• Anemon

Tips om dhea

Instämmer i Germanys råd! Har du fått Prasterone utskrivet, beställ direkt och i förväg om du redan äter när det håller på att ta slut!
    Farsartat besök på Apoteket i skrivande stund! Förra veckan var det fel på lagersaldot vilket resulterade i att jag efter 1 h s kö kom hem utan Prasterone. Ny beställning mot APL, Apoteket meddelar att det kommer finnas tillgängligt 3/9. Efter 40 minuters kö är det min tur, 20 minuters letande och till slut har de hittat en burk! Jag ska ha två och då har medicinen lagts på en hylla tills nästa burk kommer hem..... Om jag inte varit besvärlig och bett dem kolla sina inlevereranser hade jag kommit hem utan. Ja, jag har hållit i burken men väntar nu igen....på annat recept. Ska bli intressant att se när nästa burk kommer, men nu har jag ju för åtminstone 30 dagar. Phu, vilken kamp det känns som. Svårt att få utskrivet, svårt att få tag på!

• Anemon

Intressant att läsa era kommentarer om dosering av Prasterone.
    Själv har jag via samarbetsläkare till Falun fått 3x25 mg utskrivet så det kanske är standard doseringen nu från Falun?
    Men vad har ni andra fått för besked om hur länge ni bör ta det innan ny behandling?
    Jag har föreslagits ta det två cykler och sedan ny behandling och äta fram till ÄP. Tycker dock att det känns lite kort, flera av er verkar ha tagit det längre och jag läste en studie som sa 4 månader för bra effekt. Har också kortare cykel än normalt och då "tappar" man ju tid om man räknar cykler om ni förstår hur jag tänker. Tar det inte ca 3 månader för ägganlagen att utvecklas dessutom eller har jag fattat det fel?
    Inne på dag 3 med Prasterone bara. Ni som ätit det ett tag, om ni haft biverkningar, tog det lång tid innan det visade sig?
    Tacksam för all input

• Anemon

Mba12, japp har fått 3x25 utskrivet av Claes.
    Tänkte inte på att fråga om dosen när jag var där men kände ju igen 75mg från det som skrivs i olika studier och även här på FL när jag väl fick tag på medicinen.
    Tack Tuvalina, 3 månader alltså, då känner jag mig än mer övertygad om att oktober är väl tidigt med nästa försök och att november är bättre! Kanske borde vänta ännu längre men sedan jul och känner att tiden rinner i väg lite....usch denna ständiga stress map tiden när åldern bara rasar i väg!
    Och, ja är nog så att de prövar sig fram lite i Falun. Staffan pratade om att de trodde på preparatet, att de kunde vara den avgörande faktorn för en del men inte alla. Samarbetsläkaren pratade om att de sett att ca 50% svarade på behandlingen i form av förbättrat AMH men underströk samtidigt att det inte fanns tillräcklig erfarenhet ännu för att se om det lett till fler graviditeter. Ja, oavsett så känns det bra att få prova och det finns ju flera studier som visar på positivt resultat så vi håller oss till dem som du säger Tuvalina Bara att hålla tummarna att Falun ser konkreta resultat av användningen på oss alla, att vi svarar på behandlingen, och att det i så fall sprids till fler kliniker så att fler kan få prova.

• Anemon

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter av Prasterone!
    Vore ju toppen om en följd av att jag äter det är att också jag blir piggare och mer kreativ lite bättre tålamod skulle nog även min man uppskatta
    Än har jag inte direkt märkt något. Min hy är rätt känslig, jag får direkt dålig hy om jag sover för lite och äter dåligt och det har varit en sån vecka nu. Jag tar 3 ggr/dag och det blir vid frukost, på em och när jag går och lägger mig. Jag har sovit bra än så länge men kanske ide att ta det lite tidigare om det kan påverka sömnen.
    Det här med håravfall, jag tyckte att jag tappade mer hår efter första IVFn och nu fortsatt med det? Ingen som känner igen det?

• Anemon

Så, jag skulle ju ta AMH prov när jag började med Prasterone. Nu har jag svaret vad jag ligger på! Jag har exakt samma värde som maj 2010?!?! Jag finner det oerhört märkligt att det inte förändrats under nästan 2,5 år och jag har värdet 0,47. Ska bli mycket intressant att se vad det visar om någon månad eller två när det ska följas upp. Måste säga att AMH värdet känns mer och mer suspekt och att det ibland används som en parameter för att inte göra IVF ännu konstigare. Jag trodde verkligen att om det redan låg så lågt när jag var 37 år så fortsätter "förfallet" oundvikligen.
    Snart knaprat två veckor nu. Lite fetare hud märks av, men inte allt för farligt. I övrigt mår jag som vanligt tycker jag.
    Ska också se till att få ta ett DHEA-S prov vid uppföljning! Mba12, var det vår gemensamma läkare som sa att det inte behövdes följas upp om man mådde bra?

• Anemon

Jag började med DHEA en vecka in i förra cykeln. Märkte ingen skillnad då, ska bli spännande att se nu vad som händer.
    Jag har också kortare cykel, 26 dagar, sedan jag slutade med p-ring för 3 år sedan. Jag verkar ha samma lutealfas som tidigare och att det är follikelfasen som ändrats. Glömde ju ägglossningsstickorna i helgen då vi var i stugan och vi orkade inte ge oss ut på jakt efter nya så jag vet inte riktigt om det blivit någon förändring där eller inte.
    Men tidigare i tråden diskuterades håravfall! Efter ca en månads användning hårar jag mer än någonsin! Har det avtagit för er som haft det här symptomen? Nu brukar jag i och för sig släppa hår på hösten men det här är på en nivå som skulle gjort mig orolig annars. Huden blev riktigt dålig i ansiktet efter 2 veckors användning men nu är det hyfsat ok i alla fall. Ska testa AMH värdet på nytt om ca 3 veckor så det blir spännande att se om man kan se något efter 2 månader.

• Anemon

Så efter snart två fulla cykler med DHEA så konstaterar jag.
    - de värsta finnutbrottet är över nu. Hyn rätt ok.
    - fetare hårbotten och jag släpper fortfarande väldigt mycket hår.
    - längre cykel, + 1 dag är väldigt regelbunden så det måste vara Prasterone.

Så någonting händer i kroppen! Ska snart mäta nytt AMH också så det ska bli spännande att se resultatet. Räknade antrala folliklar idag på cd 1 och det var 9 st så verkar ha en bra cykel på gång trots det låga värdet.

• Anemon

Mba, grattis till att vara ruvare
    Håller tummar och tår för fullt!
    Kram

• Anemon

Ni som går i Falun, har någon fått ett journummer dit?
    Inget av mina recept går att expediera pga fel arbetsplatskod på receptet och givetvis var jag på Apoteket efter att kliniken stängt idag. Ska börja spruta troligtvis söndag....
    Tacksam för en inboxning!

Svar på tråden Tips om dhea