• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-11-04 10:05:58 följande:
    Vi ska bo på Kopparstugans B&B!

TACK för era hejarop! Nu kommer det gå bra!
    Så ska det låta! hejja hejja hejja Solig
  • cff

Jag har just beställt ett "hemtest" av DHEA-s från USA som jag tänkte prova (tänkte testa det någon gång samtidigt som jag tar ett DHEA-prov på ett svenskt lab för att se om de ger samma resultat).
    Återkommer när jag har testat (kommer att dröja några veckor).
    Det är det här provet jag har beställt: https://store.zrtlab.com/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=53&virtuemart_category_id=7

Jag tänkte också testa ett hem-prov av AMH (också bara av nyfikenhet): http://www.duofertility.com/product/amh-home-test-kit    

• MissBoring
    cff skrev 2012-11-04 12:05:11 följande:
    Jag har just beställt ett "hemtest" av DHEA-s från USA som jag tänkte prova (tänkte testa det någon gång samtidigt som jag tar ett DHEA-prov på ett svenskt lab för att se om de ger samma resultat).
    Återkommer när jag har testat (kommer att dröja några veckor).
    Det är det här provet jag har beställt: store.zrtlab.com/index.php?option=com_virtuem...

Jag tänkte också testa ett hem-prov av AMH (också bara av nyfikenhet):
    www.duofertility.com/product/amh-home-test-ki...    
    Spännande. Tänk va man kan hitta på nätet!! Ser fram emot att höra hur pass rätt det visar mot "riktigt" test. Då skulle man ju slippa allt tjafs med VC för att få ta provet Glad
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-11-04 06:54:29 följande:
    Ja, nu är det bara att bita i det sura äpplet och försöka göra det bästa av situationen. Vilken tur att man i denna resa på något konstigt vis blir starkare och starkare för varje gång man knuffas omkull och tumlar runt på marken ett tag. Man reser sig faktiskt hela tiden och kommer nästan mer stärkt ur det hela, och det förundras jag faktiskt över..... Om några timmar lämnar vi Norrland och drar söderut mot kliniken.

Lycka till från mig! Lovar att jag ska tänka på dig imorgon.
  • Lillstoran
    cff skrev 2012-11-04 12:05:11 följande:
    Jag har just beställt ett "hemtest" av DHEA-s från USA som jag tänkte prova (tänkte testa det någon gång samtidigt som jag tar ett DHEA-prov på ett svenskt lab för att se om de ger samma resultat). Återkommer när jag har testat (kommer att dröja några veckor). Det är det här provet jag har beställt: store.zrtlab.com/index.php... Jag tänkte också testa ett hem-prov av AMH (också bara av nyfikenhet): www.duofertility.com/product/amh-home-test-ki...    

Tänk att man kan köpa allt detta på internet. Är det lika tillförlitligt som VC?
  • MissBoring

Måste säga det igen.. lycka till idag Tuva och Germany {#emotions_dlg.flower}

• Tuvalina

Tack MissB!! Du är så hjärtlig! Vi har gjort äggplocket nu. Av fyra blåsor blev det två ägg! Nu hoppas vi de ska befruktas och delas fint.

• MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-11-05 10:43:03 följande:
    Tack MissB!! Du är så hjärtlig! Vi har gjort äggplocket nu. Av fyra blåsor blev det två ägg! Nu hoppas vi de ska befruktas och delas fint.

Glad åh vad härligt med två, då ska jag hålla tummarna till på onsdag att dom gör sitt "jobb" Flört
  • susmar72

Tuvalina: Jag ska hålla mina tummar att dina ägg blir befruktade och att ni får ett bra samtal imorgon.

• alynda

Tuvalina och Germany - håller verkligen tummarna för er idag! En särskild tanke till dig Germany - man har verkligen 0-tolerans för vårdens tillkortakommande när man kämpat så länge, betalat så mycket och utsatt sin kropp och hälsa för sådana påfrestningar . Ett visst avdrag på kostnaden borde ni kunna få gehör för efter en sådan tabbe.

Cff - bra tips på hur man lägger fram det hela vid byte av VC, hemmatestet lät också intressant.

Svar på tråden Tips om dhea