• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • alynda

Tuvalina, har du haft cystor förut? Då borde det inte vara ngt problem att få UL. Här i Stockholm har vi det ganska bra just nu (till skillnad mot för ´1½ år sedan då det var jättesvårt att få tid) med god tillgång på gyn-mottagningar så UL-är lätta att få.

Var själv hos ny gyn igår av andra orsaker, men jag bad att hon skulle kolla min vänstra äggstock som läkaren på IVF-kliniken menade var underutvecklad och ev inte ägglossar. Jag har heller aldrig känt ägglossning på den sidan förut, men sa till min sambo kvällen innan att det kändes lite som ägglossning där. Och faktiskt, det var tydlig ÄL på G, från den vänstra äggstocken!! Tack vara DHEA??

Jag fick i alla fall remiss till en mer avancerad UL-utredning av äggstocken, så jag är mycket nöjd och mer hoppfull nu.

• Tuvalina

Alynda, jag har haft cystor förut.

Körde en pergokur i augusti förra året, visserligen kändes mensen redan konstig innan jag började med kuren så kanske det redan var en cystra på gång... men jag fick utebliven mens och cysta. Fick sedan ta primolut nor för att få bort den. Så... ja, jag är lite rädd att använda pergotime. Jag ska prata med läkaren om detta och jag vill absolut att de kollar med UL vare sig de har tid eller ej!

Jättebra att det finns tillgång i Stockholm att göra UL när det behövs!!

• Tuvalina

Pratat med läkaren i Falun nu på em. Han tyckte absolut jag skulle fortsätta äta prasteron under tiden vi väntar på ÄD - men som sagt - prasteron verkar ju efter fyra månader inte haft någon som helst positiv effekt på IVF behandlingen så jag är skeptisk...

• linköping68
    Tuvalina skrev 2012-11-07 17:26:31 följande:
    Linköping, har bara inofolic plus hemma! Har slut på vanlig inofolic, det går ju att beställa...

Hade jag haft mer vanlig Inofolic kunde du ha fått, men har bara lite kvar. Måste beställa mer snart. Får köra med vanlig folsyra tills jag beställt och fått hem. Kram 
  • Tuvalina

Linköping, vi är fler som vill beställa, vet inte om det blir billigare om man beställer en hel låda?

• Vi 5

Tuva, usch det är så besvärligt med alla funderingar på vilka tillskott man kan tänkas vilja optimera med samtidigt som man är orolig att man ställer till det om man blandar för mycket. Även jag tänker mkt på det. När det gäller effekter av DHEA är det ju svårt att utvärdera på så kort tid som 4 månader eg, om man tänker på att i vissa studier har det  i gruppen med åldersrelaterad minskad "ovarianreserve" efter ca 4 månader ökat chanserrna från 4-5% till kanske 8-9% (minns inte siffrorna exakt, men kan plocka fram dem) och efter ytterligare månader med DHEA ökat den lite till, det innebär ju att vi om det tillämpas på oss ökar chansen på det stora hela, men det betyder ju tyvärr inte att vi varje gång kommer att se en effekt, det är ju fortfarande bara chans 1 ggr av 10 (på ett ungefär). Om det gick och nte kostade så mycket och slet så mycket på kroppen skull man ju vilja försöka varje månad...

Germany, jag vill bara säga att jag tänker på dig och hoppas att det gick så bra som "möjligt" med de förutsättningar du nu fick. Jag hoppas ocskå att ni orkade stå på er om ersättning/nya försök utan kostnad eller liknande kompensation för slarvet.

alynda, men vad roligt med äl från den sidan med!

MsBoring, hur går det? tänker på dig!

• Vi 5

En fråga, jag har tänkt lägga till Inofolic och inofolicplus och fick tips från Hemulen om att köpa härirån, http://www.farmaciaforyou.com/ vill bara kolla om någon mer beställt därifrån och om alt gått bra med betalning mm? En tilläggsfråga är om biverkningar, har ni fått sådana? Vilka? ffa är jag orolig för mer hjärtklappning som jag redan har så det räcker.

• Tuvalina

Fick inga biverkningar av Inofolic vad jag vet men däremot så vaknade jag efter fyra timmar när jag tagit plus... Svårt att veta vad det har med att göra...

Mina ägg var ju bättre innan jag började med DHEA! Kanske bara en slump...

• Elin 885

dhea verkar på samma sätt som amfetamin i kroppen.

Svar på tråden Tips om dhea