• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • alynda
    germany skrev 2012-10-05 15:58:26 följande:
    Jaaa, visst finns det riktiga änglar mitt i bland oss och det både här & där Hjärta

Vår vän kommer inte att ge oss äggen utan hennes ägg blir donerade till någon annan behövande kvinna.
    Själva så får vi då ägg från en annan vänlig kvinna som också donerat ägg. Tanken är väl att man kommer snabbare fram i kön om man även bidrar med ägg och inte bara tar emot.

Jag skulle inte vilja ha min väns ägg....skulle kännas lite konstigt tror jag för både henne och mig att sedan se barnet växa upp. Kan nog skapa känslor som man inte kanske förutsåg från början.

Aha, då förstår jag. Vilken bra idé. På den tiden det hade varit möjligt kunde jag inte tänka mig att donera ägg annat en till nån av mina systrar (kände ngn sorts ansvar för att veta att ev barn skulle få det bra). Men att kunna hjälpa en vän, utan att börja fundera på om hennes barn skulle få mina drag, det hade nog funkat (då vet man i alla fall att de barnen, även om det inte är just mitt dna, får det bra).
  • alynda
    germany skrev 2012-10-05 16:03:17 följande:
    Alynda - Mest troligt så har du inte jättehög nivå av DHEA då det minskas redan från 25-årsåldern.
    Men jag tycker det är en bra ide för er som känner er lite orolig att verkligen försöka få ta ett DHEA-S värde.
    Det kan ju inte ska vara så himla svårt att få ta, det finns ju färdigtryckta där det bara är för läkaren att kryssa i jsut DHEA-S......Tjata på lite om läkarna säger sig inte veta vad det är....då får de väl ta reda på det då....kan man ju tycka?! Säg också att du kan betala för provet om det är där skon klämmer att de håller hårt i remissen för provtagning.

Hoppas annars att någon kan tipsa dig om var du kan gå i S-holm.
    Nä, jag tror inte heller att jag har så höga nivåer eftersom alla andra värden är ålderstypiska. Kör på 50mg nu tillsvidare.

Min läkare på VC hörde runt o var väl inbegripen med att vi kunde betala själva, men hennes kollegor hänvisade till vår IVF-klinik i så fall, eftersom man har som princip att inte remittera till provtagning utan att veta vem som skulle tolka svaret. Jag får väl ta upp detta m kliniken, men samtidigt kan jag ju då inte hålla hemligt att jag tar DHEA.
  • Lillstoran

För att sprida lite hopp.

Efter att ha läst i massa olika trådar kan jag bara konstatera följande.

Det har alltså inte med - mängden - blåsor på VUL eller antalet ägg som läkarna lyckas plocka ut om man lyckas eller ej.

I en tråd fanns det en person idag som haft  2 äggblåsor som plockades (enligt vad hon själv skrev), 1 av de 2 äggen blev befruktade och ändå lyckades hon.

I en annan tråd är det en tjej som haft 2 avbrutna försök, även försök 3 höll på att bli avbrutet på grund av för få äggblåsor. Hon fick ut 4 ägg, 2 blev befruktade, 1 till henne och 1 till frysen. Nu är även hon gravid.

Sedan finns det de som haft över 10 ägg och inget har varit bra.

Man kan alltså lyckas med få äggblåsor / ägg. 

Jag blev dock förvånad när Falu kliniken plockade 2 äggblåsor. Jag trodde man alltid avbröt om det var under 3 stycken på sista VUL.

Själv hade jag över 10 äggblåsor på sista VUL, men bara 5 var tillräckligt stora för att plockas. Jag trodde läkarna skulle avbryta.

Kram till alla som kämpar.       

• Gaaaa
    germany skrev 2012-10-05 07:34:35 följande:
    Pippi - Vi kanske ses i någon ÄD tråd framöver också . Det du först och främst ska tänka på är om du vill ha en öppen donator eller ej. Du har bara Finland och Island att välja på i såfall, förutom Sverige då. Det är nog också bara dessa länder som du kan söka ersättning från försäkringskassan för vård utomlands.
    Som sagt, vi kanske ses och pratas vid om ÄD i dessa trådar förr eller senare. Glad

cff- Jag kan mkt väl tänka mig att långa protokollet "skadar" kroppen mer motför korta behandlingen.
    Har hört fler som kört långa som säger att det tar längre tid för kroppen att få egen ÄL tex efter att de kört långa.
    Det säger sig självt kanske då långa förstätter kroppen i klimakteriet.
    Tråkigt med ditt AMH värde, det låg ju så himla bra för ett tag sen....Förstår faktiskt att du vill ta ett nytt värde snart....även om jag själv är livrädd för att ta om detta prov, kanske mest för att till slut få nej hos IVF kliniker.

Min remiss som ligger i en låda här hemma ska jag använda den dagen jag ger upp med egna ägg. Då vill jag verkligen ha svart på vitt hur mitt AMH värde ser ut. Men så länge jag får ut ägg så känns det inte som om det spelar någon roll hur lågt värde jag än har, chans finns alltid så länge äggen vill produceras.
    Ni hittar mig där med, finns ju inte så många

Jag har varit i Paris i 5 dagar och det var såå behövligt!!
    Har inte tänkt så mycket alls på detta och leverfläckar alls.

Denna gången fick jag tidig mens och idag (andra dagen) så sa det plump när jag reste mig upp och jag fick springa på toa. Jag har blött igenom allt!! Och 3 stora "blodblåsor" kom ut.
    Någon som har råkat ut för samma sak??
    Jag har ju 2 MF bakom mig och jag skulle jämföra med dem. Men enligt läkare kan jag ju inte bli gravid på naturlig väg...
  • germany
    Gaaa - Härligt att du mått bra och tagit hand om dig själv och det i Paris, nice! Skrattande
    Oj, vilken störtflod och med blodblåsor, menar du som klumpaktigt då?
    Har vid något enstaka tillfälle blött massor (för några år sedan) då jag också snabbt blött igenom, dock bara blod inga andra konstigheter. Svårt att svara på om det kan ha varit missfall eller ej. Läkare kan ju inte helt  säkert säga att du inte kan bli gravid.....så länge man mensturerar så finns det alltid chans, oavsett liten eller stor. Eller har du blockerade äggledare?  Men det kan ju också vara så att det bara klumpat sig ändå?
    Oavsett, shit att mensen inte bara kan utebli och att du och alla vi andra barnlängtare får glädjen att vara gravid istället.

Lillstoran - Tack för pepp &kramar!  Sådant behövs det massor av i trådar gällande barnlöshet. Vi ska både orka kämpa i ur & skur, resa oss efter pladask fall rakt ner i mörkret, orka ha kontakt med läkare och stå på oss, sköta arbete, ta hand om hemmets alla bestyr och så hålla en sorts fasad uppe i största allmänhet så att det utåt sett inte syns klart och tydligt vad vi håller på med eller hur vi mår......Det man inser att man behöver allra mest är "skjuts i ryggen" framåt och det så mycket som möjligt, ty det är moroten att orka kämpa vidare och faktiskt våga tro & hoppas så länge man är med i leken och verkligen vill kämpa.

Visst är det så  att det inte är kvantitet som räknas utan kvalite. Så visst finns det fortfarande chanser för oss med lågt AMH. Själv skulle jag nog kunna testa om och om igen med IVF, men förr eller senare så kommer vi att bli ruinerade och till slut har man inte råd att fortsätta......sorgligt men sant.
  • Gaaaa

Ja livet är inte rättvist, min kolega blev gravid på första ivf försöket, misslyckades med sitt första syskonförsök, men är gravid nu..
    Vi sitter bredvid varanda varje dag och man ska vara glad för andras skull. Men två gånger utan att det händer nått för mig

• Lillstoran

Tycker det är påfallande många som lyckats som fått ut 5 - 7 ägg. Fler än de som fått över 10 st. Min läkare sa att han helst inte ville ha fler än 10, för att kvaliteten blir sämre då.

• germany
    Gaaaa skrev 2012-10-08 13:05:03 följande:
    Ja livet är inte rättvist, min kolega blev gravid på första ivf försöket, misslyckades med sitt första syskonförsök, men är gravid nu..
    Vi sitter bredvid varanda varje dag och man ska vara glad för andras skull. Men två gånger utan att det händer nått för mig
    Förstår så väl din känsla.....Man gläds förstås åt alla andra som lyckas (för vår situation är ju inget man önskar någno annan). Själv har jag nyss blivit faster....vilket jag såklart är jätteglad för! Men man är ju mänsklig och vill ju få det man själv önskar uppfyllt också....vilket gör att man helt naturligt ibland tycker att det är orättvist mot oss kvarvarande kämpare att inte vi också får lyckas. Fast framtiden vet vi ju inget om :) Kanske lyckas vi också och det när vi som minst anar det Solig
  • germany

Jag passar på att dela med mig av min egen erfarenhet med DHEA (prasteron).
    Jag trodde ju att jag sedan jag ökade på dosen från 50 mg / dag till 75 mg / dag att min ÄL uteblir.
    Men i dag på dag 17 så har jag då fått utslag på ÄL-test Glad.

När jag började med DHEA så gick mitt ÄL utslag från att vara dag 14 till dag 17. Sedan så har utslagen vandrat en bit tillbaka för att nu sist vara tillbaka på dag 14 igen. Efter mitt senaste recept där det stod att jag nu skulle äta 75 mg så har jag nu hunnit äta det i ca 4 veckor och efter höjningen så verkar det som om ÄL återigen kommer senare, dvs dag 17.

Min fundering är om min kropp successivt börjat få tillbaka DHEA i kroppen och att när jag nu gjorde höjningen så svarade kroppen ändå återigen på ett sätt som jag gillar. Fick rejält med ÄL sekret när jag började med preparatet i våras, men kan tycka att det minskats något för att nu efter dos höjningen återigen ha fått ÄL sekret som jag också ser som något mycket positivt i sammanhanget. Mitt ÄL sekret har nämligen de sista åren varit nästintill obefintlig så helt klart har något hänt med min kropp och det i positiv riktning. Sedan hur långt det räcker återstår att se. Vet nu flera där DHEA både har hjälpt en gravidietet på traven och där DHEA har haft ingen effekt alls. Återigen så klurar jag och har en egen teori om att mycket hänger nog på vilken naturlig DHEA nivå vi har i kroppen innan vi börjar äta detta preparat. Jag är övertygad om att jag hade låg nivå då jag mår så mkt bättre i största allmänhet sedan jag började äta Prasteron. Skulle lätt kunna fortsätta bara för att få ha den energi och det tålamod som jag har fått tack vare preparatet Solig

• alynda
    Germany: Vilken peppning! Har också haft uteblivet äl-sekret eller helt fel konsistens, förutom när jag åt Pergotime (då var sekretet ok, men inte som förr). Hur snabbt så du den förändringen? Jag kommer att ha ätit 50mg ca 3 veckor vid nästa äl (sista egna försöket), vågar man hoppas på resultat i det avseendet redan då tror du ?
Svar på tråden Tips om dhea