• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina

Vi4 och MissB, ni finns i mina tankar och jag hoppas ni kommer lyckas på ert nästa försök med! Det är så bra när jag ser hur ni kan stötta varandra här i tråden!

Germany, likaså förstås! Ja, tänk att vi nu gör ÄP på samma dag!

Kattflickan, det var ett tidigt VUL men jag ska inte göra fler... :-0, Jag har de senaste gångerna gjort ÄP på dag 15 och jag tror på att göra det på dag 15. Om jag åker till Falun och gör ett VUL på torsdag på dag 11 och det visar sig att äggen skulle behöva plockas på lördagen så går ju inte det det ändå... de hämtar inte ut ägg på helgen :-€
    Det är knasigt. Att bestämma nu att göra ÄP på dag 12 är nog helt faroway att göra. Då det aldrig varit aktuellt innan. Min läkare har gjort en noggrann plan till mig där jag nu ska trappa ned dosen av Menopur och Gonal-f och ta halva dosen fram till fredag istället och på det sättet hoppas vi att äggblåsorna, de tre som finns där i samma storlek växer jämt och fint och den fjärde som var lite större håller sig på mattan till måndag. Jag frågade honom flera gånger om det var en risk att den stora skulle släppa och han sa med stor säkerhet att den inte skulle göra det... eftersom jag tar cetrotide ända till lördag. SÅÅÅÅ; jag får hoppas att Dr är att lita på.

Kram till er alla!!

• mba12
    Germany, jag är så glad för sin skull Skrattande Det set ju jätte bra utTungan ute Det räcker gott och väl med 9 st, bry dig inte om dem andra 2. Heja hejaSolig{#emotions_dlg.flower}

Tuva, Din ser också bra ut, det räcker med 3 lagom stora.Flört

Kram tjejer
  • Lillstoran

Vi 4 - angående Q10 så var det försäljaren som lyckades sälja på mig detta i Hälsokostaffären med motiveringen att forskning visat att äggen blev som hos 20 - åringar.

Vips så hade jag köpt ett antal förpackningar.

Det står på Livsmedelverkets hemsida om jag inte missminner mig att precis som DHEA ska man sluta när man blir gravid. I vart fall lade jag - genast - av när jag upptäckte att jag var gravid (trots att jag hade blött).

I 2 / 3 graviditter har jag blödit båda gångerna så kraftigt att jag fått använda skydd. Vet att det är ovanligt och att de flesta inte gör det. Men i enstaka fall kan man vara gravid trots att man börjar blöda till och med före testdag.

Jag hålller tummarna för er som kör och ni som ruvar.

{#emotions_dlg.flower}        

• alynda
    PimPim1 skrev 2012-10-19 14:59:26 följande:
    Missne: Jag har tagit 75 mg/dag och egentligen mått jättebra vad gäller energi och så, inga biverkningar som dålig hy, hår osv. heller.

Har däremot haft väldigt konstig mens, brun/svart och inte alls färsk, ser ut som det är kaffesump i den Tungan ute URSÄKTA hehe. Jag har också fått tidigare ägglossning vilket inte är bra. senaste gången var cykeln bara på 22 dagar och äl redan dag 8-9!!! Jag har ju tagit detta på eget bevåg och därför inte någon läkare att bolla med. Tror annars mycket på dhea och hoppas inte att mina eller dina symtom beror på detta.

Tar du något annat som kan påverka ägglossningen eller har du haft så tidigare någon gång? Hur är din cykel?

Oj oj, vi är tydligen flera som blir förvirrade av våra kroppars reaktioner. Jag fick mens dag 23 el 24 istället för dag 27 som det varit senaste månaderna. Har jag haft ÄL missade vi den, för den bör har infallit precis när jag började testa. Jag har ätit 50mg i ca 4 veckor och fick starka biverkningar som nu börjar avta. Nu vet jag inte om jag ska gå upp eller ner i dos... Hade 23 dagars cykler några månader precis när vi började försöka för två år sedan, och har sedan haft cykler på ca 26-27 dagar (alltid minst 28 när jag var yngra).

Jag skulle verkligen vilja testa s-DHEA, men har inte hittat möjlighet att göra det. På min VC sa de ju nej, trots att jag var beredd att betala själv.
  • germany
    mba12 skrev 2012-10-30 13:25:41 följande:
    Germany, jag är så glad för sin skull Skrattande Det set ju jätte bra utTungan ute Det räcker gott och väl med 9 st, bry dig inte om dem andra 2. Heja hejaSolig{#emotions_dlg.flower}
    9 folliklar totalt och då är de mindre medräknade. Upprepar för mig själv att det behövs bara ett fint litet ägg Solig.

Och du, heja heja så mycket till dig också Skrattande. Tycker nog att du är värd att hejas fram rejält.
    Ruvardagarna går....hoppas du tar dig igenom dom på något sätt.
    Kram!
  • germany

alynda - Kanske du kan prova att vända dig till en vanlig barnmorska för att få ta DHEA-S provet?

• cff
    alynda - har du testat att be din läkare på VC att ta provet och tolka det (eftersom de vill att någon där skall tolka det)? Den enda tolkningen han behöver göra är att om du ligger utanför referensintervallet borde han remittera till en endokrinolog (dvs hormonläkare). Du behöver ju inte utnyttja en dylik remiss om du inte vill - men får i så fall hursomhelst provresultatet. Det tycker jag han borde gå med på.

Annars kanske du kan överväga att (tillfälligt) lista dig på en annan VC. Du kan ringa en annan vc och säga att du vill lista dig där om de kan skriva ut provremissen till dig. Om du sedan vill fortsätta hos din gamla vc så kan du ju bara byta tillbaka igen. Inte superfint kanske, men "in love and war"... 
  • Lillstoran

Jag hade 5 - 6 folliklar på varje äggstock. Totalt över 10 folliklar. Dock är det lurigt att säga så, för det är sällan alla går att plocka. Det gick bara att plocka 7 st. Sedan finns det de som haft 7 folliklar på sista VUL och sedan har de fått 10 ägg. De har alltså funnits blåsor som inte synts. På RMC i Malmö stod att snittet var 9 ägg. Jag skulle tro att det ligger kring 10 ägg. Dock är det kvalité som avgör som alla vet. En tjej jag lärt känna som är 25 år, om jag inte missminner mig sprutade hon på 100 enheter och fick 2 ägg på Falun varav 1 blev befruktat och hon är nu gravid. Eller 5 ägg och 4 till frysen. Så det är alla gånger kvaliteten. Det vägs in om man lyckats få ägg till frysen, det säger en del om kvaliteten, om de kan odla blastocyster, om de kan återföra 2 ägg. Alla utom jag i stort sett i IVF start mars 2012 fick ägg till frysen. 8 blastocyster fick den som fick flest. Det innebär ju på 3 Landstingsförsök att man har jättemånga grattisförsök. 50 procent får väl ägg till frysen om jag förstått rätt. Men det är ju lägre chans med frysta ägg. Finns till och med en klinik som erbjuder nedfrysning i Göteborg om man längre fram i livet vill ha barn. 9 folliklar är bra Germany! Hoppas alla 9 går att plocka.

• Lillstoran

Angående ÄP - jag gjorde på dag 13. Sista VUL på fredag. Ovitrellen på lördag plock på måndag. Trodde inte man fick veta så långt tid före ?! Men de kanske vågar göra så om man kört flera ggr tidigare? Trodde man inte fick veta ÄP förrän 2 - 3 dgr innan och att det därför är så svårt att planera.

• moonstar88

Hejsan! Jag ska snart börja med min kur prasteron (dhea) som jag fått utskrivet från falun:). Tänkte därför försöka fråga er som använt dhea hur det fungerade för er och vilka eventuella biverkningar ni fick. Tacksam för all sorts svar:)

Svar på tråden Tips om dhea