• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-10-09 22:38:56 följande:
    Det finns många faktorer som kan påverka. Exempelvis att man blivit gravid innan. Det är därför det är fel att vissa kliniker avfärdar en patient enbart pga AMH. Jag känner flera som blivit gravida efter 40 år. Bland annat min syster som blev det på sin andra ivf vid 41 års ålder. Fast det är kanske inget representativt urval. Om kliniken är öppen med de låga chanserna för äldre med lågt AMH så tycker jag det är ok. Man har ju ändå en chans och vill man lägga sina pengar på den lilla chansen så ska det vara upp till var och en. Det kändes dock som om Karolinska såg mig som en lågoddsare. Jag är glad att de gav mig en chans. Jag tycker att jag hela tiden läser här på FL om kvinnor som dömts ut av läkare och sedan lyckas ändå. Många i tråden om lågt AMH har blivit gravida trots att deras läkare inte trodde det.   

Jag tycker också det är vanligt med personer som fått barn efter 40 år. Känner två personer vars mamma var 44 år, några på 43 år. 41 och 40 år är vanligt. Jag tror dock inte att dessa personer har gjort IVF.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-09 22:39:54 följande:
    Lillstoran, jag såg också en rapport, som bla folk från CvL hade varit med och skrivit, där man skrev att tiden mellan ÄP och det att spermierna kom i kontakt med ägget var en av de allra viktigaste faktorerna för att lyckas, (den skulle vara så kort som möjligt) andra faktorer som spelade stor roll förutom tidigare graviditeter och förstås ålder, var livmoderslemhinnans tjocklek vid ET, ev myom (som det ju pratats om i tråden tidigare) och även embryoscore/kvalitet (som väl är det man mest pratar om annars). Tyckte det var interessant det med.

Livmoderslemhinnans tjocklek vet jag inte om de kollade. Fast det kanske de gjorde? Eftersom det var första gången så var det å mycket annat som snurrade. Intressant det du skrev om Jan Holte. Är de bra på CvL? Jag vet flera som gått där och lyckats.
  • Lillstoran

Vi 4 - jag tyckte det var intressant du skrev. Har du möjlighet att ange sökvägen var det går att hitta rapporten? Jag läste 2010 och i den hade Jan Holte varit med och skrivit. Den var på över 100 sidor. Kunde inte sova i natt så jag låg och läste den igen.

• germany

Att kliniker kan komma eller redan nu stryper möjligheten att göra IVF för oss kvinnor med lågt AMH....just bara för att vi har lågt AMH! DET tycker jag är helt fel!! Att de vill vara ärliga och inte ge oss falska förhoppningar är en sak och helt i sin ordning, men att vi själva inte ens ska få avgöra om vi vill göra försök och lägga våra pengar på åtminstone ett par försök.... det tycker jag inte att kliniken ska avgöra. Jag kan förstå om kliniker stoppar efter några behandlingar (de är väl rädda om sin statistik skulle jag tro), men att helt neka oss med lågt AMH är ju helt uppåt väggarna!

Jag är helt övertygad om att vi kvinnor (och männen också så klart) känner när vi är redo att ge upp. Jag tror inte att någon bara maler på med IVF utan att hela tiden fundera när man ska gå vidare och hur man ska gå vidare mot andra möjligheter med barn.

Min utredningsläkare dömde ut mig i våras pga lågt AMH. När jag "ställde honom mot väggen" och nämnde att jag ändå fått ut bra med ägg så hummade han och höll med om att "ja....det har du och det kan jag hålla med om att det är märligt"....typ så svarade han. Om jag då svarat bra på hormonbehandlingar så borde väl läkarna kunna se från fall till fall åtminstone och jag tycker absolut inte att någon ska avfärdas att få prova IVF. Åtminstone 1 chans tycker jag att alla borde få för att se hur personen i fråga svarar på hormonerna.

Kanske inte blev något direkt svar till ditt inlägg Vi 4.....men en allmän syn gällande läkarvård och AMH.

Kan tillägga att när vår utredning var klar och det AMH värdet visade på 0,67 så sa läkaren att våra chanser var riktigt hyggliga att bli gravida. Dock så togs ett annat prov med endast 10 dagars mellanrum som visade på 0,29.....Så egentligen vet jag inte vilket värde som jag ska tro på (de slarvade bort mitt AMH prov....därför fick jag efter 10 dagar ta ett nytt och nu har jag en remiss som ligger här hemma men som jag inte vågar använda av rädsla för att det ska vara jättelågt och jag väljer att inte bry mig om mitt AMH utan går helt på hur jag svarar på hormonbehandlingen.)

• Vi 5

Kattflickan, Germany mfl, jag hoppas att det framgår tydligt att jag alltså håller med er och tycker att det är för svaga grunder att neka folk utifrån AMH?! Blir lite orolig att det inte blev tydligt nog, jag vill inte att någon ska missuppfatta mina avsikter. Min övertygelse är som sagt att de allra flesta kan avgöra själva om man vill satsa så mycket pengar på fler försök bara man får rätt infromation att grunda sitt beslut på.
    Sedan skulle det vara roligt om någon har någon input på mina andra "diskussionsfrågor" (som inte rörde AMH) med  

Germany, jag tänker att det inte behöver vara "svar" på frågorna utan just sådana egna reflektioner och erfarenheter. Tycker som sagt att ni här (och der gäller i högsta grad dig    ), har kloka synpunkter på saker och ting.

Kattflickan, ja precis nu när det verkar vara så många faktorer förutom AMH som spelar roll, och så många som faktiskt lyckas fast de blivit "utdömda", verkar det synnerligen dumt att "upphöja" det till enda kriterie (förutom ålder).

• Vi 5

Lillstoran, det är en serie rapporter, jag länkar dem här; (då får gärna länka till din 100-sidiga med ).
    http://www2.math.uu.se/research/pub/Sodersten1.pdf
    http://www2.math.uu.se/research/pub/HelenaPettersson1.pdf

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=franz%C3%A9n%2C%20felicia%3A%20prediktionsmodell%20f%C3%B6r%20f%C3%B6tt%20barn%20vid%20provr%C3%B6rsbefruktning%20med%20%C3%A5terf%C3%B6ring&source=web&cd=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fuu.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A305165%2FFULLTEXT01&ei=1jN1UMiJFI_Ssgaj6oDICw&usg=AFQjCNHPvNBYY4gkvVessTI9dxmwO5OoKA

I den sista rapporetn av de jag länkat till finns i slutet en intressant tabell med faktorer som påverkar. man behöver känna till vad sannolikhetsvädet p står för aför att kunna tolka resultatet dock. (enkelt uttryckt kan man säga att det finns belägg för att värden under 0,05 betyder att den faktorn hr betydelse, men det är ännu bättre, starkare signifikans, om värdet ligger under 0.01).

• germany
    Vi 4 - Åh, Ingen fara! Du har alltid själv så vänliga och kloka inlägg   Jag tycker i allafall att ditt inlägg var mkt intressant och absolut inte otydligt och inte det minsta stötande  Solig
      Dessutom så vet jag att du också tycker att man inte bör neka någon IVF direkt pga lågt AMH värde.
    Men skulle du ha tyckt något annat så inte gör det något, alla måste vi få tycka till om saker & ting och även ha olika åsikter, mkt där hänger bara på hur man lägger fram sin synpunkt och tycke om saker & ting. Tror nog att vi alla som sitter med denna barnlängtan vill varandra bara väl Hjärta

Ang. input på dina andra diskussionsfrågor så vet jag inte riktigt. Svårt att veta vem man ska tro på....alla läkare säger olika. Men jag försöker förlita mig på att läkarna vet vad dom sysslar med vad det gäller att veta när bästa tid för ÄP bör ske tex. Men,  i bland kan man ju undra om det verkligen blir i "rätt" tid då många kliniker inte utför ÄP på helger och därmed så vet man inte om man blir plockad 1 dag för tidigt eller en dag för sent och som därmed säkerligen kan påverka resultat både vad det gäller framför allt antal mogna ägg......

Ska när jag får mera tid sätta mig ner och kika på de länkar du lagt till.
  • cff

Germany - du är så härligt klok och omtänksam {#emotions_dlg.flower}

Vad gäller plockningstidpunkt så har jag förstått det att timingen är viktigast vid det korta protokollet och att man hellre skall plocka en dag för tidigt än en dag för sent. Det är enligt många viktigt att man plockar precis rätt dag, ffa om man, som jag, har olika stora folliklar (för att ge de mindre så stor chans som möjligt att hinna mogna, utan att den större blir övermogen), men klinikerna kompromissar på detta eftersom de inte har äggplock varje dag (min danska klinik plockar 4 dagar i veckan). För den största follikeln spelar den sista dagen/de sista dagarna förmodligen mindre roll).
    Förförra gången jag stimulerades var min svenske gynekolog lite småkritisk till att jag plockades en dag för tidigt (men han tyckte inte att jag skulle vänta två dagar vilket var alternativet) och utfallet blev ju inte heller bra. Läkaren som skötte äggplocket (inte min ordinarie IVF-läkare eftersom hon var på semester) konstaterade också att man absolut borde ha väntat en dag och han erbjöd sig att de skulle jobba extra och plocka mig på "rätt dag" följande gång, även om det inte skulle vara en dag de normalt plockar eftersom det för mina ägg var så viktigt.

Vad gäller det långa protokollet så verkar det finnas mindre risk att den största follikeln blir övermogen - man kan iaf enligt min danske IVF-läkare stimulera längre tid och därför gör det inget att de bara har plockning varannan dag (förmodligen ett av skälen till att många kliniker gärna kör långa protokollet). Senaste gången när jag gjorde det långa protokollet stimulerade jag i 14 dagar, tidigare 4 gånger med det korta stimulerades jag i 11-12 dagar (för några år sedan gjorde jag två stimuleringar som var 10-11 dagar, korta protokollet).

Vi4 - Jag förstår inte riktigt vad läkaren menade med "Robust" - det blir spännande att höra andras tankar om detta.

• Lillstoran

Tack jätteintressant. Är på jobbet nu och hinner inte läsa. Googla på "Kenny Rodriguez Wallberg rapporter", så får du upp en jättetjock rapport på över 100 sidor där de flesta av Sveriges IVF läkare varit med och skrivit. Jag tog fram den senast i natt på detta vis. Säg till annars så försöker jag länka.
  • Lillstoran

Sophiahemmet i Stockholm har öppet 7 dagar i veckan. Just för att de tror behandlingen blir bättre. Inte för att läkarna vill arbeta på helgerna. Var ju på väg dit 2012 när jag redan var gravid så det blev inget. Åsa Rylander berättade då, de gör alltid ett VUL första eller andra mensdagen för att se att allt är OK, inga cystor etc. Sedan tar de alltid ett blodprov för att se att sprayen verkligen har haft effekt innan man går över på sprutorna.

Alla kliniker har för- och nackdelar. Falukliniken verkar överlägsen på att frysa och tina upp blastocyster som Kattflickan tidigare har påpekat. Tror ingen i Sverige är så bra.

Även om jag inte hade lyckats, så är jag ingen kandidat för långtidsodling. Hade jag varit yngre med bättre förutsättningar så hade jag gärna tagit extra besväret att åka till Falun. Anledningen varför folk väljer Falun är väl just för långtidsodlingen. Gissningsvis är 50 % av patienterna från Stockholm, men det är en ren gissning.    

Svar på tråden Tips om dhea