• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    cff - Kan faktiskt inte svara på din fråga om det är folliklefasen eller lutealfasen som blir kortare när åldern börjar sätta sina spår. Men tror du inte att det automatiskt blir så att båda två kortas av? Men nu när jag tänker efter så brukar man också få mer långdragen mens när man börjar närma sig klimakteriet och då förkortas ju också lutelafasen.

Ang. slemhinnan, har du testat akupunktur? Apiforce? Kommer inte på något mera så här på rak arm. Jag har haft turen att ha fin slemhinna....men tydligen så tycker inte mina embryon om mig ändå, för de har aldrig velat stanna....av orsak "vet ej varför" Rynkar på näsan
  • PimPim1
    cff: jag har också funderat på vad som kortas av. På mig som förut hade ca 28 dagars cykler och nu har ca 25 dagar så är det follikelfasen som kortats och lutealfasen är nästan alltid 14 dagar. För mig har det gjort att ÄL kommer ganska tidigt, ca dag 10-11 med positivt på ÄL-stickan från dag 9.

Jag har bara hört om att D vitamin är viktigt för att få fin slemhinna. Av den anledningen har jag börjat med vetergoddsolja sedan förra månaden. Vetegroddsolja ska vara den olja med allra högst D vitamin koncentration och en massa omega 3 och 6... smakar pytonTungan ute

Min cykel har inte förändrats åt något håll av dhean... jag mår toppen energimässigt men som jag nämde i ett tidigare inlägg har min mens förändrats sista månaden. Den var jättemörk, nästan brunsvart i samma mängd som tidigare, bara 4 dagars blödning.. Funderar på om det är ett tecken på att slemhinnan är i gott eller dåligt skick nu..
  • Anemon

Jag började med DHEA en vecka in i förra cykeln. Märkte ingen skillnad då, ska bli spännande att se nu vad som händer.
    Jag har också kortare cykel, 26 dagar, sedan jag slutade med p-ring för 3 år sedan. Jag verkar ha samma lutealfas som tidigare och att det är follikelfasen som ändrats. Glömde ju ägglossningsstickorna i helgen då vi var i stugan och vi orkade inte ge oss ut på jakt efter nya så jag vet inte riktigt om det blivit någon förändring där eller inte.
    Men tidigare i tråden diskuterades håravfall! Efter ca en månads användning hårar jag mer än någonsin! Har det avtagit för er som haft det här symptomen? Nu brukar jag i och för sig släppa hår på hösten men det här är på en nivå som skulle gjort mig orolig annars. Huden blev riktigt dålig i ansiktet efter 2 veckors användning men nu är det hyfsat ok i alla fall. Ska testa AMH värdet på nytt om ca 3 veckor så det blir spännande att se om man kan se något efter 2 månader.

• cff

Anemon - jag tycker att jag fortfarande hårar mycket (men om det är av DHEAt eller alla IVF-kurer vet jag inte, det blir ganska mycket hormoner ibland :). Dock -  jag har absolut inte fått tunnare hår på de 9 månaderna jag ätit DHEA, så om jag tappar mycket hår så växer det nog mycket också - jag har aldrig haft tjockare hår än jag har nu.

• Vi 5

Skriver kort från telefonen så jag får kommentera mer sedan. ÄP idag, Det fanns fortfarande 4 blåsor och det blev 3 ägg ut, känner mig rätt ledsen, det var ju 8 förra gången, i 10 blåsor, och blev ju ändå bara ett bra den gången. Nu var dessutom spermierna få denna gång, blir evISCI. Mår dock väldigt bra fysiskt denna gång, funkar bra med bara lokalbedövning tycker jag. Nu är frågan om det ens blir något och den jobbiga väntan börjar. Om inget blir befruktat åker vi hem imorgon.

• mba12
    Vi 4 skrev 2012-10-01 17:38:38 följande:
    Skriver kort från telefonen så jag får kommentera mer sedan. ÄP idag, Det fanns fortfarande 4 blåsor och det blev 3 ägg ut, känner mig rätt ledsen, det var ju 8 förra gången, i 10 blåsor, och blev ju ändå bara ett bra den gången. Nu var dessutom spermierna få denna gång, blir evISCI. Mår dock väldigt bra fysiskt denna gång, funkar bra med bara lokalbedövning tycker jag. Nu är frågan om det ens blir något och den jobbiga väntan börjar. Om inget blir befruktat åker vi hem imorgon.

Ge inte upp hoppet. Oroa dig inte heller i onödan, du vet inte vad som händer. Det räcker bara med ETT fungerande ägg. Kram
  • cff

VI 4 - Bra att de gör ICSI om det behövs. Nu får laboratoriepersonalen göra sitt jobb - de är duktiga och lär om möjligt anstränga sig ännu mer när det finns färre ägg att jobba med. Jag håller tummarna för att alla ägg blir befruktade och att du får ett fint embryo tillbaka. Hör kliniken av sig imorgon oavsett och äggen befruktats eller inte, eller kommer ni att sitta och hoppas på att telefonen inte skall ringa (jag brukar be kliniken att höra av sig oavsett, alternativt komma överens om att jag ringer dem dagen efter äggplock för att få veta hur det gått - fram tills det telefonsamtalet äts jag nästan upp av oro)?

• Vi 5

Cff, tack jag sa att vi litar helt på personalen, men att om de velar så föredrar vi vanlig ivf. De ringer tack och lov oavsett, de vet att vi reser långt och bor på hotell som vi behöver meddela så snart som möjligt.

• germany
    Vi 4 - Kan förstå din besvikelse över dina 3 ägg. Jag fick själv ut samma antal vid mitt senaste ÄP.....Man är givetvis lite mera spänd då man inte har så många att "spela" med. Men du kan ändå fortfarande få alla befruktade och alla som delar sig fint! Jag tycks ha märkt genom att ta del av mångas berättelser att när det är få ägg så kan kvaliten ha varit bättre motför om det har varit många ägg vid ÄP.

När de gör ICSI så gör nog labbpersonalen sitt yttersta för att hjäpa naturen ytterligare ett steg på vägen.
    Du har gjort så gott du kunnat och 3 ägg är ändå 3 ägg, ganska fint resultat av ditt ÄP med endast 4 blåsor.
    Nu håller vi tummar för att allt får fortlöpa så bra som möjligt och att du får bli ruvare snart. Skrattande

Förresten, jag är nyfiken på om det verkligen fungerar utan morfin vid ÄP? Skulle själv gärna vilja prova för att slippa morfinpreparatet.....tror du jag överlever? Det beror förstås på hur många blåsor man har. Men gjorde det inte väldigt ont eller var det uthärdligt?
    kram!
  • mba12

Hej tjejer, map vad Castor och många andra som skrev här sist (tänker på att äta Prasterone 3-4månader och ta paus 3-4 månader) vad tänker ni göra ni som har använt det i 3-4 månader? Ska ni ta break 3-4 månader eller ska ni fortsätta med den? Min läkare säger, som kanske många andra läkare, att jag ska fortsätta med den tills jag får ett plus. 6:e Juni började jag med den, det har gått 4 månader nu! Vet inte hur jag ska göra??! Om jag tar paus med DHEA kommer jag inte tala om det för min läkare! Sista mensen hade jag inga klumpar, men hade mycket mer blödning. Mörkt rött och tjock på 3 dagar. Jag bytte akupunktör och fick annan behandling plus 2 omgångar zonterapi fick jag. Välkommen med alla synpunkter.

Svar på tråden Tips om dhea