• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-24 14:53:25 följande:
    Germany, ja precis, men för mig är den där chi-känslan väldigt stark och övergår i något som närmast är en smärtsensation som varar tills nålen tas ut. Jag känner direkt om de sticker fel för då får jag inte den där känslan, jag kan trots att det gör rätt ont känna mig väldigt avslappnad även under tiden som nålarna sitter, men mest efteråt. I bland kan de behöva ta ut några av mina nålar för de känns så starkt, dem enar att de då ändå har effekt. De måste alltid ta sina tunnastenålar på mig också. Tydligen kan de känna att "det tar" när de sticker också, iaf de som är duktiga. Intressant det där. Förstår också att du gruvar dig, den senaste gången var det riktigt jobbigt med den biten tyckte jag. Håller tummarna att denna tid ska bli uthärdlig för dig! Och självklart för att resultatet ska bli bra.

Kattflickan, intressant med effekterna du upplvede av akupunkturen, och så himla roligt att du blev gravid! 

Anne, så fint att du är igång igen!

MsBoring, kul att du är på G du med! Spännande att du också valt Falun igen.

Lillstoran, ja det är intressant med personkemi, och ofta viktigt. samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att man eg. nog borde passa sig lite för att använda det för mycket när det gäller rekryteringssammanhang, det kan ju leda till att det blir en väl homogen arbetsgruppp med "likatänkande" som gör att man missar andra infallsvinklar och i värsta fall blir diskriminerande. Nu säger jag inte att det var det ni gjorde, men det är ju en debatt som förs när det gäller rekrytering att just det att "gå på känslan" lätt kan leda till tex diskriminering pga etnicitet, men även kön och ålder. Som exempel så tenderar män att rekrytera män för att de är "likasinnade", (vilket kan leda till att det tex blir färre kvinnor i styrelser) etniska svenskar tenderar att välja bort svenskar med annan bakgrund osv. men det är ju en annan debatt och hör eg inte hemma här.  Kom bara att tänka på det.  

Jag har varit på labbet för att ta proverna i dag, då frågade jag lite om det med att DHEA inte fanns med, men det gjorde det ju visade det sig när hon tagit alla rör och gick in och tittade i sin dator. Jag frågade om det då gick att använda något från mina rör till den analysen och det skulle det, om jag nu bara kunde få läkaren att cleara det. Så jag förökte få tag i henne, men hittade bara sjuksköterskor som iaf lovade att be henne cleara det med labbet. Så nu håller jag tummarna att mitt meddelande nådde fram. Känner mig något krånglig, men blev lite full i skratt när jag insåg att jag instruerat sköterskan att tala om för läkaren hur hon skulle göra Oskyldig
    Oj, vilken intressant infallsvinkel. Har ju inte med DHEA att göra, men ni diskuterar ju ändå en massa annat som också är off-topic (även utan min medverkan). Min tanke var mer att om man inte känner att personkemin stämmer med behandlade läkare eller inte har förtroende för denne, då måste det ju vara ännu svårare att lämna ut sig och få hjälp.

Tror personkemin och det intryck man får är avgörande av en person. En del människor tycker man om och andra inte. Dessvärre är det nog som du säger, man söker omedvetet upp personer som är lik en själv och tänker på samma sätt som man själv gör. Den här känslan "vi har mycket gemensamt". Man speglar sig gärna i sig själv och simmar i sitt eget vatten. Är det en större grupp så kan inte alla vara lika, utan det måste till en viss "dynamik" och ålika åldrar, erfarenheter och bakgrund.

De där personlighetstesterna man gör vid intervjer är mycket till att se att man är "normal" dvs. ligger inom ett spam om 30 - 70 procent. Inte är för långt ute i kanterna eller för individualistisk.   

Jag var ute igår och åt med en väninna som har en 1 åring. I föräldragruppen var de 12 personer, men hon umgås bara med 4 av dem. Även där är det personkemi som avgör vilka man träffar.

Mitt tips är ändå att försöka få en läkare personkemin stämmer med och en klinik man har förtroende för. Äpple        
  • germany

Vi 4 - Liten paus mitt i disk och matlagning (sådana saker som man också måste ägna sig åt) Tungan ute
    Vad bra att du kanske nu snart får svar på ditt DHEA värde, tror nog att du instruerade sköterskan så hon inte törs göra annat än att se till att allt ordnar sig till det bästa Skrattande.

Din kropp  kanske formligen suger i sig akupunkturbehandlingen och att du har ont även när nålarna inte rörs har något samband med att du verkligen behöver behandlingen?

Snällt att du håller tummar åt mig, dom kan behövas hållas och det många många så kanske tummen upp visar sig till slut Glad

Tack Lillstoran för dina tummar & tår också.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-10-24 15:07:13 följande:
    Vi 4 - Liten paus mitt i disk och matlagning (sådana saker som man också måste ägna sig åt) Tungan ute
    Vad bra att du kanske nu snart får svar på ditt DHEA värde, tror nog att du instruerade sköterskan så hon inte törs göra annat än att se till att allt ordnar sig till det bästa Skrattande.

Din kropp  kanske formligen suger i sig akupunkturbehandlingen och att du har ont även när nålarna inte rörs har något samband med att du verkligen behöver behandlingen?

Snällt att du håller tummar åt mig, dom kan behövas hållas och det många många så kanske tummen upp visar sig till slut Glad

Tack Lillstoran för dina tummar & tår också.

{#emotions_dlg.flower} tycker faktiskt samma som Vi 4. Bad dem alltid att inte lägga över det tunna tygskynket för att det inte ska tynga nålarna. Så fort de börjar vrida på dem eller något tynger gör det ont.

Undrar på fullt allvar om jag var överkänslig. De flesta andra störs ju inte av nålarna, och precis som du säger så tycker de flesta att det är avkopplande. Däremot så stördes jag inte alls av sprutorna och ÄP minns jag inte ens vad som hände. Karonlinska fick in en full-knock. Jag låg däckad resten av dagen och vet inte vad som hände. Skäms 
  • cff

Angående när man skall sluta med DHEA:

När jag började äta DHEA sökte jag runt mycket på nätet efter info om när man skulle sluta i samband med IVF och kom fram till att de allra flesta (i USA, eftersom det verkar vara där de håller på mest med DHEA i samband med fertilitet) fått rekommendationen att sluta ta tillskott när de fått dubbelt bekräftat att de är gravida (jag antar att det betyder plus på stickan hemma följt av blodprov - kanske tar man blodprov direkt där när man blir gravid vid IVF, i Danmark gör man inte  det). På andra siter har jag läst att man skall trappa ned när man väljer att sluta - men då har det varit när man slutar av andra anledningar än graviditet.

Men... jag blev ju faktiskt gravid i mars (efter insemination) och slutade då tvärt med DHEA. Men, det blev ett mycket tidigt missfall så jag var endast gravid några dagar och "råkade" då ta mina blodprover när jag gjort uppehåll med dhea i 3 dygn. Då hade min nivå av S-DHEA sjunkit drastiskt till under referensintervallet (1,3 - referensintervallet var 1,6-9,2). Det verkar som om mina binjurar fortfarande fungerade dåligt och jag vill därför inte ta 2 veckors uppehåll i samband med varje IVF eftersom jag då är rädd för att de skadar utvecklingen av mina folliklar (antrala eller mognande, jag vet inte riktigt i vilken fas de behöver högre nivåer av de hormon som bildas av DHEA).

De två gånger jag gjort uppehåll 24 timmar innan DHEA-provet har min nivå legat på 3,0 och 3,4 och de två gånger jag gjort provet efter endast 12 timmars uppehåll har nivån legat på 8,4 och 8,0 det finns ingen trend relaterat till hur länge det var sedan jag började äta DHEA). 

Jag kommer dock att sluta omgående om jag får ett plus - men då måste jag nog hitta en endokrinolog (gärna som är expert på könshormoner) att diskutera med, vill ju inte åter få brist av DHEA och vet ju inte om en brist även kan skada ett foster.   

• Cice
    susmar72 skrev 2012-10-25 11:18:01 följande:
    Germany och Tuvalina : lycka till och jag håller min tummarna er!
    {#emotions_dlg.flower}Hjärta

Lycka till er {#emotions_dlg.flower}   
  • germany
    cff skrev 2012-10-24 20:54:21 följande:
    Angående när man skall sluta med DHEA:

När jag började äta DHEA sökte jag runt mycket på nätet efter info om när man skulle sluta i samband med IVF och kom fram till att de allra flesta (i USA, eftersom det verkar vara där de håller på mest med DHEA i samband med fertilitet) fått rekommendationen att sluta ta tillskott när de fått dubbelt bekräftat att de är gravida.

Det verkar som om mina binjurar fortfarande fungerade dåligt och jag vill därför inte ta 2 veckors uppehåll i samband med varje IVF eftersom jag då är rädd för att de skadar utvecklingen av mina folliklar (antrala eller mognande, jag vet inte riktigt i vilken fas de behöver högre nivåer av de hormon som bildas av DHEA).
    Jag har också tänkt lite som dig i dina sista rader här ovan. Kanske blir det något vajs med folliklarna om man helt plötsligt slutar med preparatet. Sedan tänker jag som så att varför jag tar tillskott av DHEA är ju för att jag förmodligen mist nästan all min egna tillverkning av hormonet DHEA pga att jag kommit upp en bra bit i åldern där det oftast inte finns så mycket av hormonet kvar. Då kan jag tycka det är märkligt om det skulle vara av ondo att fortsätta äta tillskottet under IVF behandlingen?

Det måste ju kunna jämföras med att ha en helt normal DHEA nivå i kroppen som man då har när man är 20 år och vill bli gravid.  Ser jag till mig själv så ligger jag precis mitt i ref.värdet och  vippar inte ens på det högre gränsvärdet. De som är yngre och har en normal nivå av DHEA hormonet och som också måste göra IVF av andra skäl som tex stopp i äggledarna, de kan ju inte bara ta bort sitt naturliga hormon utan genomför IVF med IVF hormonpreparat och där de då säkerligen har högt DHEA nivå i kroppen. Ingen som har reflekterat eller tänkt på det?

Jätteintressanta diskussioner och funderingar.
    Kontaktade min IVF klinik i går för att få deras syn på att fortsätta äta DHEA eller ej när man påbörjar med sprutor. Hoppas jag inte la orden i munnen på dom så att de för enkelhetens skull helt plötsligt ändrar sig och säger åt mig att sluta med prasteron (DHEA).....I bland kan det bli så också, liknande har jag varit med om i andra sammanhang i tex mitt yrkesliv Obestämd. Man vill ju höra vad de tror och inte vad de tror att jag vill höra....

Jag äter fortfarande DHEA och har kommit till sprutdag 4. Dock har jag sänkt från 75 mg till 50 mg och kanske att jag någon enstaka dag kan ta endast 25 mg. Men sluta helt vill inte min man att jag gör och så är jag inne lite på det som cff då också har tankarna inne på. Svårt är det....men samtidigt så måste jag våga lita på läkarna här i Sverige också och tro på att de i något vet vad de pysslar med.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-10-26 08:13:04 följande:
    susmar - Tack för lyckotummarna Hjärta
    Hur går det?
  • Lillstoran

Germany - har du fått tillbaka 2 ägg vid dina tidigare försök?

Har förstått det som att de alltid odlar vidare i Falun, även om de gör ET på dag 2. Dvs. de fryser inte på dag 2 även om äggen är 4-celliga utan de vill odla blastocyster.

På Karolinska där jag gick odlar de 5 dagars om man har fler än 5 fina befruktade ägg och fryser resterande på dag 5.

I annat fall blir det insättning dag 2, då de även fryser på dag 2 om äggen är fina. De ger även ägg en chans som inte är så fina dag 2 och låter dem ligga till dag 5.     

Svar på tråden Tips om dhea