• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Vi 4 skrev 2012-10-23 21:37:01 följande:
    Cice, tack jag tror mkt på akupunktur!

, jag har gått hos många olika akupunktörer och även för mig känns det jättemycket och gör verkligen ont. Flera av de jag gått till har sagt att det är positivt och att de som känner mkt ofta svarar mkt bra på behandlingen. Jag får även kraftig rodnad efter nålarna vilket tydligen är ett bra tecken. Så jag tror helt enkelt att det är individuellt hur man reagerar. Sedan kan de iofs vara olika duktiga på att sticka, men det är inte den smärtan jag menar.

Germany, jag hoppas du får bra svar från Falun som du känner dig trygg med. Jag vet faktiskt inte om de kan skicka iväg prover. Men kanske går det att få de proverna om jag väljer Falun och de kan motivera min gym. Hur gick det med sprutan?
    Det ska kännas när nålarna har hamnat rätt, en sorts genomborrande konstig känsla som letar sig inåt i kroppen och man känner "känslan" djupt inne i kroppen när akupunktören sedan snurrar lätt på nålarna. Men smärta har jag aldrig upplevt. Tror också att det är helt individuellt hur man reagerar samt att en del som sätter nålar kanske inte har satt dom på exakt rätt ställe (men det är heller inte någon sådan känsla som jag beskriver) Sedan kan kanske tjockleken på nålarna också variera och att sticken därmed känns olika och att vi alla har olika smärttröskel. 

Sprutan är det inga problem alls med att ta....men gruvar mig något så grymt för hela behandlingen för jag vet hur svårt och jobbigt det är att ta sig uppför alla trappsteg innan man ens är framme vid ett ev ET......

När jag bad min läkare om att få ta DHEA-S så sa jag att jag gärna ville se vad värdet låg på då jag ätit DHEA en tid. Om läkare inte vet om att man äter DHEA så kan man också säga att man vill veta värdet innan man ev påbörjar med preparatet för att se om man verkligen är i behov av det eller ej.
  • germany
    Kattflickan skrev 2012-10-23 22:18:01 följande:
    Grattis Germany till fina resultat på dhea analysen! Du vet att jag håller båda tummarna för dig! 

Jag vet att du håller tummar för mig Glad och du vet att du finns i mina tankar titt som tätt.
    Är flera av er som jag haft kontakt med som nu lyckats och jag är så himla glad för eran skull, oavsett om det är med egna ägg eller med donerade ägg. Hoppas jag får berätta något roligt för er i framtiden.....än har jag inte kastat in handuken även om det är himla tufft mellan varven att leva med denna ovisshet om hur det ska bli.....
  • Tuvalina

Germany, jag började med korta protokollet i måndags. Du och jag är i samma fas nu. Jag är inte så aktiv längre på FL men jag kikar in ibland och följer er alla. Intressant med DHEA provet. Jag har ätit det i fyra mån och slutade vid förra mensen. Jag ska göra VUL på måndag i Falun. När ska ni dit?

• Lillstoran
    germany skrev 2012-10-24 08:40:08 följande:
    Det ska kännas när nålarna har hamnat rätt, en sorts genomborrande konstig känsla som letar sig inåt i kroppen och man känner "känslan" djupt inne i kroppen när akupunktören sedan snurrar lätt på nålarna. Men smärta har jag aldrig upplevt. Tror också att det är helt individuellt hur man reagerar samt att en del som sätter nålar kanske inte har satt dom på exakt rätt ställe (men det är heller inte någon sådan känsla som jag beskriver) Sedan kan kanske tjockleken på nålarna också variera och att sticken därmed känns olika och att vi alla har olika smärttröskel. 

Sprutan är det inga problem alls med att ta....men gruvar mig något så grymt för hela behandlingen för jag vet hur svårt och jobbigt det är att ta sig uppför alla trappsteg innan man ens är framme vid ett ev ET......

När jag bad min läkare om att få ta DHEA-S så sa jag att jag gärna ville se vad värdet låg på då jag ätit DHEA en tid. Om läkare inte vet om att man äter DHEA så kan man också säga att man vill veta värdet innan man ev påbörjar med preparatet för att se om man verkligen är i behov av det eller ej.
    Just det! Aj, aj,

Hoppas det går bra och jag håller tummar och tår för dig. 
  • MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-10-24 09:01:48 följande:
    Germany, jag började med korta protokollet i måndags. Du och jag är i samma fas nu. Jag är inte så aktiv längre på FL men jag kikar in ibland och följer er alla. Intressant med DHEA provet. Jag har ätit det i fyra mån och slutade vid förra mensen. Jag ska göra VUL på måndag i Falun. När ska ni dit?
    Trappade du ner eller slutade du tvärt med DHEA? jag har idag ätit i 3 månader och kommer till näste mens sluta för då ska jag sen börja med nästa behandling och känner jag vill ha avslutat DHEA då.

Lycka till nu!! fina tankar till dig {#emotions_dlg.flower}

Germany, lycka till dig dig också Solig
  • Tuvalina
    MissBoring skrev 2012-10-24 10:55:29 följande:
    Trappade du ner eller slutade du tvärt med DHEA? jag har idag ätit i 3 månader och kommer till näste mens sluta för då ska jag sen börja med nästa behandling och känner jag vill ha avslutat DHEA då.

Lycka till nu!! fina tankar till dig {#emotions_dlg.flower}

Germany, lycka till dig dig också Solig
    Tack gulliga MIssB!!

Jag trappade inte ned. Det behöver man inte göra. De säger ju på kliniken att man ska sluta på TD så då är det ju bara att sluta nu med... inte sant? Jag vill inte heller äta DHEA under behandlingen.

När börjar du nästa behandling? Blir det Falun? Kram till dig!!
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-10-24 09:01:48 följande:
    Grattis till att du är på gång igen :)
    Skönt med en paus från FL.
    Ja, jag känner mig nöjd med att jag låg i mitten av ref.värdet, alltså varken åt det ena eller det andra hållet.
    Men visst hade jag mer än gärna vetat vad värdet låg på innan intag av preparatet också....men jag hoppas att andra som läser denna tråd tar till sig informationen och tar ett prov innan de börjar med DHEA.

Jag går hos samarbetsläkare och ska på första VUL på....måndag (samma som dig) Glad
    Du och jag får "Wish us luck" i tankarna när den dagen närmar sig.

Tack Miss B för din lycka till hälsning. {#emotions_dlg.flower}
  • Lillstoran

Ingen som vet hur det har gått för MBA - hon skulle också gå i Falun ?

I veckan har jag anställt två personer eftersom det börjar närma sig. Jag träffade 10 personer och gick vidare med 3 personer. 2 av dem anställde jag, den ena fast anställde jag direkt och den andra hyrde vi in 3 månader. Men vi ska även fast anställa en person till.

Märkligt precis som föräldragrupper, och arbetskollegor hur mycket en rektyering styrs av personkemi. Meriterna har man ju redan gallrat ut när man kommer till intervju, 90 procent styrs av "personkemin" och "magkänslan". Hur duktig man är på att "sälja in sig" och göra "bra intryck". Det ska liksom "klicka" med rekryterande chef. En del människor tyckte jag direkt om och en del kände jag redan efter 10 minuter att den här personen blir det inte.

Så kände jag faktiskt med IVF läkarna också på Karolinska. Att få förtroende för någon. Vad viktigt det är att få någon som PAL som man känner förtroende för och som personkemin stämmer med, samma med gynekologen. Lite klurigt med motstridiga besked angående DHEA som ni skriver. Den ene säger en sak den andra en annan. Alltså ingen exakt vetenskap. Som att hoppa på ett ben och växla till det andra.        

• MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-10-24 12:00:29 följande:
    Tack gulliga MIssB!!

Jag trappade inte ned. Det behöver man inte göra. De säger ju på kliniken att man ska sluta på TD så då är det ju bara att sluta nu med... inte sant? Jag vill inte heller äta DHEA under behandlingen.

När börjar du nästa behandling? Blir det Falun? Kram till dig!!
    Det va så jag tänkte med, att kan man sluta på TD så kan jag sluta nu men så tar alltid tankarna en extra vända Flört

Jag börjar förhoppningsvis spraya om drygt en vecka, nästa fredag för då är jag på dag 21. Men jag har inte fåttok än och heller inte alla preparat.. Det blir Falun för mig igen. Jag har mailat dem och ställt lite frågor som jag fick positiva svar på så då kändes det rätt. Tyvärr är de väldigt dåliga på att maila tillbaka. Fick av Sunseed att hon tycker dom ringer tillbaka samma dag eller dagen efter om man ringer. Tyvärr så sitter jag ju i telefonen hela dagarn, därför är det inte optimalt för mig. Blir stressad av att se att dom ringer å jag missar samtalet, därför försöker jag maila men jag ska göra ett sista försök nu, sen måste jag väl ringa iaf...
    Kram
  • Vi 5

Germany, ja precis, men för mig är den där chi-känslan väldigt stark och övergår i något som närmast är en smärtsensation som varar tills nålen tas ut. Jag känner direkt om de sticker fel för då får jag inte den där känslan, jag kan trots att det gör rätt ont känna mig väldigt avslappnad även under tiden som nålarna sitter, men mest efteråt. I bland kan de behöva ta ut några av mina nålar för de känns så starkt, dem enar att de då ändå har effekt. De måste alltid ta sina tunnastenålar på mig också. Tydligen kan de känna att "det tar" när de sticker också, iaf de som är duktiga. Intressant det där. Förstår också att du gruvar dig, den senaste gången var det riktigt jobbigt med den biten tyckte jag. Håller tummarna att denna tid ska bli uthärdlig för dig! Och självklart för att resultatet ska bli bra.

Kattflickan, intressant med effekterna du upplvede av akupunkturen, och så himla roligt att du blev gravid! 

Anne, så fint att du är igång igen!

MsBoring, kul att du är på G du med! Spännande att du också valt Falun igen.

Lillstoran, ja det är intressant med personkemi, och ofta viktigt. samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att man eg. nog borde passa sig lite för att använda det för mycket när det gäller rekryteringssammanhang, det kan ju leda till att det blir en väl homogen arbetsgruppp med "likatänkande" som gör att man missar andra infallsvinklar och i värsta fall blir diskriminerande. Nu säger jag inte att det var det ni gjorde, men det är ju en debatt som förs när det gäller rekrytering att just det att "gå på känslan" lätt kan leda till tex diskriminering pga etnicitet, men även kön och ålder. Som exempel så tenderar män att rekrytera män för att de är "likasinnade", (vilket kan leda till att det tex blir färre kvinnor i styrelser) etniska svenskar tenderar att välja bort svenskar med annan bakgrund osv. men det är ju en annan debatt och hör eg inte hemma här.  Kom bara att tänka på det.  

Jag har varit på labbet för att ta proverna i dag, då frågade jag lite om det med att DHEA inte fanns med, men det gjorde det ju visade det sig när hon tagit alla rör och gick in och tittade i sin dator. Jag frågade om det då gick att använda något från mina rör till den analysen och det skulle det, om jag nu bara kunde få läkaren att cleara det. Så jag förökte få tag i henne, men hittade bara sjuksköterskor som iaf lovade att be henne cleara det med labbet. Så nu håller jag tummarna att mitt meddelande nådde fram. Känner mig något krånglig, men blev lite full i skratt när jag insåg att jag instruerat sköterskan att tala om för läkaren hur hon skulle göra Oskyldig

Svar på tråden Tips om dhea