• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Hannah, Jag har precis beställt Q10, det verkar finnas lite belägg för att det är bra för mannens spermiekvalitet, men när det gäller kvinnor är det inte så utforskat. Det finns lite lättbegriplig info här; http://www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-and-fertility/

Germany, bra att du tänker positivt, det bara måste vara bra att ha en positiv inställning själv brukar jag visualisera många fina folliklar som utvecklas i bra takt. Det kan i vart fall inte vara negativt  Tack för info om proverna. Jag tror inte jag kommer få igenom så mkt jag heller, men kan ju iaf försöka. TSH har jag mätt mkt eftersom både mamma och ena syrran äter Levaxin. Mitt värde har pendlat mellan 1,7 och 4,4, så jag vill ha lite koll på det.

• Vi 5

Germany, glömde säga tack för infom om att det ju var cff som pratade om testosteronprover.

Lillstoran, då känns det som att det både är lång och samtidigt kort tid kvar kan jag tänka.

• cff

Germany – stort lycka till, kommer hålla tummar och tår för dig. Jag började spruta idag (långa protokollet) och skall tänka på dig när jag tar mina sprutor – då känns det mindre ensamt.

Hannah8401 -  Jag äter Q10. Hittade dock igår en artikel som pratade om de två olika typerna av Q10 som finns, ubiquinon och ubiquinol. Det är ubiquinol som är antioxidativt (dvs det vi vill ha), men ubiquinon är billigare att tillverka och det vanligaste. Ubiquinon omvandlas i kroppen till ubiquinol så om allt fungerar som det ska i kroppen så är det hugget som stucket vilken typ av Q10 man väljer, men jag beställde ”för säkerhets skull” nu ubiquinol J

En artikel om detta: http://pacificwellness.ca/news/testing-antioxidants-a-quick-update-about-alpha-lipoic-acid-and-coenzyme-q10/

Vi  4 –  Här kommer ”långa listan” för det fall du har en välvillig läkare och vill diskutera med honom/henne (i mitt tidigare inlägg var det ffa S-Testosteron och S-Andronstendion som jag rekommendera att ta tillsammans med S-DHEA):

När jag gick till en endokrinolog (pga mitt tidigare låga resultat på DHEA-testet) beställde hon följande prover. Dessa blev mina ”basvärden” innan jag började självmedicinera med DHEA-tillskott:

S-FSH * S-LH * S-AMH * S-Prolaktin S-TSH S-T4, fritt S-DHEAS S-Kortisol S-Östradiol

* Dessa skall tas på cykeldag 2-3

Utöver ovanstående så beställde den fertilitetsläkare som ursprungligen tog DHEA-testet (utan att jag visste vad det var) på mig även dessa blodprover:

S-Progesteron S-SHBG

När jag börjat ta tillskott av DHEA så beställde endokrinologen (efter en månad) följande prover för att följa DHEAts effekt på mig (det vore förmodligen inte så dumt för alla som äter DHEA-tillskott att ta dessa prover):

S-DHEAS S-Kolesterol fs-HDL-kolesterol fs-LDL-kolesterol fS-LDL/HDL-kvot (fp) S-Testosteron S-Androstendion (B)Ery-MCH (B)Ery-MCHC (B)Ery-MCV B-EPK B-EVF B-Hb B-LPK B-TPK (trombocyter) fS-Triglycerider 

Utöver ovanstående skulle jag råda dig att också ta följande prover (för att se om du behöver ta tillskott):

S-25-OH Vitamin D B12
  • germany

Har nu fått svar på mitt DHEA-S. MItt värde ligger på 4,7 (ref.värde 1.7 - 9,2)
    Hade dock inte hunnit tagit 75 mg så länge så kanske ligger det något högre nu när jag ökat dosen från 50 mg  till 75 mg.

cff - Lycka till med din sprutande, vi får hålla tummar för varandra att det går bra med både det ena och det andra. Hörs!

• germany
    cff - Hur gör du med DHEA nu under sprutperioden? Min klinik vill att jag ska äta hela tiden ända fram till ett ev plus. Sedan vet jag att andra läkare utomlands säger att man ej ska äta DHEA under tiden man sprutar.......Just varför har jag inte fått kläm på.

Min man vill att jag lyssnar och gör som min IVF klinik här i Sverige har rekommenderat och jag tror det lutar åt att jag följer deras råd. Känns lite vanskligt att bara tvärsluta utan att ha en aning om det kan sätta kroppen lite ur spel just nu under sprutperioden. Om jag bara visste anledningen till varför läkare utomlands rekommenderar sina patienter att sluta intaget av DHEA så kanske jag lättare skulle kunna ta ställning.

Cice, om du kikar in i tråden igen så får du jättegärna svara på den frågan Glad
  • Vi 5

germany, jag är nästan helt säker på att någon som skrivi dessa tådar själv hade varit på Human Reproduction Center och att de sagt att man kunde äta ända fram till ev. plus. Detta då moderkakan själv producerar mycket DHEA och att det därför inte skulle vara farligt för fostret. Jag minns tyvärr inte vem det var. JAg kan inte heller se någon anledning till att det skulle vara dumt under själva sprutperioden, det borde ju upprätthålla hormonbalansen, tänker att det tex är bra att ha bra nivå på östrogenet. Men det är ju min lekmannasyn på det.

Cff, tack snälla du, jag har mkt svårt att tro att jag skulle få med min VC läkare på detta, tror hon komme hänvisa till gyn, men jag ska göra ett försök. Snart dags att åka dit. Intressant om ubiquinon vs ubiquinol, då har jag säkert beställt den vanligaste. Har du sett något om hur vanligt det är att man inte omvandlar det, eller orsaker till att det inteskulle omvandlas i kroppen? Jag har ju läst en del om omega-3 och många tror ju att man kan äta linfröolja tex så räcker det för det är en kort omega-3 som i kroppen omvandlas till de långa som cellerna behöver. Men det har visat sig i studier att kroppen inte alls är så bra på att omvanlda dessa, tvärtom. Faktorer som kan inverka är intag av andra fetter, tex konkurrerar omega-3 och omega-6 om enzymsystemet, transfetter stör omvanlingen liksom nikotin, man diskuterar även koffein och höga nivåer av stresshormoner som förstörande av omvanlingen. Därför är det ba att äta omega-3 tillskott som har de långa omega-3 fetterna DHA och EPA så att man får dem direkt.

• Vi 5

Germany, vad glömsk jag är, skulle ju skriva att det var ju himla skönt att få veta att DHEAt ligger precis i mitten, säkerligen har du behövt det och säkerligen var det bra med din ökning av dosen! Jätteskönt att veta!

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-22 21:45:35 följande:
    Germany, glömde säga tack för infom om att det ju var cff som pratade om testosteronprover.

Lillstoran, då känns det som att det både är lång och samtidigt kort tid kvar kan jag tänka.

{#emotions_dlg.flower} jag åt faktiskt Q10.

Hälsokostförsäljaren lyckades sälja på mig detta genom att övertyga mig att de hade testat på råttor som fick mycket bättre äggkvalitet som 20 - åringar. Lättlurad som man är och vips så hade föräljaren lyckats sälja på mig alltsammans.

• Vi 5

Tillbaka från läkaren som var välvilligt inställd. Dock hade deras labb inte S-DHEA med som alternativ! :-O Så vi kunde helt enkelt inte beställa det. Jag får iaf kolla testosteronet, östradiol, kortisol och TSH. Får se vad detta ger då.

• germany
    Vi 4 skrev 2012-10-23 12:11:40 följande:
    Tillbaka från läkaren som var välvilligt inställd. Dock hade deras labb inte S-DHEA med som alternativ! :-O Så vi kunde helt enkelt inte beställa det. Jag får iaf kolla testosteronet, östradiol, kortisol och TSH. Får se vad detta ger då.

Men vad bra! Alltid något Glad.
    Men du borde ha kunnat fått tagit B - blodstatus ändå....det som brukar ingå i det provet är föurtuom TSH, T3, T4:
    B-HB (blovärde)
    B-EPK (röda blodkroppar=
    B-EVF
    B-MCV (medelcell volym)
    B-MCH
    B-MCHC
    B-TROMBOCYTER (blodplättar ~koagulation)
    B-LPK (vita blodkroppar  från hypofysen)

Har du ingen företagshälsovård dit du kan vända dig att ta lite mera prover? Jag varierar med provtagning hos min hemortsgyn, VC och företagshälsovård. Kanon att kunna be om lite prover lite här och där så går det oftast lättare att få ta.
Svar på tråden Tips om dhea