• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Kattflickan, tack, nej jag tog full dos375 IE, men mindre del på morgonen och resten på kvällen, hade hört om andra som gjort så och tänkte att det var bra när det var så stor dos att fördela lite. Vet inte eg vad som for i mig, jag borde verkligen ha kollat upp det mer.

Mba12, tack!

Kvinna72, nej jag har inte sagt det, diskuterade det med dem i maj men förstod att de har den inställning du beskriver. Har dock sagt det t min hemortsgyn, hoppas nu inte hon sagt det, kanske är dumt...

• hemulen

Vi4, jag tror verkligen inte att det är dumt att du äter DHEA. Att de inte skriver ut det pga otillräckliga evidens är ju lite upp till dem... Men tanke på den enorma psykiska press du varit under de senaste åren så tror jag verkligen att du behöver det. Du liksom vår vän Tuva har ju båda haft svårt att trappa upp dosen och ni båda har stora stressutlösande påfrestningar med er i bagaget. Jag misstänker att ni båda kanske liksom cff beskrev nyss behöver äta det ännu längre för att få ordentlig effekt.

Tänker på dig idag. Kram!

• Hannah8401

Hej! Hur mycket dhea äter ni om dagen? Är lite osäker på vilken dos jag ska börja på. Har lågt amh värde.

• Vi 5

Ligger nu på kliniken och har just fått ett 6-celligt tillbaka, så det är ju lite minskad chans då, men ändå är jag väldigt glad att ha fått ett tillbaka, väldigt tacksam att ha fått en chans. Tack för all peppning och hejarop på vägen nu när jag inte har orkat hoppas själv. Denna gång har jag inte orkat hålla mig över vattenytan själv.

Susmar åh vad jag hoppas för dig nu!

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-03 14:49:01 följande:
    Ligger nu på kliniken och har just fått ett 6-celligt tillbaka, så det är ju lite minskad chans då, men ändå är jag väldigt glad att ha fått ett tillbaka, väldigt tacksam att ha fått en chans. Tack för all peppning och hejarop på vägen nu när jag inte har orkat hoppas själv. Denna gång har jag inte orkat hålla mig över vattenytan själv.

Susmar åh vad jag hoppas för dig nu!

Grattis att det blev återföring i vart fall.

Nyfiken fråga - varför drar 6-celligt ned chanserna? 4 - celligt fick jag, men jag trodde det var högre chans än med 2 och 3 - celligt.  
  • mba12
    Vi 4 skrev 2012-10-03 14:49:01 följande:
    Ligger nu på kliniken och har just fått ett 6-celligt tillbaka, så det är ju lite minskad chans då, men ändå är jag väldigt glad att ha fått ett tillbaka, väldigt tacksam att ha fått en chans. Tack för all peppning och hejarop på vägen nu när jag inte har orkat hoppas själv. Denna gång har jag inte orkat hålla mig över vattenytan själv. Susmar åh vad jag hoppas för dig nu!

♥ Du har stor chans. De flesta jag har sett på tråden med >4cellig har dem lyckats bli gravida. Kram
Svar på tråden Tips om dhea