell "tar". För det suger rejält i bland och inte är det en dans på rosor direkt...

Germany - jag önskar dig lycka till Äpple
  • Vi 5

Germany, åh förstår din känsla inför att börja igen, det är tufft när man vet vad som väntar, och på ett sätt är det också som du säger ett steg till i karusellen som man ju inte vet var den slutar. På så sätt tycker jag att det är jobbigt, det är som att man vet att om det inte går vägen så tappar man hoppet ett snäpp till, om du förstår hur jag menar? Så länge man går och väntar på ett försök kan man ju få ha hoppet kvar. Hur länge har du ätit DHEA nu?

Förlåt om jag är tjatig, men tog du något mer värde än DHEA-S? Har för mig att du skrev om något testosteronvärde med? Men när jag letar tillbaka i tråden hittar jag inget om det så det kan ha varit någon annan sm förespråkade det. Jag ska till VC i morgon och hoppas övertala dem att ta lite prover, funderar på DHEA-S, testosteron och om det går att kolla östrogenet. Vill även ta nytt TSH. Borde jag be om något mer?
    Önskar dig all lycka till nu!

• germany
    Lillstoran skrev 2012-10-22 10:25:06 följande:

Germany - jag önskar dig lycka till Äpple
    Tack så mycket, kan behövas många lycka till och tummar som hålls....för mig och för alla andra fantastiska kämpare Hjärta
  • germany

Vi 4 - Oh, du är inte alls det minsta tjatig Skrattande.
    Jag har snart ätit DHEA i 5 månader på raken.

Nej, jag tog bara DHEA-S, fick vara nöjd med det då den läkare jag bad om remiss inte är så lätt att be om diverse prover. Men jag har andra läkare att gå till som jag så småningom ska försöka få till att få ta om DHEA-S och då även komplettera med testosteron och östrogen.
    Jag tror det var Cff som hade tagit dessa prover förutom DHEA-S, kolla i hennes senaste inlägg så kanske du hittar hennes information om de prover som hon tog.

De prover du ska ta som du har räknat upp låter väl som en mkt bra ide, TSH är ett prov som vi som håller på med IVF borde ta regelbundet då det är så viktigt att värdet ligger bra (gärna på 1,0 istället för som runt 2 som många läkare och faktiskt även IVF klinikerna tycker är ok). Ska se om jag hittar en bra sida som man kan använda sig av ifall en del läkare vägrar låta en ta just TSH, återkommer med den sidan om ett tag.

I övrigt så kan väl full blodstatus vara en ide att kolla upp när du ändå är på gång? Kanske D-vitamin skulle vara intressant i våra sammanhang också? Finns egentligen massa prover att kunna ta som är intressant för oss,  såsom progestron, FSH och kortisol. Men kanske svårt att få ta allt på en och samma gång, så jag skulle nog vara jättenöjd att få ta just de prover som du själv hade tänkt be om och så i allafall D-vitamin och full blodstatus.
    Resten kan du kanske få ta hos en annan läkare?

Tack för ditt lycka till!

• Hannah8401

Stort lycka till till dig nu Germany, Hoppas dhean haft verkan så du får ut många fina friska ägg. Vet du när det blir äggplock?
    Är det någon som provat Vitex eller Q10? Eller vet om det är något för oss?

• Lillstoran
    germany skrev 2012-10-22 11:44:25 följande:
    Tack så mycket, kan behövas många lycka till och tummar som hålls....för mig och för alla andra fantastiska kämpare Hjärta
    Det var Falun du gick.

Varför vill de köra korta protokollet? Blir det Gonal - f eller Menopur? Vad är planen om inte detta går, kommer du att fortsätta med ytterligare försök?

De verkar vara duktiga i Falun. Har bara hört positivt om dem. Deras långtidsodling.      
  • germany
    Hannah8401 skrev 2012-10-22 13:53:24 följande:
    Stort lycka till till dig nu Germany, Hoppas dhean haft verkan så du får ut många fina friska ägg. Vet du när det blir äggplock?
    Är det någon som provat Vitex eller Q10? Eller vet om det är något för oss?

Tack snälla för ditt lycka till. Vet ej riktigt när ÄP blir. Ska ju på VUL först osv.
    Har tyvärr aldrig provat det du nämner, bara hört lite om Q10.
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-22 15:36:30 följande:
    Det var Falun du gick.

Varför vill de köra korta protokollet? Blir det Gonal - f eller Menopur? Vad är planen om inte detta går, kommer du att fortsätta med ytterligare försök?

De verkar vara duktiga i Falun. Har bara hört positivt om dem. Deras långtidsodling.      
    Ja, jag går i Falun. Korta eller långa protokollet?....Jag har provat båda två tidigare och för min del så har det varit hugget som stucket.

På din fråga om vad jag har för plan om detta inte lyckas så kan jag helt enkelt inte börja tänka så precis när jag ska till att sätta igång med min behandling!!!
     Så, en sak i taget och just nu så är det såklart min stora förhoppning om att jag och min man ska lyckas....resten ev skit & flopp får jag försöka ta tag i sen....men riktigt så vill jag alltså inte tänka, att vi förmodligen inte ska lyckas och därmed måste ha en plan B direkt nu.... Däremot så är kan jag sant erkänna att jag inte direkt ser fram emot min behandling och alla steg man ska passera inann man ens är framme vid ÄP.

OM jag ramlar ner i mörkret igen så är det som sagt något jag vare sig vill eller ska tänka på nu. Dock så har jag alltid tagit mig upp ännu starkare därifrån,  så "den dagen den sorgen". Men förhoppningsvis ska jag också få känna samma lycka som du och många andra kämpare har lyckats nå fram till.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-10-22 18:44:10 följande:
    Ja, jag går i Falun. Korta eller långa protokollet?....Jag har provat båda två tidigare och för min del så har det varit hugget som stucket.  På din fråga om vad jag har för plan om detta inte lyckas så kan jag helt enkelt inte börja tänka så precis när jag ska till att sätta igång med min behandling!!!  Så, en sak i taget och just nu så är det såklart min stora förhoppning om att jag och min man ska lyckas....resten ev skit & flopp får jag försöka ta tag i sen....men riktigt så vill jag alltså inte tänka, att vi förmodligen inte ska lyckas och därmed måste ha en plan B direkt nu.... Däremot så är kan jag sant erkänna att jag inte direkt ser fram emot min behandling och alla steg man ska passera inann man ens är framme vid ÄP. OM jag ramlar ner i mörkret igen så är det som sagt något jag vare sig vill eller ska tänka på nu. Dock så har jag alltid tagit mig upp ännu starkare därifrån,  så "den dagen den sorgen". Men förhoppningsvis ska jag också få känna samma lycka som du och många andra kämpare har lyckats nå fram till.

Det börjar närma sig nu och blir planerat kejsarsnitt i januari 2013 på Karolinska Sjukhuset. Det var inte meningen att vara framfusig, bara undrade och tycker inte du ska tänka på framtiden just nu. Är bara så att jag själv är väldigt planerande. Är nog en av de få som tyckte IVF behandlingen var rätt så kul, men det berodde på avsaknad av biverkningar och att allt var nytt och spännande. Sedan fick jag hopp och tyckte det var kul att det hände något. Vi hade ju försökt i nästan 1 år efter missfallet utan resultat. Skönt att köra korta protokollet det sparar ju mycket tid. Håller tummar och tår.
Svar på tråden Tips om dhea