• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Kattflickan

Grattis Vi4 till insättningen!!!

Hoppas det här är guldägget för dig. Ta det lugnt nu och stressa inte! Jag var så glad över att jag hade semester efter min ET. Fast å andra sidan var det grymt stressigt innan på jobbet. Sen åkte vi till Dalarna och bara tog det lugnt en vecka. Gick promenader, spelade spel etc. Jag har ingen aning om det hjälpte för mig, men det var så skönt för själen iallafall.

Susmar, jag hoppas verkligen på ditt ägg. Det är inte lätt för oss med åldrade äggstockar. Blir avis när man läser om yngre som får ut typ 20 ägg.

• Vi 5

Susmar, hoppas du har någon bra avledning så du inte tänker på det hela tiden! Jag kommer att tänka på dig ofta!

Lillstoran, som jag förstått det är det varken bra att det går för fort el för långsamt, det kan tyda på.att "programmeringen" är fel. Men för långsamt är sämre än för snabb. Jag har hittat forskning med resultat för olika delning, har den inte här skriver från tfn, men minns att för 4-celligt var det runt 35%, 2-celligt 5%, 3-celligt runt 6-7%,medan 5 och 6-celliga låg på runt 20%. Detta var yngre kvinnor, så det är säkert lägre för mig. Jag kan hänvisa t referens med graf om någon vill.

Mba12 tack!

Kattflickan, det låter klokt o precis vad min syster rekommenderade ikväll, jag har dock tyvärr några större åtaganden på jobbet som känns svåra att komma undan, dessvärre under stark tidspress. Får se om jag kan göra något åt det.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-03 22:23:27 följande:
    Susmar, hoppas du har någon bra avledning så du inte tänker på det hela tiden! Jag kommer att tänka på dig ofta! Lillstoran, som jag förstått det är det varken bra att det går för fort el för långsamt, det kan tyda på.att "programmeringen" är fel. Men för långsamt är sämre än för snabb. Jag har hittat forskning med resultat för olika delning, har den inte här skriver från tfn, men minns att för 4-celligt var det runt 35%, 2-celligt 5%, 3-celligt runt 6-7%,medan 5 och 6-celliga låg på runt 20%. Detta var yngre kvinnor, så det är säkert lägre för mig. Jag kan hänvisa t referens med graf om någon vill. Mba12 tack! Kattflickan, det låter klokt o precis vad min syster rekommenderade ikväll, jag har dock tyvärr några större åtaganden på jobbet som känns svåra att komma undan, dessvärre under stark tidspress. Får se om jag kan göra något åt det.

Vi håller tummarna för att det går vägen.
  • germany
    Hannah8401 skrev 2012-10-03 13:24:12 följande:
    Hej! Hur mycket dhea äter ni om dagen? Är lite osäker på vilken dos jag ska börja på. Har lågt amh värde.
    På nya receptet från läkare ska jag äta 75 mg fördelat på 3 ggr varje dag.
    När jag började med DHEA i juni så var receptet på 50 mg fördelat på 2 ggr / dag.
    Du kan väl börja med 50 mg och känna efter om det känns ok och sedan ganska snabbt försöka komma upp i 75 mg intag / dag.

Vi4 - Vilken glädje att du nu ändå ruvar!! Glad för din skull och jag hoppas verkligen att du får lyckas och att allt får gå vägen som det ska denna gång. Hoppas också att du kan försöka ta det lite lugnt, tänk på dig själv i första hand....du och liten i magen är viktigare än allt annat! Hjärta

Susmar - Mina tankar är hos dig nu. Må ditt lilla ägg vara en riktigt liten kämpe som snart får boa in sig hos sin mamma. Kram!
  • Missne
    germany skrev 2012-09-11 08:22:29 följande:
    Missne - Hur stor dos tar du? Jag minns en kvinna i denna tråd som tog 75 mg och då uteblev hennes ÄL, när hon minskade till 50 mg så blev det bättre. Kanske dosering borde se olika ut för oss alla.....om vi nu hade fått tagit ett DHEA prov innan vi började med preparatet. Nu kanske du har köpt det via nätet och inte fått det på recept?

Själv så har jag normalt ÄL dag 14, men efter Prasteronintag så har jag numera mellan dag 15-17. Menscykeln är på mellan 28-30 dagar. Jag ar däremot fått utslag på ÄL test (Clear Blue) varje månad.
    Mensen har för det mesta varit normal, men kanske ändå lite mindre (kan bero på akupunktur också som jag tidigare gått på).

Jag tycker inte du ska sluta ta preparatet nu när du hunnit äta i 2 månader. Fortsätt ett tag till.
    Ett tips är att du försöker få ta DHEA provet för att se vad ditt värde ligger på. Kanske behöver du inte alls tillsätta detta hormon då du ev redan har normal nivå på värdet. Jag tror att jag har haft väldigt lågt, för jag mår toppenbra sedan jag började äta DHEA. Piggare, i bland lite mera ÄL sekret, glad gubbe på ÄL-test och allmänt på bättre humör. Så i mitt fall så hoppas jag att det händer något i min kropp och framförallt med mina ägg.....Men det återstår att se. När jag testat IVF en eller 2 ggr till så kommer jag att ha veta om det funkade för mig eller ej. Värre än så är det egentligen inte och jag tror heller inte att vi ska jämföra oss med varandra för mycket, vare sig med dom som lyckats eller ej.

Halmstrån griper jag också efter, känns i allafall bra att försöka med nånting istället för att bara vänta och vänta. Det är ju inte dirket så att någon serverar en information om allt som kan hjälpa oss en bit längs vägen mot ett barn. Mkt får vi ta reda på själva, håll med om att vi alla ändå är tappra och väldigt starka!
    Inget ont som det inte kommer nåt gott ifrån till slut Solig
    Nu har jag ätit DHEA i tre månader och det verkar som både äl och mens uteblir . Jag har fått DHEA på recept från min distansläkare men genom Falun och har ätit 50 mg/dag. Måste ta kontakt med min läkare om detta men han verkar inte så påläst så det känns inte som han kanske kommer att ta rätt beslut. JAg har inte tagit några som helst prover inför denna medicinering så det kan mycket väl vara så att jag har för höga halter. Har läst nånstans att DHEA kan göra så att man får för höga manliga hormonnivåer, testosteron. Misstänker att det kan vara nåt sånt som gör att ägglossningen uteblir. förut har jag nämligen alltid haft tydliga ägglossningar med mycket äl-sekret. Nu har jag inget äl-sekret alls. Acne har jag också fått i ansiktet vilket jag annars aldrig brukar ha. Känner ingen skillnad i pigghet/trötthet heller så tyvärr verkar det inte vara några fördelar för mig. Jag hade ju planerat att göra ett IVF på mensen som borde komma nu nån dag (om det nu kommer någon), men det känns ju inte så bra om hela systemet är nedstängt. Måste nog be om både VUL för att kolla äggstockarna och provtagning av hormonnivåer. Är sååå frustrerad nu.
  • germany
    Susmar - MItt hjärta blöder.....det var ju inte så här det skulle bli Gråter. Så ledsen för din / er skull. Fy, jag blir både så himla ledsen och samtidigt såååå himla frustrerad när jag tänke på er och oss allas vägnar....Varför, varför och åter varför ska det vara så himla svårt, egentligen?!
    Massor av varma styrkekramar till dig & maken HjärtaHjärta
  • Hannah8401

Missne, det där är jag oxå lite rädd för att man blir lite manlig. Jag styrketränar med så då kanske det blir ändå mer?? Jag har iofs ingen äl ändå men regelbunden mens. Hm, hade vart intressant att läsa någon fakta eller info om hur det kan påverka i det hållet oxå.

Susmar, en stor varm kram till dig <3

• Lillstoran

Verkar som en del fått utebliven ägglossning efter Dhea. Är detta preparatet verkligen bra? Då kan man ju inte ens bli gravid. Skumt.

• tjej25

Hej jag hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden! Jag kommer göra PGD behandling nästa år då min fästman har en genetisk sjukdom. Jag vill ju såklart maxa mina ägg och chansen att bli gravid. Kan jag äta dhea även fast det är så lång tid kvar? Och gör det nått om jag äter ppiller under tiden?? Eller kan nån rekommendera något annat för att vi ska kunna öka våra chanser? Jag är 27 år och min fästman 38 år om det har betydelse.

Svar på tråden Tips om dhea